Hoofdmenu

Zilvermeeuw adult?

Gestart door WimJ, januari 15, 2012, 16:22:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

WimJ

Met hele kleine stappen probeer ik me de bekende zilver/mantels eigen te maken.. Nu kwam ik vandaag dit exemplaar tegen. Ik zou graag willen weten welke soort dit is.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/62649133
onzeker Zilvermeeuw - Larus argentatus gezien op 2012-01-15 Heerenveen - Noord
Foto's:
(de helderheid verhoogd in Photoshop om iets meer detail te krijgen)

(dit was het licht, wellicht is deze foto beter om een indicatie van het grijs te krijgen),

Ik neig naar een zilvermeeuw. Dit vanwege de ietwat rossige kop en de redelijk logge snavel. Is het hebben van de rossige kop (zoals op deze foto) een belangrijk kenmerk voor zilvermeeuwen? Ik kom het kenmerk bij volwassen vogels in de ANWB gids bijvoorbeeld niet overduidelijk tegen bij grote/kleine mantels.
Alleen maakt de logge snavel mij weer denken dat een grote mantel misschien ook weer kan..
Kan iemand mij toelichten wat het is?
Vriendelijke groet,
Wim

Noot

Het zijn allebei zilvermeeuwen. Mantelmeeuwen hebben oa een veel donkerder mantel, met name grote mantelmeeuwen, die tevens ook een stuk groter zijn dan zilvermeeuwen. Kleine Mantelmeeuwen hebben ook gele poten. En dan heb ik het alleen over adult meeuwen. Juveniele meeuwen zijn veel lastiger uit elkaar te halen.

WimJ

CiteerKleine Mantelmeeuwen hebben ook gele poten.
Dat ik daar overheen heb gekeken! Dank voor de determinatie!

Klopt inderdaad dat juveniele meeuwen nóg moeilijker zijn. Daarom houdt ik het voorlopig eerst maar op de adulte jongens ;)
Vriendelijke groet,
Wim

Noot

Je kan ook hier kijken. Als je op de soortnaam klikt dan zie je een lijstje met kenmerken en als je naar beneden scrollt staan er een aantal foto's. Altijd handig bij determinatie.  ;)