amaniet in januari?

Gestart door WijnandvB, januari 14, 2012, 22:24:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

WijnandvB

Dag mensen.
Deze zwam heb ik gisteren gevonden onder een naaldboom, vermoedelijk grove den, in het Prattenburgse bos.
De diameter van de hoed is circa 7 cm. Korte steel, ca 3 cm, die abrupt overgaat in een opvallend grote knol.
Volgens Gerhardt zijn de amanieten ruwweg na oktober verdwenen maar deze lijkt m.i. wel wat op parelamaniet. (Die soort heeft me al vaker op het verkeerd been gezet.) Geen specifieke geur. Niet geproefd.

Wie weet welke sort dit is?

Mvrgr, Wijnand.

Gulistan

 :duim: Lijkt mij ook Parelamaniet. Het moet niet gekker worden in Januari, anders verwacht ik de Morieljes in Februari
Groeten van Christiane

Gert Kremer

 :D  daar wacht ik al jaren op.   ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Citaat van: Gulistan op januari 14, 2012, 22:35:39 PM
:duim: Lijkt mij ook Parelamaniet. Het moet niet gekker worden in Januari, anders verwacht ik de Morieljes in Februari
Ik kwam vanmorgen in de buurt de gele stekelzwam "tegen" Ik was ook verbaasd  :o

tjerk

#4
En gisteren heb ik een narcisamaniet gevonden. (De juiste naam dank ik aan Luc) En de zon schijnt alweer vandaag!
Groet,
Tjerk

xenion

Mag deze ook Narcisamaniet heten? Ik vind de hoedkleur erg lastig te beoordelen (even schoonpoetsen graag ;)), maar zowel de standplaats op zanderige grond bij den als het compacte model vind ik goed voor Narcisamaniet passen.
Groeten,
Martin

lucknijnsberg

Ik ga hier ook voor narcisamaniet.
mis o.a de rode gloed in de steel voor Parelamaniet.
Groetjes luc

WijnandvB

Dag mensen.
Binnenkort ga ik even terug naar de vindplaats. Van het gefotografeerde exemplaar zal niets meer over zijn omdat ik die heb opgegraven maar misschien is er een andere in de buurt opgekomen.

Maar ook een narcisamaniet in januari is opmerkelijk, denk ik. De waarneming voer ik onder Amanita gemmata in.

Mvrgr, Wijnand.

xenion

Groeten,
Martin

Melchior van Tweel

Het kan altijd gekker. Ik had afgelopen week in een bosje zowel de Grote stinkzwam (echt juli-aug-soort) als de Rode kelkzwam (jan-febr).
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl