Ik vind de data eind december en begin januari voor winterjuffers eigenlijk vrij waardeloos.
Het is lastig met die winterjuffers.
Eind december staan ze in de lijst, om de lijst van 'laatste' per kalenderjaar compleet te hebbben op 68 soorten.
De soorten, die dit jaar niet gevonden zijn, staan er ook in, maar dan zonder datum.
Begin januari komen ze niet in de lijst, dat is pas als de 2de generatie verschijnt.
Ik snap het wel (en het is natuurlijk allemaal geen halszaak). Maar wat mij betreft gaat het om de fenologie, zoals je die ook bv in een gids, atlas of artikel zou zetten. Voor de fenologie doet die 31 december er niet zoveel toe. Voor de eigen persoonlijke ervaring natuurlijk wel.
Ik ben dus blij dat in elk geval de eerste verse en de laatste ouwe juffer er ook in staan voor de winterjuffers.
Vergelijk het met een vogel die in Nederland wintergast is (bv Ruigpootbuizerd). Daarbij kijk je naar de eerste aankomstdata in het najaar (bv eind september of begin oktober) en de laatste waarnemingsdata in het voorjaar (even uit mijn hoofd, in april?).
Voor de andere libellen/juffersoorten vergelijk ik het meer met zomer/broedvogelsoorten (bv zomertaling of fitis) - aankomst in het voorjaar en laatste waarneming in het najaar....