Welke sprinkhanen zijn dit ?

Gestart door Floppy, juli 04, 2005, 19:43:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Sprinkhanen zijn voor mij vrijwel helemaal onbekend terrein.
Ik zag deze onlangs in Zeeland (Walcheren).
Weet iemand welke dit zijn?
No. 1

No. 2
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Andre321

#1
Dit is een ruwe gok maar de bovenste een bruine sprinkhaan of ratelaaar (Chortippus brunneus en Chortippus bigut...). De onderste kustsprinkhaan (Chortippus albomarginatus).
De onderste is juveniel (zie de niet uitontwikkelde vleugels) dus die mag je eigenlijk niet determineren.
De bovenste heeft een witte onderste vleugelrand waar ik nog over zit te twijfelen..maar in die hoek zou ik beginnen met zoeken. Eventueel knopsprietje of Stenobothrus soort.Waar heb je de fotos gemaakt ?

Floppy

Hartelijk dank. Ik ga in die richting dus verder zoeken. :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Deze sprinkhaantjes lijken altijd akelig veel op elkaar. Bovendien kunnen veel soorten zowel groen als bruin zijn. Een goede methode is het luisteren naar hun zang. Er zijn wel boeken en websites (geloof ik) met voorbeelden, maar de zang verschilt altijd per soort en zo heb ik Chorthippus brunneus in mijn tuin op naam kunnen brengen.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

ahospers
Ik vergat nog je vraag te beantwoorden.
Ik heb de fotos gemaakt in een braakliggend terrein in het Sloegebied naast de raffinaderij van Total, dichtbij de Kerncentrale Borssele

Hans,
Ik heb inmiddels een boekje van de KNNV over sprinkhanen met daarbij op mini-cd een kleine 50 sprinkhaangeluiden.
Moet gewoon weer gaan luisteren (en evt. opnemen) dus.
Bedankt.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

marcel123

#5
Als je in het boekje kijkt:
let op dat de bovenste sprinkhaan direct achter de kop een wit kruis heeft (toegeknepen halsschilden).

gardensafari

Bruine sprinkhaan en Ratelaar zijn aan hun geluid gemakkelijk uit elkaar te houden.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

AvanderHeijden

Tip: op internet circuleren programmaatjes waarmee je CD's kunt 'rippen' naar bijvoorbeeld MP3 (en ik geloof dat Windows Media Player het ook kan?). Mijn mp3-speler bevat nu altijd de geluiden van de sprinkhanen die op de CD van de KNNV-veldgids staan. In het veld kun je dan geluiden vergelijken, als je ze (zoals ik) niet uit je hoofd kent.

tekenaar

#8
Ik denk bij de bovenste aan een vrouwtje knopsprietje vanwege de donkere vlekjes in de vleuges, maar ik kan er best naast zitten...

Schavertje vrouwtje heeft kortere vleugels, mannetje schavertje is slanker (en kleiner maar da's aan de foto moeilijk te zien).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/