op zaden van berk dd 16-06-2011

Gestart door Corryabbink, januari 12, 2012, 19:12:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Deze kleine beestjes waren druk bezig op de katjes van een Ruwe berk. Ik heb geen idee welke richting dit uitgaat en of deze vraag wel op dit forum thuis hoort. Ze hadden een lange zuigsnuit en waren maar enkele mm groot. Misschien dat iemand er iets in herkent? Graag jullie hulp.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/62596997
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2011-06-16 Huyerense broek
Foto's:







met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Margreet Kwh

Hallo Corry,

ze zien er in mijn ogen uit als kleine wespjes. Maar wacht op andere reacties.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

thijsdegraaf

Dat lijkt me ook. Ik denk bronswespjes. Zie bijvoorbeeld  http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=170225.0
Misschien kan een admin je vraag verplaatsen.

Corryabbink

Moet het wel zijn. Op het laatst zag ik door de bomen het bos niet meer. Ik had al bij Galwespen gekeken maar Bronswespen had ik nog niet bedacht ;D
Margreet en Thijs bedankt :duim: :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

gerardpennards

#4
Yep, bronswespjes (Chalcidoidea) waarschijnlijk uit de familie Pteromalidae. (kan niet zo goed de details zien, er is een klein kansje dat het Eulophidae zouden kunnen zijn)
Ze zijn op zoek naar larfjes van bv vlindertjes of kevertjes om ze te parasiteren, of misschien wel op de berkenknoppen zelf....  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Corryabbink

Gerard bedankt :duim: Ik heb nog wel bij beiden gekeken maar kom niet veel verder.  De foto's zijn daarvoor niet goed genoeg. Het valt niet mee zulke kleine beweeglijke diertjes haarscherp op de foto te krijgen. Een volgende keer beter. Die zitten er komend jaar ook wel weer  ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"