2 Bekermossen

Gestart door henkjanvdkolk, januari 04, 2012, 20:23:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

Vandaag 2 bekermossen tegengekomen op de Veluwe.
Bij de eerste denk ik aan Bruin Bekermos, de tweede kwam ik niet uit.

1.
http://waarneming.nl/waarneming/view/62433516
onzeker Bruin Bekermos - Cladonia grayi gezien op 2012-01-04 Bennekom - Bennekomse Bos
Foto's:




2.
http://waarneming.nl/waarneming/view/62433538
Heidestaartje en Bekermos - Cladonia spec. gezien op 2012-01-04 Bennekom - Oostereng
Foto's:






Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

kroonp

Groeit dit op dood hout, een boomvoet of een boswalletje?
Groet

Peter Kroon

henkjanvdkolk

Citaat van: kroonp op januari 04, 2012, 22:44:33 PM
Groeit dit op dood hout, een boomvoet of een boswalletje?

Beide groeien op een boomvoet van dode Berk.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

henkjanvdkolk

Niemand die deze op naam kan brengen?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

kroonp

Moeilijke gevallen blijven wat langer liggen. Of je probeert het beantwoorden wat uit te stellen door eerst naar het substraat te vragen o.i.d.  ;)
Maar goed, ik zal een poging doen.

Dit is er weer ééntje uit de hoek C. chlorophaea / C. grayi vanwege de bekers met een geleidelijke overgang van steel naar kopje en met grove sorediën. In Groot-Brittannië zou je het dan gewoon kunnen houden op C. chlorophaea sensu lato, maar in Nederland hebben we die groep opgesplitst in verschillende soorten. Meestal noemen we wat op de grond groeit C. grayi en wat op schors groeit C. chlorophaea, maar zo gemakkelijk kom je er natuurlijk niet altijd vanaf. Het is maar een klein stapje van de grond naar een boomvoet, zeker als die boom in (de buurt van) een heideveld staat kan er prima C. grayi op groeien.

Nr. 1 zou ik C. grayi noemen vanwege de bekervorm, het kale randje aan de beker en het ontbreken van schubjes op de bekers. De staafvormige soort is mogelijk C. glauca.

Nr. 2 heeft smallere bekers met langere steel, maar heeft ook wel weer veel beschorste en kale plekken op de bekers. Ik kan geen keuze maken. Hou het maar op C. grayi met een vraagtekentje.
Groet

Peter Kroon

henkjanvdkolk

Bedankt voor de uitleg Peter! Inderdaad erg lastig om te determineren merk ik.. Ik zal de waarnemingen wijzigen
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk