Gewone met bakje

Gestart door Tukkerbird, januari 09, 2012, 21:32:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tukkerbird

Hallo,
Dit lijkt mij op alle punten een gewone Boomkruiper op het bakje na, gewone kunnen dus een bakje hebben ;)
Beide foto,s van het zelfde beestje, foto trapje is gedraaid.

Gr.Martin

BramtK

Als je naar de slagpentoppen kijkt, dan zie je dat de spatiering tussen de verschillende witte topvlekken, op één punt wat groter is. Wellicht een aanwijzing dat een slagpen ontbreekt. Heb je die mogelijkheid overwogen?
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Martin:
De aan- of afwezigheid van een 'bakje' of het 'overlapkenmerk' treedjes p8-p7-p6 is/zijn op zichzelf niet diagnostisch Martin en ook in dit topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=43104.0 heb ik dat al aangegeven. Ook zelf vond ik al eens gewone Boomkruipers met een prima 'bakje' of 'overlapkenmerk'. Maar behalve dat dit toch een zeldzaamheid is heb ik tot dusverre nog nooit een gewone Boomkruiper gezien ('live' of op foto's) die beide trapjeskenmerken (dus 'bakje' + 'overlapkenmerk') vertoonde zoals vrijwel alle Taiga's/Kortsnavels.
Bram:
Zo te zien, naar de treedjes van het 'trapje' gekeken, zijn toch alle handpennen aanwezig. In dat geval is de spatiëring die jij aanhaalt overigens meer lijkend op die (gewoonlijk) van Taiga/Kortsnavel (duidelik groter 'gat' tussen top p7-p6 dan tussen top p8-p7) dan op die (normaliter) van gewone ('gat' tussen top p8-p7 ca. gelijk aan dat tussen top p7-p6).

Het lijkt me verder dat de tekening op de grootste alula-veer óók wat meer doet denken aan die van Taiga/Kortsnavel (weinig of geen wit langs de buitenrand tegen dikke witte rand bij gewone maar bij beide soorten is dit tamelijk variabel!). Of dat allemaal aanwijzingen zijn dat we hier wellicht met een hybride te maken hebben, weet ik niet. Opmerkelijk is wel dat de vogel verder toch erg weinig van een Taiga/Kortsnavel heeft en misschien is dit alleen maar een wel erg duidelijk bewijs van de variabiliteit van gewone Boomkruiper.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Het determineerboek Handkenmerken voor ringers bevat een uitgebreide tabel met onderscheidingskenmerken tussen Boomkruiper en taigaboomkruiper. Het belangrijkste van die tabel staat er vetgedrukt boven: "Gebruik alle kenmerken. Baseer de determinatie niet op één kenmerk".
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op januari 10, 2012, 13:50:05 PM
Het determineerboek Handkenmerken voor ringers bevat een uitgebreide tabel met onderscheidingskenmerken tussen Boomkruiper en taigaboomkruiper. Het belangrijkste van die tabel staat er vetgedrukt boven: "Gebruik alle kenmerken. Baseer de determinatie niet op één kenmerk".

Ik weet zo uit mijn hoofd niet welke kenmerken in dat determineerboek gebruikt worden maar volgens mij zijn die allemaal (?) gebaseerd op  de 'ouderwetse' benadering. In het genoemde topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=43104.0 heb ik aangetoond dat je in principe kunt volstaan met 2 kenmerken (de 'trapjeskenmerken', zie hierboven) mits in combinatie met elkaar gebruikt.........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Citaat van: frankneijts op januari 10, 2012, 13:40:12 PM
Zo te zien, naar de treedjes van het 'trapje' gekeken, zijn toch alle handpennen aanwezig. In dat geval is de spatiëring die jij aanhaalt overigens meer lijkend op die (gewoonlijk) van Taiga/Kortsnavel (duidelik groter 'gat' tussen top p7-p6 dan tussen top p8-p7) dan op die (normaliter) van gewone ('gat' tussen top p8-p7 ca. gelijk aan dat tussen top p7-p6).

Akkoord Frank, eigenlijk niet verder gekeken dan dat ene gaatje en ik vroeg me af of de vraagsteller wel verder had gekeken.
Groeten,

Bram ter Keurs

Tukkerbird

Citaat van: BramtK op januari 10, 2012, 15:37:11 PM
Citaat van: frankneijts op januari 10, 2012, 13:40:12 PM
Zo te zien, naar de treedjes van het 'trapje' gekeken, zijn toch alle handpennen aanwezig. In dat geval is de spatiëring die jij aanhaalt overigens meer lijkend op die (gewoonlijk) van Taiga/Kortsnavel (duidelik groter 'gat' tussen top p7-p6 dan tussen top p8-p7) dan op die (normaliter) van gewone ('gat' tussen top p8-p7 ca. gelijk aan dat tussen top p7-p6).

Akkoord Frank, eigenlijk niet verder gekeken dan dat ene gaatje en ik vroeg me af of de vraagsteller wel verder had gekeken.

Eigenlijk niet echt op gelet omdat hij aan de andere kant het zelfde bakje vertoond.
Verder klopt er inderdaad weinig voor Kortsnavel/taiga.

Frank, Ik zag de vraag in het topic staan over een voorbeeld van een gewone Boomkruiper met bakje. Dat je er al één geplaatst had met bakje was mij ontgaan, vast over heen gelezen.

De foto,s waren ook meer als voorbeeld dan de vogel op naam te brengen.
Hybride zou inderdaad kunnen, het lijkt er trouwens op of er bij ons geen duidelijke Boomkruiper of Kortsnavel/Taiga te vinden is ;)

Heren bedankt voor de reacties.

Gr.Martin

frankneijts

#7
Citaat van: tukkerbird op januari 10, 2012, 18:00:09 PM
Citaat van: BramtK op januari 10, 2012, 15:37:11 PM
Citaat van: frankneijts op januari 10, 2012, 13:40:12 PM
Zo te zien, naar de treedjes van het 'trapje' gekeken, zijn toch alle handpennen aanwezig. In dat geval is de spatiëring die jij aanhaalt overigens meer lijkend op die (gewoonlijk) van Taiga/Kortsnavel (duidelik groter 'gat' tussen top p7-p6 dan tussen top p8-p7) dan op die (normaliter) van gewone ('gat' tussen top p8-p7 ca. gelijk aan dat tussen top p7-p6).

Akkoord Frank, eigenlijk niet verder gekeken dan dat ene gaatje en ik vroeg me af of de vraagsteller wel verder had gekeken.

Eigenlijk niet echt op gelet omdat hij aan de andere kant het zelfde bakje vertoond.
Verder klopt er inderdaad weinig voor Kortsnavel/taiga.

Frank, Ik zag de vraag in het topic staan over een voorbeeld van een gewone Boomkruiper met bakje. Dat je er al één geplaatst had met bakje was mij ontgaan, vast over heen gelezen.

De foto,s waren ook meer als voorbeeld dan de vogel op naam te brengen.
Hybride zou inderdaad kunnen, het lijkt er trouwens op of er bij ons geen duidelijke Boomkruiper of Kortsnavel/Taiga te vinden is ;)

Heren bedankt voor de reacties.

Gr.Martin

Begrijp me niet verkeerd Martin: het blijft uitermate boeiend om zulke (goede) foto's te zien van 'boomkruipers' met 'geleende' kenmerken! Waarbij het overigens opvallend is dat het vrijwel altijd gewone Boomkruiper zijn (of daar zeer sterk op lijken..) die kenmerken van Taiga/Kortsnavel tonen maar zelden of nooit andersom. Dit met uitzondering van de zang want daar zijn het juist (meestal) de Taiga's die elementen van gewone Boomkruiperzang gebruiken en zelden of nooit andersom.....
Overigens staan in het al vaker genoemde topic hier http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=43104.150#lastPost (post 159) 2 foto's van een qua 'bakje' vergelijkbare (althans de rechtervleugel..) gewone Boomkruiper die ik begin 2009 fotografeerde bij Valkenswaard.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Tukkerbird

 
Bedankt Frank, Ik heb de foto, s gezien en die heeft inderdaad zo, n zelfde bakje.

Het blijven interessante vogeltjes en een al die variatie maakt het juist weer spannend.

Gr.Martin