Hoofdmenu

Russula....??

Gestart door Gert Kremer, december 06, 2006, 15:21:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Foto 05a: 3 stuks in de tuin, kleur bruinzwart,
De plaatjes geven bruin af op wit papier.
alles erg waterig, steel breek stokkerig maar niet vlak.
weinig smaak en geur.
Groeten,
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

15a,
foto binnen genomen zonder flits.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

16a,
steel gebroken.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Niko Buiten

#3
Doet mij denken aan de Bruine satijnzwam, Entoloma sericeum. Zeker geen Russula.
Groet,

Niko Buiten.


Gert Kremer

Hallo Nico,
Een (Russula) lamellen zitten van steel tot rand hoed en ''bloeden'' bij inkeping he?
Satijnzwam en (Wasplaat) modelen meer bladachtigen of onderbroken lamellen?
en ook los van de steel?
De foto's Bruine satijnzwam, Entoloma sericeum op internet lijken er sterk op.
Kan ik deze in mijn map zetten?
Groeten, Gert.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Niko Buiten

Dag Gert,

De lamellen van Russula's zitten bij de meeste Russula's inderdaad van hoed tot steel. Slechts enkele hebben korte lamellen. Maar de lamellen van Russula's 'bloeden' volgens mij niet.

Wasplaten en Satijnzwammen hebben inderdaad altijd veel meer korte lamellen.


Persoonlijk controleer ik de vorm en de grootte van de sporen van de Bruine satijnzwam voordat ik ze in mijn map zet.


Omdat de Bruine satijnzwam met andere satijnzwammen te verwarren is zou ik ongecontroleerde Bruine satijnzwammen met een vraagteken in mijn map zetten.

Groet,

Niko Buiten.


wim veraghtert

Dag Gert,

Nog een tip: op de foto zie je lange vezels in de gebroken steel. Dat kan al niet voor Russula's. Die hebben een steel die breekt als een krijtje (dat kenmerk delen ze enkel met de Melkzwammen).
Ik weet niet waar je gehoord hebt dat Russula's bloedende lamellen hebben, maar dat heb ik nog nooit kunnen waarnemen en overigens nog nooit van gehoord.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Gert Kremer

Wim, Niko,
Melkzwammen laten sap zien he. ik dacht dat het fam. was.
De ander Tips noteer ik en neem ik tijdeds mij wandelingen mee.
In de map met een ? is oke.
Bedankt maar weer.
Gert.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.