Streeplijst?

Gestart door libel10, januari 21, 2012, 14:30:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

libel10

Sinds vandaag zie ik onder kopje "over deze waarnemer" onder aan het lijstje "streeplijst" staan. Wat is dit en wat kan ik ermee? Kan het in de handleiding niet terug vinden.

Bvd.Finy

hiskodevries

Nog niets Of je moet even bij mijn profiel kijken http://waarneming.nl/user/view/23
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rapunzel

#3
T.a.v. de nieuwe streeplijst en het nieuwe strepen heb ik 2 opmerkingen.
Er zijn in ieder geval mensen, die niet aan het nieuwe strepen wensen mee te  doen, maar gedurende het seizoen willen doorstrepen op de zelfde lijst. Dat kan niet bij de nieuwe streeplijst die maar een datum en een vastgelegde tijdsduur kent.
Daarom lijkt het me van belang uit twee lijsten te kunnen kiezen. Een lijst voor mensen die aan het nieuwe strepen wensen deel te nemen en een lijst voor mensen die in hun vrije tijd zo goed mogelijk (in meerdere bezoeken) een hok willen afzoeken.


Onder "Zoek op kaart met adres of postcode" kun je kiezen uit stralen van 10, 100 of 1000 meter. Betekent dit dat er naast de vierkanten van  de kilometerhokken nu ook cirkelvormige gebieden komen ? Die 1000m zal bij kilometerhokken niet niet de bedoeling zijn, want dan loop je uit je hok. Meer dan 500 rm. rond het centrum van het hoek gaat ook niet.
Misschien iets anders verwoorden ?
Koos
Koos Ballintijn

hiskodevries

Koos, de streeplijsten zoals op Waarneming.nl geinstalleerd zijn niet alleen voor planten bedoeld, maar voor alle soortgroepen.
als je via dat kaartje werkt ga je met een punt + precisie werken daar komt geen kmhok uit.
De Keuze voor punt, gebied of hok moet je bewust maken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rapunzel

Citaat van: hiskodevries op februari 13, 2012, 11:47:33 AM
Koos, de streeplijsten zoals op Waarneming.nl geinstalleerd zijn niet alleen voor planten bedoeld, maar voor alle soortgroepen.
als je via dat kaartje werkt ga je met een punt + precisie werken daar komt geen kmhok uit.
De Keuze voor punt, gebied of hok moet je bewust maken.

en ook heel duidelijk voor de resultaten van slechts een bezoek en niet het resultaat van meerdere bezoeken ?
Betekent dit ook dat de klassieke plantenstreeplijst verdwenen is ?
Koos
Koos Ballintijn

hiskodevries

Citeeren ook heel duidelijk voor de resultaten van slechts een bezoek en niet het resultaat van meerdere bezoeken ?
1 bezoek
CiteerBetekent dit ook dat de klassieke plantenstreeplijst verdwenen is ?
Ja klopt, daar ging van alles mis mee
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

libel10

Hallo Hisko, ben inmiddels op het Forum wezen zoeken en je had er een hoofdstuk aan gewijd. Heb het inmiddels doorgenomen en de uitleg was te begrijpen.
Overigens allen bedankt voor jullie reactie en

Vriendelijk gegroet Finy

RutgerB

Ik heb dezelfde wens als Koos. Je kunt nu voor 1 datum kiezen met terugwerkende kracht van een jaar. Is het niet mogelijk/makkelijk om ook een knopje 'alle datums' te maken voor 1 kalenderjaar of zelfs voor alle jaren ? Gericht op zoek gaan naar ontbrekende (bijvoorbeeld algemene) soorten maakt de database completer. Dat een lijst binnen een km-hok/gebied pas een beetje compleet wordt als de inventarisatie op meerdere dagen (verspreid over de seizoenen) plaats vindt dat weet iedereen en dat geldt niet alleen voor planten. Iedere dag weer een nieuwe lijst maken kan wel, maar is niet echt supernuttig en ook saai. Bovendien wordt dan niet snel duidelijk welke soorten er nog in het km-hok ontbreken, dat is bij alle dagen een net iets ander (lang) lijstje en dus weinig overzichtelijk.

hiskodevries

Rutger bespreek dat idee eens met de wrn.be bazen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Citaat van: hiskodevries op maart 27, 2012, 19:25:40 PM
Rutger bespreek dat idee eens met de wrn.be bazen.
Heb ik weer gedaan. Ik wist niet toen ik dit voor de eerste keer aanbracht, dat het 'slimme strepen' ook op waarneming.nl ging plaatsvinden. De overwegingen die in België meespelen zijn niet dezelfde als in Nederland neem ik aan dus ik hoopte dat het, gezien mijn toch overtuigende argumenten  ;)  , alsnog ging gebeuren.  Het lijkt me een klein stapje met grote voordelen. Maar zoals je weet, heb ik er de ballen verstand van wat er voor nodig is.

wvreusel

De streeplijsten zijn echt opgezet als 'dagstreeplijst' en dus bedoeld om de aanwezigheid en de waarnemingskans in een bepaalde zone tijdens een bepaalde zoektijd vast te stellen.
Daarvoor heb je dus een 'zoekinspanning' nodig, en als je daar 3 dagen aan 1 stuk gaat invullen, of verschillend data doorheen het jaar in 1 functie steken, kloppen achteraf de statistieken niet meer.

Wat Rutger eigenlijk vraagt is eigenlijk de mogelijkheid om niet alleen per gebied, maar ook per hok de aanwezige soorten te zien, én ook een knop 'welke soorten nog niet gezien'. Die wil hij dan ook snel kunnen invoeren als ik het goed begrijp. Om de totale lijst voor dat hok of gebied te vervolledigen. Dit is heel interessant, maar echt iets anders dan een streeplijst. Want als je enkel die 'ontbrekende' soorten invoert, heb je helemaal geen volledig overzicht van wat jij er die dag hebt gezien. Anderen vragen dan weer een lijst van 'hun eigen wel en niet geziene soorten in dat gebied' of 'mijn dit jaar nog niet geziene soorten in dat gebied'.

Dit lijkt me eerder een soort 'atlasproject' te zijn, waarbij je het aantal soorten per hok kan zien, en dan ook welke soorten nog niet gezien zijn. En dan een soort 'snel invoerscherm' voor ontbrekende soorten. Dit kan technisch gebaseerd zijn op de streeplijst, maar is toch iets anders.

Wat ook kan is een volledig nieuwe functie 'mijn favoriete gebieden/hokken' die je kan selecteren en steeds terug raadplegen, en waarvoor je dan extra dingen kan doen, zoals een persoonlijke jaarlijst opstellen voor dat gebied, of een snelle invoer van nog niet waargenomen soorten. Het zijn maar ideeën.

Een eenvoudigere oplossing kan zijn dat je in de streeplijst
http://waarneming.nl/daglijst/daglijst_fase2.php?start_datum=2012-03-28&hok=0&geb=13581
een knopje bij maakt om de rechterkolom te beperken tot 'nog nooit gezien in dit gebied/hok/punt' OF 'nog nooit door mij gezien in dit gebied'
maar dan is de lijst niet meer volledig en dus onbruikbaar als dagstreeplijst. Ik zou het dus proberen inbouwen in 'Mijn waarneming.nl' of in het rechtermenu binnen een gebiedspagina.

Wouter

RutgerB

Natuurlijk is het scherm afhankelijk van wat je er mee wilt, maar voor mij als gebruiker, die gewend is streeplijsten te maken per hok per kalenderjaar, is het scherm nu nog beperkt bruikbaar. Het 'slimme strepen' is toch ook bedoeld om de gebruiker wat faciliteiten te verschaffen en aangenaam je waarnemingen te verzamelen?

Over atlasprojecten: Strepen is natuurlijk bedoeld om met een bepaalde slimme tijdsinspanning verspreidingsdata te verzamelen. Strepen is ontstaan uit Atlasprojecten. Trefkansberekeningen zijn maar een onderdeel van het strepen. De belangrijkste uitkomsten van strepen zijn de verspreidingsdata, de veranderingen in voorkomen, de zeldzaamheid/uniekheid van de vondsten. Tijdsbesteding/trefkans is best nuttig, maar heeft geen prioriteit naar mijn idee.

Mensen die streeplijsten maken zijn overigens niet per se altijd bezig met een atlasproject;  Je wilt gewoon op een gestandaardiseerde methode nuttige info verzamelen die ook nuttig kan zijn voor een atlasproject. Ik streep net zo lief een hok in Drente als in Limburg of Wallonië. Als ik precies wist hoe het in Duitsland of op Gran Canaria ging deed ik daar ook een hokje. Dat ze daar nu of over 100 jaar iets mee gaan doen, het is hopelijk info die bruikbaar is.

Ik zie ook het probleem niet zo van het aanpassen van het scherm. Nu voer je bijvoorbeeld eerst een heleboel losse waarnemingen in (in het normale invoerscherm) ZONDER aangegeven tijdsbesteding, waarna je je lijstje met bijv. een 10-tal soorten aanvult in de streeplijst MET een tijdsbesteding.  De vraag is al of die ZONDER tijdsbesteding wel gecorreleerd zijn met de extra waarnemingen MET tijdsbesteding, maar ik neem aan dat je daar vanuit gaat bij een analyse.  Ik ga er wel van uit bij het ingeven van dit soort waarnemingen. Al deze waarnemingen krijgen een code neem ik aan; ik noem ze even streeplijstwaarnemingen type 1. Als het mogelijk wordt een lijstje te krijgen van ALLE waarnemingen die je ooit deed, of in een kalenderjaar, dan kun je toch gewoon ook een tijdsbesteding (en datum!) aangeven voor die extra soorten en geef je alleen die een andere code mee (streeplijstwaarneming type 2). Kun je dan ook nog leuk op analyseren.  Ik voorspel de uitkomst ; streeplijstwaarnemingen type 2 vinden kost meer tijd.

Overigens vraag ik me nu, dit uitschrijvende, zelfs af of je verschil moet maken tussen type 1 en type 2. Wie zegt me dat een waarnemer niet nu al feitelijk alleen type 2 waarnemingen verzamelt en daarvoor de huidige streeplijstmogelijkheid gebruikt.  Ik kan net zo goed maar 1 soort invoeren, ga naar de streeplijst en vul naar eigen inzicht aan met soorten, misschien alleen diegeen waarvan ik vermoed of zelfs weet, dat ze nooit gezien zijn in een hok. Dat mag ik geheel zelf weten. Lijkt me in ieder geval nu al heel moeilijk om te analyseren. Of analyseer je alleen maar de aanvullingen die via een streeplijst zijn ingegeven? Dat zou dan in ieder geval ook pleiten voor mijn wens; je genereert er meer waarnemingen mee die via een streeplijst worden ingevuld; de waarnemer wordt namelijk extra gefaciliteerd.



wvreusel

Voor de duidelijkheid: ik vind het een goed plan om zo'n 'totale hoklijst' te maken. Alleen vind ik dus dat hij anders moet noemen of duidelijk anders gelabeld worden.

Het klopt wat je zegt dat het de bedoeling is dat je tijdsduur slaat op de losse waarnemingen + de lijstwaarnemingen. Strepen heeft ook wel een ander doel dan enkel een volledige lijst per hok maken.

Een reden voor deze discussie is denk ik dat er een fundamenteel verschil is tussen lijstjes van planten en dieren. Bij planten staan die er vandaag, en morgen meestal ook nog. Dus kan je inderdaad lijstjes van verschillende dagen combineren. Bij vogels of insecten kan het echter een heel verschil uitmaken of je gisteren 2 uur in de vroege ochtend ging, of vandaag 2 uur pal in de zon op de middag. Dat onderscheid zijn we kwijt als we dingen bij elkaar laten gooien.

Er zijn bovendien veel meer mensen die een volledig lijstje willen maken van hun excursie, dan mensen die gericht een totale lijst van een bepaald hok willen aanvullen. Ik vind zeker wel dat die laatste ondersteund mogen worden, maar niet dat dit mag betekenen dat de bruikbaarheid van de daglijstjes van al die anderen hierdoor minder wordt.

Daarom is mijn pleidooi. Kopieer de code, maak het in een nieuw scherm mogelijk om ook een periode te kunnen instellen, maar NOEM EN LABEL HET ANDERS. Want de twee mengen zoals je in je laatste paragraaf zegt, is echt nefast voor analyses. Want jouw lijstjes zijn helemaal geen lijstjes van al wat je zag die dag, maar enkel van 'al wat je denkt dat daar nog niet gezien was'. Dat laatste zijn gewoon losse waarnemingen.

Wat zou kunnen is dat je na het kiezen van hok, gebied of punt 2 mogelijkheden maakt: Maak streeplijst OF Vervolledig totale lijst van dit gebied/hok
Dat laatste moet zelfs niet gelabeld worden. Want bij een nieuwe selectie worden alle nieuwe soorten automatisch weer opgenomen.

Wouter

RutgerB

CiteerWat zou kunnen is dat je na het kiezen van hok, gebied of punt 2 mogelijkheden maakt: Maak streeplijst OF Vervolledig totale lijst van dit gebied/hok
Dat laatste moet zelfs niet gelabeld worden. Want bij een nieuwe selectie worden alle nieuwe soorten automatisch weer opgenomen.
Als dat zou kunnen ben ik heel tevreden !

hiskodevries

planters,
je moet even een beetje 'klooien' maar voor hokken is de optie, in test,  beschikbaar
Hoe kun je het testen ?
Begin hier http://waarneming.nl/daglijst/daglijst_start.php
selecteer het gewenste hok
druk op 'naar.streeplijst
in je browser komt nu een enorme link te staan
wijzig daglijst_fase2 in streeplijst zodat je iets krijgt zoals http://waarneming.nl/daglijst/streeplijst.php?start_datum=2012-04-18&hok=14968&geb=0
wat is nieuw: je kunt in een selectie box meerdere jaren selecteren, of onderin dat boxje kiezen voor '0' = alle jaren  dan krijg je in de lniker kolom alle soorten te zien die JIJ ooit ( of in de gekozen jaren) gemeld hebt in dat hok
Je kunt ook nog een default kleed of gedrag selecteren welke dan geld voor alle ingevoerde soorten
ik hoor het wel.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0