Glanskop? in de AWD

Gestart door Botervlieg, januari 08, 2012, 14:06:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Deze vogel zag ik in de duinen (AWD) vandaag. Is het een glanskop?
Ik heb wel meer foto's maar alleen nog van het mooie achterwerk van deze vogel. Daar hebben we voor determinatie niets aan, volgens mij.

http://waarneming.nl/waarneming/view/62524824
Glanskop - Poecile palustris gezien op 2012-01-08 Amsterdamse Waterleidingduinen - Rozenwaterveld



Groetjes, Marleen

Jan vH

Daar kun je denk ik wel vanuit gaan (Matkop is daar zeer zeldzaam of komt er helemaal niet voor). De wangkleur wijst daar ook op.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Botervlieg

Dank je wel Jan, wat leuk!

Ik had gekeken welke er voor kwam, maar allebei staan ze in de lijst voor AWD.
Maargoed AWD is groot en je weet natuurlijk niet of alle waarnemingen juist zijn, heb ik ook niet naar gekeken.

Guus Peterse

Vermoedelijk zijn de matkoppen op die lijst dan foutieve determinaties. Wer een klusje voor de admins.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Botervlieg


Oenanthe

Hoewel ook ik door lang niet iedereen geloofd word hebben we op ringstation Meijendel de laatste matkop in 2001 geringd. De determinatie is gedaan op basis van de toenmalige literatuur met het opmeten van de staartpennen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Oenanthe op januari 08, 2012, 22:03:17 PM
Hoewel ook ik door lang niet iedereen geloofd word hebben we op ringstation Meijendel de laatste matkop in 2001 geringd. De determinatie is gedaan op basis van de toenmalige literatuur met het opmeten van de staartpennen.

Maar aangezien er voor zover ik weet ook toen al geen betrouwbare veldwaarnemingen meer waren zla je daar zelf toch ook wel eens aantwijfelen?
Mijn laatste veldwaarnemingen in Meijendel zijn uit de eerste helft van de negentiger jaren maar wie weet kwamen ze later nog wel voor in de Kijfhoek e.o.
Herman van der Meer