Bug reports / Bugmeldingen Obsmapp 1.3.n

Gestart door hiskodevries, januari 09, 2012, 15:37:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan vH

Ik heb vandaag gebruikt gemaakt van ObsMapp 1.3.1. Helaas had ik problemen met de soortgroepinstellingen. Ik had bij planten de zeldzaamheid op zeldzaam gezet. Dat werkte prima, ik heb ook een zeldzame plant in kunnen voeren. Alleen stond vrij snel (ongeveer een uur) erna de zeldzaamheid weer op vrij algemeen. Daarna heb ik de zeldzaamheid weer op zeldzaam gezet, en twee waarnemingen in kunnen voeren, maar daarna ging de zeldzaamheid automatisch weer op vrij algemeen. Hetzelfde geldt ook voor andere soortgroepen en instellingen (Ik had bijvoorbeeld bij paddenstoelen de verzamelsoorten aangevinkt, maar nu staat hij automatisch weer uit). Na een tijdje worden de zelf ingestelde instellingen weer op de standaard instellingen gezet. In de eerdere versies was dat niet zo.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Alex Kwak

Even een tip/vraag: Mocht ObsMapp crashen en je krijgt de vraag of je een rapport wilt verzenden... DOEN!
Dit geeft mij heel erg veel informatie. Nog meer als je ook nog kort vermeld wat er precies gebeurde.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jan vH op januari 09, 2012, 20:53:49 PM
Ik had bij planten de zeldzaamheid op zeldzaam gezet. Dat werkte prima, ik heb ook een zeldzame plant in kunnen voeren. Alleen stond vrij snel (ongeveer een uur) erna de zeldzaamheid weer op vrij algemeen.

Een tester heeft dat ook gehad. Maar het was niet te verklaren én door niemand te reproduceren. De-installatie en her-installatie verhielp het probleem. Ben je wel helaas je oude waarnemingen (op je toestel) kwijt. Op de site blijven ze uiteraard wel staan.
En uiteraard wel even alle nog niet ge-uploade waarnemingen eerst uploaden...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan vH

Ik heb 'm opnieuw geïnstalleerd. Het lijkt nu goed te gaan. Als het toch nog fout gaat zal ik het laten weten.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marijn

Hoi Alex en Hisko,

Kon zo gauw niet vinden of het al eens ter sprake was geweest hier, maar ik liep volgens mij vandaag bij de 'Omgeving'-functionaliteit van ObsMapp tegen de usage limit van Google Maps aan, toen ik een waarneming van iemand anders probeerde te bekijken.

Zie bijgevoegd screenshot.

Hier meer info.
NB: ik heb geen 1000 kaartjes op lopen vragen.
Marijn Prins

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Ik weet niet of het een bug of een feature is: maar sinds de 1.3.n versies sluit Obsmapp als je op home klikt. Ik ben gewend dat hij alleen afsluit als je op terug klikt.. Het is erg onhandig als je telkens als je Obsmapp verlaat de app gesloten wordt. Stel je een velddag voor: invoeren, mailtje (alert), opnieuw opstarten app voor invoeren, gmaps, opnieuw opstarten app enzovoorts..
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op januari 11, 2012, 11:03:27 AM
Ik weet niet of het een bug of een feature is: maar sinds de 1.3.n versies sluit Obsmapp als je op home klikt. Ik ben gewend dat hij alleen afsluit als je op terug klikt.. Het is erg onhandig als je telkens als je Obsmapp verlaat de app gesloten wordt. Stel je een velddag voor: invoeren, mailtje (alert), opnieuw opstarten app voor invoeren, gmaps, opnieuw opstarten app enzovoorts..

Dat is aan Android cq je toestel of dat gebeurt of niet. Heeft meestal met resources (lees: geheugen) te maken. Misschien heb je inmiddels meer dingen geinstalleerd waardoor het geheugen wat krapper is?
Bottomline: als ontwikkelaar van een app heb je daar niets over te zeggen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

mdevries

Goedenavond Alex,

Vandaag behoorlijke aan de slag geweest in het veld met de nieuw geïnstalleerde versie van ObsMapp 1.3.3. Helaas zijn mij wel een aantal bugs/veranderingen opgevallen.

1. ObsMapp start iets langzamer op als voorheen (verminderd het gebruikersgemak)

2. ObsMapp onthoud niet de aanpassingen die ik maak bij de "soortgroepsinstellingen" van Vogels (heb niet getest bij andere soortgroepen). Voorbeeld: Ik "vink" exoot/inburgerend aan. Als ik na verloop van tijd Obsmapp weer opnieuw opstart is het vinkje verdwenen.

3. Als ik naar mijn waarnemingenoverzicht wil gaan vanuit het invoerscherm, moet ik twee maal op de"back" toetst drukken. De tekst van het overzichtscherm veranderd dan van grijs naar wit. Dit is ook een verandering die het gebruikersgemak verminderd in het veld.

Ik hoop dat je hier iets mee kan. Ik gebruik een HTC sensation met de laatste updates van Android.
Mark de Vries


Alex Kwak

Citaat van: mdevries op januari 14, 2012, 21:24:45 PM
Goedenavond Alex,

Vandaag behoorlijke aan de slag geweest in het veld met de nieuw geïnstalleerde versie van ObsMapp 1.3.3. Helaas zijn mij wel een aantal bugs/veranderingen opgevallen.

1. ObsMapp start iets langzamer op als voorheen (verminderd het gebruikersgemak)

2. ObsMapp onthoud niet de aanpassingen die ik maak bij de "soortgroepsinstellingen" van Vogels (heb niet getest bij andere soortgroepen). Voorbeeld: Ik "vink" exoot/inburgerend aan. Als ik na verloop van tijd Obsmapp weer opnieuw opstart is het vinkje verdwenen.

3. Als ik naar mijn waarnemingenoverzicht wil gaan vanuit het invoerscherm, moet ik twee maal op de"back" toetst drukken. De tekst van het overzichtscherm veranderd dan van grijs naar wit. Dit is ook een verandering die het gebruikersgemak verminderd in het veld.

Ik hoop dat je hier iets mee kan. Ik gebruik een HTC sensation met de laatste updates van Android.

1) Dat is eenmalig: er moet heea geconverteerd worden tussen 1.2.x en 1.3x

2) Je bent de derde persoon die die meldt, 99% van de gebruikers heeft hier geen last van. Ik kan het niet reproduceren. Tot nu toe weet ik geen andere oplossing dan deinstalleren en opnieuw installeren. Je bent dan wel je oude waarnemingen kwijt in ObsMapp (niet op de site natuurlijk)

3) Begrijp ik niet. Kan je daar schermprintjes van geven? Wat gebeurt er dan tussen back-klik 1 en 2?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

mdevries

Alex,

Na deinstallatie lijkt alles weer goed te werken. Bedankt  :duim:
Mark de Vries


ChristiaanK

Beste Alex,

Ook hier 1.3.3. En precies dezelfde euvels als Mark de Vries. Op een HTC Wildfire. Traagheid is bij mij niet eenmalig, maar structureel. Vooral als ik de telefoon standby zet (met de knop bovenop) terwijl ObsMapp actief is, en daarna weer inschakel. Duurt rustig 10 seconden ofzo voordat 'ie weer reageert. Was voorheen geen probleem.

Ik ga opnieuw installeren ook maar eens proberen.

Keep up the good work!

Groet, Christiaan
groet, Christiaan

Helen Commandeur

Hoi Alex,


Een gebruiker van mijn app "species translator bird names" (versie 2 die nog niet in de market beschikbaar is) meldde ook dat bepaalde settings niet werden opgeslagen. Nader onderzoek leerde dat de app werd afgesloten via Taakbeheer.
Ik weet natuurlijk niet hoe de settings in Obsmap worden opgeslagen; mogelijke oorzaak??


Groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Helen Commandeur op januari 17, 2012, 20:06:20 PM
Een gebruiker van mijn app "species translator bird names" (versie 2 die nog niet in de market beschikbaar is) meldde ook dat bepaalde settings niet werden opgeslagen. Nader onderzoek leerde dat de app werd afgesloten via Taakbeheer.
Ik weet natuurlijk niet hoe de settings in Obsmap worden opgeslagen; mogelijke oorzaak??

Iemand die dit probleem heeft die dit kan bevestigen/ontkrachten?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

chatman

Hoi Alex,

Afgelopen weekend liep ik in een bos en liep ObsMapp een paar keer vast. Ik wilde een soort invoeren en kreeg een zwart-scherm.
Ik heb de melding opgestuurd. Volgens mij heeft ObsMapp problemen bij het overschakelen van het ene naar het andere gebied.



wespenbuizerd

Ook ik heb gisteren en vandaag vastgesteld dat het programma trager werkt en enkele keren vastliep, maar ik kon er niet meteen een algemeen patroon in vinden. Wel is zeker dat het opstarten van het programma tot je een nieuwe waarneming kan invoeren trager loopt dan de vorige versies.
Dirk

Jan-Jaap Spaargaren

Hoi Alex,

Precies deze punten ervaar ik ook! Ik heb een HTC Legend.
1. Het langzame opstarten is elke keer hoor, niet alleen de eerste keer.
2. Ik heb aan den lijve ervaren dat AL mijn soortgroepinstellingen van ALLE soortgroepen op default zijn gezet! Heel vervelend want ik voer van veel soortgroepen waarnemingen in. Ik moet dus weer ALLE soortgroepen opnieuw instellen op mijn wensen (en die zijn overal anders dan de default). En dat is veel werk.
3. De 1e keer op de back-toets (vanuit invoerscherm) laat het overzicht van je waarnemingen zien, maar alles 'veranderd' ogenblikkelijk in grijs: je kan er niets meer mee, ook de menu-toets doet niets meer. Alleen met nogmaals de back-toets wordt het scherm weer actief (letters worden wit) en doet de menu-toets het weer.

m.n.v. Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Alex Kwak op januari 14, 2012, 21:50:00 PM
Citaat van: mdevries op januari 14, 2012, 21:24:45 PM
Goedenavond Alex,

Vandaag behoorlijke aan de slag geweest in het veld met de nieuw geïnstalleerde versie van ObsMapp 1.3.3. Helaas zijn mij wel een aantal bugs/veranderingen opgevallen.

1. ObsMapp start iets langzamer op als voorheen (verminderd het gebruikersgemak)

2. ObsMapp onthoud niet de aanpassingen die ik maak bij de "soortgroepsinstellingen" van Vogels (heb niet getest bij andere soortgroepen). Voorbeeld: Ik "vink" exoot/inburgerend aan. Als ik na verloop van tijd Obsmapp weer opnieuw opstart is het vinkje verdwenen.

3. Als ik naar mijn waarnemingenoverzicht wil gaan vanuit het invoerscherm, moet ik twee maal op de"back" toetst drukken. De tekst van het overzichtscherm veranderd dan van grijs naar wit. Dit is ook een verandering die het gebruikersgemak verminderd in het veld.

Ik hoop dat je hier iets mee kan. Ik gebruik een HTC sensation met de laatste updates van Android.

1) Dat is eenmalig: er moet heea geconverteerd worden tussen 1.2.x en 1.3x

2) Je bent de derde persoon die die meldt, 99% van de gebruikers heeft hier geen last van. Ik kan het niet reproduceren. Tot nu toe weet ik geen andere oplossing dan deinstalleren en opnieuw installeren. Je bent dan wel je oude waarnemingen kwijt in ObsMapp (niet op de site natuurlijk)

3) Begrijp ik niet. Kan je daar schermprintjes van geven? Wat gebeurt er dan tussen back-klik 1 en 2?

hiskodevries

alex, jij hebt toch ook een minieme htc ?
kun je het daarmee reproduceren
misschien moeten de 'klagers' ook even aangeven hoeveel vrij geheugen e.d. ze nog hebben of andere zaken die van belang kunnen zijn.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

#21
Citaat van: hiskodevries op januari 18, 2012, 16:28:50 PM
alex, jij hebt toch ook een minieme htc ?
kun je het daarmee reproduceren
misschien moeten de 'klagers' ook even aangeven hoeveel vrij geheugen e.d. ze nog hebben of andere zaken die van belang kunnen zijn.

Ik heb het uiteraard nagespeeld op mijn HTC Wildfire. Die is traag (is volgens mij ook de traagste HTC aller tijden), maar niet significant trager dan voorheen.
Ik heb wel een idee waar die traagheid vandaan kan komen, en dat zit 'm in de databasetoegang. Ik kan dat verbeteren, maar dat wordt uiteraard na mijn vakantie.

Maar ook de andere punten kan ik op geen van mijn drie android-toestellen reproduceren.
Kan iemand een keer een schermafdruk sturen van zo'n grijs scherm? Ik heb geen idee wat ik me daarbij voor moet stellen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

chatman

Hoi Alex,

Ik krijg een zwart scherm, niet grijs. Wil je daar ook een foto van hebben?
Daar valt eigenlijk niet veel aan te zien. Thuis ik geen problemen, maar wel
in een bos. Vandaag ook weer op een gegeven moment ben ik maar gestopt
met invoeren.


Alex Kwak

Citaat van: chatman op januari 18, 2012, 17:52:37 PM
Ik krijg een zwart scherm, niet grijs.

Is dat toevallig icm het tonen van de gebiedsnaam?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

chatman

De optie 'gebiedsnaam' had ik inderdaad geselecteerd.
Maar ik heb geen osm-kaart gebruikt, gewoon waarnemingen ingevoerd door de naam van de soort te selecteren.
Ik zal het de volgende keer een proberen zonder gebiedsnaam.

Alex Kwak

Ik begin namelijk te denken dat die optie "gebiedsnaam" meer kwaad dan goed doet...

Maar ik ben erg benieuwd wat er gebeurt als je dat niet gebruikt!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

chatman

Prima, ik ga het uitvoerig testen en hou je op de hoogte.
Mijn voorkeur is toch wel dat die optie bewaard blijft. Ondanks de 'problemen'.
Ik doe trouwens wel eens de ultieme stresstest bij Obsmapp. Vanuit een rijdende auto soorten invoeren.
Daarbij krijg ik altijd een zwart scherm of foutmelding. Ik zal dat ook eens testen met gebiedsnaam optie uit.
Je hoor nog van mij. Zal dit weekend wel worden, verwacht ik.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

chatman

Citaat van: hiskodevries op januari 19, 2012, 19:54:46 PM
Dan weet ik het resultaat al.

Dus ik hoef niet meer te testen?' :rolleye:

Wat me verbaast is dat ik in het Lauwersmeer totaal geen problemen had.
Wel in het bos, met dezelfde instellingen. Dus gebiedsnaam aan in beide gevallen.

Alex Kwak

Ik vermoed dat het telkens maar ophalen van een gebiedsnaam 'killing' is, met name bij een matige internetverbinding. Moeten we echt wat aan doen...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!