ruigpoot of niet

Gestart door landloper, januari 15, 2012, 17:43:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: Rikstar op januari 23, 2012, 10:28:32 AM
even toch dit topic weer naar boven halen.
Ik zat er nog eens over na te denken:
als ik een 'beginnende' vogelaar tegenkomt en mij vraagt: bestaan er ook buizerden met bevederde poten/tarsus, kan ik nu ja, of nee antwoorden?
gezien de foto zou ik toch zeggen ja.
maar dan zou dit toch een grote doorbraak moeten zijn? zeker iets om beter uit te vogelen toch?
als ik toestemming krijg van de waarnemer zou ik de foto's eventueel ook op Birdforum.net willen zetten.
andere roofvogel experts die er een oordeel over willen vellen?

Probleem is dat de foto's vooralsnog voor meerdere uitleg vatbaar zijn:
* Ook op Birdforum zal een aantal forum-deelnemers betogen dat de tarsi helemaal niet bevederd zijn maar dat alleen de indruk bestaat dat dit zo is.
* Het is zelfs mogelijk dat sommige forum-deelnemers het omgekeerde zullen zeggen, nl. dat de getoonde vogel eerder een qua verenkleed sterk afwijkende Ruigpootbuizerd is, moet/kan zijn!
Buiten dat is er nog het feit dat, zoals hier ook al aangehaald, geen enkel gezaghebbend vogelID'platform' (boek, website, forum etc.) dit fenomeen (gewone Buizerd met bevederde poten) zelfs maar noemt, laat staan laat zien (google voor de aardigheid maar eens een paar sites met Buizerd-foto's) en het, zou die vogel inderdaad bevederde poten laten zien, dus een levensgrote uitzondering zal blijken te zijn. Ik zou dat geen "grote doorbraak" willen noemen en tegen beginnende vogelaars willen blijven zeggen dat Buteo lagopus nog steeds niet voor niks zo heet......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rikstar

daar doelde ik ook niet op Vincent. Ruigpoten zijn over het algemeen in mijn ogen zelfs vrij makkelijk te determineren....

maar bedankt voor je reactie Frank.
Betekend niet gewoon dat er betere foto's van deze vogel genomen moeten worden? Zo ja, zou als het kan de waarnemer de precieze plek aanduiding willen aangeven voor mensen die deze buizerd beter willen fotograferen?

Citaat van: Vincent Hart op januari 23, 2012, 10:49:53 AM
Zelfs als er buizerds zijn met bevederde tarsi, betekent dat niet dat ruigpootbuizerds opeen onherkenbaar zijn.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

landloper

Het exemplaar zat in het gebied Friesland-buitendijks. Vorige week niet gezien maar het staat ieder vrij er naar te zoeken. Het is mooi open gebied en er vliegen ook echte duidelijke ruigpoots rond en gewone en de slechtvalk en de torenvalk en de blauwe kiekendief,havik, dus voor elk wat wils. De foto is natuurlijk te gebruiken maar het zal inderdaad waarschijnlijk een herhaling van vergelijkbare standpunten opleveren.

J de Groot
j de groot

frankneijts

Citaat van: landloper op januari 27, 2012, 17:46:19 PM
Het exemplaar zat in het gebied Friesland-buitendijks. Vorige week niet gezien maar het staat ieder vrij er naar te zoeken. Het is mooi open gebied en er vliegen ook echte duidelijke ruigpoots rond en gewone en de slechtvalk en de torenvalk en de blauwe kiekendief,havik, dus voor elk wat wils. De foto is natuurlijk te gebruiken maar het zal inderdaad waarschijnlijk een herhaling van vergelijkbare standpunten opleveren.

J de Groot

Mocht je zelf nog foto's kunnen maken van deze vogel waaruit zonneklaar blijkt dat de poten inderdaad bevederd als bij een Ruigpoot zijn dan het vriendelijke verzoek ze nogmaals hier te plaatsen: ondanks alles blijft het natuurlijk een intrigerend fenomeen!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'