Haarmos?

Gestart door henkjanvdkolk, januari 04, 2012, 15:07:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

Hierbij nog een zeer algemeen mos, vrij groot en bodembedekkend. Niet zulke beste foto's maar ik weet niet hoeveel er van dit soort soorten voorkomen.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/62424450
onzeker Haarmos spec. - Polytrichum spec. gezien op 2011-12-30 Bennekom - Bennekomse Bos
Foto's:



Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

kroonp

Ja, Haarmos spec.

Ik gok Fraai haarmos (Polytrichum formosum) is. Wil je het helemaal zeker weten dan moet je een doorsnede van het blad onder de microscoop leggen.

Heb je misschien nog een close-up waarop de blaadjes goed te zien zijn?
Groet

Peter Kroon

Ben Kruijsen

ik meen omgeslagen bladranden te zien en dan is het Polytr. juniperinum. Een scherpere foto van dichtbij kan de onzekerheid wellicht wegnemen.

henkjanvdkolk

Oke, dank! Ik zal binnenkort even proberen een betere foto te maken en die hier plaatsen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

henkjanvdkolk

Net weer even langs geweest:

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Ben Kruijsen

overtuigend juniperinum

henkjanvdkolk

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Ben Kruijsen

Henk Jan,

nogmaals even zitten kijken naar je foto's. Ik begin toch te twijfelen. De onderste foto laat een vlak blad zien en dan is het formosum. Op de eerste foto zie ik omgeslagen randen maar ook hier en daar een vlak blad. Dat is gek. Zou je me voor de zekerheid wat materiaal kunnen opsturen dan bekijk ik het thuis.  Eyndenhoefflaan 7  2071 am  Santpoort-Noord.

henkjanvdkolk

Citaat van: Ben Kruijsen op januari 05, 2012, 15:26:15 PM
Henk Jan,

nogmaals even zitten kijken naar je foto's. Ik begin toch te twijfelen. De onderste foto laat een vlak blad zien en dan is het formosum. Op de eerste foto zie ik omgeslagen randen maar ook hier en daar een vlak blad. Dat is gek. Zou je me voor de zekerheid wat materiaal kunnen opsturen dan bekijk ik het thuis.  Eyndenhoefflaan 7  2071 am  Santpoort-Noord.

Oke, hoe en waarin moet ik materiaal opsturen?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Ben Kruijsen

materiaal eerst drogen, daarna in een zakje (bryologen maken een convoluut [a4-tje in lengterichting 2x vouwen en daarna links en rechts dichtvouwen]) en dan via een envelop opsturen.

henkjanvdkolk

Citaat van: Ben Kruijsen op januari 05, 2012, 15:58:22 PM
materiaal eerst drogen, daarna in een zakje (bryologen maken een convoluut [a4-tje in lengterichting 2x vouwen en daarna links en rechts dichtvouwen]) en dan via een envelop opsturen.

Ohw, las dit te laat. Heb het opgestuurd in keukenpapier in een convoluut (vond ik idd op internet). Hopelijk komt het goed aan, anders zal ik het alsnog eerst drogen en dan volgende week nog eens sturen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Ben Kruijsen

als de post 2 weken zou blijven liggen heb je dikke kans op schimmel. Nu zal ik het materiaal er gelijk uiithalen en komt het wel goed.

henkjanvdkolk

Citaat van: Ben Kruijsen op januari 06, 2012, 12:16:07 PM
als de post 2 weken zou blijven liggen heb je dikke kans op schimmel. Nu zal ik het materiaal er gelijk uiithalen en komt het wel goed.

Ok, vandaar!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Ben Kruijsen

materiaal in prima staat ontvangen. Na nat maken zie ik vlakke blaadjes dus geen juniperinum. Ik denk dat ik op het verkeerde been ben gezet omdat de eerste foto's die je hioer toonde planten betrof die bijv. aan het opdrogen waren waardoor het leek alsof de bladrand omgevouwen was. Houd het maar op Polytr. formosum. Die ligt het meest voor de hand gezien het milieu, bosbodem. Ga er vandaag voor alle zekerheid verder naar kijken onder de microscoop. Heel kleine kans op P. commune.
Ik neem aan dat je het materiaal niet terug wilt.

henkjanvdkolk

Citaat van: Ben Kruijsen op januari 07, 2012, 09:57:07 AM
materiaal in prima staat ontvangen. Na nat maken zie ik vlakke blaadjes dus geen juniperinum. Ik denk dat ik op het verkeerde been ben gezet omdat de eerste foto's die je hioer toonde planten betrof die bijv. aan het opdrogen waren waardoor het leek alsof de bladrand omgevouwen was. Houd het maar op Polytr. formosum. Die ligt het meest voor de hand gezien het milieu, bosbodem. Ga er vandaag voor alle zekerheid verder naar kijken onder de microscoop. Heel kleine kans op P. commune.
Ik neem aan dat je het materiaal niet terug wilt.

Oke, zeer bedankt voor de uitleg en determinatie!! Ik hoef het materiaal inderdaad niet terug, dus doe ermee wat je wilt  ;) .
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Ben Kruijsen

materiaal onder de microscoop bekeken na het maken van dwarscoupes van het blad. De topcel van de lamellen op het blad niet uitgerand of ingedeukt dus geen commune, ook de topcel niet papilleus. Het is dus definitief Polytrichum formosum.