Hoofdmenu

Amerikaanse Zilvermeeuw

Gestart door Herman Bouman, januari 23, 2012, 00:08:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

aii, had ik dit willen weten?....  :o
Wel leerzaam!
Wie weet zit het beestje er dit jaar weer en moeten we die ivoormeeuwtelling even nieuw leven inroepen en met zen allen rond ijmuiden, scheveningen etc gaan zoeken  :angel:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

maartenwielstra

Wat een handig kenmerk! dus AMERIKAANSE HEEFT IN TEGENSTELLING TOT GEWONE, OP 2E HANDPEN VAN BUITEN EEN GEISOLEERDE GRIJZE PLEK IN HET ZWART voor de luie lezers.

Steven Wytema

Wat ik niet helemaal snap aan het artikel op birdingfrontiers, is dat als ik de kenmerken van Peter en Bruce (uit 2004) naast de vogel leg, dat je er dan eigenlijk al bent.
De samenvatting staat op http://www.dutchbirding.nl/journal.php?show_summary=true&journalid=153&contentid=1 maar het is aan te bevelen om het volledige artikel te lezen zodat je weet hoe 1 tm 8 er precies uit moeten zien (en de variatie daarin).
http://gull-research.org/papers/papers3/DB26_3_2004.pdf

maar goed, die samenvatting zegt dus:
CiteerDe volgende kenmerken zijn van belang: 1 lengte en vorm van de tong op p10 en hoeveelheid zwart nabij de handpentop; 2 complete zwarte 'W' op p5; 3 opvallende 'bayonet'-vorm op buitenvlag van p7 en/of p8; 4 spiegel op p9 ontbreekt of is beperkt tot de binnenvlag; 5 witte vlek aan het einde van de tong op p8; 6 patroon van p6; 7 lengte van de tong op p8; en 8 hoeveelheid zwart aan de basis van p9. Uiteraard geldt 'hoe meer typische kenmerken er aanwezig zijn, hoe beter' maar de volgende twee combinaties kunnen als absolute minima beschouwd worden: a combinatie van kenmerken 1, 2 en 3; of (als het bandje op p5 niet compleet is) b combinatie van kenmerken 1, 3, 4, 5 en 6.
En als je het mij vraagt voldoet de vogel van Leon zelfs al aan a, maar heeft ook nog 5 en 6. Zijn deze criteria inmiddels achterhaald ofzo?
Steven Wytema

Folkert Jan

Citaat van: maartenwielstra op januari 21, 2014, 10:33:31 AM
Wat een handig kenmerk! dus AMERIKAANSE HEEFT IN TEGENSTELLING TOT GEWONE, OP 2E HANDPEN VAN BUITEN EEN GEISOLEERDE GRIJZE PLEK IN HET ZWART voor de luie lezers.

Al heeft Leon hier al een voorbeeld van een vogel die op overige kenmerken een europese is, maar ook een geisoleerde grijze vlek heeft op p9.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=262089.msg1551350#msg1551350

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

TOH big day 2014
TOH big day 2013

ruud_altenburg

Citaat van: Steven Wytema op januari 21, 2014, 15:43:57 PM
En als je het mij vraagt voldoet de vogel van Leon zelfs al aan a, maar heeft ook nog 5 en 6. Zijn deze criteria inmiddels achterhaald ofzo?

Nee, maar die betreffen adulte vogels...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Folkert Jan

Citaat van: ruud_altenburg op januari 21, 2014, 16:42:02 PM
Citaat van: Steven Wytema op januari 21, 2014, 15:43:57 PM

Nee, maar die betreffen adulte vogels...

Zitten er tussen een 4e winter en adult dan nog verschil in tekening op de handpennen?

gr, Folkert Jan Hoogstra

TOH big day 2014
TOH big day 2013

theomuusse

P9 en p10 kunnen nog niet uitgekleurd zijn bij een 4e winter...

Theo

Folkert Jan

Citaat van: theomuusse op januari 21, 2014, 17:46:34 PM
P9 en p10 kunnen nog niet uitgekleurd zijn bij een 4e winter...

Theo

Wordt het kenmerk van de lange tong op de binnenvlag van P10 waardoor de mediale zwarte band korter wordt dan de spiegel lang is bij Amerikaan ook pas zichtbaar bij een 5e winter of verder of zou daar nu ook al iets van zichtbaar moeten zijn?.

gr, Folkert Jan Hoogstra

TOH big day 2014
TOH big day 2013

theomuusse

Derde en vierde winter vogels kunnen nog niet uitgekleurde buitenste handpennen tonen.
Daarmee is het onverstandig om adulte kenmerken erlangs te leggen.
Heb ik vorige keer geleerd van Peter.

Theo

Folkert Jan

Citaat van: theomuusse op januari 29, 2014, 23:11:11 PM
Derde en vierde winter vogels kunnen nog niet uitgekleurde buitenste handpennen tonen.
Daarmee is het onverstandig om adulte kenmerken erlangs te leggen.
Heb ik vorige keer geleerd van Peter.

Theo

Nu ik toch van alles aan het nazoeken ben over amerikaanse zilver: Waar is de discussie over de vogel van borssele van auguatus 2010 te vinden?

gr, Folkert Jan Hoogstra

TOH big day 2014
TOH big day 2013

Leon Edelaar

Als iemand me deze foto's zou toesturen zou ik me in eerste instantie rot schrikken.
Bij beter kijken valt het gelukkig allemaal wel weer mee.

Leon

Herman Bouman

Reageerde net anders... zie post over donkere zilver.
Wat klopt er niet aan deze? Brede staartband, redelijk donker kleed, burrie jiz en snavel, uuuh...

Leon Edelaar

Hoi Herman (en andere),

Ik ben natuurlijk niet helemaal eerlijk geweest, want ik heb meer foto's dan de 3 geplaatste.

Toch laten de 3 wel geplaatste foto's naar mijn mening al genoeg zien om deze vogel af te keuren.
Al je naar de 2e foto kijkt zie je een vrij licht venster en de onderdelen achter de vleugel (voor zover zichtbaar) komen niet egaal over. Dit zijn min punten.
De belangrijkste kenmerken die de 2e foto laat zien zijn echter de bovenstaartdekveren en de staartband.
De bovenstaartdekveren komen wel donker en zwaar gebandeerd over, maar als je goed kijkt zie je toch dat het zwart niet breder is dan het wit. Al zou dit nog binnen de variatie kunnen vallen.
De staart blijkt echter ronduit slecht. Op de foto lijken de binnenste staart veren nog geheel zwart. De buitenste zijn dit echter in het geheel niet. In ieder geval de 3 buitenste zijn het niet. Nu hoeft dat niet per se geheel zwart te zijn, maar je ziet de zwarte band naar de rand toe steeds korter worden. Hij buigt als het ware af, terwijl hij minimaal mee zou moeten buigen met de ronding van de staart. Ik heb een foto bijgevoegd die de ware aard van de staart laat zien. Als je deze foto zwart/wit bekijkt is het een heel gewoon Europees staartje.

Bij de derde foto van gisteren valt de vogel echt door de mand, De borst is gewoon weg niet egaal (genoeg).
Een ´truc´die je hierbij kunt toepassen is een zwaar overbelichte foto maken. Ik heb nu een foto bijgevoegd die ik bewerkt heb (zelfde foto als gisteren, maar nu overbelicht).
Er blijft dan niets van de vogel over. Als je deze methode op Amerikanen toepast, blijven de onderdelen egaal.
Deze methode is ook (als je al voldoende gewone foto´s hebt, de vogel zit rustig en je staat op het punt je vriendjes te bellen) in het veld toe te passen. Zie laatste bijgevoegde foto. Deze foto is niet bewerkt. Het lijkt gewoon een andere vogel dan op de originele foto´s.
Op deze foto zie je ook dat de onderstaartdekveren heel gewoontjes zijn.

Ik heb deze vogel geplaatst omdat ik er zelf bijna ingetuind was.
Het is een vreemd beest met een bruine ondergrond als kleur (in plaats van wit of licht). Dit is de reden dat de vogel opvalt en aan iets anders dan een Europeaan doet denken. Het bruin is of een vorm van melanisme of de vogel is gewoon smerig . Ik vermoed het tweede. De poten/schenen waren ook ´Kleine mantel´donker.
Daarnaast was de vogel tammer dan de andere meeuwen. Als alles allang weggevlogen was, bleef deze vogel nog zitten. Nu kan een individuele vogel tammer zijn, maar als je buurman gevaar ziet en jij blijft zitten, neem je als wilde vogel een groot risico. Dat risico kun je niet nemen (je hebt maar 1 leven). Ik vermoed dat het teveel energie kostte om steeds maar weg te vliegen.

Op naar de volgende (net niet) Smith.

Leon

Herman Bouman

Leon,
Bedankt voor de uitvoerige uitleg. De staart is inderdaad al niet voldoende voor een echte smith. Wel een mooi exemplaar deze vogel. Zo zie je maar dat je echt alle kenmerken goed moet kunnen beoordelen wil je zekerheid hebben over een meeuw. Niets nieuws maar wel een goede reminder.