Bug reports / Bugmeldingen Obsmapp 1.3.n

Gestart door hiskodevries, januari 09, 2012, 15:37:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

chatman

Citaat van: Alex Kwak op januari 19, 2012, 22:11:39 PM
Ik vermoed dat het telkens maar ophalen van een gebiedsnaam 'killing' is, met name bij een matige internetverbinding. Moeten we echt wat aan doen...

Zo best kunnen.

Afgelopen weekend schakelde obsmapp tussen drie verschillende gebieden. Terwijl ik amper van positie veranderde.
Dat was bij Drouwernerzand. Ik vind dit gebied niet zo interessant om nog een keer naar toe te gaan, maar ik zoek wel een ander bos op.

Jan-Jaap Spaargaren

#31
Hoi Alex,

Extra aanvullingen:
1. nog steeds zo; de openingspagina verschijnt eerst 5 a 6 seconden, dan krijg ik ca 5 seconden een zwart scherm (bovenin blijft wel batterij en meldingenbalkje zichtbaar).
2.Ik heb gemerkt dat al mijn voorkeursinstellingen elke keer weer op [b]default[/b] gezet worden als ObsMapp afgesloten wordt met de back-toets. Als je met de Home knop het scherm verlaat (bv om je post te lezen) blijft ObsMapp op de achtergrond actief. Als je ObsMapp daarna weer opent zijn je voorkeursinstellingen bewaard gebleven. Als je echter tussendoor een app-killer gebruikt hebt niet!
3. grijs is misschien niet het woord. Met back-toets (vanuit invoerscherm) krijg je het overzicht van je waarnemingen te zien, maar het scherm wordt binnen 1 seconde in-actief; de helderheid van het scherm zakt weg, hetgeen je dus ziet met name aan de witte letters (die dus grijs worden). Nog een keer de back-toets maakt het scherm weer actief en de letters helder.

Al deze bugs had ik niet met de vorige versie...
N.B. ik heb nooit Gebiedsnaam aan staan, maar heb de "Locatie weergeven" altijd op Rd-coordinaten staan.
hopelijk maakt je dit wat duidelijker wat er aan de hand kan zijn.

m.v.g. Jan-Jaap

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op januari 17, 2012, 23:15:26 PM
Hoi Alex,

Precies deze punten ervaar ik ook! Ik heb een HTC Legend.
1. Het langzame opstarten is elke keer hoor, niet alleen de eerste keer.
2. Ik heb aan den lijve ervaren dat AL mijn soortgroepinstellingen van ALLE soortgroepen op default zijn gezet! Heel vervelend want ik voer van veel soortgroepen waarnemingen in. Ik moet dus weer ALLE soortgroepen opnieuw instellen op mijn wensen (en die zijn overal anders dan de default). En dat is veel werk.
3. De 1e keer op de back-toets (vanuit invoerscherm) laat het overzicht van je waarnemingen zien, maar alles 'veranderd' ogenblikkelijk in grijs: je kan er niets meer mee, ook de menu-toets doet niets meer. Alleen met nogmaals de back-toets wordt het scherm weer actief (letters worden wit) en doet de menu-toets het weer.

m.n.v. Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Alex Kwak op januari 14, 2012, 21:50:00 PM
Citaat van: mdevries op januari 14, 2012, 21:24:45 PM
Goedenavond Alex,

Vandaag behoorlijke aan de slag geweest in het veld met de nieuw geïnstalleerde versie van ObsMapp 1.3.3. Helaas zijn mij wel een aantal bugs/veranderingen opgevallen.

1. ObsMapp start iets langzamer op als voorheen (verminderd het gebruikersgemak)

2. ObsMapp onthoud niet de aanpassingen die ik maak bij de "soortgroepsinstellingen" van Vogels (heb niet getest bij andere soortgroepen). Voorbeeld: Ik "vink" exoot/inburgerend aan. Als ik na verloop van tijd Obsmapp weer opnieuw opstart is het vinkje verdwenen.

3. Als ik naar mijn waarnemingenoverzicht wil gaan vanuit het invoerscherm, moet ik twee maal op de"back" toetst drukken. De tekst van het overzichtscherm veranderd dan van grijs naar wit. Dit is ook een verandering die het gebruikersgemak verminderd in het veld.

Ik hoop dat je hier iets mee kan. Ik gebruik een HTC sensation met de laatste updates van Android.

1) Dat is eenmalig: er moet heea geconverteerd worden tussen 1.2.x en 1.3x

2) Je bent de derde persoon die die meldt, 99% van de gebruikers heeft hier geen last van. Ik kan het niet reproduceren. Tot nu toe weet ik geen andere oplossing dan deinstalleren en opnieuw installeren. Je bent dan wel je oude waarnemingen kwijt in ObsMapp (niet op de site natuurlijk)

3) Begrijp ik niet. Kan je daar schermprintjes van geven? Wat gebeurt er dan tussen back-klik 1 en 2?

Alex Kwak

Hoi Jan-Jaap,

Gebruik je misschien de optie "gebiedsnaam" om de positie te tonen?

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan-Jaap Spaargaren

Hoi Alex,
ALs je bedoelt:
Instellingen/Locatie-instellingen/Locatie weergave/Gebiedsnaam
dan is het antwoord nee, ik heb hier Rd-coordinaten aanstaan (zoals in mijn vorige mail vermeld stond).
Als je een andere instelling bedoelt, weet ik niet waar ik die moet vinden...

groeten Jan-Jaap
Citaat van: Alex Kwak op januari 20, 2012, 21:03:49 PM
Hoi Jan-Jaap,

Gebruik je misschien de optie "gebiedsnaam" om de positie te tonen?

Alex.

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op januari 20, 2012, 21:12:35 PM
ALs je bedoelt:
Instellingen/Locatie-instellingen/Locatie weergave/Gebiedsnaam
dan is het antwoord nee, ik heb hier Rd-coordinaten aanstaan (zoals in mijn vorige mail vermeld stond).

Ok, dan ligt het daar niet aan  :(
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Kom je toevallig volgende maand op de Landelijke Vinderdag? Zo ja, zou je dan je toestel mee willen nemen. Ik moet dit gewoon een keer met eigen ogen zien  B)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan-Jaap Spaargaren

Was ik niet van plan helaas; gezin wil ook wel eens wat....
Maar ik woon in de omgeving van Alkmaar; is dat niet toevallig bij jou in de buurt?

Citaat van: Alex Kwak op januari 20, 2012, 21:16:48 PM
Kom je toevallig volgende maand op de Landelijke Vinderdag? Zo ja, zou je dan je toestel mee willen nemen. Ik moet dit gewoon een keer met eigen ogen zien  B)

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op januari 20, 2012, 21:33:58 PM
Maar ik woon in de omgeving van Alkmaar; is dat niet toevallig bij jou in de buurt?

Nope, Apeldoorn...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan-Jaap Spaargaren

Hoi Alex,
ik heb punt 2 nog wat verder getest voor je. Mijn ingestelde voorkeursinstellingen blijven behouden als ik een app-killer gebruik als ik ObsMapp verlaat (met Home-knop) uit het Instellingen-scherm (en ook de sub-schermen hiervan). Mijn voorkeursinstellingen zijn op defaultwaarden teruggezet als ik de app-killer heb gebruikt nadat ik ObsMapp verlaten heb uit het Overzicht-scherm. Hetzelfde scherm dus dat op in-actief gezet wordt als ik het Invoerscherm verlaten heb via de back-toets.
Ik vermoed dus dat er een bug zit in het (openen van het) Overzicht-scherm, die iets triggert om de default waaden op te halen. Misschien zorgt de bug voor een "Tilt" waardoor ObsMapp gereset wordt?

m.v.g. Jan-Jaap


Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op januari 20, 2012, 20:58:00 PM
Hoi Alex,

Extra aanvullingen:
1. nog steeds zo; de openingspagina verschijnt eerst 5 a 6 seconden, dan krijg ik ca 5 seconden een zwart scherm (bovenin blijft wel batterij en meldingenbalkje zichtbaar).
2.Ik heb gemerkt dat al mijn voorkeursinstellingen elke keer weer op [b]default[/b] gezet worden als ObsMapp afgesloten wordt met de back-toets. Als je met de Home knop het scherm verlaat (bv om je post te lezen) blijft ObsMapp op de achtergrond actief. Als je ObsMapp daarna weer opent zijn je voorkeursinstellingen bewaard gebleven. Als je echter tussendoor een app-killer gebruikt hebt niet!
3. grijs is misschien niet het woord. Met back-toets (vanuit invoerscherm) krijg je het overzicht van je waarnemingen te zien, maar het scherm wordt binnen 1 seconde in-actief; de helderheid van het scherm zakt weg, hetgeen je dus ziet met name aan de witte letters (die dus grijs worden). Nog een keer de back-toets maakt het scherm weer actief en de letters helder.

Al deze bugs had ik niet met de vorige versie...
N.B. ik heb nooit Gebiedsnaam aan staan, maar heb de "Locatie weergeven" altijd op Rd-coordinaten staan.
hopelijk maakt je dit wat duidelijker wat er aan de hand kan zijn.


hiskodevries

Alex is onderweg naar gambia. Wat bedoel je met app killer een zelf geïnstalleerd appje?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

ter aanvullende informatie, de makers van android raden het gebruik van app killers af, dit kan desastreuze gevolgen hebben voor programmatuur
Android bepaald zelf wel wanneer een programma naar de achtergrond moet of uit het geheugen gehaald wordt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

chatman

Alex en Hisko,

Ik lees net dat Alex in Gambia zit (waar doet ie dat allemaal van...?  ;) ), dus ook maar even aan jou, Hisko.

Vandaag even in het bos geweest, o.a. om even de optie 'gebiedsnaam' te testen en inderdaad..vastlopers.
Ik heb de melding geupload.

Als ik RD-coordinaten gebruik heb ik nergens last van. Bij de optie 'gebiedsnaam' wordt ook alles trager.

Ik heb even kort getest, want de zonnige middag veranderde in een regenachtige middag, dus ik ben
weer naar huis gegaan. Ik weet in ieder geval voldoende.


Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: hiskodevries op januari 22, 2012, 21:52:45 PM
Alex is onderweg naar gambia. Wat bedoel je met app killer een zelf geïnstalleerd appje?

Hoi Hisko,

De app-killer die ik gebruik is een Task-killer en onderdeel van de app Super aTool Box.

m.v.g. Jan-Jaap

hiskodevries

Snel verwijderen dus en dan nog eens ObsMapp testen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Helen Commandeur

Hoi,


Misschien ten overvloede: een app killer moet je echt alleen gebruiken als 'n app niet meer voor- of achteruit gaat. Te vergelijken met Taakbeheer (cntr+alt+del) op de PC.
Android sluit overigens zelf een app meestal af als er iets fout gaat.
Het kan b.v. voorkomen dat er 'n fout optreed omdat je net je toestel draait van portret naar landschap (of andersom) op het moment dat er 'n stukje programma wordt verwerkt.
Ik weet uiteraard niet of dit uberhaubt bij ObsMap voor kan komen. Alex is de expert en weet hier veeeeeel meer vanaf.


Groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: hiskodevries op januari 24, 2012, 18:08:31 PM
Snel verwijderen dus en dan nog eens ObsMapp testen.

De problemen zijn opgelost!
Ik heb hiervoor ObsMapp verwijderd en opnieuw geinstalleerd, en hij doet het weer.

1) Na het openingsscherm gaat ie weer razendsnel naar het waarnemingsoverzicht of -zoals ik heb ingesteld - gelijk naar het Invoerscherm.
2) Voorkeursinstellingen blijven behouden bij afsluiten en ook na gebruik van Task-killer.
3) Geen 'grijs scherm' meer na back-toets

De Task-killer hier dus niks mee te maken.
Er ging dus duidelijk iets mis toen versie 1.3.3 de oude overschreef!

m.v.g. Jan-Jaap

Lanius

#46
Ik lijk nog steeds last te hebben als ik handmatig een plaats aanduid in google maps of in openstreetmaps.
ALs ik een plaats handmatig aanduid, dan is dat ok voor die waarneming, maar wil ik een volgende waarneming invoeren, dat wordt die plaats weer "overrulled" door mijn gps.

Ik dacht het gevonden te hebben door automatische gps uit te vinken. Dan werkt het wel (voorlopig toch). Maar als ik invoerscherm verlaat en naar overzicht ga en dan terug naar invoer waarnemingen... staat mijn gps op een andere plek. Locatie onthouden staat nochtans aangevinkt.

Iemand suggesties? Is dat een bug, of is er iets fouts aan mijn instellingen?

Ik ben eens in mijn instellingen van locatie bepalingen gaan kijken van mijn smarthphone (niet van obsmap) en daar heb ik 3 zaken die ik kan aanvinken en uitvinken:
Draadloze netwerken gebruiken (WiFi of mobiele netwerken)
GPS-sattelieten gebruiken
Sensorondersteuning gebruiken

Misschien moet ik hier bepaalde zaken aan- en uitvinken???
De problemen bij mij zijn ontstaan sinds de versie dat ObsMapp ook gebruikt maakt van plaatsbepaling draadloos netwerk. Misschien dat ik "draadloos netwerk gebruiken" bij locatiebepaling moet uitvinken? Ik zal het alvast eens proberen, maar suggesties zijn meer dan welkom.
Davy De Groote

hiskodevries

Davy, de chef obsmapp is op vakantie, maar die laatste suggestie van jouw zou ik zeker uittesten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Lanius

Wel, ik heb die optie eens uitgevinkt (instellingen smartphone zelf).
Als ik nu "automatische GPS" uitvink binnen obsMapp, behoud hij de laatstgekozen locatie.
Als ik echter automatische gps aanvink (evenals locatie onthouden) dan springt hij na een seconde of 10 na invoeren van eerste waarneming, weer om huidige locatie.

Ik zal "automatische gps" dus maar uitgevinkt laten. Kan ik al een heel eind mee voort! Maar vraag me toch af of het de bedoeling is dat als het aangevinkt staat, evenals locatie onthouden, dat hij terug springt naar huidige locatie na invoeren van een waarneming. Wachten op antwoord tot Gambia erop zit :-)
Davy De Groote

Alex Kwak

Citaat van: chatman op januari 23, 2012, 16:46:23 PM
Ik lees net dat Alex in Gambia zit (waar doet ie dat allemaal van...?  ;)

Full-time job + eigen bedrijf (www.alexkwak.nl)
Ik verveel me zelden  ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Lanius op januari 25, 2012, 16:28:25 PM
Wel, ik heb die optie eens uitgevinkt (instellingen smartphone zelf).
Als ik nu "automatische GPS" uitvink binnen obsMapp, behoud hij de laatstgekozen locatie.
Als ik echter automatische gps aanvink (evenals locatie onthouden) dan springt hij na een seconde of 10 na invoeren van eerste waarneming, weer om huidige locatie.

Ik zal "automatische gps" dus maar uitgevinkt laten. Kan ik al een heel eind mee voort! Maar vraag me toch af of het de bedoeling is dat als het aangevinkt staat, evenals locatie onthouden, dat hij terug springt naar huidige locatie na invoeren van een waarneming. Wachten op antwoord tot Gambia erop zit :-)

"Bugfix: GPS- of netwerkfix overruled vaste positie.", wordt gefixed in de komende versie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=171399.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Wouter van der Ham

Ik mis 'verwilderd' bij planten, of ligt dat aan mij(n mobiel) ?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Alex Kwak

Citaat van: wouteren3 op maart 04, 2012, 17:09:32 PM
Ik mis 'verwilderd' bij planten, of ligt dat aan mij(n mobiel) ?

Raar inderdaad, ik ga kijken waarom niet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op maart 04, 2012, 17:17:30 PM
Citaat van: wouteren3 op maart 04, 2012, 17:09:32 PM
Ik mis 'verwilderd' bij planten, of ligt dat aan mij(n mobiel) ?

Raar inderdaad, ik ga kijken waarom niet.

Foutje is verholpen. als je nu de soortgroepen opnieuw downloadt (ObsMapp instellingen ->Beheerinstellingen -> Alle soortgroepen) komt alles weer goed!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jan-Jaap Spaargaren

Hallo Alex,

Obsmapp heeft op mijn telefoon helaas een heel hinderlijke bug:
In het invoerscherm wordt eerst de locatie bepaald door de zendmastpeiling (dat gele zendmastje). Ondertussen wordt met de GPS-fix (als dat mogelijk is) de exacte locatie bepaald. Als die  bepaald is en ik dan een soort heb ingevuld en daarna wil opslaan, gaat Obsmapp echter meteen weer de zendmastpeiling uitvoeren. Met als gevolg dat de exacte locatie verloren is en de onnauwkeurige zendmastpeiling over blijft. Als je dan al op "Opslaan" hebt gedrukt krijg je dus een stip op een totaal verkeerde plek. In de momenten hierna lijkt er een kleine tweestrijd plaats te vinden tussen beide peilmethoden, want dan weer floept de GPS-locatie aan (nauwkeurigheid soms tot 2 m) en dan weer die Zendmastpeiling. Als je net te vroeg of te laat drukt op "Opslaan" krijg je dus weer die foute locatie bij je waarneming.

Ik gebruik Obsmapp 1.4.3. met de HTC Legend.
Is dit een bekend verschijnsel? Voor de versie 1.4.3. had ik daar geen last van.

m.v.g. Jan-Jaap

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op maart 11, 2012, 21:14:32 PM
Hallo Alex,

Obsmapp heeft op mijn telefoon helaas een heel hinderlijke bug:
In het invoerscherm wordt eerst de locatie bepaald door de zendmastpeiling (dat gele zendmastje). Ondertussen wordt met de GPS-fix (als dat mogelijk is) de exacte locatie bepaald. Als die  bepaald is en ik dan een soort heb ingevuld en daarna wil opslaan, gaat Obsmapp echter meteen weer de zendmastpeiling uitvoeren. Met als gevolg dat de exacte locatie verloren is en de onnauwkeurige zendmastpeiling over blijft. Als je dan al op "Opslaan" hebt gedrukt krijg je dus een stip op een totaal verkeerde plek. In de momenten hierna lijkt er een kleine tweestrijd plaats te vinden tussen beide peilmethoden, want dan weer floept de GPS-locatie aan (nauwkeurigheid soms tot 2 m) en dan weer die Zendmastpeiling. Als je net te vroeg of te laat drukt op "Opslaan" krijg je dus weer die foute locatie bij je waarneming.

Ik gebruik Obsmapp 1.4.3. met de HTC Legend.
Is dit een bekend verschijnsel? Voor de versie 1.4.3. had ik daar geen last van.

m.v.g. Jan-Jaap

Waarschijnlijk heb je "Instellingen -> Locatie-instellingen -> GPS tijdelijk stoppen" aangevinkt. Zet dat uit en je probleem is voorbij.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Stijn E.

Vandaag iets vreemds. Ik stond al een tijdje in Landgoed Hoevelaken (hier) toen ik een Groene Specht invoerde. De GPS liet het even afweten, maar de netwerklocatie gaf een precisie van 8m. Dat leek mij nauwkeurig genoeg, maar de marker is op vreemde wijze hier terecht gekomen...

Je hebt er niet zoveel aan, maar ik wil het toch even melden. Het zou niet moeten kunnen dat de precisie niet overeenkomt met de werkelijkheid, lijkt me...
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Stijn E.

Zal dat wat je hier schrijft de volgende keer eens proberen Hisko. Dank voor het attenderen.

N.B. Ik zet de pijl van de waarneming nu goed, ten behoeve van de database.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog