Wat is dit voor lelijks...

Gestart door Martijn Bot, januari 05, 2012, 20:57:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Op kleed en postuur zou ik haast zeggen iets van Grote Bur x Grote Mantel, maar bestaat zoiets uberhaupt?
Kwam wel dit tegen: http://pioneerbirding.blogspot.com/2009/03/ma-presumed-hybrid-great-black-backed-x.html

caliprobola

In N-Amerika is die hybride plaatselijk niet zo heel zeldzaam maar ik zie hier toch weinig invloed van grote mantel in.
Doet me een beetje denken aan deze vogel van mij, maw. kan volgens mij een argentatus zijn met bleke handpennen?

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen

Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

pwolf

er is toch helemaal niet mis voor argentatus argentatus? Juist die bleke tinten en het gebrek aan duidelijke tekening (zoals donkere centra in dekveren, sterke bandering op grote dekveren etc) is prima voor deze vorm/taxon/ondersoort.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Martijn Bot

Nou, niets mis voor argentatus... Ik zou er zou niet uit willen zien!
Het beest was niet normaal, ik kreeg twee telefoontjes toen ik stond te kijken van mensen die zich afvroegen wat dit in hemelsnaam voor beest was, en dat was ook terecht: ze vogel had het postuur van een GM, en de mantelkleur (de adulte veren) hing in tussen argentatus en Grote Mantelmeeuw; veel donkerder dan de omringende Zilvers, maar te licht voor een GM. Voeg daar de tweekleurige snavel en de bleke handpennen met lichte chevrons bij (er zijn Noren die beweren dat dat onomstotelijk wijst op invloeden van Grote Bur, maar aan de andere kant: er zijn meer gekke Noren, weten we inmiddels) en je moet toch op z'n minst concluderen dat de vogel "opmerkelijk" is. Maar ik wil natuurlijk meteen van jullie aannemen dat het in dat geval een opmerkelijke argentatus is.

pwolf

Ik vind argentatus een van de mooiste meeuwen die je in Nederland kunt zien, zeker in dit soort kleden. Dit is wel een erg mooi vaag getekend beest maar vast geen uitzonderlijk kleed voor de meeuwen uit Finnmark en het Kola schiereiland. Helaas zitten aan dit soort vogels niet vaak ringen maar als ze al iets aan hun poten hebben dan komt het uit die streken.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Leon Edelaar

Nog zo een monster (van vandaag, Petten).
Waanzinnig groot, beste snavel en donkere tinten in de mantel (en helaas geen ring).
Ik ben het met Pim eens: het zijn de mooiste.

Leon Edelaar

Martijn,

Ik mijn vorige bericht had ik dit nog willen plakken (omdat je je afvroeg of GB X GM uberhaupt kon).
Dutch Birding 30, 4 (2008): page 224

Martijn Bot

Nog even terugkomend op de combi argentatus en mooi: als deze beesten worden bedoeld, kan ik me daarin vinden. Wat een brute engerds zijn het!
NB: linksboven de gele poten van een Baltische Zilver.

Folkert Jan

Citaat van: Martijn Bot op januari 15, 2012, 19:59:00 PM
Nog even terugkomend op de combi argentatus en mooi: als deze beesten worden bedoeld, kan ik me daarin vinden. Wat een brute engerds zijn het!

Leuk dat jij er wel een plaatje van kon schieten. Ik wilde mijn auto een stukje opschuiven om de gehele vogel te kunnen platen, maar voordat ik mijn lens weer gericht had stond alleen de mantel er nog!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

pwolf

Citaat van: Martijn Bot op januari 15, 2012, 19:59:00 PM

yep, die bedoelen we.

p.
Pim Wolf, Vlissingen

Martijn Bot

Nog een voobeeldje. Onder het afschrikwekkende uiterlijk schuilt vast een heel zacht karakter.

theomuusse

Deze zie ik dus uiterst weinig!
Ik ben blij dat er geen bajonetten in het geding zijn!

Theo

theomuusse

Citaat van: Martijn Bot op januari 05, 2012, 20:57:54 PM
Op kleed en postuur zou ik haast zeggen iets van Grote Bur x Grote Mantel, maar bestaat zoiets uberhaupt?
Kwam wel dit tegen: http://pioneerbirding.blogspot.com/2009/03/ma-presumed-hybrid-great-black-backed-x.html

Dit noem ik zilvermeeuw uit NO europa!