Middelste Bonte Specht ??

Gestart door janhulsen, januari 23, 2012, 22:21:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

janhulsen

Bijgevoegd een onduidelijke foto.
Is dit misschien de Middelste Bonte Specht ?


Alvast bedankt,
Jan

Theovanv

Waarom denk je aan de (vrij zeldzame) Middelste Bonte Specht, en niet aan de veel algemenere Grote Bonte Specht?
Theo van Veenendaal

janhulsen

Hallo Theo,


Hij leek mij nogal klein, was tamelijk veraf, daarom ook onduidelijke foto.


Groetjes,
Jan

Certhia

#3
Grote bonte.
De broek is veel te rood (edit: in tegenstelling tot roze zoals bij middelste bonte)


Groet Marc


P.S. Dit is even het meest duidelijk onderscheidende kenmerk dat ik op deze foto zo een twee drie kan zien zonder bewerking.

Rikstar

Beste Jan,

Het zou zomaar een middelste bonte specht kunnen zijn.
De snavel oogt in mijn opzich vrij spits/dun.
De vogel heeft sowieso een rode anaalstreek en lijkt een scherpe afscheiding te hebben tussen het wit op de borst en het rood van de anaalstreek dus dat neigt weer naar Grote bonte.
Het helpt trouwens ook al aardig als er een plaatsaanduiding volgt. in sommige delen van het land zal middelste bonte specht niet zo waarschijnlijk zijn.
tevens zal de foto al duidelijker worden als de foto iets opgelicht kan worden......
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Guus Peterse

Citaat van: Rikstar op januari 24, 2012, 09:58:27 AM
De vogel heeft sowieso een rode anaalstreek en lijkt een scherpe afscheiding te hebben tussen het wit op de borst en het rood van de anaalstreek dus dat neigt weer naar Grote bonte.
Dat neigt niet naar grote bonte, dat maakt het een grote bonte, zoals Marc ook al opmerkt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Die dunne spitse snavel die Rik noemt lijkt mij een fotografisch effect.
Herman van der Meer

Rikstar

oke, grote bonte specht dus  :P 

Citaat van: HPM op januari 24, 2012, 10:51:11 AM
Die dunne spitse snavel die Rik noemt lijkt mij een fotografisch effect.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankneijts

Kop (kruin!)- en snavelvorm (die lijkt me toch ook ècht te dun en te 'spits' voor een Grote Bonte) doen mij toch wel sterk aan Mibo denken. Sommige mannetjes Mibo hebben een wat feller gekleurde anaalstreek (meer rood dan roze) waarvan bovendien de kleur op deze zeer matige foto behoorlijk kan 'oplichten'. De door Rik genoemde "scherpe afscheiding tussen wit op de borst en rood van de anaalstreek" kan ik niet zien......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

De vogel heeft een zwarte pet (goed te zien als je de foto iets oplicht), enig rood daar zou moeten opvallen gezien de opvallend gekleurde anaalstreek.
Bij t oplichten is ook goed te zien dat kopvorm en snavelvorm enigzins vervormd worden door de harde lichtval.
Ik blijf vooralsnog bij grote bonte.


Marc

Theovanv

Dit is toch echt een Grote Bonte Specht. Zwarte pet, ook in photoshop na oplichten en versterken van kleuren niks roods te zien, alleen zwart. snavel lijkt dun door perspectief van schuin achter, maar is veel te lang voor MiBo en past precies op GroBo. Broek is echt rood en niet roze of rozerood, scherp afgesneden, wat te zien is net rechts van die tak.
Theo van Veenendaal

frankneijts

De belichting 'sucks': de kruin lijkt weliswaar donker maar nergens is te zien dat dit komt omdat er rood ontbreekt; de borst lijkt daarentegen wèl een rode vlek te hebben; de schoudervlek is nergens echt wit maar heeft bovenaan een rossige gloed (wat natuurlijk ook niet klopt); de afscheidng op de buik is zeer slecht in te schatten omdat er een (vage) tak vóór zit. Verder lijkt de zijkant van de kop ongetekend maar door die matige belichting zou ik daar ook niet zo veel conclusies uit willen trekken (hoewel dat op Mibo wijst natuurlijk..). Kortom: ik zou geen enkele conclusie durven trekken uit wat er aan kleuren te zien is of a.h.w. wordt gesuggereerd. Rest de vorm van de vogel en als je dan (nogmaals) naar snavel en kop kijkt vind ik dat toch heel erg Mibo-achtig: zie ook bijgaand plaatje van een jonge man Mibo (november) die (toevallig) ook een aardig rode anaalstreek heeft, of lijkt te hebben (vooral in het midden) maar dat kan best door de belichting (schaduw) komen...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Ten eerste is het idd een hele slechte foto, waar je nmm iig geen zekere MiBo uit kan halen, maar het is nmm ook geen MiBo, maar een GroBo.

Foto 1 die ik bijgevoegd heb toont alle gebieden waar rood in voorkomt (magenta is eerst volledig uitgefilterd, vooral om fotografische effecten in de vorm van Purple fringing tegen te gaan). Ook is deze foto wat opgelicht en is er contrast teruggenomen. Je ziet alle gebieden waar ook maar een hint van rood is duidelijk terug, maar op de kop is geeneen pixel te vinden die rood is, dus die pet is echt zwart. Het stukje rood wat man GroBo heeft zit wss achter de tak, of het is een vrouw.

Foto 2 is iets gecorrigeerd op kleur en belichting voor zover mogelijk en toont met de gele lijn duidelijk de scherpe afbakening tussen de rode broek en de witte buik aan, dat zit niet verscholen, maar is duidelijk te zien.

De rode/rozige vlek op de borst komt door de tak/bladeren die ervoor zitten. Dat zie je als naar foto 2 kijkt, want je ziet ook op de schoudervlek en op de tak zelf wat van dat rozige.

Over de ongetekende kop valt niks te zeggen, je kan op deze foto zelfs de witte vlekjes onder de witte schoudervlek niet eens zien en die zijn nog veel duidelijker en zouden op deze foto ook veel beter te beoordelen moeten zijn, zowel voor GroBo als voor MiBo.

En iets heel erg MiBo-achtig vinden doet mij toch een beetje denken aan een jizz-verhaal, en als je dat al als determinatiecriterium wilt gebruiken denk ik dat deze foto daar niet voldoende materiaal voor biedt. Ik vind de kop zoals op deze foto getoond op beide soorten passen en de snavel lijkt dun en kort vanwege het perspectief, maar je ziet hem schuin van achter, dus daar is moeilijk iets over te zeggen op deze foto.
Theo van Veenendaal

frankneijts

Ik snap het niet Theo: welke plekken (op jouw 1e foto) laten dan het 'werkelijke' rood zien? Toch niet al die gekleurde vlekjes op jouw foto zoals (bijv.) de keel want daar zie je natuurlijk bij een Grote Bonte ook geen rood.........
Verder wijst die gele lijn op jouw foto 2 volgens mij nog steeds exact op die vage tak die precies vóór de vogel zit (en waardoor je de afscheiding rood/licht niet ziet)  en waar je toch vandaan haalt dat je de vogel schuin van achteren ziet? Volgens mij zit-ie aardig 'en profil' en dat maakt kop- en snavel-vorm goed te beoordelen, goed genoeg om (m.i.) te constateren dat je eerder kijkt naar de dunnere, wat 'driehoekige' Mibo-snavel met het typische 'wijkende' maar steil en hoog oplopende voorhoofd dan naar de wat gelijkmatig dikkere maar stompe 'beitelbek' en veel minder hoge voorhoofd van een Grote Bonte....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: frankneijts op januari 24, 2012, 13:53:04 PM
Ik snap het niet Theo: welke plekken (op jouw 1e foto) laten dan het 'werkelijke' rood zien? Toch niet al die gekleurde vlekjes op jouw foto zoals (bijv.) de keel want daar zie je natuurlijk bij een Grote Bonte ook geen rood.........
Verder wijst die gele lijn op jouw foto 2 volgens mij nog steeds exact op die vage tak die precies vóór de vogel zit (en waardoor je de afscheiding rood/licht niet ziet)  en waar je toch vandaan haalt dat je de vogel schuin van achteren ziet? Volgens mij zit-ie aardig 'en profil' en dat maakt kop- en snavel-vorm goed te beoordelen, goed genoeg om (m.i.) te constateren dat je eerder kijkt naar de dunnere, wat 'driehoekige' Mibo-snavel met het typische 'wijkende' maar steil en hoog oplopende voorhoofd dan naar de wat gelijkmatig dikkere maar stompe 'beitelbek' en veel minder hoge voorhoofd van een Grote Bonte....
Ik heb het rood in de foto sterk verzadigd, dus al die rode vlekken is waar rood in de foto zit ja. Dit geeft aan dat er op de pet geen rood zit. En zoals ik al zei, er zit dus rood in de takken of dode bladeren of wat het ook is voor de Specht zelf, dat is bijvoorbeeld de keel die jij noemt, maar dat rood komt dus niet van de specht zelf maar van wat er voor zit, zo ontstaat ook de rode borstvlek waar je het over had.

Over die gele lijn, ik zie daar links van een duidelijke tak lopen, met links daarvan een stuk van de witte borst van de specht en rechts het witte stuk net boven de rode broek, maar het is ook mogelijk dat dat een vage tak is, maar dit geeft vooral aan hoe slecht deze foto is. maar nog steeds vind ik het deel dat je dan wel ziet op GroBo wijzen, het is duidelijk een rode broek, niet roze of roze-achtig.

Daarnaast zit de vogel toch echt niet volledig en profil, je ziet hem nmm iets schuin van achter en de snavel loopt iets naar achter weg.
Theo van Veenendaal

Guus Peterse

Ik moet zeggen dat ik het, met zo overduidelijk rood op de onderstaart en op de bewerkte foto's zo nadrukkelijk afwezigheid van rood op de kruin, moeilijk te geloven vind dat dit een middelste bonte zou zijn. Natuurlijk, alles kan vertekenen op een dergelijke foto, maar dat geldt voor de vorm van de snavel misschien nog wel meer dan voor die kleuren. En dat kopprofiel, ik weet het niet, ík zou daar geen conclusies aan durven verbinden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

gko

het spijt me, maar ik vind dit te ver gaan, w.s. een grote, middelste zou eventueel
kunnen, maar het oververzadigen van foto's levert gewoon geen betrouwbaar beeld op,
vlakken die niets met elkaar te maken hebben gaan samenklonteren, kleurschiftingen
gaan op dit soort afstanden ook een rol spelen plus complementairen, ook camera-instellingen
betreft  verzadiging zijn bij elk merk weer anders.
met vr gr gkoopman

Theovanv

#17
Citaat van: gko op januari 24, 2012, 16:46:20 PM
het spijt me, maar ik vind dit te ver gaan, w.s. een grote, middelste zou eventueel
kunnen, maar het oververzadigen van foto's levert gewoon geen betrouwbaar beeld op,
vlakken die niets met elkaar te maken hebben gaan samenklonteren, kleurschiftingen
gaan op dit soort afstanden ook een rol spelen plus complementairen, ook camera-instellingen
betreft  verzadiging zijn bij elk merk weer anders.
Het geeft heel duidelijk aan waar in de foto rode pixels te vinden zijn, ongeacht lichte of donkere stukken. Mocht dit een mibo zijn met een rode pet, zou je daar altijd iets van terug moeten zien op die foto. Puur en alleen voor dat doel is dat een prima geschikte methode. Als je na extreme overdrijving van de kleur nog steeds geen enkel spoor van rood vindt kun je er vanuit gaan dat die pet ook niet rood is, of de foto moet totaal dichtgelopen zijn door onder of overbelicht, maar dat is ook weer niet het geval bij deze foto. Het gaat er dus niet om waar wel rood zichtbaar is op die foto, maar waar geen rood zichtbaar is, dus koppel wel even de juiste methode aan het juiste argument voor je de link tussen die combinatie probeert te ontkrachten ;)
Theo van Veenendaal

gko

ik zie een donkere foto met veel ruis, en vooral kleurruis,
dus voor deze foto is jouw methode n.m.m. niet erg geschikt,
in andere gevallen misschien wel
met vr gr gkoopman

Theovanv

Citaat van: gko op januari 24, 2012, 17:08:23 PM
ik zie een donkere foto met veel ruis, en vooral kleurruis,
dus voor deze foto is jouw methode n.m.m. niet erg geschikt,
in andere gevallen misschien wel
kleurruis zou dus evt rood kunnen toevoegen op plekken waar het niet zit, maar niet rood weghalen op plekken waar het wel zat, dus geeft het nog steeds aan dat daar geen rood zit en het dus geen rode pet is. Ik zal niet zeggen dat het een 100% waterdichte, wetenschappelijk verantwoorde methode is, maar het geeft wel een behoorlijk goede indicatie.
Theo van Veenendaal

janhulsen

Geachte allemaal,
Ik had al een beetje verwacht dat het moeilijk zou zijn om vanaf deze "onduidelijke foto" te beoordelen of dit wel of niet de Middelste Bonte Specht is.
De Specht zelf heb ik een moment (op afstand) gezien, was relatief klein, heb meteen een foto gemaakt om e.e.a. zeker te stellen (niet gelukt) waarbij echter nogal enige tijd verloren ging voor ik hem in de lens had.
Direct daarna nog een tweede foto gemaakt waarop echter alleen takken te zien waren, de Specht was helaas al vertrokken.
De waarneming was in het buitengebied van Sint Oedenrode, dus binnen het verspreidingsgebied van de MiBo.
Ik ga daar regelmatig wandelen, hopenlijk zie ik hem daar nog eens en kan dan misschien een sluitende waarneming rapporteren.
Iedereen heel hartelijk bedankt voor de tijd en moeite.
Een vriendelijke groet,
Jan


Theovanv

Citaat van: janhulsen op januari 24, 2012, 20:25:28 PM
Geachte allemaal,
Ik had al een beetje verwacht dat het moeilijk zou zijn om vanaf deze "onduidelijke foto" te beoordelen of dit wel of niet de Middelste Bonte Specht is.
De Specht zelf heb ik een moment (op afstand) gezien, was relatief klein, heb meteen een foto gemaakt om e.e.a. zeker te stellen (niet gelukt) waarbij echter nogal enige tijd verloren ging voor ik hem in de lens had.
Direct daarna nog een tweede foto gemaakt waarop echter alleen takken te zien waren, de Specht was helaas al vertrokken.
De waarneming was in het buitengebied van Sint Oedenrode, dus binnen het verspreidingsgebied van de MiBo.
Ik ga daar regelmatig wandelen, hopenlijk zie ik hem daar nog eens en kan dan misschien een sluitende waarneming rapporteren.
Iedereen heel hartelijk bedankt voor de tijd en moeite.
Een vriendelijke groet,
Jan
Ik hoop dat je hem nog een keer ziet en dat ie dan beter te beoordelen is. Succes! :)
Theo van Veenendaal