Ideeën voor het gallenforum

Gestart door Jan vH, januari 05, 2012, 15:50:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Hoi gallenliefhebbers,

Het huidige gallenforum/(sub-)board is wel erg minimaal. Het zit ergens verstopt onder insecten (overig), er is helemaal geen uitleg te vinden over alles wat met gallen te maken heeft, enz. Dat moet beter kunnen.

Een paar maanden geleden postte Wouter Bosgra een bericht in het topic 'Wensen voor Waarneming.nl', met wat ideeën/wensen/opmerkingen:
Citaat van: wouterbosgra op augustus 30, 2011, 13:55:15 PM
voor het contrast hier een slechte (dwz waar je denk ik niet 1-2-3 wat mee kan), die ik toch even wil benoemen. Op de site en het forum is de 'soortgroepen'-structuur aangehouden voor vragen over determinatie etc. En dat werkt natuurlijk prima. Met 1 uitzondering: Gallen, mijnen en roesten/branden vallen m.i. een beetje buiten de boot. Drie problemen:

       
  • Waarnemers (waaronder ikzelf!) zien lang niet altijd of ze te maken hebben met een mijn, een gal of een roest.
  • Deze 'verschijnselen' zijn eigenlijk geen soortgroep an sich, maar een verschijningsvorm van compleet verschillende soortgroepen (vlinders, wespen, vliegen, luizen etc).
  • Binnen de soortgroep waar de betreffende waarneming onder valt, valt dit deelgebiedje meestal een beetje buiten de boot. Enkele uitzonderingen daargelaten.
Qua soortgroepen op de site valt daar natuurlijk weinig aan te doen - het lijkt me onwenseljik om van de soortgroepen-indeling af te wijken. Maar misschien zou het goed zijn als hier een soort gezamelijk forum voor komt oid? Dus bijv dat het huidige 'gallenforum' wordt hernoemd naar 'gallen, mineerders en roesten' oid? (ik denk maar even hardop). Maarja dan kan ie moeilijk onder 'insecten' blijven hangen... misschien beter als subforum onder planten? (het zijn immers allemaal aantastingen van planten veroorzaakt door een ander organisme)

Daar heeft Hisko eigenlijk niet op gereageerd, maar alleen een link naar de waarneming op de site gegeven (http://waarneming.nl/waarnemingen_gallen2.php).

Dit lijken me dingen die beter kunnen:

       
  • Haal het gallenforum weg onder Insecten (overig) vandaan. Die plek is helemaal niet logisch, omdat het ook te maken heeft met planten, mossen en paddenstoelen. Daarnaast vallen de galwespen, galmuggen en boorvliegen ook niet onder Insecten (overig), maar onder de soortgroepen als Bijen, wespen en mieren en Vliegen en muggen. Het beste lijkt me om het niet onder een soortgroep te plaatsen.
  • Zoals Wouter in dat topic ook al schreef, het lijkt me handig om de roesten en mijnen ook aan het gallenforum toe te voegen.
  • Maak een pinned topic met algemene informatie over gallen (en eventueel mijnen en roesten). Bijvoorbeeld over hoe ze ontstaan, hoe je ze kunt vinden, hoe je ze kunt herkennen, hoe je ze kunt invoeren op Waarneming.nl.
  • Als toevoeging aan dat pinned topic, maar misschien als nieuw pinned topic zou er een kort overzicht kunnen komen van makkelijk te vinden en te herkennen gallen, zoals de Galappel en Knikkergal.
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, en eventuele ander ideeën.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Margreet Kwh

#2
Jan, goed dat je dit aankaart. Toevallig zat ik zelf ook te denken over het voorstellen van een naamsverandering: gallen en mijnen, omdat in het enige pinned topic, "determinatielinks voor gallen en mineerders", http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=14183.0, de links die beide gebieden betreffen. De aanleiding was het feit dat een Duitse forumbezoeker een aantal plantenmijnen had gepost bij de poppen van de vlinders, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=151.0, de posts van gebruiker öhm.

Je idee om de gallen als aparte groep op te nemen, in plaats van onder de insecten (overig) vind ik een goed idee. Bij de planten is inderdaad ook niet gek, zonder kennis van de waardplant kom je met de determinatie niet ver. Maar soms heb je ook de kennis van de soortgroep van de galvormer nodig.

De roesten vallen eigenlijk onder de schimmels, maar het is een bijzondere groep, waarvoor recent een Nederlands determinatiewerk is verschenen: A.J. Termorshuizen en C. A. Schwerz, De roesten van Nederland. De meeste paddenstoelenkenners zijn niet zo in de roesten thuis, denk ik. Eigenlijk weet ik niet eens of alle roesten automatisch ook onder de gallen vallen. (dat zoeken we op)
Edit: Niet alleen roesten of Uredinales zijn galvormend, maar ook branden of Ustilaginales, en vlaggen of Taphrinales, zie: http://werthof.home.xs4all.nl/plantengallen/galvormers/galschimmel.html. In het Gallenboek worden nog meer galvormende ordes genoemd van het rijk der schimmels: naast de drie genoemde ordes staan hier nog de Plasmodiophorales, de Chytridiales, de Peronosporales, de Erysiphales, de Sphaeriales, de Dothideales, de Exobasidiales, de Tilletiales, de Aphyllophorales en de Moliniales. (Bron: Gallenboek, 4e editie, blz. 23)

Wat betreft beginnersinformatie: op de websites die in het gepinde topic genoemd worden, kun je al heel wat vinden, vooral op de site van Jan Willem Wertwijn, http://werthof.home.xs4all.nl/plantengallen.html
Verder is er een boekje verschenen in de serie In Beeld, van de KNNV. Zie: http://www.knnvuitgeverij.nl/NL/webwinkel/natuur%20in%20beeld/0/2046
Het is jammer dat de link van de zoekkaart van KNNV Lelystad niet meer werkt, maar die is misschien nog te vinden. (ik ga op zoek). Verder zouden er soortteksten kunnen komen bij de verschillende soorten op waarneming.nl, maar dan zit je met auteursrechten als je bestaande teksten gebruikt. Bij de planten konden de teksten van een oude Heukels' Flora worden gebruikt, omdat daarvan de rechten vrij waren gekomen.
(Zie: "planten in woord en beeld", http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=129122.0)

Zelf heb ik ooit een beginstuk over gallen gemaakt op de site van de KNNV afdeling Den Helder e.o., zie http://www.knnv.nl/denhelder/ , zoek onder projecten >> gallen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jan vH

Het probleem van de roesten en branden is dat een deel wel in het Gallenboek staat (en dus gallen vormt) en een deel niet. Daarnaast is het soms lastig om te beoordelen of het wel of niet een gal is, als het gaat om roesten en branden. Als je de roesten en branden dus ook bij het gallenforum toevoegt, staan alle roesten en branden bij elkaar. Dat is makkelijker.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Margreet Kwh

Jan, dat zou een oplossing kunnen zijn. Maar tegelijk maakt het de zaak misschien ingewikkelder. Het verschil tussen gallen en mijnen is soms al lastig, laat staan tussen verschillende soorten roesten, al dan niet galvormend.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jan vH

Citaat van: MarKoHu op januari 06, 2012, 22:39:34 PM
Jan, dat zou een oplossing kunnen zijn. Maar tegelijk maakt het de zaak misschien ingewikkelder. Het verschil tussen gallen en mijnen is soms al lastig, laat staan tussen verschillende soorten roesten, al dan niet galvormend.

Het blijft zeker lastig. Maar als je eerst moet opzoeken of het wel of niet een gal is, is het nog moeilijker dan dat alle roesten bij het gallen/mijnen/roesten-forum geplaatst kunnen worden. Het onderscheid tussen een gewone paddenstoel en een roest is over het algemeen niet moeilijk. Voordat de roesten ook aan het gallenforum worden toegevoegd lijkt me het in ieder geval goed om ook bij het paddenstoelenboard te vragen wat zij ervan vinden.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

JW_2all

Citaat van: Jan vH op januari 05, 2012, 15:50:34 PM


Dit lijken me dingen die beter kunnen:

       
  • Haal het gallenforum weg onder Insecten (overig) vandaan. Die plek is helemaal niet logisch, omdat het ook te maken heeft met planten, mossen en paddenstoelen. Daarnaast vallen de galwespen, galmuggen en boorvliegen ook niet onder Insecten (overig), maar onder de soortgroepen als Bijen, wespen en mieren en Vliegen en muggen. Het beste lijkt me om het niet onder een soortgroep te plaatsen.
  • Zoals Wouter in dat topic ook al schreef, het lijkt me handig om de roesten en mijnen ook aan het gallenforum toe te voegen.
  • Maak een pinned topic met algemene informatie over gallen (en eventueel mijnen en roesten). Bijvoorbeeld over hoe ze ontstaan, hoe je ze kunt vinden, hoe je ze kunt herkennen, hoe je ze kunt invoeren op Waarneming.nl.
  • Als toevoeging aan dat pinned topic, maar misschien als nieuw pinned topic zou er een kort overzicht kunnen komen van makkelijk te vinden en te herkennen gallen, zoals de Galappel en Knikkergal.
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, en eventuele ander ideeën.

Goede ideeën zijn altijd welkom. Gallenforum heeft een eigen plek te verwerven.

Roesten en Branden als subforum bij paddenstoelen. Net als slijmzwammen vergen ze erg vaak microscopisch onderzoek.

Insect-gallen en insectenmijnen zijn verschijnselen waarin EIS is geinteresseerd. Het is een makkelijke manier om te bewijzen dat een insect ergens bestaat.

Lastiger zijn soorten die echt in een grensgebied zitten: paddenstoelen vertonen galachtige verschijnselen die soms door een insect, en soms door een schimmel veroorzaakt zijn. Waar laat je die?

Eigenlijk is het beste zo als het nu is, maar dan met een admin die berichten kan doorschuiven naar een specifieker  subforum, zoals dat nu ook al werkt bij paddenstoelen en slijmzwammen. Dus stel je hebt een boorvlieggal, dan kan die na naamgeving door naar een andere rubriek.

Dan de pinned topics
Volgens mij hoeft dat niet op waarneming. Determinatietabellen voor mijnen (en in de toekomst voor gallen) vind je op bladmineerders.nl. Bij het nieuwe roestenboek is al aangegeven dat er een site in opbouw is.
Dat hoeven we dus niet over te doen. Tenzij we verwachten dat die sites, en dus de kennis, plotseling dreigen te verdwijnen. Dat lijkt me niet het geval.
Voor de makkelijk te herkennen gallen kun je kijken op de bestaande gallensites.

Wat in waarneming.nl wel kan (althans sommige moderatoren kunnen dat) is het invullen van vergelijkingsarrays voor het vergelijken van soorten op de informatiepagina per soort.
Ook hier ligt weer de vraag of je dat echt moet willen. Het is gewoon ongelooflijk veel werk.

Een site als http://werthof.home.xs4all.nl/plantengallen.html bevat ruim 250 uur non-stop werk, zo niet meer.
Dus pak 'm beet gemiddeld 3 uur per vermelde gal. Daarvoor  kun je dan ook op galtype zoeken, iets waar de ultieme beginnen iets aan heeft.
 




Groet,
Jan

Botervlieg

Ik vind een apart gallen-deel helemaal geen slecht idee. Ook met hoe je ze moet invoeren (veel mensen weten dat niet).

Punt is wel dat admins uit alle soortgroepen er dan een board bij krijgen om in de gaten te houden (als ze dat willen).

Maar vind het wel goed dat inderdaad alles dan bij elkaar staat. Dan is de kennis daar op 1 plek.

Roesten en branden vind ik wel meer bij paddenstoelen horen, dat zou ik liever als sub-board bij paddenstoelen zetten.

Hoewel er al veel boards zijn, vind ik deze twee toevoegingen zelf wel goed, want het helpt wel om beter te vinden waar je moet zijn met je vragen. En de kennis verzameld zich op één plek, die goed vindbaar is.

Citaat van: JW_2all op januari 21, 2012, 02:19:26 AM
Dan de pinned topics
Volgens mij hoeft dat niet op waarneming. Determinatietabellen voor mijnen (en in de toekomst voor gallen) vind je op bladmineerders.nl. Bij het nieuwe roestenboek is al aangegeven dat er een site in opbouw is.
Dat hoeven we dus niet over te doen. Tenzij we verwachten dat die sites, en dus de kennis, plotseling dreigen te verdwijnen. Dat lijkt me niet het geval.
Voor de makkelijk te herkennen gallen kun je kijken op de bestaande gallensites.
Tja, dat jij die boeken en links kent is fijn voor jou. Betekend niet dat iedereen dat al weet. En daar is zo'n pinned topic voor. Zodat je (als beginner, die de boeken en site's nog niet kent) gewoon een overzichtlijstje daarvan hebt. Bovendien, elk board heeft een pinned topic over boeken en links, dus waarom die van de gallen niet?

Groetjes, Marleen

Jan vH

Citaat van: JW_2all op januari 21, 2012, 02:19:26 AM
Goede ideeën zijn altijd welkom. Gallenforum heeft een eigen plek te verwerven.

Eens.  :duim:

Citaat van: JW_2all op januari 21, 2012, 02:19:26 AM
Roesten en Branden als subforum bij paddenstoelen. Net als slijmzwammen vergen ze erg vaak microscopisch onderzoek.

Citaat van: M. Baltus op januari 21, 2012, 10:45:51 AM
Roesten en branden vind ik wel meer bij paddenstoelen horen, dat zou ik liever als sub-board bij paddenstoelen zetten.

Dat is natuurlijk ook een goede mogelijkheid. Ik zou dan bij het gallenforum wel een doorverwijzing plaatsen zoals bij 'Android ontwikkelingen' ook te vinden is naar WebObs, omdat er natuurlijk wel veel overeenkomsten zijn.

Citaat van: JW_2all op januari 21, 2012, 02:19:26 AM
Insect-gallen en insectenmijnen zijn verschijnselen waarin EIS is geinteresseerd. Het is een makkelijke manier om te bewijzen dat een insect ergens bestaat.

Lastiger zijn soorten die echt in een grensgebied zitten: paddenstoelen vertonen galachtige verschijnselen die soms door een insect, en soms door een schimmel veroorzaakt zijn. Waar laat je die?

Eigenlijk is het beste zo als het nu is, maar dan met een admin die berichten kan doorschuiven naar een specifieker  subforum, zoals dat nu ook al werkt bij paddenstoelen en slijmzwammen. Dus stel je hebt een boorvlieggal, dan kan die na naamgeving door naar een andere rubriek.

Hoe bedoel je dit precies? Moet die boorvlieggal dan naar 'Vliegen en muggen'?

Citaat van: JW_2all op januari 21, 2012, 02:19:26 AM
Dan de pinned topics
Volgens mij hoeft dat niet op waarneming. Determinatietabellen voor mijnen (en in de toekomst voor gallen) vind je op bladmineerders.nl. Bij het nieuwe roestenboek is al aangegeven dat er een site in opbouw is.
Dat hoeven we dus niet over te doen. Tenzij we verwachten dat die sites, en dus de kennis, plotseling dreigen te verdwijnen. Dat lijkt me niet het geval.
Voor de makkelijk te herkennen gallen kun je kijken op de bestaande gallensites.

Wat in waarneming.nl wel kan (althans sommige moderatoren kunnen dat) is het invullen van vergelijkingsarrays voor het vergelijken van soorten op de informatiepagina per soort.
Ook hier ligt weer de vraag of je dat echt moet willen. Het is gewoon ongelooflijk veel werk.

Een site als http://werthof.home.xs4all.nl/plantengallen.html bevat ruim 250 uur non-stop werk, zo niet meer.
Dus pak 'm beet gemiddeld 3 uur per vermelde gal. Daarvoor  kun je dan ook op galtype zoeken, iets waar de ultieme beginnen iets aan heeft.

Wat op andere websites staat moet je zeker niet over te doen. Maar je kunt wel een kort inleidend topic maken over gallen (en mineerders). Daarbij kun je bijvoorbeeld wijzen op het belang van het determineren van de waardplant, hoe de gallen ongeveer ontstaan en ook hoe je ze in kunt voeren op Waarneming.nl, want ook dat kan voor een leek lastig zijn. Het hoeft dus zeker geen enorm topic te zijn, maar wel een topic waarin je de waarnemers die niets van gallen weten enthousiast maakt. Dit kost misschien een half uurtje, maar veel meer zal het niet zijn.

Het vullen van de pagina's van soorten per familie en geslacht wordt nu nauwelijks gedaan voor gallen. Voor veel andere soortgroepen al wel. Als het voor de minder populaire soorten/soortgroepen ook wordt gedaan krijg je een prachtig overzicht van de Nederlandse biodiversiteit. Ook al moet er nog veel gevuld worden, het is nu ook al erg mooi en handig: http://waarneming.nl/soortgroep/all. Er moet wel iemand zijn die de rechten heeft die het ook wil doen, maar echt heel veel tijd zal het niet kosten.

Citaat van: M. Baltus op januari 21, 2012, 10:45:51 AM
Ik vind een apart gallen-deel helemaal geen slecht idee. Ook met hoe je ze moet invoeren (veel mensen weten dat niet).

Punt is wel dat admins uit alle soortgroepen er dan een board bij krijgen om in de gaten te houden (als ze dat willen).

Nu is er ook al een speciale ruimte voor de gallen, die wordt alleen onder 'Insecten (overig)' vandaan gehaald.

Citaat van: M. Baltus op januari 21, 2012, 10:45:51 AM
Citaat van: JW_2all op januari 21, 2012, 02:19:26 AM
Dan de pinned topics
Volgens mij hoeft dat niet op waarneming. Determinatietabellen voor mijnen (en in de toekomst voor gallen) vind je op bladmineerders.nl. Bij het nieuwe roestenboek is al aangegeven dat er een site in opbouw is.
Dat hoeven we dus niet over te doen. Tenzij we verwachten dat die sites, en dus de kennis, plotseling dreigen te verdwijnen. Dat lijkt me niet het geval.
Voor de makkelijk te herkennen gallen kun je kijken op de bestaande gallensites.

Tja, dat jij die boeken en links kent is fijn voor jou. Betekend niet dat iedereen dat al weet. En daar is zo'n pinned topic voor. Zodat je (als beginner, die de boeken en site's nog niet kent) gewoon een overzichtlijstje daarvan hebt. Bovendien, elk board heeft een pinned topic over boeken en links, dus waarom die van de gallen niet?

Bij de gallen is er al wel een topic met websites (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=14183.0), al wordt het niet bijgehouden omdat er geen moderator is voor de gallen. Daar staat ergens ook een overzicht met de twee belangrijkste boeken over gallen.

Citaat van: M. Baltus op januari 21, 2012, 10:45:51 AM
Hoewel er al veel boards zijn, vind ik deze twee toevoegingen zelf wel goed, want het helpt wel om beter te vinden waar je moet zijn met je vragen. En de kennis verzameld zich op één plek, die goed vindbaar is.

Helemaal mee eens!  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

JW_2all

Mooi, we willen dus eigenlijk een eigen volwaardig forum op het niveau van andere soort waarnemingen, dus op het niveau van vogels, spinnen en paddenstoelen, met dezelfde mogelijkheden, rechten en rubrieken.

Daarbij willen we pinned topics om net zo summier of uitgebreid als we zelf willen, te  kunnen invullen wat relevant is voor mensen die gallen waarnemen. Vermoedelijk iets over
wat wel wat niet,
fototips,
herkenning
sites
boeken

Net als de andere subforums hebben.

Daar kan ik helemaal mee leven.

Maar stel we gaan nog en stapje verder dan alleen de forum wensen, en denken na over waarneming.nl zelf.

Mist er niet iets ?

a. invulformulier per waarneming
b. fotogallerij van gallen en veroorzakers
c. informatie (per soort veroorzaker, en per type gal)

Volgens mij wel dus.
Groet,
Jan

Jan vH

Als ik het goed begrijp is dus iedereen hier voor:
1. Veranderen naam van 'Gallen' naar 'Gallen en mineerders'.
2. Het verplaatsen van het Gallenforum, zodat het geen subboard meer is van een soortgroep, maar een eigen board die niet onder een soortgroep staat.

Als iedereen het daar mee eens is zal ik het Hisko laten weten.

De rest kan dan later altijd nog worden toegevoegd.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Jan vH op januari 30, 2012, 17:20:14 PM
Als ik het goed begrijp is dus iedereen hier voor:
1. Veranderen naam van 'Gallen' naar 'Gallen en mineerders'.
2. Het verplaatsen van het Gallenforum, zodat het geen subboard meer is van een soortgroep, maar een eigen board die niet onder een soortgroep staat.

Als iedereen het daar mee eens is zal ik het Hisko laten weten.

De rest kan dan later altijd nog worden toegevoegd.

Mee eens!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jan vH

Ik heb bij de micro's en kevers ook even een bericht geplaatst over dit onderwerp: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=175937.msg1133777#new
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Arp

Het lijkt mij een goed plan om een forum "Gallen en Mineerders"  (of "Gallen, mineerders en plantenziekten"?) direct onder "Soortgroepen" te hebben :duim:

Het is inderdaad een allegaartje aan veroorzakers (en planten) en kan dus nooit "goed" in één van de andere categoriën geschoven worden. En inderdaad, mensen die met gallen bezig zijn kijken vaak ook naar bladmijnen etc. dus goed om alles op één plek te hebben.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Citaat van: Arp op februari 23, 2012, 14:28:15 PM
Het lijkt mij een goed plan om een forum "Gallen en Mineerders"  (of "Gallen, mineerders en plantenziekten"?) direct onder "Soortgroepen" te hebben :duim:

Het is inderdaad een allegaartje aan veroorzakers (en planten) en kan dus nooit "goed" in één van de andere categoriën geschoven worden. En inderdaad, mensen die met gallen bezig zijn kijken vaak ook naar bladmijnen etc. dus goed om alles op één plek te hebben.

Goed plan  :duim:

Arp

Zoals jullie zal zijn opgevallen is het forum verplaatst en hernoemd.

Momenteel heb ik er even "Gallen en mijnen" van gemaakt, maar andere suggesties zijn welkom ("Gallen, mijnen en plantenziektes" ?) - als het anders moet roep dan maar wat.

Als er wensen zijn voor subfora of sticky topics ook hier eerst maar even bespreken lijkt me.

Zelf "zit" ik nog met het volgende:

Ik zou het een mooie/logische/elegante overgang vinden om het "Gallen"-forum qua indeling tussen Insecten, Geleedpotigen en Planten te hebben. Nu staan de weekdieren er een beetje verloren tussen. Persoonlijk zou ik die dan liever tussen de Reptielen en Vlinders plaatsen - zeg maar waar nu de overgang tussen gewervelden en ongewervelden is. Ik ga op het Weekdierenforum vragen of men daar bezwaar tegen heeft.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Margreet Kwh

Hallo Arp,

mooi dat het gallenforum nu een eigen plaats heeft gekregen en is hernoemd. Voorlopig vind ik Gallen en mijnen een prima naam.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

jack_windig

Apart gallen en mijnen-forum is een prima idee en ik ben er blij mee. Ik weet niet of het technisch mogelijk is maar het elegantst zou ik het vinden als dit forum tegelijk ook een subforum van microlepidoptera en van vliegen zou kunnen zijn omdat die de meeste mijnen maken.

Arp

#18
Citaat van: jack_windig op april 13, 2012, 22:28:15 PM
Ik weet niet of het technisch mogelijk is maar het elegantst zou ik het vinden als dit forum tegelijk ook een subforum van microlepidoptera en van vliegen zou kunnen zijn omdat die de meeste mijnen maken.
Het is technisch niet mogelijk om één (sub)forum op meer plaatsen in de overzichten op te nemen, maar het is wel mogelijk om een leeg forum aan te maken en dit met een link door te koppelen aan "Gallen en mijnen" - geen idee hoe dat er precies uitziet, maar het zou functioneel grofweg moeten zijn wat je voorstelt.

We zouden kunnen overwegen dit te doen, maar wel even over een paar dingen nadenken:

Je zou op deze manier het Gallenforum kunnen linken vanuit alle fora/soortgroepen die van toepassing zijn - dat zijn er nogal wat, want er zijn veel organismen die gallen of mijnen veroorzaken ... bijna alle "geleedpotigenfora" plus de paddo's ?

Dat neemt iets ruimte in - ook op de hoofdpagina. De rijen voor (bijvoorbeeld) de vliegen- en bijenfora worden dan hoger (krijgen het balkje "Sub-boards: " erbij). Misschien is het "optisch" wel consequent (mooier/universeler) als alle boards dat balkje hebben, maar het houdt ook in dat je (iedereen) meer moet gaan scrollen, minder in één oogopslag in beeld hebt etc. En dat dan voor een 5-6 extra links naar een Gallenforum dat op het hoofdniveau ook al direct zichtbaar is.

Een andere optie is om in de betreffende fora (bijen, vliegen, spinachtigen etc) een "pinned topic" te maken dat naar het Gallenforum verlinkt - dat geeft dan geen extra ruimtegebruik op hoofdniveau, maar wel een extra pinned topic bovenaan in die fora (wat wel minder is dan de extra kop voor een subforum overigens).

De vraag is kortom, hoeveel real estate op het beeldscherm de forumgebruikers bereid zijn in te leveren voor extra links naar een forum wat de meesten waarschijnlijk toch wel kunnen vinden ... ??

Wat denkt men? 


Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ejslootweg

Ik denk dat iedereen het zo wel kan vinden.

groeten, Erik
groeten, Erik

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

jack_windig

Ik denk dat niet iedereen het kan vinden. Er zijn gebruikers die bijna nooit buiten hun eigen forum komen, en wel heel veel van de mineerders in hun groep weten. Er zijn ook vaak mensen die maar af en toe op het forum zijn of helemaal nieuw en als die onder vliegen naar mijnen gaan zoeken... Ik vind een pinned topic in de boards wel een goed idee. Misschien hoeft het niet in elk forum waar gallen of mijnenmakers onder vallen, maar ik zou micro's bij de vlinders nemen, en de vliegen. Ik heb bij de bijen nog nooit een vraag gezien over mijnen, ondanks dat er bladwespen zijn die mineren. Als je roesten onder dit forum wilt laten vallen, dan moet je ook een link op het paddestoelenforum hebben.

Arp

#22
Hoi Jack,

Ik heb experimenteel even onder Micro's een doorgelinkt subboard aangemaakt zodat we kunnen zien hoe dat werkt, c.q. eruit ziet (ook zichtbaar onder Vlinders, maar niet op hoofdninveau).

Heb dit even bij Micro's gedaan omdat het daar (op hoofdniveau) niet "in de weg staat" en omdat er onder vlinders bovenaan toch al een waslijst subboards staat - dan maakt die ene sub-sub ook niet meer veel uit.

Ik meld het experiment ook even aan op het Micro's-forum.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Citaat van: jack_windig op april 14, 2012, 09:39:52 AM
Ik heb bij de bijen nog nooit een vraag gezien over mijnen, ondanks dat er bladwespen zijn die mineren.
Je hebt natuurlijk ook nog Galwespen en Sluipwespjes etc die (hyper)parasiteren op larven van andere dieren in de gallen. Kortom, er komen vaak wespjes uit gallen - niet alleen mijnen ;) 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Ik zou liever zien dat het  gewoon een eigen board word, zoals het kort geleden ook gemaakt was.

Dat mensen niet buiten hun eigen board komen, vind ik geen reden om het onderdeel dan maar daar te zetten.
Ik zou liever zien dat mensen gestimuleerd worden eens wél buiten hun board te kijken.

(Want bijv het waarneming-board wordt altijd door dezelfde mensen gelezen/beantwoord)

En mensen die nieuw zijn en die bij vliegen naar mijnen gaan zoeken, kunnen gewoon hun topic bij de vliegen neerzetten,
er komt dan vanzelf een lieve admin voorbij die het verplaatst. Zo leert de nieuweling gelijk dat er een apart board voor is.

Verder kan in de topics aan mensen van de vliegen/vlinders/paddenstoelen worden vertelt dat er een nieuw board is.

Ik heb bijv nog nooit een gal van een vlinder gevonden volgens mij. Alleen van wespen. Dus ik ga dat board never nooit bij de micro-vlinders zelfs zoeken.

Juist omdat het zoveel verschillende soortgroepen raakt, 1 nieuw/los/apart board en niet ergens onder schuiven.

Vind ik.

Groetjes, Marleen

Arp

Hoi Marleen,

Dat is ook niet het voorstel van Jack ;)

Hij wil, net als jij, graag dat het huidige board "Gallen en mijnen" precies blijft waar het nu (sinds kort) is, maar stelt wel voor om te zorgen dat het forum "zichtbaar" is vanuit andere boards van de groepen die ermee te maken hebben (bijvoorbeeld Micro's omdat ze mijnen maken, geen gallen).

Kijk even hoe ik het nu bij de Micro's heb ondergebracht. Daar staat nu een sub-forum bovenaan, maar dat is een link naar het forum "Gallen en mijnen". Ik heb die link alleen even de titel "Mijnen en gallen" gegeven om de Micromensen wat honing om de mond te smeren  ;D

Een andere optie die voorgesteld is (misschien voor Bijen en Vliegen een betere?) is om een dergelijke link onder te brengen in een pinned topic bovenaan in het forum (in plaats van een "virtueel" subforum).

Daar gaat de "discussie" dus over ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Mijn excuus, dan heb ik jullie verkeerd begrepen. Sorry!

Bedankt voor je uitleg, Arp.

Arp

Prima hoor, het was kennlijk niet duidelijk genoeg - nu hopelijk wel ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Citaat van: Arp op april 14, 2012, 16:06:37 PM
Prima hoor, het was kennlijk niet duidelijk genoeg - nu hopelijk wel ;)

Ja!  :duim:

Jan vH

De roesten hebben nu ook een eigen subboard. Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=180467.0 en http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=191.0.

En nog even een vraagje: is er een admin die het topic Determinatiesites voor gallen en mineerders kan en wil opruimen? Met name de niet werkende links eruit halen, maar bij voorkeur ook de nieuwe aanvullingen er ook bij zetten. De naam kan ook veranderd worden in 'Determinatiesites en -boeken voor gallen en mineerders'.
Jan van Harten
Validator Plantengallen