Waar kan ik geluiden oefenen?

Gestart door Stefan van Ettinger, oktober 15, 2011, 22:19:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan van Ettinger

Hoi allemaal,

Ik vogel nu al een tijdje maar die geluiden blijven toch lastig! Laatst weer eens op de telpost geweest en t is werkelijk fascinerend hoe die gasten op basis van geluid alles een naampje geven. Dat wil ik ook! Maar weet er iemand een goede manier om geluiden te leren? Is er een site waar de geluiden makkelijk te vinden zijn?
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

Stijn E.

#1
Dat vroeg Robert van Tiel zich op 4 augustus vorig jaar ook af ;)
Zie forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=117882


Dit is wellicht ook leuk om door te lezen: forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=119015
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

HPM

Citaat van: Steefann op oktober 15, 2011, 22:19:52 PM
Hoi allemaal,

Ik vogel nu al een tijdje maar die geluiden blijven toch lastig! Laatst weer eens op de telpost geweest en t is werkelijk fascinerend hoe die gasten op basis van geluid alles een naampje geven. Dat wil ik ook! Maar weet er iemand een goede manier om geluiden te leren? Is er een site waar de geluiden makkelijk te vinden zijn?

Er is een site waar heel gemakklijke geluiden zijn te vinden. Die site heet Waarneming.nl. In het menu 'Overzichten' vind je  'Geluiden' Als je daar op klikt krijg je dit http://waarneming.nl/sound/index?q=&g=1&ts=0&z=1&sort=o Als je daar op een soort klikt of bovenin een soort kiest krijg je alleen de geluiden van die soort. Je kan ook nog voor bepaalde typen geluid kiezen. Zang bijvoorbeeld, of roep.
Als je ergen op een soortpagina zit zie je in het rechtermenu 'Geluiden'. Als je daar op klikt krijg je alleen geluiden van die soort. Als je in dat menu op 'informatie' klikt krijg je een informatiepagina van die soort. Daarop vind je ondermeer voorbeeldgeluiden.
Herman van der Meer

Stefan van Ettinger

Ik vind het op waarneming.nl echt niet handig! Maar ik heb ondertussen een hele mooie youtube reeks gevonden waarin alle vogels met alle roepjes aan bod komen.

http://www.youtube.com/watch?v=i7YOc9bhF6w&feature=related

De rest is op dat kanaal te vinden
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

HPM

Citaat van: Steefann op oktober 16, 2011, 12:43:26 PM

Ik vind het op waarneming.nl echt niet handig! Maar ik heb ondertussen een hele mooie youtube reeks gevonden waarin alle vogels met alle roepjes aan bod komen.

http://www.youtube.com/watch?v=i7YOc9bhF6w&feature=related

De rest is op dat kanaal te vinden

Maar geen 6400 opnamen van bijna 300 soorten.
Herman van der Meer

michel.wissink

Als ik een geluid zoek en dat op waarneming.nl niet kan vinden, is lauwersmeer.com mijn volgende optie.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

HPM

Citaat van: michel.wissink op oktober 16, 2011, 13:30:09 PM
Als ik een geluid zoek en dat op waarneming.nl niet kan vinden, is lauwersmeer.com mijn volgende optie.

Ik ga naar Xeno-Canto, soms eerder dan naar Waarneming. Op de info-pagina's staat een directe link naar XC zodat je niet eens meer hoeft na te denken over de Engelse of wetenschappelijke naam.
Herman van der Meer

Timo Roeke

Gewoon in het veld! Ga met een goede vogelaar op stap of voeg je bij een telpost. Daar leer je binnen een paar uur waar je dagen internet voor nodig hebt. Succes.

veronica60

Dag Steefann. Op www.vogelvisie.nl staat een quiz waar je vogelgeluiden kunt oefenen. Veel succes.
Vriendelijke groet, Inge Maijer.

Oenanthe

Iedereen doet het natuurlijk op zijn eigen manier maar ik heb nooit geluiden kunnen leren van internet, cd of andere opnamen. Net wat Timo zegt: doe het buiten. Na verloop van tijd herken je daar geluiden, zonder dat je weet wie ze maakt. Als je er dan achter komt wie het geluid maakt, vergeet je het nooit meer. En daarvoor is het gezelschap van een ervaren vogelaar erg prettig.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op november 25, 2011, 10:22:54 AM
Iedereen doet het natuurlijk op zijn eigen manier maar ik heb nooit geluiden kunnen leren van internet, cd of andere opnamen. Net wat Timo zegt: doe het buiten. Na verloop van tijd herken je daar geluiden, zonder dat je weet wie ze maakt. Als je er dan achter komt wie het geluid maakt, vergeet je het nooit meer. En daarvoor is het gezelschap van een ervaren vogelaar erg prettig.

Ik heb grammofoonplaten als ervaren vogelaar gehad. Die beluisterde ik regelmatig waardoor ik in het veld vaak bekende geluiden hoorde. Als ik me dan niet gelijk kon herinneren welke soort het was wist ik in ieder geval dat ik het antwoord thuis kon vinden.
De vogel die je hoort ook zien helpt natuurlijk maar voor een beginner is het dan ook niet altijd eenvoudig. Eerst uitvogelen welk plaatje in je boek er het meest op lijkt en dan nog wijs zien te worden uit de geluidsbeschrijving. Dat heeft mij in het begin bij sommige soorten echt hoofdbrekens gekost. Toen ik eenmaal thuis geluiden kon beluisteren ging het ineens een stuk beter.
Herman van der Meer

veronica60

Ik wilde met nog een tip komen, namelijk het aanschaffen van een dictafoontje, maar heb eerst even de linken in de reactie van Stijf Eikelboom eens aangeklikt om te lezen wat daar allemaal voor tips zijn gegeven op de vraag hoe je vogelgeluiden kan oefenen en dat zijn er heel wat en ook over een dictafoontje. Ik neem aan dat Steefann dat inmiddels ook heeft gelezen dus wacht ik een reactie van Steefann maar af.
Vriendelijke groet, Inge Maijer.

Folkert Jan

Er is mijns inzien een groot verschil in het leren van roepjes en zang.
Zang heb ik heel makkelijk geleerd via de CD's van Niko de haan voor de algemenere soorten. De paar soorten die er niet op stonden zoals paapje of tapuit vielen later in het veld snel op.

Roepjes heb ik echter bijna allemaal uit het veld geleerd...
Naar goede telposten gaan helpt en vooral in het najaar gaan bosjeskloppen en de vogel zoeken die dat geluid maakt.
Nu ik de meer voorkomende roepjes ken ben ik de roepjes van regelmatige dwaalgasten gaan opzoeken op xeno-canto...je kunt ze daar opslaan. Ik heb ze in mijn telefoon gezet en als we met een groep ergens heen gaan zet ik de geluiden vaak aan en gaan we in de auto raden van welk beest het roepje komt. Inmiddels ken ik dus ook roepjes van zeldzamere phylo's en cosmic mindfuckers als roodkeelnachtegaal. Herhaling speelt wel een rol om het te blijven onthouden aangezien je deze soorten nou niet dagelijks tegenkomt.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bart van Hoogstraten

Ik heb het zelf niet (omdat ik geen iphone heb) maar een paar mensen in mijn omgeving wel -> Als je een iphone hebt kun je "Tjilp" downloaden (kost geloof ik 2 of 3 euro's). Je hebt dan een geluidenoverzicht van de meest algemene soorten op zak en er staan ook oefeningen op om ze te leren.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/