Boottrip vanuit Stellendam op zondag 15 januari 2012

Gestart door dupont, januari 11, 2012, 20:55:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

UtrechtsVogelNet

Volgens mij wel Frank.

PM me effe je 06 als je wilt, mocht er nog wat veranderen dan bel ik. Ik kan je PM nl. wel lezen maar niet beantwoorden ...

Phil

Jaap Denee

Citaat van: Christian op januari 12, 2012, 09:59:11 AM
Scopolamine pleisters


In de handel als Scopoderm TTS pleisters, heren. Maar ze zijn receptplichtig en je moet ze tenminste 6 uur van te voren opplakken voor effect. Een nadeel is ook dat ze een (erg) droge mond en sufheid/slaperigheid kunnen veroorzaken en dan krijg je straks misschien wel zo'n nare tweedeling aan boord  ;) : zij die die flyby Kortbekzeekoet wel gezien hebben en zij met de pleisters...


Maar het wordt weer voor landrotten, dus ik zou me niet te veel zorgen maken.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankw

Ik plak er gewoon een op, suf en slaperig ben ik toch wel als ik er om half zes uit moet. ;)

dupont

Ik houd het op advies van mijn lieve (t)huisarts als ook huisapotheker Jaap Denee toch bij Primatours...
Ben er graag bij met die Kortbekzeekoet of Murrelet...
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

frankw

Een liter koffie erin en het moet vast wel goed komen toch?

snwja3

#36
Citaat van: dupont op januari 12, 2012, 15:25:01 PM
Ik houd het op advies van mijn lieve (t)huisarts als ook huisapotheker Jaap Denee toch bij Primatours...
Ben er graag bij met die Kortbekzeekoet of Murrelet...

Ik ben ooit eens op een pelagic meegegaan voor pappies. Ook geen pilletjes/pleisters.
Vertrok uit Lauwersoog en op de waddenzee was ik nog wel het mannetje. Op de Noordzee werd het (voor mij en sommige anderen) een ander verhaal.
Het enige wat ik nog kon denken was: 'hoe kom ik het dek op als ze die papduiker ontdekken?' Gelukkig werd die niet ontdekt, maar weer niet of en hoe ik het gehaald zou hebben.
Dus heb je aanleg, kan je beter toch maar wel wat gebruiken/plakken. Beter een papduiker met de ogen half open dan een papduiker die je (niet) ziet door de kots in je ogen!
Wietze Janse

Jorrit Vlot

#37
En als we het toch over carpoolen hebben... Toevallig mensen die langs Sliedrecht (A15) rijden. Ik kan uiteraard gewoon klaarstaan bij de op/afrit van Sliedrecht-oost.


Groeten, Jorrit

Edit: Heb inmiddels een lift!




HPM

Citaat van: snwja3 op januari 12, 2012, 16:15:22 PM
...
Het enige wat ik nog kon denken was: 'hoe kom ik het dek op als ze die papduiker ontdekken?'
...

Kijk, daar ga je natuurlijk al in de fout. Als je zeeziek bent moet je aan dek blijven en juist niet binnen gaan zitten/liggen.
Pilletjes, eten, eten, eten en frisse lucht. En niet door een kijker gaan staan turen natuurlijk.
Herman van der Meer

dupont

#39
Kijk, daar ga je natuurlijk al in de fout. Als je zeeziek bent moet je aan dek blijven en juist niet binnen gaan zitten/liggen.
Pilletjes, eten, eten, eten en frisse lucht. En niet door een kijker gaan staan turen natuurlijk.


Klopt Herman. En naar de horizon kijken! Plus ik vermoed dat de omstandigheden bij onze Wietze wat slechter/ruiger waren...
Ik heb in 1990 ook genoeg mensen zien 'chummen' bij een ruige tocht vanaf Lauwersoog. Op trips daarna, met rustiger zee, viel het enorm mee en kan ik mij niet herinneren dat er op laatst genoemde trips mensen genekt hebben.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

snwja3

Herman/david,
officieel (als je gezond achter je bureautje zit) klopt het, niet als je (bijna) kotsend op het dek staat.
Probeer maar eens op een koud en krap dek tussen 72 man door vrolijk de horizon in de gaten te houden! Gaat je niet lukken! Je wordt ziek, je wordt koud, je wil overboord ..... hoe makkelijk ook gezegd, ik redde het niet op het dek!
Ik heb het toen gered in de warme kajuit, ogen dicht! (dan heeft je evenwichtsorgaan ook minder notie van wat er gebeurd) en voorover liggend op de tafel.

Maar goed, als het niet als te hard waait, zal het de meesten wel lukken!
Wietze Janse

ArjenDrost †

Citaat van: HPM op januari 12, 2012, 16:43:14 PM
Kijk, daar ga je natuurlijk al in de fout. Als je zeeziek bent moet je aan dek blijven en juist niet binnen gaan zitten/liggen.
Pilletjes, eten, eten, eten en frisse lucht. En niet door een kijker gaan staan turen natuurlijk.
Ook dit is persoonlijk. Ik heb meerdere stormen in de Drake passage en de Denmark Straight gehad, en bij mij werkte het uitstekend om plat te gaan liggen. Mijn nijging tot overgeven is dan meteen weg...

UtrechtsVogelNet

#42
Heb redelijk vaak gevaren, wereldwijd en het heeft slechts een haar gescheeld of het was mijn beroep geworden. Ben slechts 1x zeeziek geweest maar wel gedurende 3 dagen (mijn eerste echte zeetocht duurde gelijk 5 weken, eind jaren 80). Geloof me, je wilt maar een ding: van dat schip af, haha .. Ik heb die boot vervloekt maar ben toch maar aan boord gebleven. Daarna nooit  meer last gehad en heb inmiddels 2x orkaankracht meegemaakt: helemaal geweldig vond ik het, met 150+km/h ging de wind tekeer, je vloog alle kanten op maar het was geweldig (net na de Drakes en ergens tussen Miami en Bermuda, waar we ook een wervelstorm over zee zagen rossen, indrukwekkend!).

Maar ja, het kan zomaar gebeuren ... op onze eigen Marsdiep zat ik er dicht tegen aan toen ik er op de Urania was in de jaren 80, maar ben maar lekker bezig gegaan en het ging vanzelf over. Gelukkig.

Maar die die plakkers ... ooit 1x gebruikt, viel er na een half uur al af en daarna aju paraplu, nooit meer gebruikt. Vind het ondingen maar hopelijk werkt het bij een ander wel. Mijn eigen ervaring is: niet teveel aan denken, blijven eten (met beleid) en drinken en vooral bezig blijven. En niet teveel luisteren naar alle goed bedoelde adviezen maar gewoon aan iets anders proberen te denken. Na het soms onvermijdelijke chummen (s.v.p. met de wind mee en aan de lijzijde) gewoon weer wat biscuits eten en thee drinken.

Maar goed, alle stoere verhalen ten spijt, ik denk dat het zondag wel mee gaat vallen als ik de weersvoorspellingen zo bekijk.
Phil

PS. Hahaha, het zou echt een stunt zijn als ik nu zondag zelf sta te chummen ...

Edwin Russer

PS. Hahaha, het zou echt een stunt zijn als ik nu zondag zelf sta te chummen.
En dan meteen opvangen en voeren aan die voorbijrazende Kortbekzeekoet 8) Ik zal voor jullie duimen, heb zondag andere verplichtingen.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

redmar_woudstra

Ik had in Ecuador pilletjes voor zowel zee- als wagenziekte, Mareol. 72 pilletjes voor een dollar of 8? Was niet veel en broodnodig bij sommige busritten en op het water. Ik heb geen ideel of dat in Nederland te krijgen is en of het misschien giftige rommel is: ik ben hier in ieder geval nog!
groet,
Redmar

Ben Wielstra

Ach in mei zien we er met de Doggerbanktocht van Pterodroma 50+ met een spiegelzeetje. Evenals Geelsnavelduiker en Dwergvinvis. Dan gaan we kotsen van al dat biervieren!

Maar veel succes allemaal. Ik ben errug benieuwd.

Theovanv

#46
Citaat van: dupont op januari 12, 2012, 08:04:12 AM
@Rob: goede en belangrijke vraag Rob! De eigenaar van de boot regelt visafval. Dus het antwoord is ja!
Ik besef mij dat dit in het bijzonder voor fotografen interessant is, dus aan die wens wordt voldaan.

@Theo: als je op windguru.cz onder 'stellendam' kijkt dan zie je voor zondag windkracht 2-3 uit oostelijke richting voorspeld worden. Zaterdag gelijke condities, de wind meer uit noordelijke richting. De combinatie van windkracht en windrichting zorgen ervoor dat de zee relatief rustig is. Sterker, ik denk dat je weinig betere condities zult krijgen dan deze. Getuige de stormen van vorige week. Daarnaast is er de komende twee dagen sprake van een aanzienlijke west-noordwestelijke stroming. Bovendien de vele levende en dode meldingen van Papegaaiduikers. Dus mocht je graag een levende Papegaaiduiker willen zien dan is dit wel je ultieme kans! Ik verwacht dat je, gelet op de weersomstandigheden zondag, ruimschoots voldoende hebt aan een simpel reistabletje. En daarnaast geef ik je graag tips op de boot mocht je mee willen!
Hey, tnx! Maar ik zie dat de boot helaas al vol is, volgende keer beter ;)

@Ben Wielstra: Wat is dat dan voor tocht? 50 Papduikers met een spiegelzee klinkt goed :D
Theo van Veenendaal

Herman Bouman

Lees net op de db site dat het een zeevogeltelling betrof (Belgisch zeevogeltripje). Lijkt me dat ze daar geen chum gebruiken. Toch doen (chummen) of iemand een beter idee?

Citaat van: dupont op januari 12, 2012, 08:04:12 AM
@Rob: goede en belangrijke vraag Rob! De eigenaar van de boot regelt visafval. Dus het antwoord is ja!
Ik besef mij dat dit in het bijzonder voor fotografen interessant is, dus aan die wens wordt voldaan.

@Theo: als je op windguru.cz onder 'stellendam' kijkt dan zie je voor zondag windkracht 2-3 uit oostelijke richting voorspeld worden. Zaterdag gelijke condities, de wind meer uit noordelijke richting. De combinatie van windkracht en windrichting zorgen ervoor dat de zee relatief rustig is. Sterker, ik denk dat je weinig betere condities zult krijgen dan deze. Getuige de stormen van vorige week. Daarnaast is er de komende twee dagen sprake van een aanzienlijke west-noordwestelijke stroming. Bovendien de vele levende en dode meldingen van Papegaaiduikers. Dus mocht je graag een levende Papegaaiduiker willen zien dan is dit wel je ultieme kans! Ik verwacht dat je, gelet op de weersomstandigheden zondag, ruimschoots voldoende hebt aan een simpel reistabletje. En daarnaast geef ik je graag tips op de boot mocht je mee willen!

Jaap Denee

Citaat van: Herman Bouman op januari 12, 2012, 21:39:58 PM
Lees net op de db site dat het een zeevogeltelling betrof (Belgisch zeevogeltripje). Lijkt me dat ze daar geen chum gebruiken. Toch doen (chummen) of iemand een beter idee?

Citaat van: dupont op januari 12, 2012, 08:04:12 AM
@Rob: goede en belangrijke vraag Rob! De eigenaar van de boot regelt visafval. Dus het antwoord is ja!
Ik besef mij dat dit in het bijzonder voor fotografen interessant is, dus aan die wens wordt voldaan.

@Theo: als je op windguru.cz onder 'stellendam' kijkt dan zie je voor zondag windkracht 2-3 uit oostelijke richting voorspeld worden. Zaterdag gelijke condities, de wind meer uit noordelijke richting. De combinatie van windkracht en windrichting zorgen ervoor dat de zee relatief rustig is. Sterker, ik denk dat je weinig betere condities zult krijgen dan deze. Getuige de stormen van vorige week. Daarnaast is er de komende twee dagen sprake van een aanzienlijke west-noordwestelijke stroming. Bovendien de vele levende en dode meldingen van Papegaaiduikers. Dus mocht je graag een levende Papegaaiduiker willen zien dan is dit wel je ultieme kans! Ik verwacht dat je, gelet op de weersomstandigheden zondag, ruimschoots voldoende hebt aan een simpel reistabletje. En daarnaast geef ik je graag tips op de boot mocht je mee willen!

Vlaamse frieten overboord kieperen?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Herman Bouman

Die blijven wel drijven in tegenstelling tot ...
Kan de chummaster van de Pterodroma tocht niet een klein tipje geven? De do's en don'ts van het chummen

UtrechtsVogelNet

Citaat van: Herman Bouman op januari 12, 2012, 21:51:45 PM
Die blijven wel drijven in tegenstelling tot ...
Kan de chummaster van de Pterodroma tocht niet een klein tipje geven? De do's en don'ts van het chummen

Ben geen chummaster maar heb wel een tip: niet tegen de wind ingooien ! ;D

Tot zondag, zin in !
Phil

Sander Haak

Citaat van: frankw op januari 12, 2012, 16:07:24 PM
Een liter koffie erin en het moet vast wel goed komen toch?

Citaat van: Pterodroma.com
Tips Vermijding van zeeziekte
 

       
  • Richt je aandacht op de horizon.
  • Kijk niet de hele tijd door je kijker of camera.
  • Blijf buiten!
  • Ga zo laag mogelijk op het schip staan.
  • Drink weinig of geen koffie.

Of had ik er een knipoogje bij moeten denken?
Groet, Sander Haak (Woerden)

frankw

Dat was bedoeld als 'oplossing' voor "sufheid/slaperigheid" als mogelijke bijwerking van de medicijnen. ;)

Ik drink sowieso geen koffie dus ik hengel wel een fles cola naar binnen. 8)

laatvlieger

Citaat van: Herman Bouman op januari 12, 2012, 21:51:45 PM
Die blijven wel drijven in tegenstelling tot ...
Kan de chummaster van de Pterodroma tocht niet een klein tipje geven? De do's en don'ts van het chummen
Niet stiekem voor thuis een visje in je broek laten glippen!

De manier waarop je chumt is voor een belangrijk deel denk ik ook gebaseerd op ervaring van de chum-o-mator (chummaster). Ik heb nu op aardig wat Pterodromatochtjes gevaren en merk dat we steeds beter worden in het achter de boot krijgen van vogels. Ook al heb je een waanzinnig goed chumrecept, het is niet altijd een garantie voor vogels. Het is denk ik vooral een fine-tuning verhaal en aanvoelen hoe de vogels zich op zee gedragen. Dat is lastig uit te leggen en vermoedelijk ook erg moment afhankelijk.   

Hoe dan ook veel succes de aankomende tocht! Vooral voor Witsnuitdolfijnen zou die regio wel eens goed kunnen zijn! Spannend hoor!

En mochten jullie de smaak te pakken krijgen, kijk dan s.v.p. ook nog eens op de http://pterodroma.com website. Er staan weer wat leuke tochten op het programma (qua prijs hoef je dat denk ik ook niet te laten). 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Max Berlijn

Ik begreep van Gerard Steinhaus dat de belgen de waarnemingen 46 km uit de kust hadden gedaan. Mogelijk goed om te weten voor zondag? Succes, Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.


dupont

Hierbij de reactie van Wouter Courten op mijn informatievraag m.b.t. hun trip op de Belgische Noordzee afgelopen week. Vers van de pers.
Ik ga tukken...  ;)

Hey David,

ik zie net deze mail in mijn junkmail (waar reacties op waarnemingen blijkbaar steeds in terecht komen) zitten... Hopelijk toch nog nipt op tijd...
Wij varen maandelijks dezelfde routes voor zeevogelmonitoring. De route met al het leuke spul liep in rechte lijn (geen gezigzag dus hoewel dat zeker ook werkt) van Oostende naar het windpark op de Blighbank (heb heel weinig tijd gezien ik meteen weg moet dus kan even geen coördinaten opzoeken) maar je vind het wel ergens op het net waar het ligt. In elk geval ligt het in rechte lijn ongeveer 27 tot 30 km van Oostende af. Het was in de onmiddellijke omgeving van het windpark dat de Witsnuiten zaten (de meeste net ten westen en een groepje net ten zuiden ervan ervan). Het is een 'klassieke' omgeving voor de soort, elders op het BCP zien we ze eigenlijk niet vaak. De Papegaaiduikers zaten op (naar schatting) 8 km, 15 km en 22-23km uit de kust maar ik denk dat je er overal kans op hebt. De alkachtigen begonnen zo'n beetje vanaf 7 km uit de kust en van daaraf zaten er best véél. Mogelijke Kortbek was schat ik 15 km uit de kust maar dit is echt wel een mega-lucky shot zoals je ongetwijfeld ook weet.
Mocht ik van jullie zijn zou ik in elk geval proberen zo ver mogelijk op zee te komen, meer kans op donkere NSV's en jagers en zo. Hopelijk heb je hier wat aan, is in elk geval één van de betere momenten om op zee te gaan en ze geven mooi weer!

Ik ging normaalgezien vandaag ook met wat vrienden met een klein bootje nog een tochtje maken maar daarvoor stond er net teveel wind, morgen gaat hetzelfde groepje wel maar zit ik vast, jammer...

Ben benieuwd naar jullie tocht van morgen, in elk geval héél veel succes gewenst!

Groeten,
Wouter

Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

dupont

Citaat van: frankw op januari 14, 2012, 19:42:23 PM
Citaat van: frankw op januari 12, 2012, 14:48:28 PM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op januari 12, 2012, 14:27:55 PM
Citaat van: Rob Gordijn op januari 12, 2012, 14:07:40 PM
Staat hier:
http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=706

Thanks Rob! Had ik over het hoofd gezien.
Meester Snijderweg, Stellendam volgens mij in Tomtom-taal ;-)

Gr, Phil

Hier dus?
http://maps.google.nl/maps?q=Meester+Snijderweg,+Stellendam&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&sa=N&tab=wl
Ff Kleine Burrie inkoppen voor de daglijst bij het eerste licht.  :duim:

Ff dubbel check. Dit is dus de juiste locatie?

De juiste locatie is de BUITENHAVEN van Stellendam aan de Meester Snijderweg 5 te Stellendam.
Ga dus niet naar de Binnenhaven van waaruit de Siruis normaliter vertrekt (wat op hun website staat)!!!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd


dupont

Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd