gewoon stapelbekertje ?

Gestart door WijnandvB, januari 08, 2012, 19:17:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

WijnandvB

Dag mensen.
Zijn deze opnamen voldoende duidelijk om mijn 'naamgeving' te fiatteren?
Gevonden op 06-01-2012  in een zanderig stuk met heide in het Wittenburgse bos bij Renswoude.

Mvrgr, Wijnand.

Jan vH

In ieder geval geen stapelbekertje. Bij stapelbekertjes zitten de bovenste bekertjes niet op de rand van het bekertje daaronder, maar middenin. Zie ook de foto's op Verspreidingsatlas.nl: http://www.verspreidingsatlas.nl/4153.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

WijnandvB

Zou dit misschien randstapelbekertje kunnen zijn?

Mvrgr, Wijnand.

waterland01

Lijkt me Cladonia grayi. Alleen bij de echte stapelbekertjes spruiten ze vanuit het midden van de beker. Meerder andere soorten spruiten regelmatig vanaf de rand van de beker.
Henk Timmerman

WijnandvB

Dank voor je reactie, Henk.
Heb vervolgens op Internet gespeurd naar afbeeldingen van Cladonia grayi maar daar vind ik geen foto's waar op de randen van die soort andere bekertjes ontspruiten.

Mvrgr, Wijnand.

alegro

Er is 1 duidelijk kenmerk waaraan je stapelbekertjes kunt onderscheiden van soorten als Cladonia grayi.
Stapelbekertjesbekertjes hebben altijd een glad, niet soredieus of schubbig oppervlak. Ook zijn de bekertjes
veel "ondieper" dan die van andere soorten. Bovendien is het Randstapelbekertje nogal onaopvallend en in
Nederland uiterst zeldzaam
Grüezi mitenand,
Arjan

albertine r.

Komt niet in aanmerking voor "grofkorrelig soredieus aan binnen- en buitenzijde, ... buitenzijde ook met schubben en beker 'ontploft' ?

groetjes Albertine

waterland01

Op de Verspreidingsatlas zie je bij meerdere foto's voorbeelden van bekers met ontspruitende tweede bekers.
Het spruiten uit de bekerrand is overigens niet echt een kenmerk om soorten uit elkaar te houden, al komt het bij
sommige soorten niet of nauwelijks voor. Bekervorm, glad/soredieus/schubbig, thallusblaadjes vorm/kleur/structuur/onderkant, apothecien/pycnidien enz. zijn veel en veel belangrijker. Randstapelbekertje ziet er heel, heel anders uit.
Henk Timmerman

WijnandvB

Dag mensen,
Kan één van jullie mij een hint geven in welke richting ik moet zoeken of is de kans op succes aan de hand van deze foto's sowieso uitgesloten? Het genus Cladonia heeft > 50 soorten en de website van de BLWG of de Verspreidingsatlas van de NVM is niet erg gebruiksvrtiendelijk voor beginnelingen als ik.
Aangezien ik de (herziene) Veldgids Korstmossen nog in bestelling heb, ben ik aangewezen op wat (extra) hulp.

Mvrgr, Wijnand.

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

WijnandvB

Dank je wel, Jan.

Einde topic wat mij betreft.  :duim:

Mvrgr, Wijnand.