Hoofdmenu

Kumliens...?

Gestart door Martijn Bot, januari 14, 2012, 18:51:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Vanmorgen in grijs weer en regen hing de eerste van de drie burgemeesters die ik vandaag zag/vond boven mijn hoofd, nabij Ternaard aan de Waddenkust. Mijn gedachten gaan uit richting Kumliens, vanwege de duidelijke tekening in de hand- en armpennen, maar ben benieuwd wat mensen met verstand van zaken er van vinden. Kan me voorstellen dat met name de handpennen wellicht iets donkerder hadden gemogen, en dat dit dus een donker uitgevallen Glaucoides is (net als die van gisteren bij Lauwersoog, maar niet dezelfde).

ruud_altenburg

#1
Ik ga vanwege de afgeronde handpentoppen er vanuit dat dit een 3kj is. Donkere tekening op (bijna) alle handpennen (en in ieder geval de buitenste) is volgens mij een heel goed kenmerk en dat lijkt jouw vogel te hebben. Peter zal me wel corrigeren als ik ernaast zit maar volgens mij heb je een Kumliens gefotografeerd!
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

Dank, ik wacht rustig wat andere meningen af en post gelijk maar de volgende patient. Drie kwartier na voorgaande vogel kwam deze (weer tweede winter) over. Kleine Burgemeester, maar ook deze heeft tekening in (in ieder geval) de buitenste handpennen. Ook is de staart aardig geprononcieerd, iets wat ook prettig is voor Kumliens. Ook uw mening over deze vogel wordt op prijs gesteld!

theomuusse

En ook deze lijkt me een goede kumliens worden!
Let op de donkere buitenvlaggen van de buitenste handpennen, donkerder dan de tekening op de binnenste handpennen.
Ik kijk nog eens naar de eerste, deze lijkt me okee!

Theo

theomuusse

De bovenste van de twee, heb je daar een betere plaat van de bovenvleugel van?

Theo

Martijn Bot

Helaas, het beste is hier afgebeeld, overige foto's op mijn camera voegen niets toe. Erg jammer dat er precies een bui over gleed op het moment dat de vogel dat ook deed.

Albert de Jong

#6
Wat een spannende beesten! Misschien kan je de uitsneden van de originelen ook gewoon hier posten? Of staan hierboven de maximale pixels?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Martijn Bot

Citaat van: Albert de Jong op januari 14, 2012, 20:47:43 PM
Of staan hierboven de maximale pixels?
Ja, dit is een compilatie van de zwaarst mogelijke crops, helaas...

adriaens

Ik zou hier toch echt voorzichtig mee zijn...
Ik val in herhaling, maar een 'goede' Kumliens in Europa moet donkere buitenvlaggen van de buitenste handpennen tonen (minstens zo donker als de handpendekveren) en dat kan je het best beoordelen op goede foto's.

Immature Kleine Burgemeesters kunnen evengoed donkere tekening op de handpennen tonen.

Zie ook deze webpagina van de Ierse zeldzaamhedencommissie:
http://www.irbc.ie/notes/kumliens/kumliens.php

Martijn Bot

Je kunt natuurlijk ook té voorzichtig zijn...
Wat rondneuzend op onder andere  de aangehaalde website vind ik "mijn" vogels er nog steeds niet echt raar uit zien. Bij beide vogels vind ik de buitenvlaggen van de handpennen toch behoorlijk donker, en met name bij de eerste vogel, foto rechtsonder is redelijk goed te zien dat die handpennen ongeveer even donker zijn als de bovenvleugeldekveren. De onderste vogel is al iets "verder" waardoor dat wat lastiger is in te schatten, maar ook bij dat beest is het niet slechts een vage "wash" maar een stevige tekening.
Begrijp me goed, ik probeer er niets door te drukken, mijn dag is prima als het Kleine Burries worden (drie op een dag gebeurt mij niet heel vaak in NL...), maar ik kan me voorlopig nog niet meteen vinden in de terughoudendheid. Mocht dat echter wel terecht blijken, dan mag de internetpolitie wel eens op zoek gaan naar illegale Kumliens die op het net rondvliegen!

Ies Meulmeester

Citaat van: Martijn Bot op januari 14, 2012, 21:27:26 PM
Je kunt natuurlijk ook té voorzichtig zijn...

Tsja misschien wel, maar normaal laten we minder goede / slechte altijd minder meer onbeoordeeld en bij deze opeens niet. Met name over de eerste vogel zou ik toch echt niet zo'n harde conclusie durven trekken als sommige hier doen. Je hoort mij zeker niet zeggen dat het geen Kumliens zouden kunnen zijn, sterker nog ik vind het er ook erg spannend, maar heb er toch wat moeite mee om aan de hand van zulke foto's vogels als zeker te bestempelen. Omstandigheden, schaduw, etc.. kan zo enorm vertekenen..!

Volgende week meer..;)

Gr, Ies


Mars Muusse

Martijn & anderen,
Regelmatig is op het internet te lezen dat er 'waarschijnlijk geen taxon binnen de meeuwen is, dat zoveel variatie vertoont in het kleed als kleine burgemeesters.' Vandaar dat ik Peter's voorzichtigheid graag deel.
Het belangrijkste probleem is natuurlijk: waar houdt een donkere glaucoides op en begint een lichte kumlieni? Daar gaan wij vast niet een twee drie uit komen, en de determinatie van vogels zal sterk bepaald worden door de plaats waar je een observatie doet, logischerwijs. In Europa zal je dus donkere vorm glaucoides moeten uitsluiten, omdat zulke vogels nou eenmaal een grotere kans maken hier op te duiken; en dat kan wel hoor, met name bij kumlieni die niet meer in het allerlichtste deel van het spectrum zitten. Als zulke vogels redelijk worden gefotografeerd, zal aanvaarding nauwelijks een probleem zijn denk ik.

ruud_altenburg

Een beetje enthousiasme kan geen kwaad maar de verstandige meeuwenkijkers hebben gelijk dat het een lastige zaak wordt met deze foto's ;)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

theomuusse

En hoe voorzichtig ook, ik zie toch echt donkere buitenvlaggen op de buitenste handpennen op vogel 2 van Martijn.

Theo

Mars Muusse

Ook mij lijkt vogel 2 een betere kandidaat dan vogel 1.

Martijn Bot

http://waarneming.nl/waarneming/view/447012
Ik ben met de opgefriste kennis wel benieuwd of de eerste voor NL niet nog eens kritisch bekeken moet worden. De buitenvlaggen van de handpennen zijn m.i. ook in deze vogel niet zo donker als zou moeten; in ieder geval is de kwaliteit van de foto's niet dusdanig dat er een goede inschatting van te maken is.

JohanvantBosch

Citaat van: Martijn Bot op januari 15, 2012, 20:51:04 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/447012
Ik ben met de opgefriste kennis wel benieuwd of de eerste voor NL niet nog eens kritisch bekeken moet worden. De buitenvlaggen van de handpennen zijn m.i. ook in deze vogel niet zo donker als zou moeten; in ieder geval is de kwaliteit van de foto's niet dusdanig dat er een goede inschatting van te maken is.

Nu komt mijn kennis ook van wat ik de afgelopen dagen op het forum heb gelezen, maar ik had vanmiddag precies dezelfde gedachte...  :-\

Justin Jansen

Een reactie gevraagd aan Dermot Breen welke in Galway (Ierland) regelmatig Kumliens ziet, over de vogel welke Sietze Bernardus had (13 januari) en de vogel van Terschelling:

Hope you don't mind me adding on a few of the lads onto this reply. I'm really starting to develop a dislike of second-winter Iceland/Kumlien's types! There seem to be alot more older age classes involved in this influx than I've ever seen before. It's been good to get more experience of second-winters which you normally wouldn't see a whole lot of. One thing that has been common amongst this age group is a distinct dark wash with even a nice thin paler fringe to the primaries. However most of these birds fail to show any real contrast between the other and inner primaries.
I've attached another pic of the second-winter Kumlien's out here at Curhownagh from Friday. Although the pic ain't of much use here in this discussion, it has distinctly darker outer primaries webs, this is very obvious even at a distance of several hundred metres away while out on the fish farm.
I've also attached a pic of the second-winter bird which we've been calling Kumlien's at Nimmo's for the last week and a half. The closed wing looks spot on for a Kumien's just like the Dutch bird. However I only saw it in the flesh for the first time today and I really struggled to discern any real contrast in the primaries and I'm not so happy with this bird.
I think the Dutch bird is the same kettle of fish - probably Kumlien's but probably not possible to safely identify one on this side of the Atlantic
M.v.g., Justin Jansen



birdy

Zie deze site http://birdingfaroes.wordpress.com/
voor Kumlieni's die als zekere gevallen worden neergezet met donkere P1-P6 en juist lichtere P7-P10 en een onvindbare ghost-mirror op P10.
De vogel van Terschelling had iig een donkere Iris.. 't blijven bijzonder variabele vogels.. 't zal wel een tijdje duren voordat dit een aparte soort wordt..
Joost

Bas vd Burg

#20
Citaat van: caliprobola op januari 16, 2012, 14:23:54 PM
Dit is de eerste kleine burg van deze winter voor België...

Heb totaal geen verstand van Kumliens Meeuwen, maar waarom zou dit dan geen Kumliens zijn? Of geldt die bruinige zweem op de buitenvlaggen van de buitenste handpennen dan niet in dit geval (en is het een kwestie van oude buitenste handpennen en nieuwere binnenste handpennen)? Kan ook iets met klok en klepel zijn hoor :rolleye: 
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Folkert Jan

Citaat van: birdy op januari 16, 2012, 15:17:51 PM
Zie deze site http://birdingfaroes.wordpress.com/
voor Kumlieni's die als zekere gevallen worden neergezet met donkere P1-P6 en juist lichtere P7-P10 en een onvindbare ghost-mirror op P10.
De vogel van Terschelling had iig een donkere Iris.. 't blijven bijzonder variabele vogels.. 't zal wel een tijdje duren voordat dit een aparte soort wordt..

Als dat het ooit al wordt.
Is nu al eens vastgesteld of er thayers bloed in zit of niet?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

caliprobola

Citaat van: Bas vd Burg op januari 16, 2012, 15:42:42 PM
Citaat van: caliprobola op januari 16, 2012, 14:23:54 PM
Dit is de eerste kleine burg van deze winter voor België...

Heb totaal geen verstand van Kumliens Meeuwen, maar waarom zou dit dan geen Kumliens zijn? Of geldt die bruinige zweem op de buitenvlaggen van de buitenste handpennen dan niet in dit geval (en is het een kwestie van oude buitenste handpennen en nieuwere binnenste handpennen)? Kan ook iets met klok en klepel zijn hoor :rolleye:
Dat was mijn punt, het is er één. Bemerk ook de zweem van bleke spiegel in de buitenste handpen.

Bas vd Burg

#23
Citaat van: caliprobola op januari 16, 2012, 16:00:51 PM
Citaat van: Bas vd Burg op januari 16, 2012, 15:42:42 PM
Citaat van: caliprobola op januari 16, 2012, 14:23:54 PM
Dit is de eerste kleine burg van deze winter voor België...

Heb totaal geen verstand van Kumliens Meeuwen, maar waarom zou dit dan geen Kumliens zijn? Of geldt die bruinige zweem op de buitenvlaggen van de buitenste handpennen dan niet in dit geval (en is het een kwestie van oude buitenste handpennen en nieuwere binnenste handpennen)? Kan ook iets met klok en klepel zijn hoor :rolleye:
Dat was mijn punt, het is er één. Bemerk ook de zweem van bleke spiegel in de buitenste handpen.

De vogel komt idd wel aardig overeen met deze http://birdingfaroes.files.wordpress.com/2012/01/p1135054.jpg?w=640&h=480 die als Kumliens staat weergegeven op http://birdingfaroes.wordpress.com/

EDIT: en ik moet natuurlijk ook goed lezen en niet alleen de foto's bekijken, sorry Pieter 8)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Martijn Bot

#24
Hier het commentaar vanuit de Faroer-eilanden op "mijn" twee vogels. De donkere lastig, de lichtere zeker Kumliens, volgens hun. Dat is ook wat ik denk na een paar dagen rondneuzen en lezen.

Hi Martijn Congrats on your white-winged gulls! Yes, the invasion is extreme - not even the old fishermen on the Faroes who have been around for 70 years have ever seen so many Iceland Gulls in the harbours. The first of your gulls, the pale 2. winter, is a kumlien's gull for sure. The bird shows a obvious dark tail and shows obvious dark markings on the primaries. Furhtermore it look heavy - so if I saw this one on the Faroes I'd call it an obvious kumlieni, but a pale one. The second bird is much more difficult due to the image quality. It is hard even to determain whether it is a first or second winter. The over all impression tells it is a first winter: It is very dark and more than half the bill looks dark. Personally I think the dark first winter birds are the most difficult to identify properly. It looks like there is some dark ghostly patterns on the primaries of your bird, but they do not stand out as obviously darker then the birds colour over all. My guess is that the bird in fact is a kumlieni, but on the other hand I would not dare to call it a kumlieni for sure based on the pictures alone. Cheers, Silas
Edit: voor alle duidelijkheid, in bovenstaande tekst wordt eerst mijn tweede vogel besproken, daarna de eerste.

adriaens

Citaat van: Martijn Bot op januari 16, 2012, 16:15:33 PM
Hier het commentaar vanuit de Faroer-eilanden op "mijn" twee vogels. De donkere lastig, de lichtere zeker Kumliens, volgens hun. Dat is ook wat ik denk na een paar dagen rondneuzen en lezen.

Hi Martijn Congrats on your white-winged gulls! Yes, the invasion is extreme - not even the old fishermen on the Faroes who have been around for 70 years have ever seen so many Iceland Gulls in the harbours. The first of your gulls, the pale 2. winter, is a kumlien's gull for sure. The bird shows a obvious dark tail and shows obvious dark markings on the primaries. Furhtermore it look heavy - so if I saw this one on the Faroes I'd call it an obvious kumlieni, but a pale one. The second bird is much more difficult due to the image quality. It is hard even to determain whether it is a first or second winter. The over all impression tells it is a first winter: It is very dark and more than half the bill looks dark. Personally I think the dark first winter birds are the most difficult to identify properly. It looks like there is some dark ghostly patterns on the primaries of your bird, but they do not stand out as obviously darker then the birds colour over all. My guess is that the bird in fact is a kumlieni, but on the other hand I would not dare to call it a kumlieni for sure based on the pictures alone. Cheers, Silas
Edit: voor alle duidelijkheid, in bovenstaande tekst wordt eerst mijn tweede vogel besproken, daarna de eerste.

Onmiddellijk twee bedenkingen hierbij:
1) Als je een Kumliens Meeuw bij ons met zekerheid wil determineren, zou ik vergelijken met exemplaren die niet ter discussie staan, d.w.z. uit (de kern van) het normale verspreidingsgebied. Dat is nog altijd Canada en niet de Faeröer - waar je met teveel 'ruis' zit door variatie bij Kleine Burgemeester. Als ik http://birdingfaroes.wordpress.com/ bekijk, krijg ik de indruk dat daar zowat alle min of meer verdachte exemplaren meteen als Kumliens Meeuw worden bestempeld!
2) Ik denk dat wel al meteen duidelijk is dat deze brave heer "Silas" de leeftijd van je eerste exemplaar verkeerd inschat: de okselveren zijn bij die vogel al geruid, wat niet klopt voor een eerstejaars. Het is een tweede winter.


Martijn Bot

Peter, met jouw ruime ervaring en duidelijke mening: zou jij als je in de Nederlandse zeldzaamhedencommissie zat de eerder door mij aangehaalde eerste voor Nederland ook van een groen vinkje voorzien?

adriaens

#27
Er zijn wel nog meer foto's van die vogel (cf. Dutch Birding 31 (1): 17 en D.B. 27 (2): 152). Daarop is te zien dat de drie buitenste handpennen minstens even donker waren als de handpendekveren en duidelijk contrasteerden met de binnenste.
Verder heeft die vogel ook een meer solide donkere staart dan nog 'gewoon' is voor Kleine Burg: de buitenvlaggen van de buitenste staartpennen zien er volledig effen donker uit, tot tegen de bovenstaartdekveren.
Die lijkt me dus (nog steeds) goed.

Die tweede vogel van jou misschien ook trouwens, maar wat betere foto's (waarop bv. staartpatroon kan beoordeeld worden) zijn echt geen overbodige luxe...

theomuusse

Peter:

Verder heeft die vogel ook een meer solide donkere staart dan nog 'gewoon' is voor Kleine Burg: de buitenvlaggen van de buitenste staartpennen zien er volledig effen donker uit, tot tegen de bovenstaartdekveren.
Die lijkt me dus (nog steeds) goed.

Theo: kijk eens naar photo 17 of 22 in the blogspot van Chris. Dat is een 2w glaucoides met een aardig staartje!

http://chrisgibbins-gullsbirds.blogspot.com/

Theo

August

August van Rijn