2 Korstmossen: Een schildmos en Vals Dooiermos?

Gestart door henkjanvdkolk, januari 20, 2012, 17:30:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

Vandaag deze twee korstmossen gevonden op een populier.
1. Een schildmos?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/62728298
Korstmos onbekend - Lichen indet. gezien op 2012-01-20 Bennekom
Foto's:




2. Geel korstmos dat grote delen van de boom bedekte, kan het Vals Dooiermos zijn?:
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/62728307
Korstmos onbekend - Lichen indet. gezien op 2012-01-20 Bennekom
Foto's:


Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

alegro

De eerste lijkt zo van een afstandje een beetje op een Punctelia (maar dan zonder stipjes).
De tweede is Candelaria concolor.
Grüezi mitenand,
Arjan

henkjanvdkolk

Citaat van: adg op januari 20, 2012, 17:48:30 PM
De eerste lijkt zo van een afstandje een beetje op een Punctelia (maar dan zonder stipjes).
De tweede is Candelaria concolor.

Bedankt! Zijn er voor de eerste betere foto's nodig of is deze niet te determineren op basis van foto's/veldwaarneming?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

alegro

Citaat van: henkjanvdkolk op januari 20, 2012, 18:22:47 PM
Zijn er voor de eerste betere foto's nodig of is deze niet te determineren op basis van foto's/veldwaarneming?

De meeste schildmossen zijn redelijk gemakkelijk te determineren via foto's, maar er zitten wel eens exemplaren bij die
wat lastiger zijn. Deze bijvoorbeeld, is een groot deel van het midden van het thallus kwijt en de overgebleven stukken
zien er nogal verwrongen uit. Maar wellicht helpt het om het rechterdeel van iets dichterbij te fotograferen.

Of iemand anders voelt zich zeker genoeg om deze foto's al te benoemen. Dat kan natuurlijk ook.
Grüezi mitenand,
Arjan

henkjanvdkolk

Vandaag teruggeweest naar de plek, het bewuste schildmos was kletsnat en nog verder vergaan. Heb wel andere exemplaren kunnen vinden van volgens mij dezelfde soort. Is hier wel wat over te zeggen?
1. Op populier, direct naast het andere exemplaar




2. Op eik iets verderop


Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

alegro

De twee bovenste foto's tonen volgens mij Parmelia sulcata (met hoekige lobben).
Van de onderste maak ik - met de nodige reserve - Punctelia jeckeri (ulophylla). Die heeft van de 3 algemene Punctelia-soorten
de minste stipjes (pseudocyphellen) en soralen langs de randen van de lobben. Eigenlijk dacht ik dat al van de eerste foto's,
maar ik vond de plaatjes te onduidelijk om zelfs dat vermoeden uit te spreken.

Ik hoop dat Peter of Henk hier nog even naar kijkt en mij desnoods verbetert.
Grüezi mitenand,
Arjan

kroonp

Ik ben het met je eens Arjan. Wat mij betreft mogen ze beide als zeker ingevoerd worden.
De waarneming waarmee dit topic begon vind ik wat lastiger. Maar ik kan ook niet bedenken wat het anders zou kunnen zijn dan P. jeckeri.

Jammer dat je van die Punctelia's  niet zo'n foto hebt als die 1e van P. sulcata. Het is wel zo gemakkelijk als de details goed zichtbaar zijn.
Groet

Peter Kroon

henkjanvdkolk

Citaat van: kroonp op januari 23, 2012, 17:03:34 PM
Ik ben het met je eens Arjan. Wat mij betreft mogen ze beide als zeker ingevoerd worden.
De waarneming waarmee dit topic begon vind ik wat lastiger. Maar ik kan ook niet bedenken wat het anders zou kunnen zijn dan P. jeckeri.

Jammer dat je van die Punctelia's  niet zo'n foto hebt als die 1e van P. sulcata. Het is wel zo gemakkelijk als de details goed zichtbaar zijn.

Oke, dank allebei! Het lukte niet goed om een detailfoto te maken vanwege de lichtval (zon/schaduw). Dit was het beste wat ik kon maken, maar een stuk minder als van de sulcata.

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

kroonp

Toch wel een aanvulling deze foto. Je ziet dat de randen van de lobben heel onregelmatig gevormd zijn; allemaal ondiepe insnijdingen. Dat staat niet in de veldgids genoemd, maar ik vind het een duidelijk kenmerk van deze soort. Je ziet ook dat het randje bruinig van kleur en berijpt is. Verder kan je goed zien dat de sorediën als eerste verschijnen aan de randen van de lobben. Dus 100% P. jeckeri.

Ik wist trouwens niet dat deze soort zo weinig pseudocyphellen kon hebben, dus ik heb ook weer wat geleerd.  ;)

Groet

Peter Kroon

henkjanvdkolk

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk