onvolwassen Zilver- of Ringsnavelmeeuw

Gestart door arnotenhoeve, januari 20, 2012, 20:01:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnotenhoeve

Dag mensen,

De zon was vanmiddag na half 5 al aan het ondergaan toen ik een blik wierp op de IJsseluiterwaarden bij Deventer thv de Bolwerksmolen.

Er liep een meeuw en ik dacht meteen aan 1e winter Ringsnavelmeeuw. Hoe langer ik keek, hoe meer ik echter ging twijfelen. Daarom maar even deze post.

Eerste wat me opviel was de 'lieve' kop in vergelijking met de 'grote' meeuwen. Kleine betrekkelijk dunne roze snavel met grote zwarte punt, wel met gonyshoek.
Daarnaast waren de tertials opvallen donker en ongestreept. Wel met lichte uiteinden. Dan het formaat: duidelijk kleiner dan de Zilvermeeuwen en groter dan de stormmeeuwen. Tja, moeilijk allemaal, want dit is niet genoeg. Een hoop telefoontjes gepleegd, maar blijkbaar had iedereen nummermelding aanstaan. Dus geen assistentie. Dus met de foto's moeten we het doen.

Ik neig nu na al het puzzelen toch het meest naar Zilvermeeuw omdat ik de vogel wel wat donker vind ogen (m.n. op de dekveren). Maar zeker weten doe ik het niet.

Tot slot: een leuk verhaal wat mij te binnen schoot en mij toch heeft doen besluiten om deze melding te doen.
Een vriend van me ging naar Amerika. Daar schoot hij zomaar bij een parkeerplaats wat foto's van Ringsnavelmeeuwen. Er was ook een foto bij van een solitaire 1e jaars Ringsnavelmeeuw. Die foto heb ik járen bij me gehad. En als ik dan bij een twitch stond dan haalde ik die foto tevoorschijn, met de vraag: "ik zag deze rare meeuw, weet jij wat dit is?NIEMAND uitgezonderd, zeiden ze allemaal: "Stormmeeuw". Waarop ik zei: "ja, daar lijkt hij inderdaad wel heel erg op" Ik heb aan niemand gezegd dat de foto in Noord-Amerika was genomen. Ik weet zeker dat er minimaal een paar mensen die dit lezen die bewuste foto hebben gezien maar zich dat niet meer kunnen herinneren. Ik geef toe, het is 20 jaar geleden. Maar het illustreert de moeilijkheid van het determineren van deze beesten.

(De vliegbeelden zijn voor de duidelijkheid alle van hetzelfde beest)

Groeten en alvast bedankt
Arno

ruud_altenburg

Ik zou zeggen haal die foto nog eens uit je zak en vergelijk de mantel en grote dekveren...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

arnotenhoeve

Dag Ruud,

Ik hoopte al dat jij zou reageren.
Maar uh, die foto heb ik niet meer.

Ik begrijp dat het inderdaad een Zilvermeeuw is. O.b.v. o.a. de grote dekveren. Die zouden licht moeten zijn. En de mantel meer ongestreept.

Dank.
Leerzaam.

Groeten
Arno