Olifantsgras in de Haarlemmermeer

Gestart door Margreet Kwh, december 14, 2011, 23:27:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman


Jeroen Nagtegaal

Gerard, wellicht verstandig om eens een jaar stage te lopen bij Staatsvosverkeerd of Natuurmankementen, om in jou woorden te blijven....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 24, 2011, 17:38:24 PM
Gerard, wellicht verstandig om eens een jaar stage te lopen bij Staatsvosverkeerd of Natuurmankementen, om in jou woorden te blijven....

Wellicht leerzaam voor Gerard. Afschot lost in ieder geval weinig tot niets op.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Marcel van kammen

#33
@G.Berbers: verjagen en bejagen is geen oplossing. Je kan 100x zeggen dat het een oplossing is, maar dan heb je het 100x mis.
Maar als je dan toch zo graag wil jagen: begin eens met de Nijlganzen en Soepganzen,dan zul je weinig mensen horen klagen hier.

petraw

Beste mensen,

Ik wil jullie graag iets vertellen over het huidige beleid op vliegvelden inzake vogels.

Elk vliegveld in Nederland of het nu een commercieel of militair vliegveld is heeft zijn eigen vogelwachtbrigade. Deze mensen zijn dagelijks in touw om vogels te observeren op en rond vliegvelden zodat zij niet in het vliegverkeer terecht komen. Dit doen zij met heel veel kennis van vogels (de meeste hebben zelfs een boswachtersopleiding of andere groene studie gevolgd) en hebben heel veel ervaring in de diverse strategiën hoe vogels weg- of opvliegen. Zij hebben al heel veel vogelaanvarigen weten te voorkomen. Een dagje op pad met een vogelwachtbrigade van een vliegveld laat zien in wat voor moeilijke situaties zij hun werk moeten doen. Soms betekent dit dat vliegtuigen hierdoor te laat vertrekken, maar veiligheid staat boven alles. En ja helaas moet er zo nu en dan afschot plaatsvinden, want een lastige buizerd die iedere keer vlak voor een Boeing 747 of een F16 de startbaan kruist is vragen om grote gevaarlijke gevolgen. Een vogelwachtbrigade zal afschot als laatste middel zien: de regel die zij toepassen is: liefst laten zitten, als niet anders kan verjagen en afschot als de kans op een vogelaanvaring te groot wordt. In het zomerseizoen kom ik elk 3 weken op een vliegveld waar ik de problemen tussen het natuurlijke vlieggedrag van vogels en het het gemotoriseerde vliegverkeer zie. Een enkel keer heb ik gezien hoe goed en snel de reacties zijn van vliegveldpersoneel, vogelwachtbrigade en brandweer op het vliegveld als er een vogelaanvaring is geweest. De meeste vogelaanvaringen halen het nieuws niet alleen in geval van zeer gevaarlijke situaties, noodlandingen en vliegtuigongelukken hoor je er iets over.

Groet,

Petra
Groet, Petra

Jeroen Nagtegaal

Dus? Schieten is soms de oplossing, maar niet in het "Ganzenprobleem"
Daarnaast is het vangen en verplaatsen ook een goed optie...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Citaat van: petraw op januari 11, 2012, 13:56:24 PM
Beste mensen,

Ik wil jullie graag iets vertellen over het huidige beleid op vliegvelden inzake vogels.

Elk vliegveld in Nederland of het nu een commercieel of militair vliegveld is heeft zijn eigen vogelwachtbrigade. Deze mensen zijn dagelijks in touw om vogels te observeren op en rond vliegvelden zodat zij niet in het vliegverkeer terecht komen. Dit doen zij met heel veel kennis van vogels (de meeste hebben zelfs een boswachtersopleiding of andere groene studie gevolgd) en hebben heel veel ervaring in de diverse strategiën hoe vogels weg- of opvliegen. Zij hebben al heel veel vogelaanvarigen weten te voorkomen. Een dagje op pad met een vogelwachtbrigade van een vliegveld laat zien in wat voor moeilijke situaties zij hun werk moeten doen. Soms betekent dit dat vliegtuigen hierdoor te laat vertrekken, maar veiligheid staat boven alles. En ja helaas moet er zo nu en dan afschot plaatsvinden, want een lastige buizerd die iedere keer vlak voor een Boeing 747 of een F16 de startbaan kruist is vragen om grote gevaarlijke gevolgen. Een vogelwachtbrigade zal afschot als laatste middel zien: de regel die zij toepassen is: liefst laten zitten, als niet anders kan verjagen en afschot als de kans op een vogelaanvaring te groot wordt. In het zomerseizoen kom ik elk 3 weken op een vliegveld waar ik de problemen tussen het natuurlijke vlieggedrag van vogels en het het gemotoriseerde vliegverkeer zie. Een enkel keer heb ik gezien hoe goed en snel de reacties zijn van vliegveldpersoneel, vogelwachtbrigade en brandweer op het vliegveld als er een vogelaanvaring is geweest. De meeste vogelaanvaringen halen het nieuws niet alleen in geval van zeer gevaarlijke situaties, noodlandingen en vliegtuigongelukken hoor je er iets over.

Groet,

Petra

Petra,

Ik weet niet vanuit welke rol je dit bericht stuurt, maar je bericht komt mij een beetje over als persdame van een luchthaven.

Ik ben bekend met de (anti)vogelbrigades van de luchthavens. Ik woon op korte afstand van onze luchthaven. Ik ben van mening dat deze brigade niet observeert, maar slecht detecteert. Meer in de trant van; He een vogel die te groot is, laten we hem wegjagen.

Een aardige anekdote is dit boekje, daar staan een aantal wonderschone missers in. Nu moet ik een beetje graven in mijn geheugen, maar ik meen dat alle Meeuwen worden samengevat als Zeemeeuw. En zo staan er nog enkele merkwaardigheden in het boekje, je begrijpt dat ik na het lezen van dit boekje de vogelbrigade weinig ornitologische kwaliteiten toedicht.

Ik heb ook alle begrip voor de situatie, maar afschot is niet de oplossing. Dat is het bekende dweilen met de kraan open. Laten we de kraan dichtdraaien en het biotoop minder aantrekkelijk te maken voor de soorten die het meeste risico geven op een aanvaring en dit zijn met name de verschillende ganzen. Het aanplanten van een onaantrekkelijk gewas, maar ook de eerder vermelde kabel zijn oplossingen die voorkomen dat ganzen graag fourageren in het gebied.

En ik mag toch hopen dat een Buizerd onder geen beding word afgeschoten.

petraw

#37
Beste Norman,

Het was helemaal niet bedoeld als persbericht maar om ook de andere kant van het verhaal eens te laten zien. En dat er ook groen gedacht wordt op vliegvelden. Het is trouwens niet Schiphol waar ik kom.

Ik doe aan plantenonderzoek en neem de vlinders ook mee. Als ik begin heeft net de eerste telling plaatsgevonden van de aanwezige vogelsoorten in de diverse vakken van het vliegveld. En ze kennen hun soorten heel goed, zijn ook geregeld op pad met een vogelwerkgroep uit de omgeving om de kennis van andere soorten te vergroten dan die op of over het veld vliegen. Tijdens mijn plantenonderzoek zie ik in het vlieggebied wat de vogelwachtbrigade voor werk verricht om de vliegveiligheid te garanderen.

Zij doen liever niet aan afschot maar een heel enkel keer kan het niet anders. Die buizerd heeft gelukkig zijn biezen gepakt en is de dans ontsprongen.

Trouwens niet alleen de vogels worden geteld, er liggen twee vlindertelroutes, ze doen onderzoek naar libellen en zijn betrokken bij vleermuizen. En het beheer in het vlieggebied met verschraling is erg belangrijk om de vogelstand omlaag te krijgen. Wat voor mij weer interessant is want je krijgt er een bloem- en vlinderrijk veld voor terug.

Groet,

Petra
Groet, Petra

Norman

Goed om te horen dat de situatie elders beter is dan op Schiphol.

Ik blijf bij mijn mening dat schieten niet de oplossing is. Ander gewas en/of de kabel van Van Lier zijn goede oplossingen.
De reden dat deze methoden (nog) niet worden toegepast is om economische redenen. Het draait allemaal om geld. Als iemand een kabelsysteem van Van Lier moet plaatsen dan kost dit initieel meer dan afschot, aangezien de Jagers maar wat graag betalen om te mogen schieten. Het is bezopen dat wij mensen denken dieren te mogen elimineren omdat we "last" van ze hebben en te beroerd zijn om beschaafde alternatieven toe te passen.   

g.berbers

even aandacht; niet alleen schiphol heeft "last"van de ganzen, ook rotterdam airport met de 2 ganzen gebieden, waarvan 1 recht onder de aanvliegroute! ( de vliegtuigen vliegen daar nog geen 100 meter hoog!!) heeft er last van.


jammer dat de anti-jacht oogkleppen het totaal overzicht verblinden van een aantal mensen.
zoals als al eens geschreven door mij, kijk eens verder langs je oogkleppen heen.


@ marcel van kammen; het beleid van de provincie utrecht en noordholland is dusdanig dat de nijlganzen en boeren/soep/hybride ganzen niet geschoten mogen worden.
of de regels zijn zo ontzettend onwerkbaar dat als je 1 schot lost, je, de akte wel kan vergeten.


@ Norman/ jeroen nagtegaal en vuurvlinder; ook staatsvosverkeerd en natuurmankementen doe aan bejaging!
echter; als ze het gestructureerd zouden doen, en het niet aflaten hangen aan persoonlijke voorkeuren, maar aan de benodigde situatie / beheer en omgeving van het veld, zou het al heel wat beter gaan.


p.s.; in de afgelopen 3 weken 6 stuks "knuffelige"vossen opgeruimd ( sorry er is geen ander woord voor) op de rand van "mijn"veld tegen het staatsvosverkeerd gebied aan.
allen afkomstig uit dat stuk, als je dan bedenkt dat dat "bosje/veld"slecht 2,5 ha groot is........weet je dat de verhouding scheef is.....
hopenlijk kan ik dit jaar weer een aantal jonge vogels vliegvlug zien worden, inplaats van de resten van ze te vinden.....
met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

Jeroen Nagtegaal

Gerard,

Allereerst ben ik niet tegen jacht. Heb ik nooit gezegt en beweerd. Daarnaast weet ik ook dat Staatbosbeheer en Natuurmonumenten aan jacht doen. Echter zo beperkt mogelijk!

Daarnaast los je een probleem alleen op door de bron aan te pakken, ander blijf je dweilen met de kraan open.
Oftwel, maak eerst de gebieden ongeschikt. Zorg er dus voor dat het broedsucces zo laag mogelijk is. Dit kan door het plaatsen van rasters tussen de broed en fourageerplaatsen. De jongen kunnen immers niet vliegen. Hiermee zijn al grote succesen bekend.

Verder kun je als boer, ook je eigen terrein afrasteren als je geen last wil van grotere zoorgdieren...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Citaat van: g.berbers op januari 13, 2012, 14:23:24 PM
@ Norman/ jeroen nagtegaal en vuurvlinder; ook staatsvosverkeerd en natuurmankementen doe aan bejaging!
echter; als ze het gestructureerd zouden doen, en het niet aflaten hangen aan persoonlijke voorkeuren, maar aan de benodigde situatie / beheer en omgeving van het veld, zou het al heel wat beter gaan.

Allereerst; Het zou je sieren als je SBB en NM juist betiteld. Beide partijen maken geen deel uit van deze discussie en kunnen zich niet verdedigen. Ik vind het dan ook niet sjiek om ze op deze wijze naar beneden te halen. Beide organisaties bestaan uit mensen die het beste voor hebben met de natuur, ook al kunnen ze hun beheer niet zo uitvoeren naar ieders tevredenheid.

Even aandacht; SBB en NM doen niet aan bejaging. In een deel van hun terreinen word het jachtrecht verpacht aan jagers. Er zijn gevallen dat de jagers tevens medewerker zijn van SBB of NM. Ik maak meer uren in het veld dan de gemiddelde jager en ben goed bekend met de verschillende terreinbeheerders. Binnen de terreinbeheerders is overigens grote verdeeldheid over wel of geen jacht.

Citeerp.s.; in de afgelopen 3 weken 6 stuks "knuffelige"vossen opgeruimd ( sorry er is geen ander woord voor) op de rand van "mijn"veld tegen het staatsvosverkeerd gebied aan.
allen afkomstig uit dat stuk, als je dan bedenkt dat dat "bosje/veld"slecht 2,5 ha groot is........weet je dat de verhouding scheef is.....
hopenlijk kan ik dit jaar weer een aantal jonge vogels vliegvlug zien worden, inplaats van de resten van ze te vinden.....

Als Vossen alles zouden uitroeien, zouden we nu al geen bodembroeders meer hebben, daar hebben ze namelijk al duizenden jaren de mogelijkheid toe gehad. De weidevogels hebben zich tot weidevogels ontwikkeld in afwezigheid van vossen: die hadden we indertijd effectief bestreden met gif, klemmen en jachtopzieners. Oorspronkelijk horen deze vogel niet eens in het agrarisch gebied, maar op de steppen en savannen elder in Europa.

Wellicht zou je eens "Origin of Species" moeten lezen van Charles Darwin. Hierin word haarfijn uitgelegd waarop dieren zijn zoals ze zijn en hoe ze evolueren om zich optimaal aan te passen aan de situatie. Goed voorbeeld hiervan is de Lepelaar (een soort reiger met een pollepel als snavel). Lepelaars broeden van origine op de grond, maar had daar "last" van predatoren. De geëvolueerde slimmeriken broeden nu steeds vaker in bomen, buiten het bereik van predatoren.

Maar als jij zonder na te denken Vossen wil opruimen, je hebt de wet aan je zijde.

Norman

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 13, 2012, 16:16:29 PM
Verder kun je als boer, ook je eigen terrein afrasteren als je geen last wil van grotere zoorgdieren...

Goed idee, logisch ook, maar dat word niet gedaan. Dat kost geld en jacht levert geld op.