Gebogen Schildmos?

Gestart door han.endt, december 06, 2006, 21:36:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Ik dacht zelf aan Gebogen Schildmos. Zou dat kunnen?

han.endt

Dichterbij:

han.endt

Onderzijde:

Corryabbink

#3
Han daar durf ik je zo geen zekerheid van te geven. De soort kan verward worden met Groot schildmos(Parmotrema chinense).  Die heeft soralen langs de randen van de lobben in het midden van de thallus. Verder is daarvan de onderzijde zwart naar de rand toe bruin. Dat zie ik ook op deze foto's. Je zou als je materiaal hebt nog kunnen testen met C (chloor verdunning). Bij Gebogen schildmos treedt er in het merg van het blad dan een roodverkleuring op. Even een blad beschadigen en een druppel C erop dan weet je in ieder geval of er een C- of C+ reaktie is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt


Corryabbink

CiteerMag bleekmiddel?
Gewoon verdund bleekwater gebruiken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Oké, bedankt voor zover. Ik ga kijken. Het Grote Schildmos staat niet in de oude Veldgids Korstmossen, maar ik begrijp dat er een nieuwe uitgave is waar wel alle soorten in staan?

Corryabbink

#7
CiteerOké, bedankt voor zover. Ik ga kijken. Het Grote Schildmos staat niet in de oude Veldgids Korstmossen, maar ik begrijp dat er een nieuwe uitgave is waar wel alle soorten in staan?
Er is inderdaad een nieuw Veldgids Korstmossen. Een prachtig boekwerkje en een groot verschil met de kleine veldgids die in het verleden uitgebracht is.
Het is de meest volledige uitgave voor Nederland wel een aanrader voor jou als je iets meer wilt weten.....verder heb ik "Die Flechten Baden-Württembergs" ooit aangeschaft. Het werken met P weerhoudt me veel verder te gaan in deze materie. P is nl. ziekteverwekkend.

Niet alle soorten staan erin maar er wordt wel verwezen naar de zeer bijzondere en de verschillen daarmee worden genoemd. In mijn ogen ontbreken er maar weinig.
Verder werkt het als met de paddestoelen er ontbreekt een hoofdsleutel zodat je toch eerst moet zoeken in welk geslacht je zit. Dan zijn er soms wel hoofdkenmerken op een rijtje gezet. Veel plaatjes kijken en lezen dus......

PS. Parmelia revoluta heet nu Hypotrachyna revoluta
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Hallo Corry,

Ik krijg met bleekwater geen roodverkleuring. Als ik verder ook naar het uiterlijk kijk kunnen we dan aannemen dat het hier om het Groot schildmos gaat?

Corryabbink

CiteerHallo Corry,

Ik krijg met bleekwater geen roodverkleuring. Als ik verder ook naar het uiterlijk kijk kunnen we dan aannemen dat het hier om het Groot schildmos gaat?
Dag Han,
Voor zover ik het kan bekijken is het Groot schildmos(Parmotrema chinense).

Han heb jij ook KOH? Je zou deze dan kunnen controleren.
Bij K wordt het merg donkergeel. Goed opletten of er met K geen roodverkleuring plaatsvindt.
Groot schildmos is nl. een in korte tijd algemeen geworden epifyt die tot 1990 bijna alleen maar in de kuststreek voorkwam. Deze is nu zeer algemeen en sterk toegenomen in heel Nederland.



met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Nee helaas, aan dergelijke chemische middelen kan ik moeilijk komen.
Bedankt voor het determineren.