Bijzondere vondsten

Gestart door Jan vH, januari 09, 2012, 20:23:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Het lijkt me wel leuk om hier een nieuw topic te starten met bijzondere vondsten van gallen. Dat mogen je eigen waarnemingen zijn, maar ook ontdekkingen van anderen (dan wel de bron en ontdekker erbij zetten). Een bijzondere vondst hoeft geen nieuwe soort voor Nederland te zijn, maar kan ook de eerste voor een provincie op Waarneming.nl zijn, of bijvoorbeeld een soort waar je al heel lang naar had gezocht en nu eindelijk gevonden.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Mijn vondst van vandaag:



De Schimmelende bremgalmug, Asphondylia sarothamni. De eerste voor Midden-Nederland op Waarneming.nl. Het was ook de eerste keer dat ik de soort tegenkwam, na al heel wat bremstruiken te hebben afgezocht op gallen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

#2
Vandaag vond ik zes gallen van de Knotsgalwesp, Andricus inflator, langs de Hoevelakenseweg bij Terschuur, mijn eerste waarneming van deze soort. Ook dit was de eerste waarneming op Waarneming.nl in de provincie Gelderland.

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Margreet Kwh

Leuk topic, Jan!
Deze van Karel hoort er wel bij: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=164974.0, een vondst van Chilaspis nitida op Moseik.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jan vH

Citaat van: MarKoHu op januari 11, 2012, 23:52:14 PM
Leuk topic, Jan!
Deze van Karel hoort er wel bij: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=164974.0, een vondst van Chilaspis nitida op Moseik.

Ja, dat is zeker een leuke vondst.  :duim:

Dit is natuurlijk ook een bijzondere vondst: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=172737.0 (Myopites apicatus gevonden door Grada Menting).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

En vandaag weer een eerste waarneming op Waarneming.nl, nu van Hexomyza sarothamni, Bremtakmineerder.

Jan van Harten
Validator Plantengallen

JW_2all

#6
Citaat van: Jan vH op januari 09, 2012, 20:23:18 PM
Een bijzondere vondst hoeft geen nieuwe soort voor Nederland te zijn, ...

Voor mij begon het wel daarmee in 2002 .... Toen was er nog geen waarneming.nl, nu wel.
Ik ben er blij mee. Toen moesten nieuwe soorten gepubliceerd worden. Nu kun je ze bij een admin melden, met verzoek tot opname in de database. Dat scheelt heel veel werk, en dus tijd die je met waarnemen kunt doorbrengen, in plaats van typend en zwoegend op kopij.

Goed initiatief trouwens, zo'n topic voor nieuwe vondsten.
Groet,
Jan

ejslootweg

Mooi topic. Hier nog een eerste voor wrn.nl: zilverschoonviltmijt gevonden op kruipganzerik bij Staverden.

http://waarneming.nl/waarneming/view/56329715




groeten, Erik
groeten, Erik

Jan vH

Vandaag ben ik ondanks de kou even gallen wezen zoeken op industrieterrein De Hoef in Amersfoort. De meest bijzondere vondst was Langgerekte bremknopgalmug, Dasineura tubicoloides. Weer een nieuwe soort voor Waarneming.nl. Andere leuke vondsten waren Ramshoorngalwesp in twee uurhokken (1 en 2), Brembolletjesmijt, eerste waarneming provincie Utrecht, ook in twee uurhokken (1 en 2) en Schimmelende bremgalmug, ook nieuw voor de provincie Utrecht. Daarnaast waren er nog algemene soorten als Colanootgalwesp en Knoppergalwesp. Ik ga zeker later dit jaar nog een keer zoeken in het gebied, want het is wel een leuk gebied voor gallen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Het vorige bericht in dit topic was van januari, dus nu een kort overzicht van alle gallenwaarnemingen op Waarneming.nl in februari. Een overzichtje van de stijging bij een aantal soorten (voor het streepje het aantal van februari 2011, na het streepje het aantal van februari 2012):
Knikkergalwesp: 7 - 50
Colanootgalwesp: 2 - 28
Ananasgalwesp: 2 - 44
Aardappelgalwesp: 5 - 39
Eikentopgalwesp: 0 - 7
Frambozentakgalmug: 2 - 9
Hazelaarkatjesmijt: 2 - 13
Hazelaarrondknopmijt: 1 - 7
Brembolletjesmijt: 0 - 10

Mijn leukste vondsten in februari:
Late berkenzaadgalmug, eerste waarneming Gelderland
Berkenknopmijt, ook eerste waarneming Gelderland (geen camera bij me)
Niergalwesp, eerste waarneming Utrecht
Bremtakmineerder, eerste waarneming Utrecht
Langgerekte bremknopgalmug, tweede locatie op Waarneming.nl (na eerste waarneming in januari)

Andere leuke waarnemingen die ik langs heb zien komen:
Spitse kegelgalwesp, vijfde waarneming op Waarneming.nl, noordelijkste tot nu toe.
Sparappelgalluis, eerste waarneming Noord-Holland
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

De laatste tijd ontdek ik steeds meer nieuwe locaties van Ramshoorngalwesp in de gemeente Amersfoort. In twee maanden tijd is het aantal kilomterhokken met Ramshoorngalwesp gestegen van 5 naar 17. Waarschijnlijk komt de soort in nog meer kilometerhokken in Amersfoort voor, want ik heb nog niet alle kilometerhokken onderzocht. Het zoeken naar de soort levert ook andere leuke dingen op, zoals het Kruikgalletje die ik vandaag vond (dichtstbijzijnde waarnemingen bij Haarlem en Dalfsen).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Margreet Kwh

Leuk dat je zo actief bent, Jan!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ejslootweg

#12
Ik denk dat deze vergroeiing in slangenkruid veroorzaakt wordt door Aceria echii, maar die lijkt niet eerder gevonden te zijn in Nederland. De mijten zijn met een loep goed te zien.

http://waarneming.nl/waarneming/view/70045196



groeten, Erik
groeten, Erik

Jan vH

Citaat van: ejslootweg op juli 28, 2012, 12:29:25 PM
Ik denk dat deze vergroeiing in slangenkruid veroorzaakt wordt door Aceria echii, maar die lijkt niet eerder gevonden te zijn in Nederland. De mijten zijn met een loep goed te zien.

Mooie vondst, maar vrijwel zeker eerder gevonden in Nederland (maar niet herkend?). Zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=198360.0.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

MC

#14
Nieuw voor waarneming.nl:
-gallen
Wilgtopgalmug - Rabdophaga exsiccans oostkant Terschelling
Hoornbloemgalmug - Dasineura  lotharingiae op de Boschplaat Terschelling, inmiddels ook op één plek in Zeeland.
Springende kamperfoeliegalmug - Contarinia  lonicerae Bennekom.
Physemocecis hartigi Lindevlekgalmug.Vlodrop station, Meinweg
Katwilgbladrandwesp - Phyllocolpa scotaspis bij Wageningen en Achterhoek
Rietgrasluis - Rhopalomyzus lonicerae Bennekom op Rode kamperfoelie.
Jeneverbesmijt - Trisetacus quadrisetus Junner Koeland, Overijssel
Berkenbladnerfgalmug - Massalongia ruber Ommen, Overijssel.
Biggenkruidmijt - Aceria hypochoerina Junner Koeland, Overijssel
gal-inquilinen
Dasineura fastidiosa westkant Terschelling. Inquiline van berkenzaadgallen
Dasineura interbracta Achterhoek en westkant Terschelling. Inquiline van berkenzaadgallen
Synergus clandestinus Weld, 1952  Gelderse vallei bij Veenendaal. Vast al vaker gezien maar niet herkent en/of ingevoerd, oa op foto van Floris Grotenhuis. Inquiline van zaadgal op eikels.
vliegenmijnen
Phytomyza conyzae mijn op asterfijnstraal sp. in Zeewolde en Opheusden
Aulagromyza populicola mijn op populier bij Renswoude, Gelderse vallei
Americina media of A. vittata, mijn op salomonszegel Geldere vallei bij Ederveen
Liriomyza cicerina mijn op honingklaver, Renkums beekdal
Phytomyza pimpinellae mijn op kleine bevernel, Blauwe Kamer
Phytomyza pullula mijn op boerenwormkruid, Bennekom
Liriomyza erucifolii mijn op kruiskruid, Blauwe Kamer
Liriomyza tanaceti mijn op boeremwormkruid, Meinweg en Bennekom
Hydrellia mutata mijn op krabbescheer, de Wieden
Aulagromyza tridentata mijn op wilg, Wageningen
Pegomya setaria mijn op zwaluwtong. Bennekom
andere mijnen
Fenusa altenhoferi mijn van bladwesp op Iep, Wageningen
Pseudodineura fuscula mijn van bladwesp op boterbloem, Meinweg
Orchestes testaceus mijn van snuitkever op els, de Wieden
Comasinus setiger  mijn van snuitkever op biggenkruid, Achterhoek
Trachys troglodytes mijn van prachtkever op Blauwe knoop, Veenendaal


Nieuwe waardplant:
Zaterdag elzenviltmijt op witte els. Is volgens Gallenboek alleen op zwarte els bekend.
Paar weken terug op diverse plekken op Terschelling in aantal zegge-urntjesbrand op zandzegge (in NL alleen bekend van moeraszegge als ik het goed heb).

Andere leuke dingen:
gallen
Moerasspireabladplooigalmug - Dasineura engstfeldi eerste buiten Zuid-Limburg en 2de locatie op wn.nl, Opheusden
Pruimenrandjesmijt - Eriophyes similis Ommen. Eerste in Overijssel en 2de voor wn.nl
Vlierbloesemgalmug - Placochela nigripes Bennekom. Eerste in Gelderland en 2de voor wn.nl
Rode Hertshooigalmug - Dasineura hyperici Moerputten. Nieuw voor Brabant en 2de locatie op wn.nl
Wederikmijt - Aceria laticincta bij Veenendaal met Erik Slootweg. Eerste in Utrecht, 2de voor waarneming.nl. Overigens ondanks goed opletten niet in Rottige Meenthe gevonden.
Zaadgalwesp - Andricus legitimus op Zomereik bij Veenendaal en de Moerputten. Eerste voor Utrecht en voor Noord-Brabant, 3de en 4de locatie voor wn.nl
Zwarte klimopluis - Aphis hederae Bennekom. 3de locatie wn.nl
Bramenplooigalmug - Dasineura plicatrix Terschelling, Bennekom, Moerputten, Veenendaal, Renswoude. Nieuw voor Gelderland, Noord-Brabant en Terschelling 7-14de locatie
Grauwe wilgbladrandmijt - Aculus craspedobia Ommen, Millingerwaard, Moerputten, Renswoude.  Nieuw voor Overijssel, Utrecht en Noord-Brabant.
Boswilgbladrolwesp - Phyllocolpa anomaloptera bij Zeewolde. Eerste voor Flevoland en 5de locatie voor wn.nl
Lindebladrolmijt - Phytoptus tetratrichus bij Zeewolde. Eerste voor Flevoland en 5de locatie voor wrn.nl
Behaarde besgalwesp - Neuroterus tricolor Wageningen. Eerste voor Gelderland.
Beukenbladrolmijt - Acalitus stenaspis station Driebergen-Zeist. Eerste voor Utrecht
Struikheidemijt - Aceria exigua Ommen. Eerste in Overijssel
Grauwe wilgbladwesp - Pontania pedunculi bij de Moerputten. Tweede locatie in Noord-Brabant
Niergalwesp - Trigonaspis megaptera bij de Moerputten, 3de locatie in Noord-Brabant.
Eikenbuitenlobgalmug - Macrodiplosis dryobia bij Opheusden en Moerputten. Tweede voor Gelderland en Noord-Brabant.
Echt Moederkoren - Claviceps purpurea tweede van Noord-Brabant op wn.nl in de Moerputten
Pimpernelroest - Xenodochus  carbonarius Moerputten. 5de waarneming op wn.nl, wel bekend uit het gebied.

mijnen
Sleedoornhangmatmot - Lyonetia prunifoliella eerste waarneming Flevoland volgens wn.nl en microlepidoptera.nl. Mijn in Zeewolde
Populierenmineermot - Stigmella trimaculella gangmijn op populier. Eerste voor Gelderland.
Phytomyza spinaciae mijn op Spaanse ruiter. Eerste voor Gelderland en 5de locatie wn.nl
Pegomya flavifrons op dagkoekoeksbloem. Bennekom, Achterhoek, Ommen. Eerste in Gelderland, 2de in Overijssel.
Phytomyza aquilegiae op akelei, Zeist. Eerste voor Utrecht
Rhynchaenus jota snuitkevermijn op ruwe berk. Ommen, eerste voor Overijssel en 3de locatie totaal.

Terschelling
Springende rolklaverbloemgalmug - Contarinia loti bij Cupido's Polder, de Boschplaat. Eerste voor Terschelling en Friesland en 3de locatie op wn.nl
Gladde wilgtakgalmug - Rabdophaga dubiosa op kruipwilg. Eerste voor Terschelling en 3de locatie op wn.nl
Zegge-urntjesbrand - Farysia thuemenii  op zandzegge. Eerste voor Terschelling en 3-6de locatie op wn.nl
Berkenzaadschubgalmug - Semudobia skuhravae op Terschelling en Achterhoek. Eerste voor Terschelling, Friesland en de Wadden en eerste voor Gelderland.
Late berkenzaadgalmug - Semudobia  tarda op Terschelling en in de Achterhoek. Eerste voor Terschelling, Friesland en de Wadden en tweede voor Gelderland.
Duindoornmijt - Aceria nalepai op duindoorn bij Noordvaarder, Terschelling. Eerste voor Terschelling, Friesland en Waddeneilanden.
Gewone berkenzaadgalmug - Semudobia  betulae bij West-Terschelling. Eerste voor Terschelling, Friesland en Waddeneilanden.
Havikskruidbladluis - Aphis hieracii op schermhavikskruid bij de Boschplaat, Terschelling. Eerste voor Terschelling, Friesland, Waddeneilanden en de duinen.

mijn voornaamste oogst mei t/m juli 2012
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

wouterbosgra

Citaat van: MC op augustus 06, 2012, 20:43:32 PM
Nieuwe waardplant:
Zaterdag elzenviltmijt op witte els. Is volgens Gallenboek alleen op zwarte els bekend.

Leuk! Was me ook al opgevallen: http://waarneming.nl/waarneming/view/56365512

MC

nieuwe mijn, Liriomyza pascuum op heksenmelk!

weten jullie trouwens waar je de status kunt veranderen op wn.nl?
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Jan vH

Citaat van: MC op augustus 20, 2012, 14:28:28 PM
nieuwe mijn, Liriomyza pascuum op heksenmelk!

weten jullie trouwens waar je de status kunt veranderen op wn.nl?

Leuke vondst!

Je kunt het veranderen van de status ook aanvragen in het topic 'Ontbrekende soorten'. Het handigst is om het direct te doen als je de soort aanvraagt, maar dat is niet per se nodig. Ik heb bijvoorbeeld een keer de status van de Kraaiheidemijt laten wijzigen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

MC

#18
ok, dank. Als jullie nog ideeën hebben welke soorten aangepast dienen te worden, laat maar weten dan maak ik een lijstje voor Hisko.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

ejslootweg

hier was ik wel blij mee vandaag;

Egelgalwesp - Andricus grossulariae
http://waarneming.nl/waarneming/view/71197275


groeten, Erik
groeten, Erik

Margreet Kwh

#20

Gisteren (5 maart 2013) had ik een bijzondere vondst van het Narrentasje. Narrentasje of Hongerpruimenschimmel, Taphrina pruni Tul., is een schimmelaantasting van de vruchten van verschillende soorten Prunus. Ik vond er een stuk of 6 in een vermoedelijke Sleedoornstruik in het Poelpolderpark. Zie de waarneming. Op mijn foto zijn de vervormde vruchten als zwarte zakjes te zien; helaas is de scherpstelling wat misgegaan.
Edit: Vandaag (7 maart 2013) ben ik teruggegaan en heb vastgesteld dat het inderdaad om een Sleedoorn gaat. Er staan daar enkele struiken. Ik heb ook eens nauwkeurig geteld en ik telde er 50!

Deze soort was in Meerwijk al in 2009 gevonden op Sleedoorn, door Dik Vonk, zie zijn waarneming. Hij fotografeerde de vervormde vruchten in juni. Toen zagen ze er zo uit:


Vandaag (6 maart 2013) kreeg ik bericht van Frank van Spelde dat hij speciaal naar deze gallen in het Poelpolderpark was gaan kijken, leuk! Zijn foto's zijn een stuk scherper.
Hier is zijn waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/74187409
en hier één van zijn foto's:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Margreet Kwh

#22
Ja, inderdaad, Wouter! Vandaag ben ik teruggegaan voor een betere foto en een nauwkeurige telling. Ik telde wel 50 hongerpruimpjes!
En ik houd het nu op Sleedoorn.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jan vH

Vanmorgen vond ik Haagbeukkromnerfmijt in het natuurgebied waar ik gallen inventariseer, landgoed Schaffelaar. Vorig jaar heb ik de bomen ook goed bekeken (dacht ik), maar toen vond ik alleen Haagbeuknerfhoekmijt. Vandaag dus allebei.


http://waarneming.nl/waarneming/view/76618762
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Volker

Hoi Jan

Was de haagbeuk ?

Groet Volker


Jan vH

Die Aceria tenella lijkt me ook wel zeker.  :duim: Leuk dat je ze ook op een boom hebt, mooie foto!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

henkjanvdkolk

Citaat van: Jan vH op juni 07, 2013, 11:44:08 AM
Die Aceria tenella lijkt me ook wel zeker.  :duim: Leuk dat je ze ook op een boom hebt, mooie foto!

Dat is toch jouw foto waarop Volker alleen heeft aangegeven waar beide soorten te zien zijn :D!?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Jan vH

Citaat van: henkjanvdkolk op juni 07, 2013, 16:38:13 PM
Citaat van: Jan vH op juni 07, 2013, 11:44:08 AM
Die Aceria tenella lijkt me ook wel zeker.  :duim: Leuk dat je ze ook op een boom hebt, mooie foto!

Dat is toch jouw foto waarop Volker alleen heeft aangegeven waar beide soorten te zien zijn :D!?

Blijkbaar was ik nog niet helemaal wakker vanmorgen.  :duim: ;D
Jan van Harten
Validator Plantengallen

MC

vanmorgen na de 100ste x opletten: eindelijk de haagbeuknerfhoekmijt op de haagbeukheg bij mijn fietsenhok
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven