geluid goudhaan

Gestart door bertus2, januari 18, 2012, 16:24:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

bertus2

Dag Mensen,


Ik heb een vraag over deze opname [size=78%]http://waarneming.nl/waarneming/view/62703711[/size]


Op de opname staat een goudhaan die op een meter of twee van mijn microfoon aan het fourageren was.
Is iemand bekend met het geproduceerde geluid? Naast de vele hoge tonen ook een aantal geluiden die wat "mees" achtig aan doen.


Vriendelijke Groeten,


Bert Haamberg

vriendelijke groet

Bert Haamberg

HPM

Vreemd. Ik herken er niet eens een Goudhaantje in. Lijkt meer op subsong van het een of ander.
Herman van der Meer

bertus2

Hoi herman,

Ik ben ook verbaasd van het geluid. Ik stond op 2 meter en het enige wat er in de lage spar zat was het goudhaantje. Al doende druk aan het fourageren en dit geluid producerend. Het lijkt ook wel een beetje op subzang.

Groeten,

Bert
vriendelijke groet

Bert Haamberg

HPM

In Cramp staat een spectrogram van subsong waar ik wel overeenkomsten in zie, dus ik neem aan dat het dat is. Ik wist niet dat Goudhaantjes zulke lage tonen konden produceren.
Overigens krijg ik uit het spectrogram van jouw opname op een paar plekken de indruk dat het om twee vogels gaat.
Herman van der Meer

bertus2

Hoi herman,

Dank voor de reactie. Het kan zijn dat er op de achtergrond een goudhaantje roept maar hetgeen ik gezien heb in de spar was enkel goudhaan.

Welk boek is dat trouwens van cramp?

Bert
vriendelijke groet

Bert Haamberg

HPM

Die andere kan heel goed een andere Goudhaan zijn.
'Cramp' is The Birds of the Western Palearctic.  In dit geval deel 6.
Herman van der Meer

bertus2

Hoi Herman,

Bedankt voor je reacties. Ik stel het erg op prijs dat je zo snel reageert. Momenteel compleet verslingerd aan het opnemen van geluiden.

Toch maar eens opzoeken die boeken.

Groetjes bert
vriendelijke groet

Bert Haamberg

marijn

Hoi Bert en Herman,

Dit is inderdaad subzang van Goudhaan! Tenminste, ik vermoed dat we het subzang mogen noemen.
Ik heb het 2 of 3 x eerder gehoord, waarvan 1 x zeer recentelijk op de Veluwe. Toen schrok ik er ook weer van, het leek wel een Pallas. Er zaten allerlei mees- en phyllo-achtige geluiden in, maar het bleek 100% een Goudhaan. 1 x afspelen van de normale zang van Goudhaan leverde ook direct een reactie op in de vorm van normale zang.

Groet,
Marijn

Marijn Prins

bertus2

Hoi Marijn,

Erg interessant om dat te horen! Ik was vooral verbaasd want ik was de betreffende goudhaan al aan het opnemen en toen ging hij die geluiden maken. Had ik nooit eerder gehoord. Ook op internet kan ik weinig (niks) vinden.

Hoe kan ik hem het beste invoeren? Als zang of afwijkend?

Bert
vriendelijke groet

Bert Haamberg

HPM

Subsong wijkt van de normale zang af maar dat maakt subsong nog niet afwijkend. Helaas voorziet Waarneming niet in subsong.
Je zou in ieder geval bij de opname (en bij de waarneming) moeten vermelden dat het om subsong gaat.
Herman van der Meer

henkjanvdkolk

Leuke opname! Ik heb zelf wel eens kortere versies, meestal een paar tonen, gehoord van Goudhaantjes vergelijkbaar met jouw opname maar nooit zolang achter elkaar.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Timo Roeke

Mooie opname Bert! Klasse weer.