Hoofdmenu

Waterkever

Gestart door wouterbosgra, januari 16, 2012, 19:32:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Deze goochem zwom in een plas op een karrespoor - onder het ijs. Wie weet wat het is? Heb helaas geen goede gids (alleen de tirion) en er zijn er zo te zien behoorlijk wat die erop lijken... overigens heb ik het beestje hier in een potje staan, dus als ik iets moet nakijken laat maar weten. Morgen gaat ie terug.

Gert Veurink

in ieder geval ook de onderkant fotograferen volgens mij...
groet!
Gert Veurink



wouterbosgra

dat viel nog niet mee. 1 voordeel: als het beestje eenmaal op zn rug ligt komt ie niet meer zelfstandig overeind.

Ton van Haaren

gezien het biotoop en de kleur zou het zomaar agabus bipustulatus kunnen zijn. Maar hiervoor heb ik de lengte nodig en een foto of omschrijving van het dekschild in detail dwz wat voor dekschildsculptuur zie je. zijn het kleine of iets grotere mazen (honingraatstructuur) of zijn het langgerekte mazen/lijnen oid.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

wouterbosgra

lengte is 12mm. structuur : langerekte mazen. lijkt een beetje op plantencellen.

Ton van Haaren

dan durf ik eigenlijk wel met enige aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat het mogelijk Agabus bipustulatus is.
Die langerekte mazen zijn typerende voor die soort. Misschien dat Jan Cuppen hier zekerheid over kan geven?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

jan cuppen

Op grond van de omschrijving zal 't wel Agabus bipustulatus zijn. Op basis van de foto's durf ik het niet te zeggen. Een detailfoto van de mazen op de dekschilden maakt alles in een klap duidelijk.
We hebben trouwens een prachtig Nederlands waterkeverboek.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen