Hoofdmenu

Amerikaanse Zilvermeeuw

Gestart door Herman Bouman, januari 23, 2012, 00:08:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Certhia

lennartv

Citaat van: Vincent Hart op januari 23, 2012, 22:46:19 PM
Die meeuw slaagde in elk geval met vlag en wimpel voor de broodtest.

Conclusie: het is gewoon een Europese! Een Amerikaan lust natuurlijk alleen maar fastfood...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Rob Halff

Citaat van: dralion13 op januari 24, 2012, 01:24:06 AM
Tijd om hem te vangen, een veer uit te plukken en een DNA test te doen  ;D

Moet hij er nog wel zitten, voorlopig is de vogel na gistermiddag 14.00 niet meer waargenomen  ;D

Maarten W. Kaales

Een interessante discussie waar we volgens mij niet helemaal uit gaan komen. Er zijn argumenten die voor een smithsonianus pleiten en er zijn argumenten die aantonen dat argentatussen erg variabel zijn en dicht in de buurt van de vogel van Herman komen. Om dan maar te zeggen 'het is er geen omdat we argentatus niet kunnen uitsluiten', vind ik geen goede redenering. Je stelt dat het er één is omdat het aan de kenmerken voldoet van een smith. Dat je argentatus niet kan uitsluiten heeft te maken met het feit dat deze onvoldoende is beschreven, zoals ook al eerder is aangegeven.

Het blijft lastig, maar daardoor ook boeiend. Ik merk dat kenmerken als kleur en postuur subjectief worden ingevuld, wat ook niet verwonderlijk is. Foto's zeggen niet zo veel. Camera-instellingen en verschillende lenzen, het heeft allemaal invloed op hoe een vogel overkomt. Dus als je in de gelegenheid bent, moet je gewoon gaan volgens mij en de vogel live zien.

Ik ben benieuwd wat onze vrienden op het GRO-forum van deze vogel vinden. En Herman, jij bent de man!

Groet,
Maarten

Maarten W. Kaales

Bas vd Burg

Citaat van: Maarten Kaales op januari 24, 2012, 09:14:25 AM
Een interessante discussie waar we volgens mij niet helemaal uit gaan komen. Er zijn argumenten die voor een smithsonianus pleiten en er zijn argumenten die aantonen dat argentatussen erg variabel zijn en dicht in de buurt van de vogel van Herman komen. Om dan maar te zeggen 'het is er geen omdat we argentatus niet kunnen uitsluiten', vind ik geen goede redenering. Je stelt dat het er één is omdat het aan de kenmerken voldoet van een smith. Dat je argentatus niet kan uitsluiten heeft te maken met het feit dat deze onvoldoende is beschreven, zoals ook al eerder is aangegeven.

Het blijft lastig, maar daardoor ook boeiend. Ik merk dat kenmerken als kleur en postuur subjectief worden ingevuld, wat ook niet verwonderlijk is. Foto's zeggen niet zo veel. Camera-instellingen en verschillende lenzen, het heeft allemaal invloed op hoe een vogel overkomt. Dus als je in de gelegenheid bent, moet je gewoon gaan volgens mij en de vogel live zien.

Ik ben benieuwd wat onze vrienden op het GRO-forum van deze vogel vinden. En Herman, jij bent de man!

Groet,
Maarten

Hoi Maarten, maar hoe verklaar je dan dat de vogel op de diverse foto's qua kleur gelijk is aan de omringende zilvermeeuwen? Kleur mag dan subjectief worden ingevuld en afhankelijk zijn van de camera-instellingen, maar ook dan zou je toch wel een verschil moeten zien of heb ik dat dan mis?

En het is volgens mij nog steeds zo dat als je het een niet kan uitsluiten (argentatus) dit een reden is (kan zijn) voor de CDNA om dit geval niet te aanvaarden.

Desalniettemin blijft het een erg knappe vondst van Herman, ik doe het hem niet na :duim: :duim: En zoals anderen al aangaven het zorgt er voor dat veel vogelaars in de materie duiken, wat leidt tot hopelijk een kennisverbreding waardoor vroeg of laat een Amerikaan op gaat duiken die niet ter discussie wordt gesteld. Daarnaast heb je nu kans dat sommige "meeuwenhaters" het kijken naar meeuwen opeens stiekem toch wel leuker vinden dan dat ze altijd hebben gedacht (ik wel iig)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH

mijn kattukse jaarlijst 2012

RasManen

CDNA was toch altijd van drie dingen? Passen de kenmerken op de soort, sluiten de kenmerken andere soorten uit, ondersteunen de omstandigheden de beschreven waarneming

Wim Nap

GertJ

Citaat van: RasManen op januari 24, 2012, 10:02:03 AM
CDNA was toch altijd van drie dingen? Passen de kenmerken op de soort, sluiten de kenmerken andere soorten uit, ondersteunen de omstandigheden de beschreven waarneming
Er was ook nog zo iets als "zijn alle waarnemers het eens over de determinatie"? (Deze gaat mogelijk de Kalanderleeuwerik de das om doen toch?)
Groet Gert Jager

frankcoenjaerts

Citaat van: Bas vd Burg op januari 24, 2012, 09:32:11 AM
Citaat van: Maarten Kaales op januari 24, 2012, 09:14:25 AM

Groet,
Maarten

Hoi Maarten, maar hoe verklaar je dan dat de vogel op de diverse foto's qua kleur gelijk is aan de omringende zilvermeeuwen? Kleur mag dan subjectief worden ingevuld en afhankelijk zijn van de camera-instellingen, maar ook dan zou je toch wel een verschil moeten zien of heb ik dat dan mis?

En het is volgens mij nog steeds zo dat als je het een niet kan uitsluiten (argentatus) dit een reden is (kan zijn) voor de CDNA om dit geval niet te aanvaarden.

Desalniettemin blijft het een erg knappe vondst van Herman, ik doe het hem niet na :duim: :duim: En zoals anderen al aangaven het zorgt er voor dat veel vogelaars in de materie duiken, wat leidt tot hopelijk een kennisverbreding waardoor vroeg of laat een Amerikaan op gaat duiken die niet ter discussie wordt gesteld. Daarnaast heb je nu kans dat sommige "meeuwenhaters" het kijken naar meeuwen opeens stiekem toch wel leuker vinden dan dat ze altijd hebben gedacht (ik wel iig)

Helemaal met je eens Bas, vooral je stukje over Herman - hulde !!!

Maarten echter: toch vreemd in een discussie over een Amerikaanse Zilvermeeuw te lezen "Foto's zeggen niet zoveel"; zelfs als het gaat over kleur denk ik dat je met foto's wel degelijk interessante (al dan niet ondersteunende) informatie boven tafel kan krijgen.
Ruud Altenburg plaatst o.a. deze http://waarneming.nl/foto/view/2926423  foto en schrijft daarbij dat dit type foto's geschikt is voor kleurvergelijking.
Als ik dan de mantel grijstint door Adobe Photoshop laat berekenen van de 5 zilvermeeuwen die daarvoor in aanmerking komen (vlnr 1 - 2,3,4,5) is meeuw 1 donkerder, 3 gelijk en 2 en 5 aanzienlijk lichter dan 4 (de mogelijke Amerikaan). Meeuwen mooi onder dezelfde hoek gefotografeerd, 1 lens, 1 camera instelling. Zelfde kan je doen met grootte in bijv. deze http://waarneming.nl/foto/view/2926432 foto...

Kennelijk is voor deze 2 soorten in deze levensfase de "overlap in kenmerken" (mooie contradictie i.t.) te groot  :'(
Met vriendelijke groeten,

Frank

HPM

Probleem is dat je bij het fotograferen in het veld veel kunt standaardiseren, maar niet het o zo belangrijke licht. Ook met standaardinstelling zal je dus kleurverschillen houden. Kleuren vegelijken kan alleen maar echt aan onder laboratoriumomstandigheden gefotografeerde dieren.
Herman van der Meer

Maarten W. Kaales

CiteerHoi Maarten, maar hoe verklaar je dan dat de vogel op de diverse foto's qua kleur gelijk is aan de omringende zilvermeeuwen? Kleur mag dan subjectief worden ingevuld en afhankelijk zijn van de camera-instellingen, maar ook dan zou je toch wel een verschil moeten zien of heb ik dat dan mis?

Hoi Bas, dat is inderdaad een punt van zorg. Op andere foto's zie je wel weer dat in vergelijking met andere vogels de vogel iets donkerder overkomt. Er is niets zo variabel als het kleed van een meeuw. Ik weet niet wat de range aan grijstinten is voor smithsonianus en of die soms vergelijkbaar zijn met argentatus. Als ik naar foto's kijk zie ik variatie, maar zoals ik al aangaf vind ik foto's om hier een oordeel over te geven niet betrouwbaar. Dus  of je een verschil zou moeten zien weet ik niet. Ik vind dat overigens wel aannemelijk.

CiteerEn het is volgens mij nog steeds zo dat als je het een niet kan uitsluiten (argentatus) dit een reden is (kan zijn) voor de CDNA om dit geval niet te aanvaarden.

Maar dan zijn we natuurlijk snel uitgepraat omdat die argentatus onvoldoende beschreven is zouden we die nooit kunnen uitsluiten. Dat lijkt mij niet juist. Het uitsluiten van andere soort zou ondersteunend moeten zijn en niet leidend. Je streept alle kenmerken voor smithsonianus af, zijn de kenmerken vastgesteld dan heb je hem binnen. Je projecteert dit op argentatus en komt tot de conclusie dat deze soort ook sommige kenmerken kan vertonen, maakt dat de determinatie minder zeker? Het zou wat anders wanneer het een copy - paste verhaal is waarbij alle vastgestelde kenmerken van smithsonianus op argentatus passen. Maar dan is er iets anders aan de hand; dan moeten moeten we eens kritisch naar de taxonomie gaan kijken en wordt het tijd om de boel te lumpen.
Maarten W. Kaales

frankcoenjaerts

Tenzij er kleden (of andere determinanten) zijn waarin de soorten wel te onderscheiden zijn natuurlijk.
Met vriendelijke groeten,

Frank

RasManen

Citaat van: GertJ op januari 24, 2012, 10:18:14 AM
Citaat van: RasManen op januari 24, 2012, 10:02:03 AM
Er was ook nog zo iets als "zijn alle waarnemers het eens over de determinatie"? (Deze gaat mogelijk de Kalanderleeuwerik de das om doen toch?)

Oh ja, is ook zo :)
Wim Nap

Maarten W. Kaales

Hoi Frank,

Ik ben het met je eens dat je interessante informatie boven water kunt krijgen. Maar ik vind (ik zeg niet dat het zo is) dat een foto als keihard bewijs, voor een vogel waarbij de mate van grijstinten nogal onder de loep genomen, wordt niet zalig makend is. Camera-instellingen etc beïnvloeden dit.

Het is natuurlijk aan een ieder hoe hij / zij hiermee omgaat. Ik vind de interpretatie van een foto lastig, laat ik het vooral bij mezelf houden.

Maarten W. Kaales

Mars Muusse

Mij boeit het uitzonderlijk weinig of een CDNA of wie dan ook een vogel te 'aanvaarden' vindt, ik denk dat je vooral zelf moet nagaan wat je nou precies gezien hebt. En dit dien je af te zetten tegen wat je zelf weet van de problematiek, eventueel aangevuld met literatuur die alom te vinden is op het web, als je denkt te kort te schieten in je kennis. Het verbaast me dan ook een beetje dat, nu er zo veel foto's voorhanden zijn, nog niemand op het idee is gekomen om de bestaande literatuur te pakken, dit in een tabelletje te gieten en de vogel te scoren op deze criteria. Ik kan wel een voorzetje geven (voor 1st winter en 2de winter vogels in Nederland; want Rik Winters, anderen van meeuwnl en ik hebben dat al eens gedaan met vergelijkbare lastige gevallen jaren geleden). De voorbeelden vind je hier:
http://www.gull-research.org/smith/smithtabel.html

http://www.gull-research.org/smith/smith2wtabel.html

Je kunt ook 3de winter vogels zo checken. Vergelijk ze met Amerikaanse beesten van de US oostkust, vergelijk ze met foto's van bijv Leon Edelaar of anderen uit Europa. Scoor de criteria op een schaal van 1-10 voor ieder criterium afzonderlijk. Laat dit door verschillende mensen doen. Analyseer de verschillen en probeer elkaars standpunt te begrijpen of probeer een ander te overtuigen wanneer je denkt dat iemand het mis heeft (gezonde discussie). Tel dan de scores voor alle criteria op, desnoods afhankelijk van een wegingsfactor voor belangrijke criteria. En bepaal zo je eindoordeel. Geeft niks als eindoordelen verschillen, de een vindt zwarte tertialcentra zwaarder wegen dan de ander, maar die legt weer meer nadruk op de staart bijvoorbeeld.
Leuke bijkomstigheid: je zult zien dat deze vogel op een aantal punten een mager zesje scoort, volgens sommigen wellicht een onvoldoende (een 4?, zelfs een 1?). Maar dat maakt dat je een volgende groep meeuwen veel nauwkeuriger gaat checken, en op de juiste zaken gaat letten.
@ Leon: ik hoop dat je 'weer' doorgaat met fotograferen!
Mars

Maarten W. Kaales

En verder kan ik de Advanced Bird ID Handbook the Western Palearctic aanraden. Meneer van Duivendijk heeft daar anderhalve pagina aan kenmerken opgesomd. Zeer leerzaam.
Maarten W. Kaales

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op januari 24, 2012, 09:32:11 AM
[...]
. Daarnaast heb je nu kans dat sommige "meeuwenhaters" het kijken naar meeuwen opeens stiekem toch wel leuker vinden dan dat ze altijd hebben gedacht (ik wel iig)

Zo'n noodzakelijk ellenlange discussie over 'onzichtbare' of nauwelijks te beschrijven verschillen tussen iets wat volgens sommigen niet eens verschillende soorten zijn werkt bij mij bepaald niet stimulerend. Het is mij veel teveel moeite en komt op mij allemaal een beetje als hokus pokus over, terwijl ik niet eens een meeuwenhater ben. Echte meeuwenhaters zullen dus volgens mij eerder in hun haat bevestigd worden dan dat ze door zo'n geval ineens het licht gaan zien.
Herman van der Meer

ruud_altenburg

Ook deze methode, Frank, is een beetje gevaarlijk. De foto's waren bedoeld om hooguit aan te tonen aan dat deze vogel niet duidelijk lichter of donkerder is dan de rest. De vogel links in beeld zit in de zone waar bij mijn "digiscoophoogstandjes" (ironisch bedoeld) enige vignetering optreedt en die zou dus iets donkerder zijn dan in werkelijkheid. Die andere vogel is aan het poetsen en die bekijk je dus onder een iets andere hoek.

In het veld was ik helaas nauwelijks in de gelegenheid de armpennen te beoordelen, behalve die armzalige foto ik die bij mijn waarneming geplaatst heb. Daarop lijken de armpennen, net als op de foto's van Herman, zeer donkerbruin-zwart. De foto's van Leon laten zien dat uitgebreide tekening in argentatus heel wel mogelijk is, maar meestal (zeg nooit nooit) is er dan sprake van een lichter bruin. Mijn eigen ervaring leert dat dit soort monsters ook vaak een één of twee tinten donkerder grijze mantel hebben dan lokale vogels.

Een vogel die relatief lichtgrijs is en zulke armpennen heeft lijkt mij nog steeds een goede kandidaat smithsonianus. Wat niet wegneemt dat de vogel een stuk betere papieren gehad had als de tertials en armpennen echt duidelijk zwart geweest waren en de vogel een tintje lichter grijs geweest was...

Wie maakt "de matrix van Mars"?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Theovanv

Citaat van: HPM op januari 24, 2012, 10:47:44 AM
Probleem is dat je bij het fotograferen in het veld veel kunt standaardiseren, maar niet het o zo belangrijke licht. Ook met standaardinstelling zal je dus kleurverschillen houden. Kleuren vegelijken kan alleen maar echt aan onder laboratoriumomstandigheden gefotografeerde dieren.
Dat is zo, maar op zich kan je ook zeggen dat op 1 foto de afwijking veroorzaakt door licht, lens of instellingen voor elke meeuw op de foto (mits ongeveer in dezelfde houding en plek) hetzelfde is en het relatieve verschil dus behouden blijft en te beoordelen is.
Theo van Veenendaal

Edwin Russer

Wie maakt "de matrix van Mars"?

De commissie van wijze heren 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jvdlaan

Citaat van: Maarten Kaales op januari 24, 2012, 11:20:34 AM
En verder kan ik de Advanced Bird ID Handbook the Western Palearctic aanraden. Meneer van Duivendijk heeft daar anderhalve pagina aan kenmerken opgesomd. Zeer leerzaam.

Let wel dat dat weer een samenvatting cq interpretatie is van de vnml twee artikelen uit Dutch Birding.
De bron lezen is leerzamer, want daar staan de foto's in en eventuele nuances staan daar beter in.
Deze 2 artikelen staan hier:
http://www.dutchbirding.nl/~dbaftp/wietze/IdentificationOfAmericanHerring%28Mullarney&Lonergan%29-1.pdf
http://www.dutchbirding.nl/~dbaftp/wietze/Pagina%27s%20van%20DB%2026%283%292004.pdf

Folkert Jan

Citaat van: Theovanv op januari 24, 2012, 11:56:06 AM
Dat is zo, maar op zich kan je ook zeggen dat op 1 foto de afwijking veroorzaakt door licht, lens of instellingen voor elke meeuw op de foto (mits ongeveer in dezelfde houding en plek) hetzelfde is en het relatieve verschil dus behouden blijft en te beoordelen is.

Dat klopt niet. Als het licht schuin op de vogels schijnt zal elke meeuw een verschillende hoeveelheid licht vangen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Citaat van: rnbflavour op januari 24, 2012, 14:53:07 PM
Citaat van: Theovanv op januari 24, 2012, 11:56:06 AM

Dat klopt niet. Als het licht schuin op de vogels schijnt zal elke meeuw een verschillende hoeveelheid licht vangen
Niet als ze, zoals ik zei ongeveer in dezelfde houding en op dezelfde plek staan op de foto. Als beide meeuwen naast elkaar staan en beiden bijv. zijwaarts staan en de een niet in de schaduw ofzo staat kan je best goed vergelijken wat het tint-verschil is, ook als is het licht op de foto niet helemaal gelijk aan de werkelijke situatie, het relatieve verschil blijft dan wel ongeveer gelijk.
Theo van Veenendaal

Herman Bouman

Hoe we het ook zien en wie ook voor of tegen de huidige determinatie van Amerikaanse zilvermeeuw is. Deze waarneming ga ik in elk geval indienen bij het CDNA. De lijst met kenmerken waaraan een echte Amerikaanse zilvermeeuw aan dient te voldoen wordt erbij gepakt en punt voor punt door mij beoordeeld. Is het er eentje dan heb ik een nieuwe soort voor NL op de lijst mogen zetten. Zit ik er naast dan hebben we hopelijk met z'n alle er wat van geleerd. Ik wel.

Bedankt voor de kritieken (positief of negatief).

Theovanv

Hoe is het verplaatsingsgedrag van onze eigen Zilvermeeuw in deze periode? Is het opvallend dat hij vandaag niet meer terug is gevonden?
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Theovanv op januari 24, 2012, 18:44:17 PM
Hoe is het verplaatsingsgedrag van onze eigen Zilvermeeuw in deze periode? Is het opvallend dat hij vandaag niet meer terug is gevonden?
Je hebt vogels die bij hun eigen vijver blijven, maar ook vogels die heel NL doorkruisen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 24, 2012, 18:48:49 PM
Je hebt vogels die bij hun eigen vijver blijven, maar ook vogels die heel NL doorkruisen...
Maar hebben die vogels die heel NL doorkruisen niet een bepaalde honkvastheid of thuisbasis? Of zijn het echte zwervers die niet af en toe terugkeren naar een bepaalde plaats. Ik zag laatst op tv vanuit de lucht de vliegroute van een Grote Mantel op 1 dag, dat was een enorme omvang, maar die keerde wel weer terug naar dezelfde plek, maar dat was dan ook in de broedtijd, dus dan is dat een stuk logischer. Maar ik kan me voorstellen dat ook een Zilvermeeuw die hier standvogel is, na een paar dagen omzwerven weer terugkeert naar een bepaalde plek? Maar ja, als dat al zo is, kan zijn thuisbasis natuurlijk heel ergens anders zijn en was Den Oever misschien juist een omzwerving :rolleye:
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

Citaat van: Theovanv op januari 24, 2012, 19:14:32 PM
Maar hebben die vogels die heel NL doorkruisen niet een bepaalde honkvastheid of thuisbasis? Of zijn het echte zwervers die niet af en toe terugkeren naar een bepaalde plaats. Ik zag laatst op tv vanuit de lucht de vliegroute van een Grote Mantel op 1 dag, dat was een enorme omvang, maar die keerde wel weer terug naar dezelfde plek, maar dat was dan ook in de broedtijd, dus dan is dat een stuk logischer. Maar ik kan me voorstellen dat ook een Zilvermeeuw die hier standvogel is, na een paar dagen omzwerven weer terugkeert naar een bepaalde plek? Maar ja, als dat al zo is, kan zijn thuisbasis natuurlijk heel ergens anders zijn en was Den Oever misschien juist een omzwerving :rolleye:

Bij kaap hoorn zien we sommige vogels wekenlang dag na dag terugkomen, maar blijken ze dan toch plots niet meer terug te komen. Kan zijn dat ze dood zijn natuurlijk, maar er komen ook weer steeds nieuwe vogels bij (nieuwe ponten, geelpoten of individueel herkenbare stormmeeuwen, zilvermeeuwen en mantels)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Wat jij zag op tv was een Kleine Mantelmeeuw, en die moest wel telkens terug komen omdat ze jongen op Texel zaten. Zeker onvolwassen vogels hebben geen "thuisbasis", en dan heb je nog steeds vogels die plaatstrouw zijn, en vogel die rond blijven zwerven. Er is dus niets over te zeggen.

Ook zijn er vogels die weken lang op één plek zitten, om vervolgens even een uitstapje van vele 10-tallen kilometers te maken en een week weg te blijven, en vervolgens terug te keren.

Wel begint bij de Nederlandse Zilvers de voorjaarstrek langzaam aan. Meerdere broedvogel, dus adulten, komen weer richting broedplaats.

Je kan je ook afvragen, waarom zou zo'n vogel op die plek blijven hangen als er overal voedsel is. Hij heeft er geen reden toe.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 24, 2012, 19:41:55 PM
Wat jij zag op tv was een Kleine Mantelmeeuw, en die moest wel telkens terug komen omdat ze jongen op Texel zaten. Zeker onvolwassen vogels hebben geen "thuisbasis", en dan heb je nog steeds vogels die plaatstrouw zijn, en vogel die rond blijven zwerven. Er is dus niets over te zeggen.

Ook zijn er vogels die weken lang op één plek zitten, om vervolgens even een uitstapje van vele 10-tallen kilometers te maken en een week weg te blijven, en vervolgens terug te keren.

Wel begint bij de Nederlandse Zilvers de voorjaarstrek langzaam aan. Meerdere broedvogel, dus adulten, komen weer richting broedplaats.

Je kan je ook afvragen, waarom zou zo'n vogel op die plek blijven hangen als er overal voedsel is. Hij heeft er geen reden toe.
Jammer dat er geen patroon uit af te leiden valt. Je laatste argument snap ik niet helemaal, je kan ook zeggen, waarom zou hij weggaan als daar gewoon voedsel is.
Theo van Veenendaal

August

Ik zie dat ze de Amerikaanse Zilvermeeuwen bij de ranking weg gehaalt hebben. Stond er eerst bij wel bij, hadden al aardig wat mensen deze er al bij gezet.
http://www.dutchbirdalerts.nl/ranking-latest.action
August van Rijn