Digireflex op microscoop/bino

Gestart door Joris Menten, januari 15, 2012, 22:11:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joris Menten

Omdat ik elders de vraag las naar ervaringen "spiegelreflex middels T2 adapter op de binoc" en ik de laatste weken zelf eeen microscopie-foto-opstelling aan het uitwerken ben, hier mijn huidige opstelling. Dit is redelijk simpel in vergelijking met de opstellingen van de "echte" microscoop-fotografen (zie bv hier http://www.krebsmicro.com/).

Ik heb van ebay voor 70 euro een camera-oculair (eyepiece) adapter gekocht. Deze heeft glas erin en dient dus te vervanging van het oculair (of evt op de fototubus). De adapter past op een microscoop (23mm) en op een bino (30mm) mits een extra ring die erbij zit. Dit past met een T2 ring op de camera. Dus gekocht op ebay van een verkoper in de VS. De eerste kwam gebarsten bij me toe, maar de verkoper stuurde zonder problemen een nieuwe op die wel goed aankwam.

Ik heb deze voorlopig enkel intensief op de microscoop gebruikt, en slechts éénmaal op de bino. Voorbeelden zie je bij mijn fotos op waarnemingen.be.

Voor dit systeem gebruikte ik de methode van een camera met lens tegen het oculair te houden. Dit was met de lens op de laatste foto - deze was zeer handig omdat door de diepliggende lens ik de lens gewoon tegen het oculair kon duwen. Dit ging goed (alle bino-fotos van voor 20 dec 2011 zijn zo gemaakt), maar ging plots slechter toen ik een betere bino kocht. Deze had immers grotere oculairs en daardoor kwam er een grotere afstand tussen de twee lenzen - het is immers belangrijk dat het oculair en de lens op de camera op de juiste afstand van elkaar zijn: niet te dicht - want dan wordt het beeld zwart - maar ook niet te ver want dan wordt de kwaliteit minder.

Onder de microscoop zie je ook de flits installatie. Deze bestaat uit 2 voorwerpglaasje die op 45 graden van de microscoop verlichting en flits worden gehouden door een rol (van posters ed). Zo blijft het licht van de microscooplamp naar boven (object/microscoop-objectief) gaan, en als ik flits wordt zo ook (een deel van) het flitslicht naar het object weerkaatst.

Voorlopig ben ik tevreden met deze opstelling maar de bedoeling is wel op termijn een trinoculaire kop voor de microscoop te kopen en in plaats van met de relatief goedkope (en optisch wellicht inferieure) oculair-adapter te werken, een orgineel olympus photo-oculair te gebruiken. Wanneer dat gebeurt hou ik jullie wel op de hoogte.

Joris

margriet

Hoi Joris,

Ik ben jaloers op je lensje...

Zelf heb ik beperkte ervaring met mijn spiegelreflex op een trinoculaire stereomicroscoop (binoc met extra tubus voor camera). Middels een soort adapter en T2 ring kan de spiegel reflex erop. Ik ervaar het meestal als een hoop gedoe om een degelijke foto te krijgen, ik stoor me aan de kokervisie die het me levert. Mag ik vragen of je jouw foto´s gecropt hebt? (ik krijg altijd zo´n zwarte kring rondom een beperkt beeld). Misschien ligt het aan mijn t2 adapter die er anders uit ziet.
En waarom gebruik je die flitsopstelling als je ook een koudlichtbron hebt staan (op achtergrond foto, niet?)? Ik dacht altijd dat mijn gebrek was dat ik niet zo´n koudlichtbron heb en dus te weinig licht.

Binnenkort hoop ik weer eens wat met de binoc te doen en dan zal ik hier wat plaatjes neerzetten van mijn opstelling in combinatie met pentax k10d.


groetjes,

Margriet

Joris Menten

#2
De foto's zijn wel vaak gecropt, maar niet omdat er een zwarte kring zou rondzitten. Indien je een adapter hebt die je in plaats van een oculair wordt gebruikt - met de vereiste optiek erin - zou er geen zwarte kring mogen zijn en ligt dat aan de adapter (of althans aan het feit dat de adapter niet aangepast is aan de bino). Indien je buiten de adapter ook nog een oculair en/of lens op de camera hebt zit dat anders en moet alles goed op elkaar aangepast zijn. Maar zet misschien best eens wat foto's van je opstelling.

Als je een fototubus hebt zou het toch geen probleem mogen zijn de camera er op te laten zitten terwijl je de bino gebruikt ? Normaal mag dat - met dit systeem - niet meer gedoe zijn dan de camera met adapter in de tubus schuiven als je begint te werken.

Deze opstelling dient voor fotografie met een biologische microscoop (doorvallend licht) en dus niet voor de bino. Met de bino gebruik ik idd de koudlichtbron. De voornaamste reden om hier te flitsen is om levende en dus bewegende organismen onder de microscoop te fotograferen. Eencelligen, zelfs de "planten", kunnen aardig rondzwemmen. Ook vermijdt dit bewegingsonscherpte door de sluiter/spiegel van de reflex.

Overigens: het systeem met minste gedoe is mijn "oude" systeem: objectief met diepliggende lens (als de panagor op de foto of bv een oude handmatige 50mm macro van Pentax) op reflex en gewoon tegen bino-oculair houden. Dan heb je idd wel genoeg licht nodig (en dus best een koudlichtbron).

Joris

Gerard Scholte

#3
Bij Rob Engelgard http://www.microscoop-service.nl/ koop je voor minder dan 30 euro een adapter voor de meeste camera's.
Je gebruikt bij die adapters het oculair van de microscoop.

Microscoopfotografen gebruikten graag de nikon coolpix omdat ze dan geen last hebben van trillingen van de spiegel http://www.ngvm.nl/

Bij de nieuwere Canons kan de spiegel opklappen voordat de opname gemaakt wordt, zodat bewegingsonscherpte door het opklappen voorkomen wordt.
Ook is het mogelijk om het zoekerbeeld op de computer te projecteren. Erg handig met scherpstellen.

Voor de kwaliteit van de foto's zijn vooral de objectieven belangrijk, maar echt goede objectieven met weinig of geen chromatische aberatie zijn vaak duurder dan de hele microscoop.


Die flitsopstelling van Joris ga ik ook eens proberen.
Zelf flits ook nooit, maar gebruik gewoon een snelle sluitertijd en een hoge iso-waarde.
Groeten,

Gerard

Joris Menten

#4
Er zijn inderdaad vele systemen - de adapter die ik heb vind ik practisch wegens geen extra tussenstukjes etc., maar heeft het nadeel dat je niet de oculairs gebruikt die mogelijks bepaalde correctie moeten uitvoeren én je betaalt natuurlijk extra voor de optiek die erin zit. Spiegelvooropklap heeft mijn pentax ook - maar wat die nieuwe canons hebben is een bijzondere vorm van live view. Bij mijn pentax is live view nogal nutteloos omdat als je tijdens live view een foto neemt, hij eerst de spiegel terug neerklapt én dan weer eens opklapt om de foto te nemen (idem ditto de sluiter). Duh ...

Ik ben voorlopig ook niet ontevreden met de resultaten, howel het verschil tussen wat je door de microscoop ziet en wat op de foto komt nog groot blijft. 2 van vanavond:


Ik zal bij gelegenheid eens testen op de bino, maar ben momenteel te gefascineerd door wat er allemaal in wat vijverwater zit ... (ben maar pas met microscopie bezig).
Joris

margriet

ha, mooi hoor!
Ik ben natuurlijk niet met echte microscopie bezig, mijn binoc heeft geloof ik een maximale vergroting van 45x...
Ik heb de opstelling weer eens opgezet, de derde tubus heeft een diameter van 18mm, in tegenstelling tot de "stereo" tubussen, 20mm. Ik denk dat daarom het beeld op de camera kleiner is dan wat je ziet door de binoc. Daarnaast moet je een bepaalde hoogte instellen zodat je niet opnieuw scherp hoeft te stellen bij het wisselen naar de derde tubus. Ik herinner me ook nu weer dat dat hetgeen was waar ik zo´n hekel aan had. (ik zet namelijk de binoc in de kast weg en dat past alleen als ik hem dan zo laag mogelijk maak, dus elke keer opnieuw zoeken)
Hier in elk geval een plaatje van de opstelling met pentax k0d en ringflitser (goede tip voor de belichting!)

groetjes,

Margriet

Gerard Scholte

Joris als je geïnteresseerd bent in namen

Das Leben im Wassertropfen - Heinz Streble  Dieter Krauter

en hier staan wat van mijn foto's

http://www.bioplek.org/animaties/planten_dieren/trilaardiertjes2.html.
Groeten,

Gerard