Hoofdmenu

Boerenwormkruit

Gestart door Gert Kremer, december 06, 2006, 17:28:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Is de benaming Boerenwormkruit juist of is het Kleverig Kruiskruid.
Op dit moment bloeien er een 5-tal planten achter m'n woning.
Groeten,
Gert Kremer.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

Dag Gert,

Het is Jakobskruiskruid(Jacobaea vulgaris subsp. vulgaris). Deze plantensoort is erg gevaarlijk voor het vee.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

Hallo Corry,
Voor paarden he. Zit tussen het hooi.
Dat het nu nog bloeit.
Bedankt, ik zet het in mijn map.
Groeten,
Gert.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

#3
Gert niet alleen voor paarden maar voor alle dieren die gras/hooi eten.
Sommige diersoorten laten het in de wei wel staan maar eten het ongemerkt in het hooi.  Het gif tast de lever aan. De vergiftiging wordt vaak niet herkend omdat die een slepend verloop heeft. In ieder geval wordt deze door de dood gevolgd. Allemaal redenen om deze soort buiten de weilanden te houden. De rechter heeft reeds een natuurinstantie veroordeeld wegens het voorkomen van deze plant in het hooi. Ook bij mij hebben al mensen aangeklopt met de vraag of ik  "de gele bloemetjes" in het hooi zou willen controleren. Meestal was dat boterbloem maar toch ...het is goed dat er aandacht aan geschonken wordt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Hinko

In Fryslân is door Provinciale Staten een voorstel aangenomen waarin voor JKK een 'nuloptie' wordt nagestreeft. D.w.z. totale uitroeiing.
Afgezien de vraag of dit een reel streven is vraag ik mij af wat dit gaat betekenen voor de Duin ondersoort en Waterkruiskruid, Moeraskruiskruid, Viltigkruiskruid etc.
Ik ben bang dat deze ook ten prooi gaan vallen aan de gifspuit. Zijn deze andere Jacobaea soorten en ondersoorten eigenlijk ook giftig voor vee?
mvgr, Hinko

Corryabbink

#5
Voor zover ik weet wel.
Water- en Moeraskruiskruid zal niet veel in hooi zitten daar die percelen vaak te nat zijn en ze bij Staatsbos en Landschap dat soort materiaal gewoon afvoeren.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeroen Nagtegaal

Nog een punt van JKK is dat als het totaal bestreden wordt dat de Jacobsvlinder in populatie zal dalen, ook willen gemeente het gaan trekken in bermen, Schaap is het enige beest dat he gif kan afbreken dus voor hun is het geen probleem, mij lijkt dus de optie schapen door de wei jagen,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Esther

#7
Ik denk dat uitroeien praktisch gezien niet eens mogelijk is. De zaden hebben een open zode nodig, licht dus.Je bevoordeelt de plant door maaien.
In een wei of hooiland hoort ie niet thuis.
Maar een boeiende plant is het.
Dit gebeurt er bij beschadiging van de plant hij gaat meer stengels maken en dus meer bloemen.


Een oplossing is denk ik beter te zoeken in een ander weidebeheer dan in uitroeien. Na de bloei gaat de plant dood. Door maaien bevoordeel je de plant, ik denk wel eens als ie bloeit dichtplakken met een plastic zakkie als je hem in de wei hebt ;-) Door uitsteken en wortelrestjes maakt een prachtig tapijt van nieuwe plantjes. Het is beter de oplossing te zoeken te zoeken in het beheer van weilanden waar vee graast en er een open zode is.

Ik denk ook dat er veel hysterie uit Engeland komt.
Er werd overal in de pers geschreven dat er 6500 paarden dood waren in 2002, ik ben dat eens gaan uitzoeken. Ik weet niet of het mag hier, zoniet haal de link dan maar weg als spam. http://www.jakobskruiskruid.com/Zoogdieren/sectie.html
Ik denk zelf niet dat het spam is.

Voorlichting over de risico s en het herkennen van de plant dat is wel broodnodig.

Esther

Jeroen Nagtegaal

Het probleem zit ook maar alleen in hooilanden en zodra je een vroeg in het jaar mait en dan gras ofzo inzaait dat laat groeien zal die ook wel de JKK oeverwoekeren,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Esther

CiteerHet probleem zit ook maar alleen in hooilanden en zodra je een vroeg in het jaar mait en dan gras ofzo inzaait dat laat groeien zal die ook wel de JKK oeverwoekeren,
OOOO nee zo simpel ligt het dus niet.
JKK is wel degelijk een serieus probleem wat je niet zo eenvoudig oplost. In principe komt het in voedselrijke hooilanden niet voor. Hooi is wél het grootste risico voor grazers. De plant is een pionier en en doet het erg goed momenteel.
Maar het is beslist niet zo dat als je vroeg maait het probleem weg is. Jakobskruiskruid is tweejarig, door maaien geef je hem voordeel. Zo simpel laat ie zich niet overwoekeren hoor, was dat nou maar waar, dan was er geen probleem en waren mensen niet zo bezorgd. Hij komt met name op wat schrale landen voor, paardenweiden bijvoorbeeld zijn vaak schraal, maar ook overbegraasd en hebben snel kale plekken. Hooiland is in principe veel voedselrijker daar maakt JKK veel minder kans.
Het is een interessante plant.

Esther

JohnvR

Ze zijn in de duinen bij Petten een aantal jaar geleden runderen in gaan zetten voor het beheer. Volgens mij doen die het op zich goed, krijgen kalven e.d. Is het nu waarschijnlijk dat die er over een paar jaar last van gaan krijgen of is het veel waarschijnlijker dat ze er gewoon omheen eten? Ik zie persoonlijk in het duingebied liever die planten en rupsen en Sint Jacobsvlinders dan de genoemde nul-optie.

Northwinds

CiteerZe zijn in de duinen bij Petten een aantal jaar geleden runderen in gaan zetten voor het beheer. Volgens mij doen die het op zich goed, krijgen kalven e.d. Is het nu waarschijnlijk dat die er over een paar jaar last van gaan krijgen of is het veel waarschijnlijker dat ze er gewoon omheen eten? Ik zie persoonlijk in het duingebied liever die planten en rupsen en Sint Jacobsvlinders dan de genoemde nul-optie.
Volgens mij eten ze er gewoon omheen en is het alleen een probleem met hooi omdat paarden en andere dieren dan het kruid niet meer kunnen herkennen.

gr.
Peter

huysse

Citeer1Een oplossing is denk ik beter te zoeken in een ander weidebeheer dan in uitroeien.


2Het is beter de oplossing te zoeken te zoeken in het beheer van weilanden waar vee graast en er een open zode is.


3Ik denk ook dat er veel hysterie uit Engeland komt.
ad 1 en 2: welk beheer stel je je daarbij voor?

ad 3: JKK is al jarenlang een groot probleem in het Verenigd Koninkrijk, om dan van hysterie te gaan spreken, alsof het allemaal wel meevalt, lijkt me niet juist.

Groet,
Marijke

Esther

Als er voldoende voedsel is dan is het risico niet groot dat de runderen er van gaan eten. Grazers kunnen goed selecteren wat wel of niet goed is voor ze. Meestal is het in natuurgebieden zo dat er meerdere hectares zijn per grazer en er zijn voldoende andere gewassen voor de grazers om te eten. Paarden en runderen kunnen goed selectief grazen. De literatuur bevestigt dit ook. Het zijn echt uitzonderingen als het gebeurt of het gebeurt bij voedselschaarste dat het vers gegeten wordt . Van een hapje vallen ze ook niet om hoor, ze moeten frequent kleine beetjes JKK eten of in korte tijd keer erg veel. In gedroogde vorm herkennen de dieren het niet, dat is een groter risico.

Het is niet zo dat de pyrrolizidine alkaloiden  zich stapelen in de lever, de lever kan zich in beperkte mate wel herstellen, maar het is de schade die zich stapelt.
De PA s worden binnen 24 tot 48 uur uitgescheiden, voornamelijk via de nieren, maar ook kan het via de longen ( denk hierbij aan alcohol) of via melk.

Esther

Esther

Citeer
ad 3: JKK is al jarenlang een groot probleem in het Verenigd Koninkrijk, om dan van hysterie te gaan spreken, alsof het allemaal wel meevalt, lijkt me niet juist.

Groet,
Marijke
Marijke, ik heb ook geloofd dat er in Engeland een enorm probleem was, maar er is wel degelijk hysterie en bangmakerij. Ik ben het uit gaan zoeken met hulp van deskundigen. Het verhaal van de 6500 dode paarden is gebaseerd op een enquete en een vreemde Engelse rekensom.
Ook ben ik gaan zoeken of er werkelijk een toename was in Engeland van kruiskruid, dit blijkt uit de lucht gegrepen te zijn.
http://www.wcl.org.uk/downloads/2003/Link_...ntrol_29Sep.pdf
Kijk maar even naar punt 7

In Nederland is er wel een toename, dat is waar, het is ook door niemand te ontkennen dat het giftig is voor dieren, dat is ook absoluut waar.
Of het in Nederland meevalt, dat weet ik niet, ook in Nederland zijn er geen verifieerbare cijfers, ik denk dat dat heel erg belangrijk is voor er misschien maatregelen getroffen worden die misschien overtrokken blijken te zijn.
Kennis van de plant en goede voorlichting en monitoring lijken mij er erg belangrijk bij.

Groet Esther

huysse

De 283 gerapporteerde gevallen waren alle bewezen of "verdacht van". Hoe ze dat definieren weet ik niet.
Op zich zijn specifieke symptomen en de aanwezigheid van JKK in het rantsoen voldoende lijkt me.
Daarvan uitgaande kom je totaal op een veel hoger aantal  omdat een groot aantal slachtoffers zo afgevoerd worden zonder dat er een dierenarts geraadpleegd is en dan heb je ook nog sterfgevallen, waarbij de link met JKK niet gelegd kon worden, maar die wel JKK als oorzaak hebben.
Die 6500 zal dan misschien wel te hoog zijn, maar is wel genoemd op de officiele site van het min.v.landb.( http://www.defra.gov.uk/news/2003/030724b.htm ).
Als men wat de neiging heeft om te overdrijven dan is er meestal  geld nodig voor een onderzoek.

Groet,
Marijke

mcbud

Goed verhaal, Esther! (dat van Hecht en Pelser 2005).
Sterk geformuleerd en redelijk onderbouwd.

De zaak zou nog flink aan geloofwaardigheid kunnen winnen als je:
1) wat soortentellingen zou kunnen (laten) doen aan gangbaar hooi op de markt;
2) wat statistiek zou kunnen bemachtigen over aangetoonde JKK-vergiftiging in Nederland.
3) een mogelijke relatie tussen 1) en 2) zou kunnen laten zien. (Leuk promotie-onderwerp?)

Voor de zekerheid even snel rondgebeld bij familie en vrienden met bedrijven van meer dan 40 hectare in noord en oost Nederland.
Piepkleine steekproef, maar niettemin:
van de zes ondervraagden
- kenden allen het probleem
- had niemand zelf ooit een geval van JKK-vergiftiging op zijn bedrijf meegemaakt
- wist niet meer dan één van een mogelijk geval van JKK-vergiftiging in zijn directe omgeving;
- besteedden allen meer tijd en aandacht aan kwaliteitscontrole van kuilgras en hooi dan vroeger;
- zagen twee verdere verspreiding van JKK als een serieus probleem voor de toekomst

De idiote hetze in de Engelse pers doet sterk denken aan de al even absurde campagne tegen hondsdolheid uit de tachtiger jaren. Als je de verhalen (uit 1982-1985, toen ik daar woonde en dagelijks de krant las) moest geloven, zou alleen door een onbegrijpelijk wonder meer dan 50% van de bevolking van het Europese vasteland een acute rabiesbesmetting kunnen overleven....  
Er is toen serieus voorgesteld om radar en luchtafweergeschut in te zetten tegen de jaarlijks migrerende vleermuizen waarvan 10% rabies-drager zou zijn.

Maar terug naar Jacobskruidkruid.  Uit jouw verhaal begijp ik, dat er weinig keuze is en dat we er maar mee moeten leren leven. Het zij zo. Tot de zeespiegel gaat stijgen en de verzilting van het  grondwater al dit soort probleempjes en-passant oplost.

hartelijke groet, en succes
marc


Esther

#17
CiteerDe 283 gerapporteerde gevallen waren alle bewezen of "verdacht van". Hoe ze dat definieren weet ik niet.
Op zich zijn specifieke symptomen en de aanwezigheid van
Het topic zal al haast naar discussie moeten verhuizen denk ik :rolleyes:
Gaat al haast niet meer over kruiskruid, alhoewel het wel de basis is.
JKK vergiftiging geeft géén specifiek ziektebeeld, ( er zijn veel meer oorzaken van leverfalen) alleen door sectie kan een vergiftiging aangetoond omdat het wel een specifiek afwijkingspatroon aan de lever geeft.
In Engeland zijn ze inmiddels ook aan het monitoren geslagen en vorig jaar waren er ca 13 bewezen slachtoffers, Dit kunnen er natuurlijk best meer zijn want niet iedereen laat sectie verrichten.
In Nederland is er nog geen monitoringssysteem en er wordt ook vrij weinig sectie verricht omdat mensen denken dat het vreselijk duur is. Dat valt enorm mee.
Om er wat aan het probleem te doen is dus wel degelijk kennis nodig van de plant, maar ook van de werking van die PA s, je moet de problemen wel onder ogen zien maar niet uitvergroten.
Ik ben nu aan het onderzoeken welke grassen geschikt zijn voor paarden en een goede zode maken. Engels raaigras dat in de meeste weides groeit kan niet zo erg goed tegen kort afgrazen en belopen.  Koeien grazen heel anders als paarden en laten het groeipunt van het gras wel staan, paarden bijten gras veel korter af en hollen zo de grasmat uit. Er zijn grassen met een veel lager groeipunt. Dit soort beheersmaatregelen over weide en weideonderhoud zouden  kunnen bijdragen aan een oplossing. Veel paardenweides zijn overbegraasd en te schraal, zeg maar uitgeput. Tussen schraal en uitgeput begint vaak de verwarring bij paardenhouders.  Dat maakt vestiging in zo'n weide wel erg gemakkelijk.
Er is een gebrek aan kennis en informatie voor paardenhouders over hoe ze met de wei om kunnen gaan.  En er is een groot gebrek aan kennis over de verspreidingstaktiek van de plant en welke voorwaarden hij graag wil om een levensvatbare populatie te worden. Ook wordt hij heel vaak verward met andere planten.
Het is trouwens voor mij de enige plant waar ik veel van weet  :D

Esther

Esther

CiteerGoed verhaal, Esther! (dat van Hecht en Pelser 2005).
Sterk geformuleerd en redelijk onderbouwd.

De zaak zou nog flink aan geloofwaardigheid kunnen winnen als je:
1) wat soortentellingen zou kunnen (laten) doen aan gangbaar hooi op de markt;
2) wat statistiek zou kunnen bemachtigen over aangetoonde JKK-vergiftiging in Nederland.
3) een mogelijke relatie tussen 1) en 2) zou kunnen laten zien. (Leuk promotie-onderwerp?)

1 ) Ik heb geinformeerd bij de gezondheidsdienst voor dieren hoe vaak er hooimonsters ingestuurd worden, vprig jaar was dat een tiental waarvan er 2 positief.

2 ) Er is in Nederland (nog)  geen statistiek over aangetoonde gevallen, er wordt wel over nagedacht om zo n systeem te maken.

3 ) Ik ga voor eredoctoraat, ik ben autodidact  ;)  ( ik heb wel enorm veel hulp van deskundigen hoor , zij hebben me gestimuleerd om te gaan leren en onderzoeken)

Esther

Limosa

#19
Hoi Esther,

Een mooi en leerzaam verhaal wordt hier afgegeven, maar nu heb ik nog even een vraag over (zware)bemesting. In hoeverre belemmerd dit de groeiomstandigheden van de JKK?

Paardenweiden worden over het algemeen matig bemest en dan alleen met drijfmest of vaste mest oftewel dierlijke mest. Terwijl gangbare landbouwpercelen zwaarder bemest worden met zowel drijf- als kunstmest. Ik heb zelf het idee dat JKK slecht tegen zware bemesting opgewassen is. Als dit zo is dan zijn gangbare percelen minder geschikt voor JKK. Met als toevoeging hierbij dat de opmars van JKK dan ook deels toegeschreven kan worden aan de verminderde en strenger gereguleerde mestgift als gevolg van ministriele wetgeving. Paardenweiden zijn dan daarentegen wat nutrientenarmer en daarom
beter geschikt voor JKK en je ook schrijft dat paarden de grasmat uithollen en dat daardoor JKK ook meer kans krijgt om zich te vestigen.

Ik werk zelf op enkele boerderijen en weet dat er een veehouder is die een pol van enkele JKK- planten aan de rand van een sloot heeft staan, welke net het land in groeit. Het perceel en dus ook een deel van de pol wordt zo'n drie tot vier maal per jaar gemaaid. Deze pol staat er al jaren en breidt zich maar mondjesmaat uit, allen langs de rand van de sloot. Daar de veehouders een meter uit de sloot moeten blijven met de bemesting kan ik me voorstellen dat met name de randen van (gangbare)  percelen "gevaar" lopen voor JKK vestiging omdat deze stikstofarmer zijn.
Groeten,

Joachim

Esther

Hallo Joachim

Door zwaardere bemesting is de grasmat dichter. JKK kiemt niet in een dichte grasmat. Harper en Wood en Poole en Cairns hebben hier onderzoeken naar gedaan. Of dat land was bemest dat weet ik eerlijk gezegd niet, maar duidelijk is wel dat JKK een open plekje en licht nodig heeft om te kunnen kiemen. In een dichte grasmat kiemde er geen een zaadje.  De zaden vliegen trouwens ook slecht, de meeste vallen vlakbij de plant.
Ik ben nog bezig met informatie verzamelen over geschikt beheer voor paardenweilanden, paarden moeten wel schraler dan koeien. Maar daardoor is er dus vaak een open zode in paardenweides.  Het moet wel mogelijk zijn om een dichte zode te krijgen met verschillende geschikte grassen en minder bemesting dan een koeienweide.

Ik ben erg benieuwd hoe de zode er uit ziet aan die rand van die sloot. Duidelijk is wel dat er geen grote populatie JKK ontstaat, nu zal de plant vast voor de bloei gemaaid worden ieder jaar, daarom wordt ie ouder dan twee jaar.

Esther

Limosa

Hoi Esther,

Wat betreft de openheid van de grasmat heb ik nog even een vraagje. In zwaar bemeste weides zie je vaak dat bij inzaai of door extreme droogte open plekken vallen in de grasmat, deze ingenomen worden door vogelmuur en ridderzuring. Dit zijn ook planten, en dan met name vogelmuur, die ook niet in een dichte grasmat door kunnen breken. Dit gebeurt trouwens redelijk vaak in het perceel waar JKK aan de rand staat waar de kale plekken overigens aan de andere kant van het perceel staan, ongeveer op 150 m afstand. Wat betreft de zaadverspreiding geloof ik inderdaad wel dat het zaad niet over grote afstand vervoerd wordt, anders zouden deze kale plekken toch ook een prooi kunnen zijn voor JKK. al met al heb ik toch het idee dat bemesting wel een rol speelt in de vestiging van JKK, maar hierin is nog volop discussie mogelijk want ik kan mijn theorie niet met onderzoek ondersteunen.

De rand van de sloot is van een andere samenstelling. Behalve JKK groeien er ook andere grassoorten (geen engels of italiaans raai), boerenwormkruid, mossen, kruipende en scherpe boterbloem, soms een verdwaalde koekoeksbloem en veldzuring. De plant wordt zo'n drie maal gemaaid, waarbij het van het beweidingsplan en dus indirect van het groeistadium van de grasmat afhangt wanneer de eerste maaisnede plaatsvindt, maar het feit is dat deze pol zo'n twee tot drie keer per jaar tot bloei komt. De laatste snede van dit jaar (half/eind september) heb ik meerder bloeiende planten uit het gras gehaald. Hetzelfde geldt voor de eerste en tweede snede. Het zou ook kunnen zijn dat de oude planten afsterven en dat er nieuwe bij komen die de populatie in stand houden en een iets uitbreiden, ik heb namelijk het idee dat de populatie steeds iets opschuift (in dit geval naar rechts).
Groeten,

Joachim

Esther

In principe groeit JKK graag op schrale grond, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd.
planten houden zich niet aan de regeltjes zoals die wij mensen voor hen bedenken. Als er in een flora staat dat de plant meestal op schrale grond groeit, dan wil dat niet zeggen dat de plant nooit op een voedselrijke grond zal groeien. Het voorkomen van een plant in een bepaalde omgeving wordt door heel veel biotische en abiotische factoren bepaald. Het kan zijn dat 1 (of meerdere) van deze factoren niet optimaal voor de plant is (bijvoorbeeld een bodem die wat voedselrijker is dan Jakobskruiskruid dat ideaal zou willen hebben), maar dat dit gecompenseerd wordt door andere factoren die wel optimaal zijn (bijv. een bodem die verstoord is).
Ik denk wel dat zwaar bemeste grond niet echt ideaal is voor JKK en de vestigingskans veel kleiner is omdat er dan toch meestal wel een gesloten zode is.
Een plant kan best opschuiven, uit wortelrestanten maakt ie gewoon nieuwe planten dat is de overlevingsstrategie van JKK. Ik vind het een hele boeiende plant die mijn interesse voor biologie en ecologie heeft gewekt.  Voor ik me in JKK ging verdiepen wist ik helemaal niets van biologie. Kortom ik leer me suf en vind het hardstikke leuk.

Esther


huysse

Zit het gevaar, voor Nederland, niet vooral in aangekocht hooi?

Groet,
Marijke

Esther

CiteerZit het gevaar, voor Nederland, niet vooral in aangekocht hooi?

Groet,
Marijke
Ja hooi uit natuurgebieden en bermen zijn risicovol, dan herkennen dieren het niet meer en eten het gewoon op. Er is nog geen regelgeving in Nederland die JKK als ongewenste stof in diervoeder beschrijft. Maar natuurbeheerders waarschuwen wel nadrukkelijk voor eventuele risico s van natuurhooi. Een probleem is vaak dat het wordt uitbesteed aan onderaannemers die maaien, ik denk zelf dat dit vooral voor bermhooi telt dat dit hooi toch in de handel terecht komt. Helaas weet ik dus niet hoe er echt met bermhooi om wordt gegaan en of dat echt in de handel komt.
Bij dat hooiarrest  (Woensdrecht)  wisten beide partijen niet van JKK, daar is vroeg gemaaid en waren er enkel rozetten. De eigenaar wist het niet en de maaiers wisten het niet. Je kunt dus niet zeggen dat doelbewust is geweest. Onkunde was het van beide partijen. Met kennis van de plant was het wel te voorkomen geweest.

Esther


huysse

Tubantia 8 decmeber 2006:

Gemeente laat giftige planten ongemoeid Op advies van het Rijk
EIBERGEN - Op advies van het Rijk en de provincie onderneemt de gemeente Berkelland geen actie om giftige planten als het jacobskruiskruid te bestrijden. De gemeente verplicht zich wel om bermmaaisel waarin giftige planten zitten, buiten het bereik te houden van dieren. Berkellandse boeren betreuren de opstelling van de gemeente.

(http://www.berkelland.tctubantia.nl/)

Gert Kremer

5-tal planten achter m'n woning mogen blijven staan tot dat ze dood gaan.
Allen bedankt voor de reaktie, leerzaam.
Groeten,
Gert Kremer.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.