roze grondschijfje?

Gestart door ratje, januari 11, 2012, 19:32:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Kan ik bij deze nu van het roze grondschijfjes spreken? Ik kan niet veel aan druppels in de sporen herkennen. Soms denk ik ze in de asci wel te zien maar dan hele kleine druppels. Sporen op 1000x in immersieolei kom ik op 13-16x4-4,5 µm

Willy

Hallo Hannie ,
Een mooie vondst,misschien kan Stip Helleman je verder helpen?
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Melchior van Tweel

Stond hier niet een stukje over in de laatste Coolia?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Klopt en die Coolia heb ik er ook bij naast gelegd. Het gaat mij om de sporen, ik kan niet duidelijk zien of deze druppels genoeg heeft. Ik stuur Stip wel een mailtje met de link. Misschien heeft hij nog even tijd.

Stip

Hoi Hannie,
het was de bedoeling geweest om duidelijkheid te scheppen, zo te zien is dat niet helemaal gelukt.
De tekening in de Coolia bijgevoegd is de originele tekening van Discinella menziesii, omdat die niet klopte met ons Roze grondschijfje hebben we deze dus een nieuwe naam moeten geven: Roseodiscus formosus.
Je hebt nu zelf al geconcludeerd dat de oliedruppels in de sporen niet kloppen, maar ook het hele vruchtlichaam is anders van vorm.
De echte Discinella menziesii (van de tekening) is nog nooit in Nederland gevonden
Conclusie, je hebt het Roze grondschijfje gevonden alleen de latijnse naam is anders geworden. Alleen in de databases van Waarneming en de NMV kan het nog om allerlei organisatorische redenen duren voor dat is aangepast
Groeten Stip
www.helotiales.nl

ratje

Citaat van: Stip op januari 12, 2012, 17:32:10 PM
Hoi Hannie,
het was de bedoeling geweest om duidelijkheid te scheppen, zo te zien is dat niet helemaal gelukt.
De tekening in de Coolia bijgevoegd is de originele tekening van Discinella menziesii, omdat die niet klopte met ons Roze grondschijfje hebben we deze dus een nieuwe naam moeten geven: Roseodiscus formosus.
Je hebt nu zelf al geconcludeerd dat de oliedruppels in de sporen niet kloppen, maar ook het hele vruchtlichaam is anders van vorm.
De echte Discinella menziesii (van de tekening) is nog nooit in Nederland gevonden
Conclusie, je hebt het Roze grondschijfje gevonden alleen de latijnse naam is anders geworden. Alleen in de databases van Waarneming en de NMV kan het nog om allerlei organisatorische redenen duren voor dat is aangepast
Hoi Stip,
wat ben je snel. Ik begrijp het nu wel en moet dus "zuinig"zijn op de foto's.  ;D Ik vraag dan wel bij Martin hoe ik met de vondst om moet gaan. Bedankt voor je supersnelle kijken. :duim:

xenion

Voorlopig als Roze grondschijfje invoeren, ik moet die andere soort nog aanmaken, dan voorzie ik ook alle Roze grondschijfjes van commentaar.
Groeten,
Martin

Willy

Dus als ik het goed begrijp blijft de nederlandse naam het zelfde alleen de latijnse naam veranderd in
Roseodiscus formosus.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Stip

 :duim: Voor zover ik het kan overzien wel. (je weet niet wat de nederlandse namen commissie hier mee doet)
In ieder geval blijft de soort het zelfde ook al veranderd de naam.
Groeten Stip
www.helotiales.nl

ratje

Dan zet ik de waarneming op zeker en ik verneem het dan wel.  Bedankt allemaal  :duim: