Oudste brandgans van Nederland?

Gestart door wouterthijs2, januari 08, 2012, 15:22:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterthijs2

Hallo allemaal,

Vandaag had ik in de Woelse Waard bij Gorinchem een Brandgans, die op 15 juli 1987 is geringd op Gotland in Zweden (gegevens Gees.org). Deze vogel dus 24 en bijna een half (op een weekje na). Toch een respectabele leeftijd. Volgens de site van het vogeltrekstation is de oudste tot dusver bekende brandgans 24 jaar en 0 maanden oud. Kennen jullie gevallen van (nog) oudere brandganzen?

Ik ben benieuwd.

Groeten Wouter Thijs

Jeroen Nagtegaal

Het kan uiteraard, maar wel opmerkelijk. Ging het om een gekleurringde vogel?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wouterthijs2



Jazeker, Links oranje twee strepen, rechts blauw H. De vogel is vorig jaar ook nog waargenomen bij Goedereede in januari.

Groeten Wouter

Jeroen Nagtegaal

Leuk! Veel Brandganzen verliezen wel eens hun kleurringen.
Of het de oudste is durf ik zeker niet te zeggen. Denk dat er ondertussen wel weer oudere bekend zijn.
Blijft natuurlijk erg gaaf!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cygnus

Zelf heb ik een nog oudere vogel gezien. Op 14 mei 2009 zag ik in Estland een gekleurringde Brandgans die op 2 november 1983 was geringd bij Paesens in NO-Friesland. Dat is dus 25 jaar, 6 maanden en 12 dagen. Deze vogel had ik ook al een paar keer gezien in 1984. Mijn waarneming is de laatste tot nu toe. In het seizoen 2008/2009 was mijn waarneming de enige, in het seizoen ervoor (2007/2008) werd de vogel 5 keer door anderen waargenomen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

wouterthijs2

Supergaaf Trinus!
Bizar hoe oud die beesten kunnen worden. Als je dan bedenkt hoeveel kilometer zo'n vogel al gevlogen heeft. Dat is pas echt indrukwekkend!

Kijken of deze vogel het ook zo lang gaat uithouden als jouw vogel. Zij leek nog aardig fit en viel een paar keer flink uit naar een andere brandgans. Een krasse dame dus nog.

Groeten Wouter