Microscopiedag 29 april

Gestart door xenion, januari 18, 2012, 21:20:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

N.VERKAIK-DE HAAN

Dag lieve mensen.

Naar aanleiding van de microscopiedag op 29 april van waarneming.nl en op 7 juli de microscopiedag van de NMV beiden in Utrecht heb mijn microscoop  :)  vandaag aangeschaft.
Na alle adviseringen en het werken op verschillende microscopen ben ik uitgekomen op de Olympus BH-2.
Ik heb me ook laten adviseren bij ABRO in Zaandam ( wat mij aangeraden werd ) en heb hem daar gekocht.
Grieta bedankt dat ik op degene van jou mocht oefenen!!!!

groetjes Nina

Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

tjerk

Leuk Nina! (En nou maar oefenen ...)
Groet,
Tjerk

N.VERKAIK-DE HAAN

Hallo Dieter en Tjerk,

Tja, het was een moeilijke keuze. Ik zat maar te dubben en te dubben.
Leuk dat jullie zo reageren  :) .
Vandaag hoorde ik ook weer van iemand die beroepsmatig ( in de schimmelcultuur ) heeft gewerkt met dat type dat het een zeer goede keuze is.

Ja en nu maar oefenen!!!!
Jullie zullen nog wel eens wat van mij zien.

groetjes,
Nina

Dieter

Dag Nina,

In de jaren 80 was dit een topmodel! Zelf zit ik zot van hun nieuwere serie, de modellen van olymus BX. Onbetaalbaar voor mij en wellicht ook voor u. Ik heb me dan maar een tweedehands Zeiss aangekocht die wel betaalbaar was. Als ik hem upgrade kan ik er ook alles mee doen maar dat gaat buiten men budget momenteel. Andere condensor, andere lenzen,... snel al enkele duizenden euro's. De olympus BH2 kan dit trouwens ook.
Ik weet niet hoe je van plan bent om foto's te nemen?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

N.VERKAIK-DE HAAN

Hallo Dieter,

>>Ik weet niet hoe je van plan bent om foto's te nemen?<<

Dat weet ik zelf ook nog niet.  ???  Daar gaan we in de toekomst nog wel eens mee expirimenteren.

Deze microscoop is ook 2e hands en heb daar 1500,= Euro voor betaald. Er zijn natuurlijk altijd nog mooiere en betere, maar ik vond dit voor mijn mogelijkheden genoeg.
Ik heb ook door een donkerveld gekeken. Dat is ook heel mooi, maar als je dan met chemicaliën gaat werken weet ik niet hoe dat uitpakt.
Ik wist nu hoe die CH-2 werkte van Grieta en dat beviel me uitstekend!!
Zo'n Zeiss is toch ook niet één van de minste!!

Wel zit ik eraan te denken om in de toekomst een stereomicroscoop erbij te kopen. Deze schijnen niet zo duur te zijn. Je kunt dan makkelijker/betere preparaten maken.


Dieter

Heb je een trino of niet? Je kan van allerlei camera's kopen maar er zit veel rommel bij. Je kan een trino kop hebben en een tussenstuk kopen om een normale reflex camera op te zetten. Heeft een zeer mooi resultaat. Mocht je uitkijken voor foto's te maken maar je weet nog niet goed hoe help ik graag. Je kan ook altijd vragen stellen op photomacrography.net (in het Engels).

Ik hou meer van DIC dan van Dark field maar dat is een persoonlijke keuze (niet echt voor mycologische toepassingen). Ik wil het wel eens testen hoe het juist uitpakt met chemicaliën. Als ik me niet vergis is de Nikon op het lab in de UGent uitgerust met darkfield.

Als het om preparaatjes te maken is dan hoef je niet echt een duur model van stereomicroscoop. Voor echt goede, sterk vergrote macro foto's bestaan er andere/betere methoden.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

N.VERKAIK-DE HAAN

Nee, het is geen trino, die waren nog duurder.
Mijn leeftijd is niet zo piep meer. Ik heb wel zoiets "als ik wat aanschaf dan moet het goed zijn" maar niet dat alles naar de kleinkinderen gaat en dan weer zelf nieuw kopen.
Mijn interresse ligt nogal bij de mixomycetes; ascomycetes en de polyporacea.
Als ik dan wat op het forum plaatste kreeg ik dijkwijls een antwoord terug dat het zonder  :micro:  niet te determineren viel.
Dat is natuurlijk hun goed recht.
Van boeken heb ik nu de 3 delen aangeschaft van de mixomycetes en het boek Fungi Europaei: Polyporaceae s.l.12
Ik ben een beginneling, maar wil wel gewoon weten wat voor soort schimmel ik dan onder de microscoop heb.

We hebben diverse camera's die we erop kunnen uitproberen. Ook hebben we nog een adapter die we op een telescoop zetten om foto's van vogels te maken. Zou ook nog een optie kunnen zijn.
Het gaat mij er alleen om dat als ik er niet uit kom het op het forum kan zetten.

Ik vind je reactie heel leuk en bedankt voor je aangeboden hulp.

groetjes,
Nina







Dieter

Met een binoculaire microscoop heb je een paar mogelijkheden. Je kan gewoon een foto nemen door het oculair, de goedkoopste oplossing, maar de foto's zijn niet altijd erg mooi/goed waardoor het kan zijn dat de versiering van de sporen niet altijd even goed is (hangt af van de opstelling denk ik). Een andere mogelijkheid is een soort van adapter kopen voor een camera (die dat natuurlijk ondersteund) die je dan gewoon in plaats van uw oculair erin steek (hiervoor bestaan ook nog speciale camera's die daar speciaal voor gemaakt zijn).

De toepassing bij uw telescoop behoort waarschijnlijk tot één van deze mogelijkheden? Hangt ook af van de diameter van uw oculair als dit al dan niet past? Het valt uit te proberen. Ik weet natuurlijk niet als vignetting een probleem is voor u?
En zit er al een 'eyepiece reticle' in uw oculair waarmee je kan meten. Anders is het een beetje moeilijk om te gaan meten met uw microscoop, wat wel essentieel is voor te determineren.

Dieter
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

N.VERKAIK-DE HAAN

Het is nog allemaal te nieuw voor me.
Als ik meer tijd heb zal ik mij hierin gaan verdiepen.

Bedankt voor al het meedenken.

vr.groet,
Nina