Amerikaanse Zilvermeeuw

Gestart door Herman Bouman, januari 23, 2012, 00:08:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Justin Jansen

Citaat van: rnbflavour op januari 23, 2012, 20:21:05 PM
Citaat van: JohanvantBosch op januari 23, 2012, 20:10:21 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 23, 2012, 20:06:22 PM
De lol van het meeuwenkijken gaat er zo wel een beetje af......


.... en ik maar denken dat dit nou juist de lol van het meeuwenkijken was... O0

Het is leuk dat het moeilijk is, maar wat is de lol als elke zeldzaamheid gewoon onmogelijk is.
Heb dit jaar al zon heuglins geval gezien die niet 100% hard gemaakt kan worden. Vervolgens een baltische mantel waar je zonder ring niets aan hebt. Toen die kleine burry van den oever en nu een amerikaanse zilver (ik ga er wel gewoon vanuit dat het 1 is) die blijkbaar ook niet hard is te maken, omdat argentatus in dit kleed blijkbaar niet genoeg is onderzocht.
Ik zou zeggen Folkert, onmiddellijk stoppen met vogelen en lekker postzegels gaan verzamelen...
M.v.g., Justin Jansen


ArjanH

Citaat van: Certhia op januari 23, 2012, 16:12:12 PM
Citaat van: Herman Bouman op januari 23, 2012, 15:48:25 PM
Een beetje zendelingwerk en taadaaa!! Heel NL kijkt naar meeuwen. Heerlijk


Heel NL? Nee een klein dorp in de uiterste zuid-oost hoek van Utrecht houdt dapper stand.


;D ;D ;D

RikWinters

Citaat van: RoelofdeB op januari 23, 2012, 21:14:33 PM
Citaat van: RikWinters op januari 23, 2012, 19:49:46 PM

Ik vind deze redenering een beetje omgekeerde wereld; je zegt: ik weet niet wat de variatie van argentatus is, want die is nauwelijks beschreven in de determinatieliteratuur, dus ga ik er maar vanuit dat deze vogel daar wel binnen zal vallen. Zo wordt meeuwen kijken wel heel moeilijk. Wat je niet kent, daar kun je ook niet aan refereren. Aan jou de eer ons een foto van een vergelijkbare vogel te laten zien die zeker argentatus betreft.

De (heerlijke) foto's van Leon laten zie dat het iets genuanceerder ligt: de variatie is niet uitputtend beschreven, maar wel is gezien dat deze variatie groot is, dat nagenoeg elk denkbaar 'kenmerk' van smitso ook bij europese vogels voorkomt en dat zelfs belangrijke combinaties van deze kenmerken bij vogels te vinden zijn waarvan je redelijkerwijs mag aannemen dat ze van europese herkomst zijn (het alternatief is dat smithsonianus niet zeldzaam is). Omgekeerd kun je betogen dat er in de literatuur geen enkel kenmerk is beschreven dat hard genoeg is om derde winter europese en amerikaanse zilver met zekerheid van elkaar te onderscheiden.

Theovanv

Citaat van: RikWinters op januari 23, 2012, 21:37:05 PM
Citaat van: RoelofdeB op januari 23, 2012, 21:14:33 PM
Citaat van: RikWinters op januari 23, 2012, 19:49:46 PM

Ik vind deze redenering een beetje omgekeerde wereld; je zegt: ik weet niet wat de variatie van argentatus is, want die is nauwelijks beschreven in de determinatieliteratuur, dus ga ik er maar vanuit dat deze vogel daar wel binnen zal vallen. Zo wordt meeuwen kijken wel heel moeilijk. Wat je niet kent, daar kun je ook niet aan refereren. Aan jou de eer ons een foto van een vergelijkbare vogel te laten zien die zeker argentatus betreft.

De (heerlijke) foto's van Leon laten zie dat het iets genuanceerder ligt: de variatie is niet uitputtend beschreven, maar wel is gezien dat deze variatie groot is, dat nagenoeg elk denkbaar 'kenmerk' van smitso ook bij europese vogels voorkomt en dat zelfs belangrijke combinaties van deze kenmerken bij vogels te vinden zijn waarvan je redelijkerwijs mag aannemen dat ze van europese herkomst zijn (het alternatief is dat smithsonianus niet zeldzaam is). Omgekeerd kun je betogen dat er in de literatuur geen enkel kenmerk is beschreven dat hard genoeg is om derde winter europese en amerikaanse zilver met zekerheid van elkaar te onderscheiden.
Dus als ik het goed begrijp valt sowieso nooit onderscheid te maken en een 100% Smithso is onmogelijk te determineren, omdat de kenmerken waarop je dat doet ook altijd bij argentatus voor kunnen komen. Als de soort dan toch in het veld niet te onderscheiden is zou ik er maar een ondersoort van maken :D
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Theovanv op januari 23, 2012, 21:43:30 PM
]Dus als ik het goed begrijp valt sowieso nooit onderscheid te maken en een 100% Smithso is onmogelijk te determineren, omdat de kenmerken waarop je dat doet ook altijd bij argentatus voor kunnen komen. Als de soort dan toch in het veld niet te onderscheiden is zou ik er maar een ondersoort van maken :D

Probeer het eens op geluid. Bij andere moeilijk te onderscheiden soorten werkt dat ook  ;)
http://www.xeno-canto.org/species/Larus-smithsonianus
Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: HPM op januari 23, 2012, 21:53:53 PM
Citaat van: Theovanv op januari 23, 2012, 21:43:30 PM
]Dus als ik het goed begrijp valt sowieso nooit onderscheid te maken en een 100% Smithso is onmogelijk te determineren, omdat de kenmerken waarop je dat doet ook altijd bij argentatus voor kunnen komen. Als de soort dan toch in het veld niet te onderscheiden is zou ik er maar een ondersoort van maken :D

Probeer het eens op geluid. Bij andere moeilijk te onderscheiden soorten werkt dat ook  ;)
http://www.xeno-canto.org/species/Larus-smithsonianus
Ja, daar zit gelukkig een wereld van verschil in :rolleye:
Theo van Veenendaal

Rutger

Citaat van: RoelofdeB op januari 23, 2012, 21:14:33 PM
Citaat van: RikWinters op januari 23, 2012, 19:49:46 PM
Op verzoek van David doe ik dan ook maar een duit in het zakje. Het zal wat lastig zijn om de binair denkende twitcher (wel/niet rijden) de eindeloze reeks grijsschakeringen over te brengen waarin de doorsnee 'larofiel' denkt, maar toch maar een poging.  ;)
  Het is zeker een heel erg boeiende vogel, maar determinatie als amerikaan vraagt misschien wel het onmogelijke, nl: uitsluiten van argentatus. 
Na het bekijken van de foto's, denk ik dat de vogel niet zou opvallen in een clubje smitso's aan de  andere kant van de oceaan. In Den Oever moet je echter de europese tegenhanger uitsluiten. Probleem daarbij is bijvoorbeeld dat Lonergan & Mullarney in hun artikel aangeven dat ze beide vooral vertrouwd zijn met argenteus. Dee meeste variatie van europese zilvers is (naar mijn idee) te vinden in argentatus. Juist die variatie is nauwelijks beschreven in de determinatieliteratuur. Voor zover die wel beschreven is, zijn juist de oudere onvolwassen kleden nog het slechtst beschreven, dus de basis van waaruit je moet werken is dat je een berealgemene soort moet uitsluiten, die berevariabel is, juist in de minst beschreven kleden.

De vogel zelf is zeker opmerkelijk, maar structureel wijkt hij in niets af van zilvermeeuwen die hier (in NO-NL) rondhangen. Op een aantal foto's lijken de bovendelen zeker niet lichter dan die van de omringende zilvers (van onbenoemd taxon). De bovendelen van argentatus zijn zeker niet altijd opvallende donkerder dan die van de Nederlandse vogels. Het overgrote deel van de genoemde kenmerken is niet ongewoon bij argentatus(zie bijgevoegd plaatje), zeker aspecten als uitgebreide vlekking op kop en onderdelen is bij argentatus-type vogels allesbehalve ongewoon. De vleugel van de vogel is zeker opmerkelijk in tekening, maar de donkere tekening op de secondaries lijkt me bruin, niet zwart zoals L&M 'eisen'. Over de tekening van de handvleugel kan ik weinig zinnigs melden, over de zwarte staart ook niet, maar (vrijwel) geheel donkere staarten zijn bij met name tweede winter argentatus vrij gangbaar, een donkere staart in de derde winter is misschien niet zo gek als het lijkt.

groet, Rik





Ik vind deze redenering een beetje omgekeerde wereld; je zegt: ik weet niet wat de variatie van argentatus is, want die is nauwelijks beschreven in de determinatieliteratuur, dus ga ik er maar vanuit dat deze vogel daar wel binnen zal vallen. Zo wordt meeuwen kijken wel heel moeilijk. Wat je niet kent, daar kun je ook niet aan refereren. Aan jou de eer ons een foto van een vergelijkbare vogel te laten zien die zeker argentatus betreft.


Zonder de determinatie als Am. zilvermeeuw onderuit te willen halen (Ik heb de vogel gedipt vandaag en ik kan werkelijk niets toe voegen wat betreft determinatie) is het toch vaak zo dat je er rekening mee moet houden dat de kans op een 'afwijkend' ex van een normale soort groter kan zijn dan de kans op die zeldzame soort. En wat dat betreft is de bovenstaande redenering dus geen omgekeerde wereld. Er moet dus bewezen worden dat de kenmerken diagnostisch zijn voor Am. zilvermeeuw...En daarom komt het er wat betreft dit soort meeuwen bij dwaalgasten op neer dat alles moet kloppen voor ze aanvaardbaar worden. En daardoor wordt meeuwen kijken inderdaad erg moeilijk, lijkt me.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

lennartv

Citaat van: Theovanv op januari 23, 2012, 22:03:59 PM
Citaat van: HPM op januari 23, 2012, 21:53:53 PM
Citaat van: Theovanv op januari 23, 2012, 21:43:30 PM
]Dus als ik het goed begrijp valt sowieso nooit onderscheid te maken en een 100% Smithso is onmogelijk te determineren, omdat de kenmerken waarop je dat doet ook altijd bij argentatus voor kunnen komen. Als de soort dan toch in het veld niet te onderscheiden is zou ik er maar een ondersoort van maken :D

Probeer het eens op geluid. Bij andere moeilijk te onderscheiden soorten werkt dat ook  ;)
http://www.xeno-canto.org/species/Larus-smithsonianus
Ja, daar zit gelukkig een wereld van verschil in :rolleye:

Dan zit er weinig anders op dan om de nieuwe natuurwet effectief te maken en de vogel dusdanig tammer maken dat hij geplukt kan worden ;D
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Leon Edelaar


Probeer het eens op geluid. Bij andere moeilijk te onderscheiden soorten werkt dat ook  ;)
http://www.xeno-canto.org/species/Larus-smithsonianus


Het laatste dat ik hier over gehoord heb (alweer enige jaren geleden van Magnus), is dat dit ons/jullie niet gaat helpen.

caliprobola

Citaat van: Theovanv op januari 23, 2012, 21:43:30 PM
Citaat van: RikWinters op januari 23, 2012, 21:37:05 PM
Citaat van: RoelofdeB op januari 23, 2012, 21:14:33 PM
Citaat van: RikWinters op januari 23, 2012, 19:49:46 PM

Ik vind deze redenering een beetje omgekeerde wereld; je zegt: ik weet niet wat de variatie van argentatus is, want die is nauwelijks beschreven in de determinatieliteratuur, dus ga ik er maar vanuit dat deze vogel daar wel binnen zal vallen. Zo wordt meeuwen kijken wel heel moeilijk. Wat je niet kent, daar kun je ook niet aan refereren. Aan jou de eer ons een foto van een vergelijkbare vogel te laten zien die zeker argentatus betreft.

De (heerlijke) foto's van Leon laten zie dat het iets genuanceerder ligt: de variatie is niet uitputtend beschreven, maar wel is gezien dat deze variatie groot is, dat nagenoeg elk denkbaar 'kenmerk' van smitso ook bij europese vogels voorkomt en dat zelfs belangrijke combinaties van deze kenmerken bij vogels te vinden zijn waarvan je redelijkerwijs mag aannemen dat ze van europese herkomst zijn (het alternatief is dat smithsonianus niet zeldzaam is). Omgekeerd kun je betogen dat er in de literatuur geen enkel kenmerk is beschreven dat hard genoeg is om derde winter europese en amerikaanse zilver met zekerheid van elkaar te onderscheiden.
Dus als ik het goed begrijp valt sowieso nooit onderscheid te maken en een 100% Smithso is onmogelijk te determineren, omdat de kenmerken waarop je dat doet ook altijd bij argentatus voor kunnen komen. Als de soort dan toch in het veld niet te onderscheiden is zou ik er maar een ondersoort van maken :D
Dat lijkt me niet. Deze vogel heeft erg veel kenmerken van een AZM en wellicht zou hij aan de overkant van de plas weinig opvallen en zou het al zeker niet hard te maken zijn dat het om een EZM gaat. Maar bij elk kenmerk heb ik zo wat het gevoel dat het net iets beter kan. Een vogel met bijvoorbeeld echt inktzwarte (nu te bruinig), scherper afgelijnde vlekken op de tertials en op de armpennen, een wat meer burgemeester-achtige structuur, pinky-roze poten, een echte W op P5 (nu zie ik eigenlijk geen W, die indruk wordt enkel gewekt door de donkere schacht), misschien nog geen spiegel op p9 (?)... Het kan dus nog wel beter.
Blijven kijken en voor je het weet zie je een dergelijk monster voor je verschijnen!

Theovanv

Citaat van: lennartv op januari 23, 2012, 22:11:04 PM
Citaat van: Theovanv op januari 23, 2012, 22:03:59 PM
Citaat van: HPM op januari 23, 2012, 21:53:53 PM
Citaat van: Theovanv op januari 23, 2012, 21:43:30 PM
]Dus als ik het goed begrijp valt sowieso nooit onderscheid te maken en een 100% Smithso is onmogelijk te determineren, omdat de kenmerken waarop je dat doet ook altijd bij argentatus voor kunnen komen. Als de soort dan toch in het veld niet te onderscheiden is zou ik er maar een ondersoort van maken :D

Probeer het eens op geluid. Bij andere moeilijk te onderscheiden soorten werkt dat ook  ;)
http://www.xeno-canto.org/species/Larus-smithsonianus
Ja, daar zit gelukkig een wereld van verschil in :rolleye:

Dan zit er weinig anders op dan om de nieuwe natuurwet effectief te maken en de vogel dusdanig tammer maken dat hij geplukt kan worden ;D
Haha, of mss moet Hans Dorrestijn die verrekijker van m met ingebouwde soortherkenner eens op de markt brengen ;)

Maar serieus, er zijn sowieso al extreem weinig claims binnen heel Europa, dus idd een extreme zeldzaamheid waarbij het met het grote overlapgebied met argentatus heel moeilijk zal worden alle twijfels weg te nemen. En dat is wel nodig om over een 100% zeker waarneming te spreken en enige kans te maken bij het CDNA.
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

Citaat van: Rutger op januari 23, 2012, 22:10:53 PM
Citaat van: RoelofdeB op januari 23, 2012, 21:14:33 PM
Citaat van: RikWinters op januari 23, 2012, 19:49:46 PM
Op verzoek van David doe ik dan ook maar een duit in het zakje. Het zal wat lastig zijn om de binair denkende twitcher (wel/niet rijden) de eindeloze reeks grijsschakeringen over te brengen waarin de doorsnee 'larofiel' denkt, maar toch maar een poging.  ;)
  Het is zeker een heel erg boeiende vogel, maar determinatie als amerikaan vraagt misschien wel het onmogelijke, nl: uitsluiten van argentatus. 
Na het bekijken van de foto's, denk ik dat de vogel niet zou opvallen in een clubje smitso's aan de  andere kant van de oceaan. In Den Oever moet je echter de europese tegenhanger uitsluiten. Probleem daarbij is bijvoorbeeld dat Lonergan & Mullarney in hun artikel aangeven dat ze beide vooral vertrouwd zijn met argenteus. Dee meeste variatie van europese zilvers is (naar mijn idee) te vinden in argentatus. Juist die variatie is nauwelijks beschreven in de determinatieliteratuur. Voor zover die wel beschreven is, zijn juist de oudere onvolwassen kleden nog het slechtst beschreven, dus de basis van waaruit je moet werken is dat je een berealgemene soort moet uitsluiten, die berevariabel is, juist in de minst beschreven kleden.

De vogel zelf is zeker opmerkelijk, maar structureel wijkt hij in niets af van zilvermeeuwen die hier (in NO-NL) rondhangen. Op een aantal foto's lijken de bovendelen zeker niet lichter dan die van de omringende zilvers (van onbenoemd taxon). De bovendelen van argentatus zijn zeker niet altijd opvallende donkerder dan die van de Nederlandse vogels. Het overgrote deel van de genoemde kenmerken is niet ongewoon bij argentatus(zie bijgevoegd plaatje), zeker aspecten als uitgebreide vlekking op kop en onderdelen is bij argentatus-type vogels allesbehalve ongewoon. De vleugel van de vogel is zeker opmerkelijk in tekening, maar de donkere tekening op de secondaries lijkt me bruin, niet zwart zoals L&M 'eisen'. Over de tekening van de handvleugel kan ik weinig zinnigs melden, over de zwarte staart ook niet, maar (vrijwel) geheel donkere staarten zijn bij met name tweede winter argentatus vrij gangbaar, een donkere staart in de derde winter is misschien niet zo gek als het lijkt.

groet, Rik





Ik vind deze redenering een beetje omgekeerde wereld; je zegt: ik weet niet wat de variatie van argentatus is, want die is nauwelijks beschreven in de determinatieliteratuur, dus ga ik er maar vanuit dat deze vogel daar wel binnen zal vallen. Zo wordt meeuwen kijken wel heel moeilijk. Wat je niet kent, daar kun je ook niet aan refereren. Aan jou de eer ons een foto van een vergelijkbare vogel te laten zien die zeker argentatus betreft.


Zonder de determinatie als Am. zilvermeeuw onderuit te willen halen (Ik heb de vogel gedipt vandaag en ik kan werkelijk niets toe voegen wat betreft determinatie) is het toch vaak zo dat je er rekening mee moet houden dat de kans op een 'afwijkend' ex van een normale soort groter kan zijn dan de kans op die zeldzame soort. En wat dat betreft is de bovenstaande redenering dus geen omgekeerde wereld. Er moet dus bewezen worden dat de kenmerken diagnostisch zijn voor Am. zilvermeeuw...En daarom komt het er wat betreft dit soort meeuwen bij dwaalgasten op neer dat alles moet kloppen voor ze aanvaardbaar worden. En daardoor wordt meeuwen kijken inderdaad erg moeilijk, lijkt me.


Maar op het moment dat er weer eens zon eend is als een kokardezaagbek krijgt deze wel het voordeel van de twijfel terwijl ik de kans groter acht dat dat beest escape is dan dat deze vogel nog binnen de variatie van argentatus valt.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankcoenjaerts

Met vriendelijke groeten,

Frank

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

Die meeuw slaagde in elk geval met vlag en wimpel voor de broodtest.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rutger

Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Danny katerbarg

Conclusie: De kans is redelijk groot dat het een Amerikaanse is alleen omdat er ook een kans op een afwijkende Europese is is de kans op goedkeuring enorm klein.

met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

theomuusse

Citaat van: RikWinters op januari 23, 2012, 21:37:05 PM
Citaat van: RoelofdeB op januari 23, 2012, 21:14:33 PM
Citaat van: RikWinters op januari 23, 2012, 19:49:46 PM

Ik vind deze redenering een beetje omgekeerde wereld; je zegt: ik weet niet wat de variatie van argentatus is, want die is nauwelijks beschreven in de determinatieliteratuur, dus ga ik er maar vanuit dat deze vogel daar wel binnen zal vallen. Zo wordt meeuwen kijken wel heel moeilijk. Wat je niet kent, daar kun je ook niet aan refereren. Aan jou de eer ons een foto van een vergelijkbare vogel te laten zien die zeker argentatus betreft.

De (heerlijke) foto's van Leon laten zie dat het iets genuanceerder ligt: de variatie is niet uitputtend beschreven, maar wel is gezien dat deze variatie groot is, dat nagenoeg elk denkbaar 'kenmerk' van smitso ook bij europese vogels voorkomt en dat zelfs belangrijke combinaties van deze kenmerken bij vogels te vinden zijn waarvan je redelijkerwijs mag aannemen dat ze van europese herkomst zijn (het alternatief is dat smithsonianus niet zeldzaam is). Omgekeerd kun je betogen dat er in de literatuur geen enkel kenmerk is beschreven dat hard genoeg is om derde winter europese en amerikaanse zilver met zekerheid van elkaar te onderscheiden.

Precies!
De kenmerken zijn cumulatief goed te gebruiken.
En of am zilver in Europa zeldzaam is? Ik denk een stuk algemener dan we denken en sommige vinden.
Er is inderdaad nooit met zekerheid vastgesteld dat de combinatie van huidige kenmerken ooit is vastgesteld op een europese vogel.
En dus wel al op veel amerikaanse!
De huidige vogel toont wel een heel mooi rijtje van cumulatieve kenmerken, of zij nou iets kleiner is of iets donkerder is dan we willen.
Want de grey-tone en grootte zijn wel erg makkelijke punten om een vogel onderuit te halen!

Theo

Theovanv

Maar we blijven zo wel in cirkels redeneren. Dus als we nou kijken naar het materiaal wat er nu is:

Is de leeftijd en kleed dan te bepalen? Zo ja, wat is leeftijd en kleed?

Wat voor kenmerken vertoond het beest dan die passen op die leeftijd/kleed Smithso?

Is het totaal van die kenmerken dan genoeg om alle andere soorten (en dus ook argentatus) volledig en onomstotelijk uit te sluiten? (Met andere woorden, passen al die kenmerken samen, niet 1 op zich, alleen op smithso en niet ook op argentatus?)

Zo ja, klaar, we gaan met zn allen een hele zeldzame dwaalgast twitchen, zo nee, is er nog info nodig te redelijkerwijs te verkrijgen is?

zo nee, ook klaar, gevalletje jammer maar helaas, op zoek naar het volgende spannende exemplaar.
Theo van Veenendaal

theomuusse


Theovanv

Theo van Veenendaal

frankcoenjaerts

#81
Citaat van: theomuusse op januari 23, 2012, 22:52:59 PM


........ Want de grey-tone en grootte zijn wel erg makkelijke punten om een vogel onderuit te halen!

Theo

Hoe bedoel je dat Theo? Als dit makkelijke punten zijn, waarom daar dan niet mee beginnen?
Graag enige hulp, ik ben er namelijk nog niet helemaal uit.

edit: uiteraard het hele citaat van Theo (niets uit zijn verband rukken of zo), knippen ging ff mis.
Met vriendelijke groeten,

Frank

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

theomuusse

Grootte en grijstint zijn bekende variaties bij meeuwen.
Een vrouwtje amerikaan is niet groter dan een europese vogel.
Grijstint varieert bij ons al 4 punten.
Kortom, dat daar verschil in zit is goed voor te stellen.
En nu al die andere punten die ik noemde.
Waar zie ik die terug bij onze zilvers?
Ze worden stuk voor stuk naar voren gebracht in het DB artikel.
Deugt het artikel dan ineens van geen kanten meer?
Als een vogel de kenmerken toont, dan is het zo.
Daar zijn het kenmerken voor.
Tot morgen.

Theo

Theovanv

Citaat van: theomuusse op januari 23, 2012, 23:20:27 PM
Grootte en grijstint zijn bekende variaties bij meeuwen.
Een vrouwtje amerikaan is niet groter dan een europese vogel.
Grijstint varieert bij ons al 4 punten.
Kortom, dat daar verschil in zit is goed voor te stellen.
En nu al die andere punten die ik noemde.
Waar zie ik die terug bij onze zilvers?
Ze worden stuk voor stuk naar voren gebracht in het DB artikel.
Deugt het artikel dan ineens van geen kanten meer?
Als een vogel de kenmerken toont, dan is het zo.
Daar zijn het kenmerken voor.
Tot morgen.

Theo
Ok, fijn dat je overtuigd bent, maar denk je ook dat een CDNA dat zal zijn?
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Leon Edelaar op januari 23, 2012, 22:16:53 PM
Citeer
Probeer het eens op geluid. Bij andere moeilijk te onderscheiden soorten werkt dat ook  ;)
http://www.xeno-canto.org/species/Larus-smithsonianus

Het laatste dat ik hier over gehoord heb (alweer enige jaren geleden van Magnus), is dat dit ons/jullie niet gaat helpen.

Ik had er dan ook een knipoog achter gezet.
Aan de andere kant moeten soorten elkaar natuurlijk wel kunnen herkennen en kunnen onderscheiden van andere soorten.
Herman van der Meer

GijsB

Tijd om hem te vangen, een veer uit te plukken en een DNA test te doen  ;D
Gijs

cursorius

Citaat van: Theovanv op januari 23, 2012, 23:30:57 PM
Citaat van: theomuusse op januari 23, 2012, 23:20:27 PM
Grootte en grijstint zijn bekende variaties bij meeuwen.
Een vrouwtje amerikaan is niet groter dan een europese vogel.
Grijstint varieert bij ons al 4 punten.
Kortom, dat daar verschil in zit is goed voor te stellen.
En nu al die andere punten die ik noemde.
Waar zie ik die terug bij onze zilvers?
Ze worden stuk voor stuk naar voren gebracht in het DB artikel.
Deugt het artikel dan ineens van geen kanten meer?
Als een vogel de kenmerken toont, dan is het zo.
Daar zijn het kenmerken voor.
Tot morgen.

Theo
Ok, fijn dat je overtuigd bent, maar denk je ook dat een CDNA dat zal zijn?

Hoe moet Theo weten hoe de CDNA hierover zou oordelen???

Yeronimo

Citaat van: dralion13 op januari 24, 2012, 01:24:06 AM
Tijd om hem te vangen, een veer uit te plukken en een DNA test te doen  ;D

We gaan geen nieuwe trend neerzetten zodat we overal kaalgeplukte vogels rond hebben vliegen he?  :-X
Wat ik me trouwens afvraag, hoe zit het in het verspreidingsgebied van de Amerikaanse Zilvermeeuw. Zitten die met een discussie over onze Zilvermeeuw waar ze niet uit komen?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Bas vd Burg

Citaat van: cursorius op januari 24, 2012, 01:30:42 AM
Citaat van: Theovanv op januari 23, 2012, 23:30:57 PM
Citaat van: theomuusse op januari 23, 2012, 23:20:27 PM
Grootte en grijstint zijn bekende variaties bij meeuwen.
Een vrouwtje amerikaan is niet groter dan een europese vogel.
Grijstint varieert bij ons al 4 punten.
Kortom, dat daar verschil in zit is goed voor te stellen.
En nu al die andere punten die ik noemde.
Waar zie ik die terug bij onze zilvers?
Ze worden stuk voor stuk naar voren gebracht in het DB artikel.
Deugt het artikel dan ineens van geen kanten meer?
Als een vogel de kenmerken toont, dan is het zo.
Daar zijn het kenmerken voor.
Tot morgen.

Theo
Ok, fijn dat je overtuigd bent, maar denk je ook dat een CDNA dat zal zijn?

Hoe moet Theo weten hoe de CDNA hierover zou oordelen???

Daar heb je gelijk in Leo, Theo weet dat niet. Maar voor een eerste geval voor NL moet gewoon alles kloppen dus ook de grijskleur, de grootte enz, toch?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012