(kleine) aardhommel?

Gestart door Els, december 15, 2006, 20:59:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Els

Ik zag deze hommel (sorry voor de wazige foto, maar het was hier zwaar bewolkt) vandaag fourageren op een bloeiende amerikaanse sering!

Ik zou hem graag invoeren, het lijkt me wel bijzonder zo'n hommel op 15 december, maar kunnen jullie hem met deze foto determineren. Op zijn achterdijen zat behoorlijk wat stuifmeel opgeslagen.

Ook de amerikaanse sering hoort nu niet te bloeien, maar dit is een tuinplant dus deze hoeft niet te worden ingevoerd toch?
Els Ouwehand, Katwijk

Robert Heemskerk

gewone aardhommel??

'de eerste vliegen normaal gesproken midden februari(koninginnnen), de laatste worden vaak nog in oktober gezien(mannetjes)' (Hommel in Beeld - KNNVboekje)


gardensafari

Ik heb de foto flink lichter gemaakt en dan blijkt het te gaan om een aardhommel (Bombus terrestris). Het eerste gele bandje, dat achter de kop, blijkt namelijk duidelijk oranje-geel te zijn en dan valt de Veldhommel (Bombus lucorum) af. Die wordt nog wel eens ouderwets kleine aardhommel of met een lelijk germanisme lichte aardhommel genoemd, maar de echte Nederlandse naam is al langere tijd veldhommel. De andere hommels die er zo uitzien, zoals de zeer zeldzame wilgenhommel (B. cryptarum) en de
nog zeldzamere grote veldhommel vallen trouwens om dezelfde reden af en liggen ook bepaald niet voor de hand.

De aardhommel vliegt ook op zachte winterdagen. Ik zie ze ook nog wel eens (eergisteren in Winterswijk, bijvoorbeeld). Er zijn genoeg bloemen, dus waarom ook niet? De aardhommel houdt geen echte winterslaap. Hij vliegt alleen niet als het te koud is. Nou ja, hij is een zij, natuurlijk.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Els

#3
Oké, hartstikke bedankt voor jullie antwoorden. Ik voer hem direct in. De laatste die ingevoerd is, is van november. Ook vorig jaar was de laatste waarneming van november.
Els Ouwehand, Katwijk