Heidestaartje ?

Gestart door Violet (en Remco), januari 08, 2012, 22:42:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

Vandaag heb ik geprobeerd me te verdiepen in korstmossen. Nou, dat valt me nog niet mee, wat lijken bepaalde soorten veel op elkaar!

Van onderstaande waarneming zou ik denken dat het een Heidestaartje is, misschien een Kronkelheidestaartje? Wie kan me vertellen welke soort het is en wat dan het verschil is met gelijkende soorten? Of is dat met deze foto's niet te doen?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/62546007
onzeker Kronkelheidestaartje - Cladonia subulata gezien op 2012-01-08 Soest - Lange Duinen
Foto's:




Bij voorbaat hartelijk dank.

Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

alegro

Cladonia subulata is volgens mij correct. Er bestaat iets wat er erg op lijkt en wat eerst wel en daarna niet
en daarna weer wel als een afzonderlijke soort werd  beschouwd en wel Cladonia rei. Die wijkt echter af
door de wat langere vertakkingen van de podetiën. (Of was het precies andersom? Wil iemand mij desnoods
even corrigeren?)
Grüezi mitenand,
Arjan

albertine r.

Ik citeer uit mijn veldgids:

" ... podetiën relatief slank, vaak tot onderaan soredieus, indien vertakt, dan met lange takken => C. subulata".
".. podetiën relatief dik, aan de onderzijde beschorst en met schubben, indien vertakt, dan met korte stompjes als tak => C. rei

groetjes Albertine

Corryabbink

Cladonia subulata is m.i. correct.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Violet (en Remco)

Allen hartelijk bedankt voor jullie opmerkingen  :duim:
Ik zet de waarneming op zeker en ga me eens verdiepen in de verschillen tussen beide soorten.

Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

alegro

Citaat van: Violet (en Remco) op januari 09, 2012, 13:41:32 PM
Ik zet de waarneming op zeker en ga me eens verdiepen in de verschillen tussen beide soorten.

Laat ik dan maar eens roet in het eten gooien.  ;)
Naar aanleiding van de reactie van Albertine heb ik de boekjes er maar eens bijgepakt. Ik neig nu wat meer
naar C rei vanwege de korte, stompjesachtige vertakkingen, die kenmerkend zijn voor die soort & niet
voor C subulata, zoals ik dacht.

Als je meer zekerheid wilt zou je hem eventueel op het forum van de blwg kunnen zetten.
http://www.blwg.nl/mosforum/
Grüezi mitenand,
Arjan

Violet (en Remco)

Dag Arjan,

En bedankt  ;D
Zat nu inderdaad te kijken naar de verschillen in de vertakkingen, ik dacht dat het aan mij lag (nog absoluut geen kennis van korstmossen). Hoe dan ook, ik vind het erg lastig, ook als ik de goedgekeurde foto's van beide soorten op Waarneming.nl vergelijk.

Zal het mosforum misschien proberen, maar met een beetje mazzel kan ik nog een andere kenner inschakelen.
De uitslag zal ik hier nog laten weten!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

waterland01

Bij deze denk ik meer aan C. rei ivm de zeer korte vertakkingen (bij subulata altijd lang). Rei en subulata verschillen ook in het verspreidingsgebied: Cl. rei tref je bijvoorbeeld ook op ruderale gebieden aan, tot in de stad aan toe. Subulata is meer een soort van ''echte'' natuurgebieden.
Henk Timmerman

Violet (en Remco)

Citaat van: waterland01 op januari 09, 2012, 17:49:54 PM
Bij deze denk ik meer aan C. rei ivm de zeer korte vertakkingen (bij subulata altijd lang). Rei en subulata verschillen ook in het verspreidingsgebied: Cl. rei tref je bijvoorbeeld ook op ruderale gebieden aan, tot in de stad aan toe. Subulata is meer een soort van ''echte'' natuurgebieden.

Dag Henk,

Dank voor je reactie!
Vraagje ter lering; wat versta je onder 'echte natuurgebieden' ? Bedoel je daarmee dat de Soester Duinen geen 'echte' natuur is of dat daar juist beide soorten voor zouden kunnen komen?

Met dank.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

alegro

#9
Eigenlijk kun je bijna alle Cladonia soorten wel in "echte" natuurgebieden aantreffen, alleen zijn er bepaalde soorten die
in min of meerdere mate daarbuiten kunnen voorkomen. Soorten als C fimbriata, C humilis, C rangiformis en C scabriuscula
zijn ook (of vooral) op min of meer ruderale terreinen in andere gebieden te vinden. Bovendien wordt er ook in de "echte"
natuurgebieden nogal eens door beheerders e.d. omgerotzooid, waardoor je ook bovengenoemde soorten daar zeer
regelmatig aantreft. In Nederland kunnen we de natuur nu 1maal niet met rust laten.  ;)
Grüezi mitenand,
Arjan

Corryabbink

In gevallen zoals deze zou je de soort eigenlijk met een UV-lamp moeten kunnen testen. Geeft vaak licht in de duisternis van soorten. Heb ik vaak genoeg gedaan om C.subulata uit te kunnen sluiten. C. rei is UV+ wittig. Overigens zitten in de duinen beide soorten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Violet (en Remco)

@ Arjan: bedankt voor je toelichting. De Lange Duinen in Soest is wordt op zich redelijk minimaal beheerd; er komt eens per jaar een schaapskudde op bepaalde delen, maar het gedeelte waar deze korstmossen staan is voor zover ik weet de laatste jaren vrij geweest van onderhoud. Wel lopen hier elke dag hordes mensen en honden, dus er wordt vast het één en ander 'omgerotzooid'.

@ Corry: Dank voor de tip. Begrijp ik het goed dat onder UV licht C. subulata niet wit kleurt en C. rei wel?
We hebben geen UV lamp, maar in supermarkten gebruiken ze toch ook UV licht om bankbiljetten op echtheid te controleren? Dus misschien staan we binnenkort wel met een korstmos in de supermarkt  ;D
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

alegro

Citaat van: Violet (en Remco) op januari 10, 2012, 18:44:30 PMWel lopen hier elke dag hordes mensen en honden, dus er wordt vast het één en ander 'omgerotzooid'.

Yep, dat wordt ook wel eens aangeduid als "recreatiedruk". Als ik me goed herinner is het zeldzame korstmos Stereocaulon condensatum
precies om die reden uit de Lange Duinen verdwenen. Andere soorten hadden weer de pech dat het terrein waar ze groeiden als cross-
terrein werd gebruikt door bromfietsjeugd. En zo kan ik nog wel even doorgaan...  :rolleye:
Grüezi mitenand,
Arjan

Corryabbink

Citaat van: Violet (en Remco) op januari 10, 2012, 18:44:30 PM

@ Corry: Dank voor de tip. Begrijp ik het goed dat onder UV licht C. subulata niet wit kleurt en C. rei wel?
We hebben geen UV lamp, maar in supermarkten gebruiken ze toch ook UV licht om bankbiljetten op echtheid te controleren? Dus misschien staan we binnenkort wel met een korstmos in de supermarkt  ;D

Inderdaad. C. subulata licht niet wit op. Ik heb 2 kleine UV-lichtbalkjes eentje voor postzegels en de andere voor bankbiljetten die ik daarvoor gebruik. Kostten in het verleden bijna niets. Gebruik die meestal in een donkere ruimte en dan is het goed zichtbaar.

Overigens ben ik ook aan het twijfelen gegaan. Denk dat het toch C. rei is om de redenen die Henk en Arjan gegeven hebben.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Violet (en Remco)

Citaat van: adg op januari 10, 2012, 19:00:16 PM
Citaat van: Violet (en Remco) op januari 10, 2012, 18:44:30 PMWel lopen hier elke dag hordes mensen en honden, dus er wordt vast het één en ander 'omgerotzooid'.

Yep, dat wordt ook wel eens aangeduid als "recreatiedruk". Als ik me goed herinner is het zeldzame korstmos Stereocaulon condensatum
precies om die reden uit de Lange Duinen verdwenen. Andere soorten hadden weer de pech dat het terrein waar ze groeiden als cross-
terrein werd gebruikt door bromfietsjeugd. En zo kan ik nog wel even doorgaan...  :rolleye:

Ja, echt vreselijk al die recreatiedruk. OK, in de Lange Duinen is het toegestaan om overal te lopen, met loslopende honden en zo, maar op zoveel andere locaties waar het niet is toegestaan worden bv alle paden aan gort gereden door mountainbikers of worden er zelfs nieuwe paden gemaakt. Overal grote modderbende etc etc. Tsja, ieder zijn eigen natuurbeleving denk ik dan maar (een beetje zuur).
Voor ons nu dus de uitdaging om Stereocaulon condensatum weer te ontdekken in de Lange Duinen  ;) 
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Violet (en Remco)

Citaat van: Corryabbink op januari 10, 2012, 19:25:26 PM
Citaat van: Violet (en Remco) op januari 10, 2012, 18:44:30 PM

@ Corry: Dank voor de tip. Begrijp ik het goed dat onder UV licht C. subulata niet wit kleurt en C. rei wel?
We hebben geen UV lamp, maar in supermarkten gebruiken ze toch ook UV licht om bankbiljetten op echtheid te controleren? Dus misschien staan we binnenkort wel met een korstmos in de supermarkt  ;D

Inderdaad. C. subulata licht niet wit op. Ik heb 2 kleine UV-lichtbalkjes eentje voor postzegels en de andere voor bankbiljetten die ik daarvoor gebruik. Kostten in het verleden bijna niets. Gebruik die meestal in een donkere ruimte en dan is het goed zichtbaar.

Overigens ben ik ook aan het twijfelen gegaan. Denk dat het toch C. rei is om de redenen die Henk en Arjan gegeven hebben.

Dank je wel Corry  :duim:
Hmmm, echt donker is het niet in een supermarkt... Dan houden we het voorlopig op C. rei onzeker, tenzij iemand daar nog anders over denkt.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl