Gewone driehoekszweefvlieg >> toch Melanostoma scalare

Gestart door javanerkelens, januari 17, 2012, 18:31:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Uit mos/schors kwam deze larf van een zweefvlieg in mijn aquariumbak tevoorschijn en ging tegen het raam aanzitten om te verpoppen  ;D  ....
Misschien een Melanostoma mellinum ......?
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Wat leuk Joke!! Die zie ik nu niet in het wild.
Volgens mij heb je gelijk. Het moet hem zijn als het voorhoofd glimmend is, want het gezicht van een Slanke driehoekszweefvlieg is bestoven. (maar dat wist je vast wel  :) ).
Dan weet ik nu ook hoe de larve er uitziet.                          .

javanerkelens

Ik had ook even gespiekt op jouw mooie site.... :angel:

Ik heb nog een foto van de kop, het lijkt glimmend...dus zal het hem wel zijn!
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

#3
CiteerIk had ook even gespiekt op jouw mooie site.... :angel:
Tjonge.. ::)   Lekker scherpe foto.
Ik heb me voorgenomen om hem dit jaar eens goed te fotograferen. Ik heb alleen foto's, die ik met m'n oude camera heb gemaakt. Als ik er een zie, is het steeds die andere.

han.endt

Maak er toch maar een Slanke van.......... :police:

javanerkelens

 ;D ;D  Ha ha....

Dan wordt het Melanostoma scalare  :duim:
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

#6
Wat zie ik verkeerd Han?  :rolleye:  Ik had hem nog met deze van mij vergeleken. Komt het door de belichting?
Scalare: Arista met korte haartjes. Dat vind ik lastig te zien. Houd je de vorm van de vlekken en het langere enigszins ingesnoerde lijfje over. Dat vind ik ook lastig. Dus ik ben altijd blij met het kenmerk van het bestoven gezicht.

han.endt

Citaat van: thijsdegraaf op januari 18, 2012, 08:28:34 AM
Wat zie ik verkeerd Han?  :rolleye:


Niet zo veel hoor Thijs, maar jouw foto is veel duidelijker. De kenmerken zijn op de foto van Joke toch wat lastiger te interpreteren.
Om te beginnen het voorhoofd. Bij beide soorten is het voorhoofd boven de antenne glimmend met daar boven meer of minder bestuiving. Het best kunnen we kijken naar de middenknobbel. De middenknobbel zelf  is bij beide soorten glimmend (vrij van bestuiving). De rest van het gezicht rond de middenknobbel is bij M. mellinum vrij van bestuiving en bij M. scalare is het gezicht verder bestoven. Bij M. mellinum is de rand bij de ogen echter wel weer bestoven, zodat er een opvallend contrasterend randje langs de oogrand te zien is.


Op de laatste foto van Joke is te zien dat de middenknobbel glimmend is en de omgeving dof.

thijsdegraaf

Ik blijf het knap van je vinden Han, dat je het ziet. Bedankt voor je uitleg. Ik zal nog wat oefenen op andere foto's.  :-\

han.endt

#9
Citaat van: thijsdegraaf op januari 18, 2012, 14:33:53 PM
Ik blijf het knap van je vinden Han, dat je het ziet. Bedankt voor je uitleg. Ik zal nog wat oefenen op andere foto's.  :-\

Toch niet die in de database hoop ik....... :rolleye:

Het makkelijkst blijft overigens om de kenmerken met een loepje in het veld te bekijken. Dan kan je het beestje een beetje draaien en kan je de kenmerken het beste zien.

thijsdegraaf

#10
CiteerToch niet die in de database hoop ik.......

Van fouten kan ik ook leren  ;D .

CiteerHet makkelijkst blijft overigens om de kenmerken met een loepje in het veld te bekijken.
Moet ik toch eens kopen. Ik zoem nu met m'n camera in om te kijken welke het is. Maar zoals ik al zei is het steeds Scalare.