invasie Kleine Burgemeesters

Gestart door laatvlieger, januari 15, 2012, 03:26:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Hoe bijzonder is dit fenomeen nou eigenlijk? Is dit wel eens eerder voorgekomen? Of is deze schaal echt ongekend?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

JohanvantBosch

Volgens mij is deze schaal ongekend, in ieder geval in Nederland. Al weet ik niet in hoeverre je aantallen van bijvoorbeeld de eerste helft van de jaren 80 kunt vergelijken met die van nu, omdat het aantal waarnemers nu zoveel hoger is.

In de ´Avifauna van Nederland´ staan er voor de winters

1982/83 zes gevallen
1983/84 negen gevallen
1991/92 acht gevallen
1994/95 negen gevallen

Daarvan lijken me de aantallen in 1983/84 (in vergelijking met het aantal actieve waarnemers en de beschikbare communicatie daarover) denk ik het meest opvallend, gecombineerd met het feit dat die vooral tussen 1 december en 12 februari vielen (8 ex).

Maar ik heb geen idee hoe het toen in het buitenland was en wat voor weersomstandigheden er toen waren.
Volgens mij worden de aantallen op de Faroes ook behoorlijk extreem gevonden.
En stormachtige weersomstandigheden die duren vanaf eind november tot begin januari komen volgens mij ook niet zo regelmatig voor.
De aantallen vogels ouder dan eerste winter zijn volgens mij ook uitzonderlijk.


In de winter 2008-2009 hadden ze een enorme influx in Spanje en volgens mij ook west-frankrijk. Misschien dat dat vergelijkbaar is? Zie in ieder geval onderstaande link, waarin 36 Kleine burren en 3 kumliens worden genoemd. In deze maand (feb 2009) hadden ze ook 67 Grote burren... In januari en maart zullen de aantallen vast ook hoog zijn geweest.
http://www.rarebirdspain.net/arbsr902.htm

August

Nu in de Eemshaven 3 à 4 KB terplaatse waarvan 2 Adult
August van Rijn

Rikstar

#3
net geplukt van Birdforum.net:
Now a FLOCK of 160 on the Faroes, must be many more on the way down to the UK!

denk dat de zin 'must be many more on the way' ook wel voor Nederland zal gelden.

Wat moet dat een gaaf gezicht zijn zeg!!!  :o :rolleye:

Edit: UK populatie wordt nu geschat op ca. 500.
ben wel eens benieuwd hoeveel exemplaren er in Nederland rondhangen. wilde gok, ca. 15?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

laatvlieger

Maar stormt het dan nog steeds op de Atlantic? Is toch wel frappant dat ze blijven komen.
Hoe staat het met de andere hoog-artische soorten? Is daar nog wat van te merken op Europees niveau?

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rikstar

Al ruim anderhalve week in Schotland in ieder geval geen storm gehad. Hoe het zit op de Faroes of op de atlantische oceaan weet ik niet.  voor komend weekend staat wel weer wat hardere wind gepland maar voor als nog geen storm.
qua andere soorten, alleen nog de Ross meeuw van gisteren in ierland en 2 handjes vol Kumliens in de UK.

Citaat van: laatvlieger op januari 19, 2012, 13:04:46 PM
Maar stormt het dan nog steeds op de Atlantic? Is toch wel frappant dat ze blijven komen.
Hoe staat het met de andere hoog-artische soorten? Is daar nog wat van te merken op Europees niveau?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rob Halff

Citaat van: Rikstar op januari 19, 2012, 14:54:24 PM
Al ruim anderhalve week in Schotland in ieder geval geen storm gehad. Hoe het zit op de Faroes of op de atlantische oceaan weet ik niet.  voor komend weekend staat wel weer wat hardere wind gepland maar voor als nog geen storm.
qua andere soorten, alleen nog de Ross meeuw van gisteren in ierland en 2 handjes vol Kumliens in de UK.

Citaat van: laatvlieger op januari 19, 2012, 13:04:46 PM
Maar stormt het dan nog steeds op de Atlantic? Is toch wel frappant dat ze blijven komen.
Hoe staat het met de andere hoog-artische soorten? Is daar nog wat van te merken op Europees niveau?

En laten we de Ivoormeeuw niet vergeten die vorige week langs een duits waddeneiland vloog...(overigens niet gefotografeerd)

pwolf

Gisteren nog een aardig stormwindje langs de Far Oer, daarom ook zoveel Kleine Burgemeesters in de havens. Bij rustiger weer gaan ze weer lekker de zee op.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

JohanvantBosch

Vandaag de unieke situatie dat er 0 kleine burgemeesters zijn gwmeld op waarneming.nl
;D

cursorius

Citaat van: JohanvantBosch op januari 26, 2012, 19:53:18 PM
Vandaag de unieke situatie dat er 0 kleine burgemeesters zijn gwmeld op waarneming.nl
;D

Kleine Burries worden Groot  ;D


Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

theomuusse

Jammer dat je er niets aan hebt.
Het is een erg kort door de bocht classificering.

Theo

garryb

#13
CiteerJammer dat je er niets aan hebt.
Het is een erg kort door de bocht classificering.

Theo

Of misschien wel de onvermijdelijke kwantitatieve oplossing van een anders ondoorgrondelijk probleem? Ik verwacht van Nederlandse meeuwenkenners (wat weten die nou van meeuwen uit Amerika?) in ieder geval niets beters/geloofwaardigers. Of toch, in één van de komende DB's, Theo? ;)

laatvlieger

Citaat van: garryb op januari 27, 2012, 14:48:05 PM
CiteerJammer dat je er niets aan hebt.
Het is een erg kort door de bocht classificering.

Theo

Of misschien wel de onvermijdelijke kwantitatieve oplossing van een anders ondoorgrondelijk probleem? Ik verwacht van Nederlandse meeuwenkenners (wat weten die nou van meeuwen uit Amerika?) in ieder geval niets beters/geloofwaardigers. Of toch, in één van de komende DB's, Theo? ;)
:duim: Prachtig Garry!
(precies de reden waarom ik de link hier maar eens postte)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

theomuusse

Als je mij een meeuwenkenner vindt zal ik reageren:
het is inderdaad niet verstandig om dingen te zeggen over vogels die ver van mij vandaan voorkomen.
Wat we hier in Europa zien is maar een speldenprik als je iets wilt onderzoeken.
Ik vind wel dat er erg weinig aan meeuwenkennis van over de oceaan hierheen waait.
Doen ze er weinig aan of horen we het niet.

Nu het een europese actualiteit is, zijn we ineens meer geinteresseerd.
Daardoor zijn we al een aantal stappen verder dan voor deze winter.
Het is alleen niet te controleren op grote aantallen.
Zoals de ghost-mirror zijn er ook ideetjes over een donker hockey-stick patroon op de buitenste handpennen bij kumlieni.
Maar dat het te makkelijk is om bovenstaande 4 categorieen te gebruiken, is wel duidelijk.

Theo

MarcelHaas

Citaat van: theomuusse op januari 27, 2012, 17:11:09 PM
(...)
Ik vind wel dat er erg weinig aan meeuwenkennis van over de oceaan hierheen waait.
Doen ze er weinig aan of horen we het niet.
(...)

Theo

Steve Howell even vergeten, Theo?  ;D Neem aan dat je zijn boek toch echt wel in je boekenkast hebt staan?

En ik neem aan dat je net als ik eind jaren '90 (1997 uit mijn hoofd) een lezing van mijnheer Mactavish op de DB-dag hebt bijgewoond, waarbij jij wellicht als enige wakker bleef...  :angel:

theomuusse

Precies, 1997....

Bruce en Steve voor een heel continent, pittig.

Theo

cursorius

Eindelijk mn eerste Kleine gevonden op t strand em langs de zuidpier van IJmuiden. Een mooie tweede winter en Theo, ik heb fotos in vlucht en zwemmend!


theomuusse

Die in Vlissingen was vandaag ook weer erg aardig!

(mijn 48e in NL)

Theo


Jeroen Nagtegaal

In Limburg al vele 1000-en meeuwen gecheckt op oa slaapplaatsen. Rustig staand op het ijs op korte afstand, al dan niet met hulp van voer. Daar dus nog (helaas) geen Burgemeesters...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cornelis Fokker

Dit 'oude' binnenlandse geval (van 14 jan.) is hier volgens mij nog niet genoemd. http://schummho.home.xs4all.nl/VWZ/archief/weekberichten2012.htm
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

lennartv

Op mijn local patch heb ik na een paar jaar patrouilleren ook eens iets zeldzaams kunnen ontdekken. Ik was erg blij toen ik mijn onzekere waarneming van dinsdag, zaterdag kon veranderen in een zekere adult kleine burrie. Wat wil je ook met zulke aantallen door het hele land...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

JohanvantBosch

Citaat van: lennartv op februari 14, 2012, 13:00:42 PM
Op mijn local patch heb ik na een paar jaar patrouilleren ook eens iets zeldzaams kunnen ontdekken. Ik was erg blij toen ik mijn onzekere waarneming van dinsdag, zaterdag kon veranderen in een zekere adult kleine burrie. Wat wil je ook met zulke aantallen door het hele land...
:duim: O0

Chris van Rijswijk

Is de vogel van Rotterdam-Noord vertrokken of is er gisteren en vandaag niet gezocht?
Met vriendelijke groet,


Chris van Rijswijk

Kijk ook eens op mijn website http://www.birdshooting.nl/    



------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen

Bram Rijksen

Citaat van: Chris van Rijswijk op februari 14, 2012, 15:10:24 PM
Is de vogel van Rotterdam-Noord vertrokken of is er gisteren en vandaag niet gezocht?
Vandaag heb ik er een uurtje aan besteed; zelfs voeren met onafgebakken afbakbroodjes mocht niet baten..


theomuusse

En na het avontuur in 's Gravenpolder in de ochtend maar liefst 2 vogels aan de Brouwersdam vandaag!
Alle 3 vogels van vandaag zijn mogelijk al langer aanwezig.
De 3e winter en de 2e winter van de Brouwersdam lijken op de vogels van Ouddorp..

Theo