Jufferlarve: Lantaarntje?

Gestart door Jan vH, januari 27, 2012, 17:07:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Vandaag vond ik deze waterjufferlarve bij een vijver in het park. Op deze plek is Lantaarntje altijd zeer algemeen, maar ook Azuurwaterjuffer komt er algemeen voor. Ik vind 'm veel lijken op deze. Is er met deze foto's met zekerheid te zeggen welke soort het is?

http://waarneming.nl/waarneming/view/62815585
onzeker Lantaarntje - Ischnura elegans gezien op 2012-01-27 Barneveld - Landgoed de Schaffelaar
Foto's:






bij voorbaat dank Jan van Harten
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Ton van Haaren

op basis van de geheel egaal gekleurde kop, zonder donkergroene spikkels zou ik ook zeggen een lantaarntje. Maar de lamellen (die flappen aan het achterlijf) zijn niet goed te beoordelen, dus wat mij betreft blijft het bij een onzekere I. elegans. Als je een detail van die lamellen in zijaanzicht kunt toevoegen dan is er misschien nog wel wat van te maken.
Zowieso kunnen larven van C.pulchellum en puella niet van elkaar onderscheiden worden.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Jan vH

Beter dan dit heb ik helaas niet.

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Ton van Haaren

dan zou ik voor onzeker lantaarntje gaan.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Jan vH

Bedankt!  :duim: Ik laat 'm op onzeker Lantaarntje staan.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Mag deze wel op zeker?

http://waarneming.nl/waarneming/view/62831561
onzeker Lantaarntje - Ischnura elegans gezien op 2012-01-28 Barneveld - Landgoed de Schaffelaar
Foto's:




Jan van Harten
Validator Plantengallen

Ton van Haaren

dit is zeker geen lantaarntje, maar een Coenagrion (puchellum of puella). Wat me meteen doet twijfelen aan die eerste fotoserie. Ook hier zie ik geen donkergroene punten op de kop, maar het is zeker geen Ischnura op basis van de lamellen.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Jan vH

Bedankt! Dan is het dus Coenagrion puella, want die is er algemeen. Puchellum heb ik er nog nooit gezien, terwijl ik er wel bijna elke week kom.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Sticht

Citaat van: Jan vH op januari 29, 2012, 18:52:17 PM
Dan is het dus Coenagrion puella, want die is er algemeen. Puchellum heb ik er nog nooit gezien, terwijl ik er wel bijna elke week kom.

Ha Jan, het feit dat jij daar nooit een variabele hebt gezien is geen determinatie kenmerk. ;D