Blauwe zeedistel in omgeving Reims?

Gestart door Jan Willem, januari 03, 2012, 14:37:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Willem

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/62409774
onzeker Blauwe zeedistel - Eryngium maritimum gezien op 2011-09-22 France - Picardie
Foto's:


bij voorbaat dank
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

margriet

#1
ik denk dat dit "gewoon" kruisdistel is, Eryngium campestre, heb je die met een bepaalde reden uitgesloten of niet?
Omdat ze met bloem zo makkelijk uit elkaar te houden zijn en ik niet vaak aan de kust kom heb ik eigenlijk nooit gekeken of ze vegetatief uit elkaar te houden zijn. Als niemand anders zekerheid kan geven wil ik wel even in " the vegetative key to the british flora" opzoeken voor je...
groetjes,

Margriet

Jan Willem

Stel dat laatste erg op prijs, Margriet.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

margriet

#3
OK,
»»grondbladeren 10-30 cm, geveerd met 3-5 paar bestekelde lobben, stijf met kraakbeenachtige rand (zonder bladgroen en taai), heeft een citrus/dennen geur (heb dat zelf nooit waargenomen maar ga zeker eens ruiken  ;) ). de nerf gevleugeld en stekelig. bladsteel omvattend ? ("clasping"), met stekels. Steel afgeplat, verbreedt bij de basis, stevig, soms een beetje gegroefd van boven, afgerond beneden, niet stekelig, met 15 verborgen vaatbundels. Stengels tot 70 cm, gestreept, herhaaldelijk vertakt (in 2 of 3), stekelloos. maart-december kalkrijke graslanden.»»» E. campestre
»»grondbladeeren 5-15 cm in diameter, ± rond, handvormig 3-tallig, getand met stekels (punten stekels geel), leerachtig met dik kraakbeenachtige rand, geurloos, met nerven/aders vaak paarsachtig, met huidmondjes boven en onderkant. bladstelen handvormig zittend. Steel gegroefd, verbreedt aan de basis, geen stekels. Met 8 tot 13 vaatbundels in een boog. Stengels tot 50 cm april-oktober kust zand of ?shingle? stenige / kiezelstrand»»» E. maritimum
Zo, dit was min of meer letterlijk vertaald uit engels, soms weet ik niet helemaal wat er bedoeld wordt, ondanks dat ik een engels botanisch verklarend woordenboek ernaast heb liggen.. Ik heb ook helemaal niet gekeken of je waarneming wel in een kuststreek was en topografisch ben ik geen kenner  ;D  . maar ik denk wel dat je hier wat mee kan... of iemand anders kan vast uitsluitsel geven
groetjes,

Margriet

HPM

Citaat van: margriet op januari 05, 2012, 00:08:58 AM

...
Ik heb ook helemaal niet gekeken of je waarneming wel in een kuststreek was en topografisch ben ik geen kenner  ;D  ....

Reims ligt in noord-Frankrijk, zeker 200 kilometer van zee.
Herman van der Meer

Jan Willem

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie, Margriet. Heb waarneming in Kruisdistel veranderd. Met excuus voor late reactie & vr. groet, Jan Willem
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong