Grote of kleine burgemeester?

Gestart door Folkert Jan, januari 06, 2012, 20:14:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Vandaag kwam deze burgemeester recht over ons hoofd.


Deze werd toen 3kj grote burgemeester genoemd.
Mijn werd uitgelegd dat vanwege de snavel dit een grote zou moeten zijn en aangezien ik geen ervaring heb met 3kj burgemeesters heb ik dat voor waar aangenomen.


Nu zie ik op trektellen.nl toch dat Martijn twijfelt en ben ik benieuwd naar jullie mening


"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Henri van Dodeweerd

Ik heb zeker geen ervaring met 3kj grote burrie's maar gezien de snavel vermoed ik een grote.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

fkdeboer

ik heb er nog minder verstand van, dus daarom de vraag voor mijn lering: hoe zou je dat aan de snavel kunnen zien?
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

JohanvantBosch

Zie ook deze foto van Martijn Bot

http://waarneming.nl/foto/view/2888598

Ik ben geneigd er net als Martijn een kleine van te maken op basis van grootte en verhoudingen van snavel kop en oog, met vrij klein snaveltje, vrij rond koppie lieve uitdrukking met relatief groot oog. 't Klinkt allemaal een beetje al vaag geneuzel, maar ik weet ook niet hoe ik het anders moet uitdrukken....

Henri van Dodeweerd

Citaat van: JohanvantBosch op januari 06, 2012, 20:25:04 PM
Zie ook deze foto van Martijn Bot

http://waarneming.nl/foto/view/2888598

Ik ben geneigd er net als Martijn een kleine van te maken op basis van grootte en verhoudingen van snavel kop en oog, met vrij klein snaveltje, vrij rond koppie lieve uitdrukking met relatief groot oog. 't Klinkt allemaal een beetje al vaag geneuzel, maar ik weet ook niet hoe ik het anders moet uitdrukken....

Met je vage geneuzel heb je mij in ieder geval wel geholpen. Dus schijnbaar niet heel vaag. ;)
Ik wil hierin wel mee gaan. Lijkt veel op de foto van Martijn Bot.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Bas vd Burg

Hierbij nog een andere foto van hetzelfde beest http://waarneming.nl/foto/view/2888598
Persoonlijk vind ik de snavel met name op de foto van Martijn nogal fijntjes overkomen en de vogel een lief koppie hebben en dan zou het idd om een 2e winter Kleine Burrie (3e kj) gaan zoals Martijn al suggereert. 2e winter Kleine Burrie heeft namelijk ook een lichte snavel met donkere punt (als grote burrie zeg maar)

EDIT ik zie dat Johan ook al heeft gereageerd
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Folkert Jan

Ik pas de waarneming aan naar kleine burry
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

caliprobola

#7
Citaat van: rnbflavour op januari 06, 2012, 20:30:42 PM
Ik pas de waarneming aan naar kleine burry
En terecht, 3de KJ lijkt me eveneens correct ondermeer vanwege bleek uitziend oog en nogal rommelig gevlekte onderdelen. Snaveltekening zou eventueel nog kunnen voor een 2KJ.

Bas vd Burg

Alwin Borhem zal zijn waarneming van Grote Burrie ook nog ff moeten aanpassen (staat al wel op goedgekeurd zag ik :angel: )
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

JohanvantBosch

Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 06, 2012, 20:27:11 PM
Lijkt veel op de foto van Martijn Bot.
Die foto is van hetzelfde exemplaar, Henri... ;)

Henri van Dodeweerd

Citaat van: JohanvantBosch op januari 06, 2012, 20:47:31 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 06, 2012, 20:27:11 PM
Lijkt veel op de foto van Martijn Bot.
Die foto is van hetzelfde exemplaar, Henri... ;)

Haha, dat had ik niet eens in de gaten.
Maar dan is het wel heel logisch ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

ruud_altenburg

Ik zie eerlijk gezegd geen lichte iris en 2kjs kunnen nu makkelijk een dergelijke snavel hebben.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

#12
http://www.pbase.com/martijnbot/image/140762669
Jammer dat de lens nogal met zout bedekt was, en je wat schuin in het oog kijkt, maar toch behoorlijk licht. Beest was ook op de bovendelen extreem licht en rommelig crème-bruin getekend, niets wat ik me voorstel bij een 2KJ in deze tijd van het jaar...

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

pwolf

dat gaat met dergelijke onderdelen geen 2kj (=juveniel bij Kleine Burgemeester) worden. Die snavel zou best kunnen voor een 2kj in het voorjaar maar ken jij foto's van dergelijke snavels bij juv's in december/januari Ruud? Los van de vraag welke leeftijd de vogel heeft, het is een Kleine. Die egale vrij donkere staart vind ik ook vrij opvallend maar geen idee of daar een leeftijdskenmerk aan te hangen is.

groeten, Pim
Pim Wolf, Vlissingen

ruud_altenburg

Chris heeft op zijn blog een Kleine Burrie uit half december staan die al een behoorlijke lichte snavelbasis heeft. Verder bv deze vogels uit Galway.

Ik was zelf de fout in gegaan met een vogel uit april die al een lichtere iris had en een dergelijke snavel. Ligt het niet in de lijn der verwachting dat een 3kj Kleine Burrie nu al tenminste enkele adult-achtige schouderveren heeft?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

caliprobola

#16
Zijn er foto's waarop de schouderveren zichtbaar zijn dan? Het lijkt me alleen vreemd voor een 2kj om zo een nogal rommelige onderdelen te hebben, de vogel ziet er uit alsof hij toch al behoorlijk wat veren van 2 generaties heeft op kop en onderdelen (kop en bovenborst redelijk wit, redelijk wat bruine vegen over de buik), iets wat je van een 2kj burgemeester niet zou verwachten.

Dergelijke snavel kan overigens zeker voor 1-2kj, hoewel bij ex van die leeftijd met duidelijk 2kleurige snavel de basis toch niet veel zo bleek roze met scherp afgesneden top is, dikwijls wat vuiler roze of met groenig-grijzige tint. Zie bv ook deze vogel: http://waarnemingen.be/waarneming/view/41340427