Een aangevallen ekster die niet vlucht

Gestart door Marije, januari 16, 2012, 20:14:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Citaat van: Marina op januari 17, 2012, 15:07:16 PM
De kat kun je echt geen exoot noemen.
Vóór ze 9500 jaar geleden werd gedomesticeerd om de graanvoorraaden te beschermen kwamen ze al in het wild voor.


Ja maar onze huiskat schijnt afkomstig te zijn van andere (onder)soorten, dan de inmiddels weer in Nederland aanwezige wilde kat. Overigens hybridiseert de wilde kat met verwilderde kat, een andere reden waarom verwilderde katten in Nederland niet wenselijk zijn.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Henri van Dodeweerd

Citaat van: joostheeremans op januari 17, 2012, 15:18:25 PM
Citaat van: Marina op januari 17, 2012, 15:07:16 PM
De kat kun je echt geen exoot noemen.
Vóór ze 9500 jaar geleden werd gedomesticeerd om de graanvoorraaden te beschermen kwamen ze al in het wild voor.


Ja maar onze huiskat schijnt afkomstig te zijn van andere (onder)soorten, dan de inmiddels weer in Nederland aanwezige wilde kat. Overigens hybridiseert de wilde kat met verwilderde kat, een andere reden waarom verwilderde katten in Nederland niet wenselijk zijn.

Wat mij betrefd een oproep in de media om iedereen de kat binnen te houden in een bepaalde periode. En dan in die periode alle jagers toestemming geven alle verwilderde katten, of buitenlopende katten die ze tegenkomen afschieten. :angel: Huisdieren horen inderdaad in huis. Dan heb ik niets tegen katten.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Marina op januari 17, 2012, 15:27:51 PM
Zo vind ik dat huismannen in huis horen  :angel:

Jij bent jager, Henri?

Tja HUISmannen horen in huis. Maar ja, tot die categorie hoor ik niet. Overigens huismannen moeten naar buiten om van de natuur te genieten, zeker met dit weer.

Ik ben geen jager, nee. Maar anders had ik er met plezier een paar neergeschoten. Dan vooral in de buitengebieden waar ze in het voorjaar teveel kuikens eten van weidevogels.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Marina

Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 17, 2012, 15:32:02 PM
Dan vooral in de buitengebieden waar ze in het voorjaar teveel kuikens eten van weidevogels.

dat was toch de vos...
o nee, de kraai...
of de buizerd ...
of toch de hond van de boer...
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Marina op januari 17, 2012, 15:34:09 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 17, 2012, 15:32:02 PM
Dan vooral in de buitengebieden waar ze in het voorjaar teveel kuikens eten van weidevogels.

dat was toch de vos...
o nee, de kraai...
of de buizerd ...
of toch de hond van de boer...

Inderdaad er zijn meer beesten die dat doen. Maar dat zijn beesten uit de natuur. Behalve de hond van de boer. Maar die kan wat mij betrefd ook een schot krijgen
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Marina

Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 17, 2012, 15:36:20 PM
de hond van de boer. Maar die kan wat mij betrefd ook een schot krijgen

je bent een ECHTE dierenliefhebber, ik merk het al.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

gko

met vr gr gkoopman

Certhia

Citaat van: gko op januari 17, 2012, 14:57:58 PM
in mijn tuin jagen sommige merels katten zonder pardon de buurt uit, leuk om te zien
hoe zo'n grote kat in paniek voor de veel kleiner merel op de vlucht slaat


Was elke kat maar zo'n angsthaas. :)




Voor elk voorbeeld is er wel een voorbeeld te noemen waar het tegenovergestelde t geval is.
Opmerkingen over tien katten in de tuin en geen alarmerende vogels versus 1 hond en alles is in grote paniek stroken bijvoorbeeld  niet met mijn ervaring waar de paniek juist het grootst is bij elke willekeurige kat die de tuin in komt versus rustig fouragerende vinken en Turkse tortels op nog geen 3 meter van een hond die bij ons op bezoek is en in de tuin loopt.

Verder heb ik 5 jaar een kater gehad die elke dag zn brokjes thuis at en vrijwel elke dag (vanaf t moment dat ie kon jagen) een of meer prooien (hoofdzakelijk vogels maar ook kikkers, muizen en eenmaal een nog levende jonge haas) mee naar huis nam. Waarbij ik maar wil zeggen dat netjes elke dag eten krijgen verre van garant staat dat er niet ook gejaagd wordt.


Uiteindelijk toon je met cijfers denk ik meer aan. Is hier niet gedegen onderzoek naar gedaan? Ik kan me een artikel herinneren over onderzoek naar de predatiedruk van huiskatten in Groot-Brittanië  maar kan t zo snel niet terugvinden. (Iemand?) Want de discussie hier wijst niks uit behalve wie de kattenliefhebbers en de haters zijn.




Groet


Marc



Henri van Dodeweerd

Citaat van: gko op januari 17, 2012, 15:40:46 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 17, 2012, 15:32:02 PM
Maar anders had ik er met plezier een paar neergeschoten.

foei Henri

Ik vind dieren heel leuk, maar huisdieren horen binnen te zitten. Van die honden meende ik uiteraard niet. Ik zou liever de boer aanmanen zijn hond op het erf te houden (soms ook wel prettig als je langs fietst ;))
Overigens hoeven ze van mij niet bang te worden. Als ik schiet raak ik denk ik alles behalve waar ik op mik  :rolleye:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

joostheeremans

#39
Citaat van: Certhia op januari 17, 2012, 15:41:56 PM
Citaat van: gko op januari 17, 2012, 14:57:58 PM
in mijn tuin jagen sommige merels katten zonder pardon de buurt uit, leuk om te zien
hoe zo'n grote kat in paniek voor de veel kleiner merel op de vlucht slaat


(Iemand?)



Deze? Predation of wildlife by domestic cats Felis catus in Great Britain. Woods, McDonald & Harris (2003) Vol 33, 174-188. 


Er zijn wel wat publicaties over de invloed van katten, veel zijn echter in Nieuw Zeeland en Australië uitgevoerd. Er zijn er twee die over Verenigd Koninkrijk gaan (hoewel ik de pdfs zo niet kan vinden), heb je toegang tot wetenschappelijke literatuur?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Norman

Citaat van: C.Dekker op januari 17, 2012, 14:36:20 PM
@Norman
Waar haal je de wijsheid vandaan dat een vos normaal niet snachts zou jagen?
Omdat er niet meer op vossen gejaagd word in de door jou genoemde gebieden geeft waarschijnlijk meer aan dat het normale voedsel van de vos bijna op is en dat ze daarom overdag moeten gaan jagen.
Daarbij weet ik dat er daar in de AWD een vos loopt die zo gewend is aan mensen dat dat beest zich helemaal nergens meer aan stoort en dus ook niet echt een normaal vossen leven leidt.
Met vriendelijke groet Cock

Lees mijn reactie nog eens. Ik schreef;

Citaat van: Norman op januari 17, 2012, 14:14:41 PM
Vos is nachtactief geworden door de jacht op deze dieren. In de gebieden waar niet gejaagd word zie je de Vos gewoon overdag.

Dat je de dieren overdag ziet, betekend niet dat ze 's nachts per definitie liggen te slapen. Een Vos zal ook 's nachts actief zijn.

Maar v.w.b. katten e.d. ik zie het alweer. Dit word een oeverloze discussie van vele pagina's zonder dat er iets bereikt zal worden.
En ik doe er even niet aan mee. 

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 17, 2012, 15:32:02 PM
Dan vooral in de buitengebieden waar ze in het voorjaar teveel kuikens eten van weidevogels.

Er is een simpel bewijs dat predatie op weidevogels, door wie dan ook, in geen enkel opzicht dé bedreiging vormt. Hoe verklaar je anders het grote succes van de grasetende soorten tov de insectenetende soorten? Dit geeft toch al aan dat er iets totaal anders aan de hand is?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

joostheeremans

#42
Dit is een studie in Zwitserland naar predatie door huiskatten. Ik zal eens zien of ik die pdfs van de Engelse studies ook bovenwater kan halen.




(edit: bijlage verwijderd, pm als je 'm nog wilt)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 17, 2012, 16:19:18 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 17, 2012, 15:32:02 PM
Dan vooral in de buitengebieden waar ze in het voorjaar teveel kuikens eten van weidevogels.

Er is een simpel bewijs dat predatie op weidevogels, door wie dan ook, in geen enkel opzicht dé bedreiging vormt. Hoe verklaar je anders het grote succes van de grasetende soorten tov de insectenetende soorten? Dit geeft toch al aan dat er iets totaal anders aan de hand is?

hèhè, eindelijk eens iets dat hout snijdt  :duim:
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Marina op januari 17, 2012, 16:27:12 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 17, 2012, 16:19:18 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 17, 2012, 15:32:02 PM
Dan vooral in de buitengebieden waar ze in het voorjaar teveel kuikens eten van weidevogels.

Er is een simpel bewijs dat predatie op weidevogels, door wie dan ook, in geen enkel opzicht dé bedreiging vormt. Hoe verklaar je anders het grote succes van de grasetende soorten tov de insectenetende soorten? Dit geeft toch al aan dat er iets totaal anders aan de hand is?

hèhè, eindelijk eens iets dat hout snijdt  :duim:

(waarmee ik niet wil zeggen dat alle verwilderde Huiskatten niet afgeschoten dienen te worden  :P ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 17, 2012, 16:34:32 PM
Citaat van: Marina op januari 17, 2012, 16:27:12 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 17, 2012, 16:19:18 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 17, 2012, 15:32:02 PM
Dan vooral in de buitengebieden waar ze in het voorjaar teveel kuikens eten van weidevogels.

Er is een simpel bewijs dat predatie op weidevogels, door wie dan ook, in geen enkel opzicht dé bedreiging vormt. Hoe verklaar je anders het grote succes van de grasetende soorten tov de insectenetende soorten? Dit geeft toch al aan dat er iets totaal anders aan de hand is?

hèhè, eindelijk eens iets dat hout snijdt  :duim:

(waarmee ik niet wil zeggen dat alle verwilderde Huiskatten niet afgeschoten dienen te worden  :P ).

Bart! Tijd niet gezien!
castreren is beter
werkt tegen alles: slecht opgevoede honden, in de steek gelaten katten, en lastige mannen
(zijn we al off-topic? ahh maakt 't uit, deze discussie is toch al 100x gevoerd)
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Henri van Dodeweerd

Laten we maar stoppen.
Ik vanaf nu wel iig.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

joostheeremans

Iemand nog interesse in wetenschappelijke onderzoeken over dit onderwerp, of laten we de boel lekker verzanden met gekakel?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

Citaat van: joostheeremans op januari 17, 2012, 16:51:44 PM
Iemand nog interesse in wetenschappelijke onderzoeken over dit onderwerp, of laten we de boel lekker verzanden met gekakel?

we kunnen ook gewoon een verwijzing doen naar andere topics
maar dat van die graseters vs insecteneters vind ik wel interessant, dat is een nieuw argument
heb je daar toevallig iets over?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Certhia

Citaat van: joostheeremans op januari 17, 2012, 16:51:44 PM
Iemand nog interesse in wetenschappelijke onderzoeken over dit onderwerp, of laten we de boel lekker verzanden met gekakel?


Zeker. Kom maar op.
Ik ga vanavond even die pdfs doornemen. (zit nu op mn werk)


Groet


Marc

Bart van Hoogstraten

Citaat van: joostheeremans op januari 17, 2012, 16:51:44 PM
Iemand nog interesse in wetenschappelijke onderzoeken over dit onderwerp, of laten we de boel lekker verzanden met gekakel?

Heb je iets mbt Nederland? (kan niets vinden on the internets).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

joostheeremans

Nederland niet, maar heb wel een studie uit Engeland, ik ben 'm nog aan het lezen, maar vind het tot nu toe vrij schokkend. Hier de abstract:  http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-2907.2003.00017.x/abstract
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

Dat onderzoek rammelt aan alle kanten.

In de eerste plaats wordt er gesproken over dieren die thuis worden gebracht, en niet die worden gedood. Mijn kat heeft vroeger ook van alles in huis gebracht, maar die hebben stuk voor stuk het huis weer levend verlaten. De laatste 10 jaar (het beestje is nu 11) heeft ze niets meer thuisgebracht, het is gewoon een luie schootkat geworden. Mijn kat is beslist representatief voor alle katten hier in de straat, waar de vogelstand overigens zeer goed is, je zou zelfs van een overbevolktheid kunnen spreken.

Ten tweede, de mensen die aan het onderzoek meedoen, dat zijn de mensen met katten die beesten binnenbrengen. Dit is geen doorsnede van ALLE katten. Het zijn dus mensen met jonge katten, die ook nog eens buiten komen. Als jouw kat niets binnenbrengt, doe je simpelweg niet aan zo'n onderzoek mee.

Onnodig te zeggen dat dit onmogelijk representatief kan zijn voor ALLE katten, dus de berekeningen kunnen niet kloppen.
Dit riekt naar een gesubsidieerd gekleurd onderzoek.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Marina op januari 17, 2012, 18:20:26 PM
Dat onderzoek rammelt aan alle kanten.

In de eerste plaats wordt er gesproken over dieren die thuis worden gebracht, en niet die worden gedood. Mijn kat heeft vroeger ook van alles in huis gebracht, maar die hebben stuk voor stuk het huis weer levend verlaten. De laatste 10 jaar (het beestje is nu 11) heeft ze niets meer thuisgebracht, het is gewoon een luie schootkat geworden. Mijn kat is beslist representatief voor alle katten hier in de straat, waar de vogelstand overigens zeer goed is, je zou zelfs van een overbevolktheid kunnen spreken.

Ten tweede, de mensen die aan het onderzoek meedoen, dat zijn de mensen met katten die beesten binnenbrengen. Dit is geen doorsnede van ALLE katten. Het zijn dus mensen met jonge katten, die ook nog eens buiten komen. Als jouw kat niets binnenbrengt, doe je simpelweg niet aan zo'n onderzoek mee.

Onnodig te zeggen dat dit onmogelijk representatief kan zijn voor ALLE katten, dus de berekeningen kunnen niet kloppen.
Dit riekt naar een gesubsidieerd gekleurd onderzoek.

Author Information
1 The Mammal Society, 15 Cloisters House, 8 Battersea Park Road, London SW8 4BG, UK,
2 School of Biological Sciences, University of Bristol, Woodland Road, Bristol BS8 1UG, UK,
3 The Game Conservancy Trust, Forest in Teesdale, Barnard Castle DL12 0HA, UK

Nou Marina, lijkt mij behoorlijk voorbarig om gedegen en grootschalig wetenschappelijk onderzoek in twijfel te brengen op basis van alleen de bevindingen over je eigen kat... Maar goed, eigenlijk boeit me dat hele stadsverhaal eigenlijk weinig, maak me meer druk over de verwilderde katten in natuurgebied (waarvan er > 10.000 per jaar worden afgeschoten en nog zijn ze er) (daar zou ik wel eens een rekensom van willen zien -> totaal aantal verwilderde katten in NL x dagelijkse prooi x 365 x gemiddelde leeftijd van zo'n kat  :rolleye: ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

joostheeremans

Citaat van: Marina op januari 17, 2012, 18:20:26 PM
Dat onderzoek rammelt aan alle kanten.

In de eerste plaats wordt er gesproken over dieren die thuis worden gebracht, en niet die worden gedood. Mijn kat heeft vroeger ook van alles in huis gebracht, maar die hebben stuk voor stuk het huis weer levend verlaten. De laatste 10 jaar (het beestje is nu 11) heeft ze niets meer thuisgebracht, het is gewoon een luie schootkat geworden. Mijn kat is beslist representatief voor alle katten hier in de straat, waar de vogelstand overigens zeer goed is, je zou zelfs van een overbevolktheid kunnen spreken.

Ten tweede, de mensen die aan het onderzoek meedoen, dat zijn de mensen met katten die beesten binnenbrengen. Dit is geen doorsnede van ALLE katten. Het zijn dus mensen met jonge katten, die ook nog eens buiten komen. Als jouw kat niets binnenbrengt, doe je simpelweg niet aan zo'n onderzoek mee.

Onnodig te zeggen dat dit onmogelijk representatief kan zijn voor ALLE katten, dus de berekeningen kunnen niet kloppen.
Dit riekt naar een gesubsidieerd gekleurd onderzoek.


Het onderzoek claimt ook nergens representatief te zijn voor ALLE katten, maar waarom de berekeningen dus niet kunnen kloppen zie ik niet meteen. In het hele artikel wordt overigens uitgelegd hoe de mensen zijn benaderd en ook dat katten die niks meebrachten zijn meegeteld ("Both of these analyses included cats that did not bring home any animals, that is, zero counts.")
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Yeronimo

Citaat van: Marina op januari 17, 2012, 15:38:04 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 17, 2012, 15:36:20 PM
de hond van de boer. Maar die kan wat mij betrefd ook een schot krijgen

je bent een ECHTE dierenliefhebber, ik merk het al.

Ik denk dat de meeste hier liefhebber zijn van wilde dieren en niet van dieren die gecreëerd worden door mensen om hun eigen tekortkomingen aan te vullen. Eigenlijk noem ik honden niet eens meer dieren, ze worden zo gefockt dat ze nog maar net kunnen lopen met bijna uitpuilende ogen en waar door ons mensen met alles behalve respect mee om wordt gegaan.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Certhia

#56
Citaat van: Marina op januari 17, 2012, 18:20:26 PM
Dat onderzoek rammelt aan alle kanten.

In de eerste plaats wordt er gesproken over dieren die thuis worden gebracht, en niet die worden gedood. Mijn kat heeft vroeger ook van alles in huis gebracht, maar die hebben stuk voor stuk het huis weer levend verlaten. De laatste 10 jaar (het beestje is nu 11) heeft ze niets meer thuisgebracht, het is gewoon een luie schootkat geworden. Mijn kat is beslist representatief voor alle katten hier in de straat, waar de vogelstand overigens zeer goed is, je zou zelfs van een overbevolktheid kunnen spreken.

Ten tweede, de mensen die aan het onderzoek meedoen, dat zijn de mensen met katten die beesten binnenbrengen. Dit is geen doorsnede van ALLE katten. Het zijn dus mensen met jonge katten, die ook nog eens buiten komen. Als jouw kat niets binnenbrengt, doe je simpelweg niet aan zo'n onderzoek mee.

Onnodig te zeggen dat dit onmogelijk representatief kan zijn voor ALLE katten, dus de berekeningen kunnen niet kloppen.
Dit riekt naar een gesubsidieerd gekleurd onderzoek.


Sorry maar dit vind ik wel een beetje kort door de bocht.
Natuurlijk is het onderzoek naar buitenkatten. Katten die altijd binnen zijn vallen buiten de onderzoeksgroep dus ik denk dat die cijfers behoorlijk zullen kloppen.
En zoals ik al zei voor elke verhaal is er een tegenverhaal want ik heb 5 jaar een kat gehad die elke prooien mee naar huis nam. Het merendeel was daarvan dood of stervende en slechts een enkeling kon weer ogenschijnlijk ongedeerd vrijgelaten worden. Terwijl de kat van de buren haar prooien juist bij de overbuurman deponeerde.


Marc

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Yeronimo op januari 17, 2012, 19:14:15 PM
Citaat van: Marina op januari 17, 2012, 15:38:04 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 17, 2012, 15:36:20 PM
de hond van de boer. Maar die kan wat mij betrefd ook een schot krijgen

je bent een ECHTE dierenliefhebber, ik merk het al.

Ik denk dat de meeste hier liefhebber zijn van wilde dieren en niet van dieren die gecreëerd worden door mensen om hun eigen tekortkomingen aan te vullen. Eigenlijk noem ik honden niet eens meer dieren, ze worden zo gefockt dat ze nog maar net kunnen lopen met bijna uitpuilende ogen en waar door ons mensen met alles behalve respect mee om wordt gegaan.

Ik had het plan te stoppen in dit topic. Maar het bovenstaande wil ik helemaal mee instemmen. Heb zelf in een opleiding genoeg geleerd over het de verschillende rassen van honden. Maar meerdere rassen is ronduit zielig voor de hond zelf, denk aan de bloedhond.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd