Amerikaanse Zilvermeeuw

Gestart door Herman Bouman, januari 23, 2012, 00:08:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Herman Bouman

Een amerikaanse zilver of een noordelijke zilvermeeuw? Zie deze!

pwolf

Bump!!!!

Kijk even naar die armpennen, sorry voor mijn afgeleide reactie Herman, ik kreeg nét een Giervalk in beeld...

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Herman Bouman

Toch maar ff doorgepiept... Kan iedereen zelf oordelen.

Mars Muusse

#3
Wat een mooi beest Herman. Patroon in de staart en de secondaries toont echt diepzwart op de foto's. Patroon op de tertials daarentegen is wat aan de lichte kant en niet uitgesproken scherp afgescheiden.  Er zit veel donkere tekening in de nek en de buitenste handpennen tonen geen lichte toppen in de zit. Misschien een puntje van zorg zijn de primaries: P5 heeft geen W-tekening (en ik vraag me af hoeveel zwart er zal overblijven wanneer deze vogel adult wordt). En er is niet iets te zien op P10 dat in de richting van een tong gaat.
Mooi en buitengewoon beest! Meer foto's van de vogel in vlucht zouden fijn zijn.

Literatuur: http://gull-research.org/papers/IdentificationOfAmericanHerring(Mullarney%26Lonergan).pdf


Mars Muusse

Op deze foto lijken de onderstaart dekveren redelijk goede papieren te hebben:
http://www.flickr.com/photos/birdaddict/6747453595/in/photostream

En op deze foto is de tong op P10 te zien (niet alarmerend, maar zou dat al moeten?):
http://www.flickr.com/photos/birdaddict/6747468993/in/photostream/

Rudy_Offereins

Heb zelf in Nederland nog nooit zoiets gezien in derde winterkleed. De zwarte staart en de egale dekveren en de donkere tekening op kop en buik in combinatie met een relatief lichte mantel (contra noordelijke argenatus) maken dit een zeer spannend beest.

Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

Mars Muusse

Tsja Rudy, vergeet ik bijna een van de belangrijkste zaken: bovendelen schijnen mooi licht grijs te zijn!

Bas vd Burg

dus??? Een goede kandidaat Amerikaanse Zilvermeeuw of toch niet............. ben een totale leek op gebied van Amerikaanse Zilvermeeuwen (probeer de materie te doorgronden maar dat is me nog niet echt gelukt helaas)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Folkert Jan

Citaat van: Herman Bouman op januari 23, 2012, 00:08:50 AM
Een amerikaanse zilver of een noordelijke zilvermeeuw? Zie deze!

Herman,

zou je de foto's ook ergens anders kunnen neerzetten of iemand toestemming geven dat te doen. Ben zelf ook wel heel benieuwd, maar iphone en werkplek werken neit mee.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

dupont

Inderdaad: graag een samenvatting/(eind/tussen)conclusie. Is het een (mogelijke) Amerikaanse Zilvermeeuw of niet?!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

HJDT

In ieder geval is dit de eerste mogelijke smithsonianus waar de meeuwologen zo positief op reageren!! Iets meer uitleg dan de one-liners tot nu toe zou wel fijn zijn denk ik. Via DB wordt trouwens doorgegeven dat de bewuste vogel zojuist weer gezien werd.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Herman Bouman

Ik zou maar gaan rijden. Beter dan dit hebben we tot nu nog niet gehad.....

jvdlaan

En Mars geeft een link naar het DB-artikel, dat kun je ook gaan lezen. En daar staan foto's in van beesten die er heel erg op lijken.

Bas vd Burg

Vooral foto 71 en 72 op pagina 26 van het DB-artikel lijken er best wel op ja.
(jammer dat ik vanmiddag een vergadering heb waar ik niet onderuit kan grmpffff)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Mars Muusse

Beste mensen,
Sorry voor al die one-liners. Er spelen een paar dingen:
- je moet een rijtje van kenmerken checken en daar moet positief op worden gescoord (de beoordeling van de categorieen an-sich is overigens ook nog een punt, maar dat laat ik even voor wat het is). Zie daarvoor het DB artikel;
- dit is een kleed dat een der lastigste is; je zou liever ofwel een 1st winter dan wel een volledige adult hebben;
- de foto's tonen wat "vet" in de kleuren, wellicht door de licht omstandigheden. Dat maakt beoordeling van subtiele kenmerken als 'kleur verzadiging' wat lastig.
Dus een oproep: kwak even een kilootje brood neer of keer een ton vis om op de kade. Fotografeer de vogel (vanuit dezelfde hoek, schuin achterom kijkend over de schouder :duim: ) naast een zekere (geringde / primary patroon) argenteus uit Nederland voor beoordeling van de grijstoon van de scapulars.
Fotografeer hem poetsend zodat de zwartkleuring van secondary centra en staart centra beter te beoordelen zijn.
Mars

PS: goede vondst Herman, scherp gedaan!

dupont

#16
Ik begrijp via Robert Keizer dat Larofiel Rik Winters dit geen kandidaat Amerikaanse Zilvermeeuw vind...
Zonder hem te willen 'citeren' (ik ben bovendien geen Larofiel) kloppen een aantal kleedkenmerken niet en is het postuur niet goed voor Amerikaanse Zilvermeeuw. Het kleed van deze vogel (als 3e jaars) dusdanig dat dit beest niet voor aanvaarding als Amerikaan in aanmerking komt.

Voor de duidelijkheid:
1. Dit is mijn interpretatie van datgene wat ik gehoord heb via Robert Keizer
2. Ik ben geen larofiel
3. Hopelijk wil Rik ergens op internet zijn visie delen. Excuus aan hem/Robert als ik niet goed 'citeer'.

Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Jaap Denee

Citaat van: dupont op januari 23, 2012, 10:45:03 AM
Ik begrijp via Robert Keizer dat Larofiel Rik Winters dit geen kandidaat Amerikaanse Zilvermeeuw vind...
Zonder hem te willen 'citeren' (ik ben bovendien geen Larofiel) kloppen een aantal kleedkenmerken niet en is het postuur niet goed voor Amerikaanse Zilvermeeuw. Het kleed van deze vogel (als 3e jaars) dusdanig dat dit beest niet voor aanvaarding als Amerikaan in aanmerking komt.

Voor de duidelijkheid:
1. Dit is mijn interpretatie van datgene wat ik gehoord heb via Robert Keizer
2. Ik ben geen larofiel
3. Hopelijk wil Rik ergens op internet zijn visie delen. Excuus aan hem/Robert als ik niet goed 'citeer'.
[/quote
[Google Translate/on]: "Ik heb geen zin om te rijden." [Google Translate/off]
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

jvdlaan

#18
Inmiddels heeft een van de Martens reeds zijn plaatjes beschikbaar gesteld:
http://waarneming.nl/waarneming/view/62762974

dupont

Citaat van: Jaap Denee op januari 23, 2012, 10:55:13 AM
Citaat van: dupont op januari 23, 2012, 10:45:03 AM
Ik begrijp via Robert Keizer dat Larofiel Rik Winters dit geen kandidaat Amerikaanse Zilvermeeuw vind...
Zonder hem te willen 'citeren' (ik ben bovendien geen Larofiel) kloppen een aantal kleedkenmerken niet en is het postuur niet goed voor Amerikaanse Zilvermeeuw. Het kleed van deze vogel (als 3e jaars) dusdanig dat dit beest niet voor aanvaarding als Amerikaan in aanmerking komt.

Voor de duidelijkheid:
1. Dit is mijn interpretatie van datgene wat ik gehoord heb via Robert Keizer
2. Ik ben geen larofiel
3. Hopelijk wil Rik ergens op internet zijn visie delen. Excuus aan hem/Robert als ik niet goed 'citeer'.
[/quote
[Google Translate/on]: "Ik heb geen zin om te rijden." [Google Translate/off]

Dat heb ik inderdaad niet Jaap  ;)
Maar ik ga niet ongefundeerd niet rijden...  :-*
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Jaap Denee

Citaat van: jvdlaan op januari 23, 2012, 11:20:17 AM
Inmiddels heeft een van de Martens reeds zijn plaatsjes beschikbaar gesteld:
http://waarneming.nl/waarneming/view/62762974

En om alle info in een topic te houden/brengen hier ook nog even het linkje naar foto's van gisteren waar Maarten Wielstra ons in het topic "Zeldzaamheden in Nederland" op wees (mooie lichtgrijze mantel!): http://waarneming.nl/waarneming/view/62755403?_popup=1
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Herman Bouman

Volgens mij zijn er al meerdere punten genoemd die voor een amerikaan pleiten.... Dus de fundatie wordt gelegd.

Folkert Jan

#22
Nu ik de foto's dan ook eens heb mogen bekijken.
Was deze vogel niet zaterdag ook al aanwezig op het water waar de kleine burgemeester rond 10.15 zat??
Kan me nog heugen dat ik toen af en toe een dergelijke meeuw voor de camera kreeg, maar aangezien ik met tweede en derde winters nog niet echt opschiet heb ik er geen verdere aandacht aan gegeven. Zal in ieder geval mijn foto's van zaterdag er nog eens op naslaan. Zijn er nog andere mensen zaterdag geweest die deze meeuw toen gezien hebben?

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Albert de Jong

#23
Bajonettekening op p5, lichte mantel, vette sjaal, dikke staartband, lange snavel. Daar mag op gereden worden! :duim: Herman. (Bedankt voor het informerende belletje, Theo)
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Bas vd Burg

Voor mij als leek: wat bedoel je met een bajonettekening op P5?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

theomuusse

Wat mij betreft is dit een amerikaanse zilver, zonder terughoudend te zijn!
En wel hierom:

Voor een 3e winter opvallende zwarte tekening in de staart
zwarte tekening in de armpennen
een boa
donkere tertials met aan de top karteling
forse snavel
forse bouw
lichtgrijze mantel
donkere spaghetti tekening op de grote dekveren
grote burrie tekening op de snavel
zware kopstreping
komt in zit over als 2e winter
geen witte tips op de nieuwe handpennen

amen

Theo

Albert de Jong

Citaat van: Bas vd Burg op januari 23, 2012, 12:27:00 PM
Voor mij als leek: wat bedoel je met een bajonettekening op P5?

Excuus, Bas. Ik haal het jargon even door elkaar. Moet zijn: W-tekening. Dat wil zeggen dat er een breed bandje op p5 zit, met een W-vorm.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

dupont

Dan pak ik nu in en rij erheen.  :angel:
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

jvdlaan


Martijn Bot

#29
Leuk, hè, zo'n twitch. Geen idee waar men naar kijkt, 364 dagen in het jaar een schijthekel aan meeuwen, maar  :right:  op de lijst, rijden!. Veel plezier! Even voor ik heel wn.nl over me heen krijg:  ;)  (echt!)
Goed werk, Herman!