Ornamentatie van de sporen van aardappelbovisten

Gestart door rapunzel, januari 17, 2012, 20:41:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Geacht forum,

Wat is de beste manier, het beste kleurmiddel, om de ornamentatie van de sporen van aardappelbovisten goed zichtbaar te maken. Bij een vergroting van 1000x met olieimmersie krijg ik ze niet mooi duidelijk.
Koos
Koos Ballintijn

xenion

Ik heb volgens mij nog nooit de sporen van een aardappelbovist bekeken, maar waarmee heb je nu gekeken, water? Je zou eens met congorood kunnen proberen als je dat ondertussen hebt.
Groeten,
Martin

grietaf

In ieder geval ook een miniem druppeltje afwasmiddel in het water doen om de oppervlaktespanning (of zoiets) te breken. Volgens mij heb je dan niet eens kleurstof nodig.
Grieta.

rapunzel

Congorood heb ik afgelopen Zaterdag bemachtigd en afwasmiddel is in huis. Ik ga het allebei even proberen.
Grieta en Martin bedankt.
Koos
Koos Ballintijn

JW_2all

#4
In ieder geval vind je in Nordic (Vol.3) een mricroscopische sleutel voor aardappelbovisten.

In  Cortez e.a. (2011), (in het Journal of Yeast and Fungal Research Vol. 2(4), pp. 44 -52, April 2011),  staat ook uitgelegd hoe je dat doet, met het zichtbaar maken van de sporen-ornamentatie.
Echter, hij gaat uit van andere ornamentaties dan wij in Europa gebruikelijk vinden.
En hij werkt met KOH.

Dat artikel is online te downloaden:
http://academicjournals.org/article/article1379601153_Cortez%20et%20al.pdf
Groet,
Jan

rapunzel

Ik heb het een keer gebruikt. Eerlijk vond ik toen het resultaat voor mijn paddenstoel niet goed genoeg voor de determinatie. Ik doe op het ogenblik niets aan paddenstoelen en kan er dus niet meer over vertellen.
Nogmaals hartelijk bedankt voor de moeite. (dat had ik natuurlijk wel eerder kunnen zeggen  :-[ )
M.vr.gr
Koos
Koos Ballintijn

loest

Koos,

In de 2e editie van Funga Nordica staat een Scleroderma-sleutel.
Congo-rood heb je in ieder geval nodig om op gespen te kunnen checken.

Groet, Loes