Hoofdmenu

Pontische?

Gestart door lucknijnsberg, januari 24, 2012, 17:15:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

lucknijnsberg

Zag vandaag deze meeuwen bij de Noordpier te Wijk aan Zee.
maar lastig?
wie weet het wel?
Groet Luc

Jeroen Nagtegaal

Waarom denk je aan Pont?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

Als ik nou eindelijk het kenmerk gonyshoek juist weet toe te passen op deze soort zou ik zeggen dat dit geen Pont is B)
Theo van Veenendaal

lucknijnsberg

Tja, ik vind het een erg lastige soort.
Maar dit is is dus gewoon 3x zilvermeeuw neem ik dan aan. ???
Luc

Leon Edelaar

Ja , 3 x zilver  (blijven proberen, ze zitten ook bij Egmond hoor!)

lucknijnsberg

We houden vol :angel:
Wel een mooi grote Burrie vandaag tussen duizenden andere meeuwen bij Wijk aan Zee. :)
Luc

arnoldwijker

die Luc...  maar eens samen op pad? bij mij is het ook maar 1 keer op de tig strandwandelingen raak hoor, dus inderdaad volhouden.
Die burrie, is dat niet gewoon een 2kj of 1e winter?

Theovanv

Als ik nou weer foto's zit te vergelijken van Ponten en Zilvers raak ik weer in de war met die gonyshoek. Ik heb wel bij de sticky's in dit subforum gekeken, maar daar kan ik het niet vinden, kan iemand mij eens met foto's precies uitleggen wat nou die gonyshoek is en wat de, naar mijn mening, subtiele verschillen tussen Ponten en Zilvers nou precies zijn?
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

De Gonyshoek is eigenlijk het dikste punt van de snavel. Zulke "zware" en korte snavel zul je nooit aantreffen op Pont.

Nooit blijft natuurlijk relatief en er zal vast wel een uitzondering zijn...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 24, 2012, 20:15:53 PM
De Gonyshoek is eigenlijk het dikste punt van de snavel. Zulke "zware" en korte snavel zul je nooit aantreffen op Pont.

Nooit blijft natuurlijk relatief en er zal vast wel een uitzondering zijn...
Dus het omlaag wijzende puntje van de ondersnavel is bij een Zilvermeeuw scherper en bij een Pont stomper? Maar dat verschil is zo klein, ik vind dat lastig beoordelen, zeker in het veld.
Theo van Veenendaal

Theovanv

Neem bijvoorbeeld deze twee:





Ik vind vooral dat de Pont een langere snavel lijkt te hebben, maar niet zozeer dat die hoek nou heel anders is.
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

Bij deze Pont (eerste foto) is de Gonys redelijk. Kijk je naar de andere foto's dan zie je dat de G. vrijwel ontbreekt.

Verder gaat het om een set kenmerken en niet één...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 24, 2012, 20:51:22 PM
Bij deze Pont (eerste foto) is de Gonys redelijk. Kijk je naar de andere foto's dan zie je dat de G. vrijwel ontbreekt.

Verder gaat het om een set kenmerken en niet één...
De foto's op wrn.nl zelf bedoel je? En wat zijn dan die andere kenmerken zichtbaar op deze twee foto's? Of is dit geen goed voorbeeld? Gaan die bijvoorbeeld meer op voor subadulte en juveniele kleden?
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

Oa. op Wrn.nl.  Foto's zijn in verschillende houdingen genomen. Dus vergelijk in profiel is lastig. Maar je ziet wel al dat bijvoorbeeld de poten lang zijn. vaak is de iris donker bij Pont.

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 24, 2012, 20:57:44 PM
Oa. op Wrn.nl.  Foto's zijn in verschillende houdingen genomen. Dus vergelijk in profiel is lastig. Maar je ziet wel al dat bijvoorbeeld de poten lang zijn. vaak is de iris donker bij Pont.
Dus de foto die ik plaatste is eigenlijk niet echt een stereotype voorbeeld Pont. Ik denk dat ik binnenkort maar eens naar de vuilnisbelt van Barneveld ga, daar zitten meestal wel Ponten en Geelpoten tussen, eens kijken of ik ze eruit kan halen.
Theo van Veenendaal

caliprobola

De gonyshoek bij de afgebeelde zilver is toch duidelijk groter dan bij de afgebeelde pontische. Verder zijn er natuurlijk nog een hele resem andere kenmerken waar men kan op afgaan.

Theovanv

Citaat van: caliprobola op januari 24, 2012, 21:12:57 PM
De gonyshoek bij de afgebeelde zilver is toch duidelijk groter dan bij de afgebeelde pontische. Verder zijn er natuurlijk nog een hele resem andere kenmerken waar men kan op afgaan.
Kun je me eens op een foto precies die hoek aangeven met twee lijnen en aangeven dat die hoek zoveel groter is? Want zoals ik het zie is de hoek bijna gelijk, dus mss zit ik verkeerd te kijken. En ik vroeg dus net wat dan in deze vergelijking die kenmerken zijn. Ik probeer gewoon deze soort beter te leren determineren en vraag daar wat hulp bij adhv concreet fotomateriaal naast de bestaande literatuur.
Theo van Veenendaal

caliprobola

Gonyshoek is de hoek in de ondersnavel ter hoogte van de rode gonysvlek, die is bij deze pont zeker ook behoorlijk duidelijk en de snavel kan zelfs nog een stuk zwaarder overkomen (zie bv deze vogel) maar dit kan zeker voor Pontische meeuw zeker niet voor mannetjes.  Probleem om een mooie vergelijking te maken is dat beide foto's uit verschillende hoek genomen zijn en de kwaliteit wat laag is (90kb) maar toch komt bij mij de snavel van de pont duidelijk meer parallel over dan de eerder topzware snavel van de zilver, of niet?

Theovanv

Citaat van: caliprobola op januari 24, 2012, 21:52:50 PM
Gonyshoek is de hoek in de ondersnavel ter hoogte van de rode gonysvlek, die is bij deze pont zeker ook behoorlijk duidelijk en de snavel kan zelfs nog een stuk zwaarder overkomen (zie bv deze vogel) maar dit kan zeker voor Pontische meeuw zeker niet voor mannetjes.  Probleem om een mooie vergelijking te maken is dat beide foto's uit verschillende hoek genomen zijn en de kwaliteit wat laag is (90kb) maar toch komt bij mij de snavel van de pont duidelijk meer parallel over dan de eerder topzware snavel van de zilver, of niet?
Ja, dat vind ik ook. Maar dan kijk ik naar de hele snavel. Als ik puur en alleen naar de gonyshoek zelf kijk zie ik amper verschil.
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

En dat moet je juist niet doen... Als je de snavel van een Fitis met die van een Appelvink vergelijkt is die van een Appelvink ook langer...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

Ja ok, maar het gaat hier even puur om de gonyshoek als een van de kenmerken, dus even de :micro: op de gonyshoek. Als je dan puur naar die hoek kijkt is er amper verschil te zien nmm terwijl Pieter zei een duidelijk verschil te zien, dus daar was ik benieuwd naar.

Ik heb het even uitgetekend:



De pont heeft dus idd een iets flauwere Gonyshoek, maar het verschil is wel heel miniem, zeker als je nog een correctie meeneemt voor evt tekenfouten :P

EDIT: Het verschil moet nog een minieme hoeveelheid groter zijn tussen beide hoeken, want ik zie dat de horizontale lijn van de pont niet helemaal parallel loopt met die van de zilver, maar dat maakt niet veel verschil.

Theo van Veenendaal

lucknijnsberg

Citaat van: Arnold Wijker op januari 24, 2012, 19:30:42 PM
die Luc...  maar eens samen op pad? bij mij is het ook maar 1 keer op de tig strandwandelingen raak hoor, dus inderdaad volhouden.
Die burrie, is dat niet gewoon een 2kj of 1e winter?

Arnold, maar 's samen naar die meeuwen gaan lijkt me, want ik snap het nog niet helemaal met die gonyshoek.
Zal die burrie aanpassen naar 2kj, eerste winter.
Gegroet Luc

arnoldwijker

Ha Luc,
Doen we. Maar zoals al hierboven beschreven en ook bij andere meeuwentopics (bv Amerikaanse zilver  8) ) gaat het om een set van kenmerken en niet zozeer 1 kenmerk dat discriminerend werkt (dat willen wel heel veel mensen, maar helaas...).


lucknijnsberg

Leg dat maar uit bij die meeuwen in het veld.
misschien leer ik het dan nog's. :angel:
Luc

Theovanv

Toch leuke beesten hoor, die meeuwen. Ik heb Jeroen (Nagtegaal) gevraagd mij 10 willekeurige foto's van pont of zilver van allerlei kleden te sturen, en ik ben in de literatuur gedoken en probeer nu foto voor foto de meeuw op leeftijd en naam te brengen aan de hand van de in de literatuur genoemde kenmerken. Tot nu toe 4 foto's gehad, 4 goed, 2 zilvers en 2 ponten ;) Maar normaal zitten er dan (mogelijk) ook nog mantels en geelpoten bij natuurlijk.
Theo van Veenendaal

frankmeer

Citaat van: lucknijnsberg op januari 25, 2012, 18:09:02 PM
Citaat van: Arnold Wijker op januari 24, 2012, 19:30:42 PM
die Luc...  maar eens samen op pad? bij mij is het ook maar 1 keer op de tig strandwandelingen raak hoor, dus inderdaad volhouden.
Die burrie, is dat niet gewoon een 2kj of 1e winter?

Zal die burrie aanpassen naar 2kj, eerste winter.

Juveniel dan, geen 1e winter... ;)
Frank van der Meer

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankmeer

In deze periode is er bij een 2kj burgemeester nog (vrijwel) geen sprake van rui. Dus zijn in deze periode 2kj burgemeesters nog juveniel en geen 1e winterkleed.
Frank van der Meer

Thijs Fijen

Nou een juveniel kan denk ik niet vliegen... (pullus)
Kalenderjaar is altijd goed met een duidelijke scheidingslijn!
Thijs Fijen

theomuusse

Veel burries hebben toch echt geruid.
Kijk maar eens naar de schouder en mantelveren.

Theo