Hoofdmenu

Waterspitsmuis?

Gestart door Adri Clements, januari 03, 2012, 12:05:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Adri Clements

Hoi allen,
Ik heb heel weinig verstand van muizen, graag daarom jullie hulp.
Zie http://alblas.waarneming.nl/waarneming/view/62402426
Vlakbij een rietmoeras, op 6 juni 2011.
Alvast bedankt!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

maurice.lahaye

Hallo Clemens,

Het is in ieder geval geen waterspitsmuis, het lijkt meer een Sorex soort (bosspits/dwergspitsmuis). Een soort durf ik nog even niet te noemen, dat komt wel in de loop van de week.

Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

Dit is in ieder geval een bosspitsmuis (Sorex araneus/coronatus). Op grond van de bruine rugvacht betreft een niet al te oud dier. Na de rui hebben bosspitsmuizen een veel donkerdere, grijszwarte rugvacht. De twee soorten bosspitsmuis in Nederland zijn op uitwendige kenmerken niet of niet betrouwbaar te determineren, maar volgens mij komt in dit deel van Nederland alleen de gewone bosspitsmuis (S. araneus) voor.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Adri Clements

Hoi Maurice en Rob,
Dank voor het meedenken!
@Rob: de verspreidingskaartjes op de site van de ZV laten dit goed zien ja.
Vr. groeten,
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Merijn van den Hoogenhoff

Citaat van: Rob Koelman op januari 03, 2012, 13:15:24 PM
Dit is in ieder geval een bosspitsmuis (Sorex araneus/coronatus). Op grond van de bruine rugvacht betreft een niet al te oud dier. Na de rui hebben bosspitsmuizen een veel donkerdere, grijszwarte rugvacht. De twee soorten bosspitsmuis in Nederland zijn op uitwendige kenmerken niet of niet betrouwbaar te determineren, maar volgens mij komt in dit deel van Nederland alleen de gewone bosspitsmuis (S. araneus) voor.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Graag even kijken naar mijn verhandeling met Maurice bij mijn melding. Dan kan de conclusie alleen maar zijn bosspits spec. http://waarneming.nl/waarneming/view/61483182
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

whmvb

Zo is dat, Merijn.
De redenatie 'hij staat daar niet vermeld, dus hij komt er niet voor' is natuurlijk een heel gevaarlijke. Zo vind je nooit iets nieuws.

Wim
Wim van Boekel

Rob Koelman

De verspreiding van de beide bosspitsmuizen is behoorlijk goed bekend door onderzoek aan schedelresten (vooral afkomstig uit braakballen). In grote delen van West Nederland is, ondanks gericht onderzoek, nog nooit een tweekleurige bosspitsmuis (Sorex coronatus) aangetroffen, zodat op grond daarvan kan worden aangenomen dat de tweekleurige bosspitsmuis inderdaad in bepaalde delen van Nederland ontbreekt. Aan de rand van het bekende verspreidingsgebied van de tweekleurige bosspitsmuis is het natuurlijk wel oppassen geblazen met determineren...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Rob Koelman op januari 03, 2012, 15:41:17 PM
De verspreiding van de beide bosspitsmuizen is behoorlijk goed bekend door onderzoek aan schedelresten (vooral afkomstig uit braakballen). In grote delen van West Nederland is, ondanks gericht onderzoek, nog nooit een tweekleurige bosspitsmuis (Sorex coronatus) aangetroffen, zodat op grond daarvan kan worden aangenomen dat de tweekleurige bosspitsmuis inderdaad in bepaalde delen van Nederland ontbreekt. Aan de rand van het bekende verspreidingsgebied van de tweekleurige bosspitsmuis is het natuurlijk wel oppassen geblazen met determineren...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging


Nu spreek je Maurice tegen. Dit is denk ik waar Merijn vooral op doelt.

CiteerBeste waarnemer,

Deze waarneming betreft inderdaad een bosspitsmuis (sorex spec.), maar de juiste soort (araneus of coronatus) is niet vast te stellen aan de hand van foto's of schedelkenmerken (alleen DNA-onderzoek voldoet). Zou je de 'soort' willen wijzigen in 'Sorex araneus/coronatus'.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

maurice.lahaye

Heren,

Ik heb inderdaad afgelopen week de discussie Sorex araneus versus Sorex coronatus aangezwengeld, omdat ik denk dat beide soorten aan de hand van uiterlijke kenmerken niet van elkaar te onderscheiden zijn. Ik heb mij voorgenomen om deze kwestie tot de bodem uit te zoeken, maar de literatuur is niet mals en heeft het bijvoorbeeld over het Sorex araneus-complex (weliswaar Europa-breed, maar toch). Het is dus een ingewikkelde kwestie.

Ook bij de determinatie van schedelkenmerken heb ik mijn bedenkingen, maar ik ben in contact met deskundigen die hopelijk een afgewogen oordeel kunnen geven. Vooralsnog geef ik dus de voorkeur aan het invoeren van de soort onder de 'verzamel-soort' Sorex araneus/coronatus, zonder daarbij rekening te houden met de vindplaats. Het verhaal van het ontbreken van S. coronatus in de laaggelegen delen van Nederland zou overigens goed kunnen kloppen (en daarmee de stelling van Rob bevestigen), maar daarmee zijn inderdaad niet alle bosspitsmuizen in dat deel van NL 100% zeker Sorex araneus.

Samengevat, voer bosspitsmuizen voorlopig alleen in als Sorex araneus/coronatus, tot dat er helderheid is over deze kwestie. Het is natuurlijk ook een mogelijkheid om de invoer van de aparte soorten (technisch) onmogelijk te maken, maar dat gaat nu nog even te ver. Zoveel bosspitsmuizen worden er nu ook weer niet ingevoerd (en al helemaal niet met foto).

Vriendelijke groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Merijn van den Hoogenhoff

#9
Kijk het gaat mij hier niet om een gelijk of geen gelijk. Maar om duidelijkheid. Er is in zoogdierenland blijkbaar geen eenduidige mening over. Daarom is het misschien goed?? om daar uit te komen. Want wat mij echt aan het hart gaat, is dat er dus heel veel gegevens twijfelachtig blijven, en derhalve waarschijnlijk nooit meegenomen worden in publicaties en rapporten.
Op TELMEE keuren ze mijn braakbal gegevens van de BSM (bosspitsmuis) niet goed. Dit terwijl ik de argumenten gebruikte Rob, en we in 19 jaar pluizen (meer dan 2100 BSM schedels) nooit een indicatie hebben gekregen (lees geen schedel van coronatus) op tweekleurige BSM. Maar blijkbaar is het gewoon verdraaide moeilijk om hier een duidelijke lijn in te krijgen. :rolleye:
Ik laat de zaak verder rusten en voer gewoon araneus/coronatus in. Maurice veel sterkte met het uitzoeken HAHA

Met vriendelijke groeten

Merijn
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

Rob Koelman

#10
Terwijl ik onderstaand reactie schreef waren er al twee nieuwe reacties geplaatst. Laat hem toch maar even ongewijzigd staan...

Wat Maurice denk ik bedoelt (?) is dat je bosspitsmuizen niet / niet voldoende betrouwbaar op uitwendige kenmerken kunt determineren. Determinatie op grond van verspreiding is in theorie mogelijk in bepaalde delen van West Nederland (en Flevoland) omdat daar alleen Sorex araneus voorkomt. Dit betreft dan een toegeschreven determinatie en dus feitelijk geen 100% zekere determinatie. Als je kritisch bent moet je daarom alle bosspitsmuizen die niet op schedelkenmerken of DNA zijn gedetermineerd invoeren als bosspitsmuis spec., ook al komt in een gebied / regio alleen S. araneus voor. Achteraf kun je dan voor sommige gebieden alle waarnemingen van bosspitsmuizen toekennen aan S. araneus.

Dit zelfde 'probleem' doet zich ook voor bij de woelrat. In vrijwel geheel Nederland komt alleen de gewone woelrat (Arvicola amphibius) voor. In Zuid-Limburg heb je ook de molmuis (A. scherman). Op grond van deze verspreiding kun je alle woelratten buiten Zuid-Limburg gerust invoeren als A. amphibius, ook al heb je deze dieren niet op grond van schedelkenmerken of DNA gedetermineerd. Op dit moment worden woelratten echter standaard ingevoerd als woelrat spec.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

whmvb

Heren,

ik ben blij te lezen dat in ieder geval Maurice van plan is de Sorex araneus/coronatus kwestie tot op de bodem uit te zoeken. Ik ben zeer benieuwd wat daar uit komt (al heb ik wel een vermoeden). Succes daarmee Maurice.

Wim
Wim van Boekel