Hoofdmenu

Kleine Mantel?

Gestart door Noot, januari 14, 2012, 18:23:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Noot

Welke meeuw is dit? Hij viel mij op omdat ie nogal donker was. Is dit dan een 1e winter kleine mantelmeeuw, of is dit toch een zilvermeeuw?

Bij voorbaat dank.

theomuusse

Een zilvermeeuwe 2e winter die op een amerikaanse zilver wil lijken.
Heb je nog meer foto's?

Theo

Noot

Ik heb geen vluchtfoto's helaas. Ik heb nog wel een foto van de achterkant en de voorkant.

Folkert Jan

Even een poging doen:

Grootte en bouw: in vergelijking met anderr zilvers hier niet opvallens vors en tevens vrij rond koppie wat niet wijst op amerikaan
Snavel: niet bepaald langer en slanker dan die van de andere zilvers op de foto en ook een donkere basis wat wederom niet zou wijzen op amerikaan
Staart: lijkt op de bovenste foto van de 3 nieuwe geheel donker, maar ia niet goed te beoordelen
Onderstaartdekveren: donkere banden die breder lijken dan de witte banden en tevens minstens even donker als bovendelen. Lijkt dus goed voor amerikaan en schijnt zeer zelden/nauwelijks zo voor te komen bij europese zilvers van gelijke leeftijd??
Stuit en bovenstaartdekveren: niet te beoordelen
Tertials: egaal donker met witte top dus lijkt goed voor amerikaan alleen in betreffende artikel van dutchbirding wordt gesproken over slechts kleine witte top terwijl deze top vrij groot is. Echter op basis van de foto's uit het artikel zou zoveel wit moeten kunnen.
Tekening grote dekeren: niet te beoordelen door kwalliteit van de foto.
Kleur van nek/bovenmantel/onderdelen. Deze lijken hier een goede indicatie voor amerikaan. Dermate donker en vrij egaal waarbij een mooi contrast ontstaat met de lichtere kop al zou het volgens mij nog
Mooier zijn als ook de borst hier nog donker zou zijn. Maar dergelijke tekening zou ook bij europese zilvers mogelijk zijn.
Ondervleugeldekveren: niet te beoordelen.

Indien staart en ondervleugeldekveren te beoordelen waren zou dit misschien nog iets kunnen worden, maar voor nu lijkt me dit toch eerder een europese zilver. Met name de grootte/bouw en snavel staan me hier tegen.


Mocht ik ies vergeten/verkeerd interpreteren graag feedback. Ik probeer het onder de knie te krijgen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Noot

Foto's zijn niet van dergelijke kwaliteit dat gewone zilvermeeuw uitgesloten wordt. Dus ik denk dat ik me bij jullie mening aansluit dat het waarschijnlijk idd gewoon een zilvermeeuw is die op een amerikaanse wil lijken. :duim:

Iig bedankt voor jullie aandacht, heren.  :duim: