Hoofdmenu

Geelpootmeeuw?

Gestart door psoer, december 05, 2006, 10:03:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

psoer

#60
Beste Maarten,

Als ik het goed heb begrepen gaat het om de onderste veer op het plaatje, andersom geteld nummer 6. Daat zie ik een zwarte veer met een witte vlek, eigenlijk niet verschillend met:
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=102377

Weet je ook hoe P5 er uit ziet bij een hybride Kleine MantelmeeuwxZilvermeeuw?

Met vriendelijke groet, Peter Soer

JohanvantBosch

CiteerBeste Maarten,

Als ik het goed heb begrepen gaat het om de onderste veer op het plaatje, andersom geteld nummer 6. Daat zie ik een zwarte veer met een witte vlek.
Weet je ook hoe P5 er uit ziet bij een hybride Kleine MantelmeeuwxZilvermeeuw?

Met vriendelijke groet, Peter Soer
Is inderdaad de 6e van boven, maar hij is niet zwart met een witte vlek. De veer is grijs, met een witte top. In de witte top zie je een zwart dwarsstreepje. Dat zwarte dwarsstreepje is de subterminale band (terminaal=aan het eind, subterminaal= net niet aan het eind).
Groeten,
JOhan

maartenwielstra

#62
Ik heb me nooit echt verdiept in dit kenmerk bij meeuwen. Maar Zilevr en Kleine Mantel hebben volgens mij beide een zwak ontwikkeld bandje op p5. P5 zit in gesloten vleugel helaas net achter de tertials verstopt. P9 en 10 overlappen bij meeuwen vaak bijna. Dus ik tel altijd terug vanaf P9 i.p.v. p10, tenzij de topjes van P9 en 10 natuurlijk te onderscheiden zijn (ze liggen dan vlak bij elkaar), en tussen de andere toppen zit een fors stuk ruimte. Ik heb het hier natuurlijk over de gesloten vleugel. Overigens; bij Geelpootmeeuw, Kleine Mantel en Pont lig top van p6 dan het dichtsbij de staartrand, terwijl dit bij Zilver vaak eerder p7 is (heeft dus te maken met de lengte van de vleugel).

Edit: de link van de vliegende Geelpoot laat ook nog wat zwart op p4 zien. Dit is een extra goed kenmerk voor Geelpoot boven de gewone soorten.

psoer

Beste Johan,

Kan het niet zo zijn dat een grijze veer op de langere zwarte p5 licht zodat die nog net te zien is?

Zie:
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=102377


Met vriendelijke groet, Peter Soer
 

JohanvantBosch

CiteerBeste Johan,

Kan het niet zo zijn dat een grijze veer op de langere zwarte p5 licht zodat die nog net te zien is?

Zie:
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=102377


Met vriendelijke groet, Peter Soer
Nee... dit is echt dezelfde veer. Op de foto ligt er ook geen grijze veer op p5. Die vogel heeft iets meer zwart, dat vrijwel direct aansluit op het grijs.

psoer

Oké zo heb ik een kijkje gekregen in de wondere wereld van meeuwen.
Maar weet iemand met zekerheid te zeggen wat voor meeuw het is en zo niet op welk kenmerk moet ik dan letten?

Met vriendelijke groet, Peter Soer

psoer

CiteerIk zou echt nog graag een 'opengevouwen' handvleugel willen zien, waar P5 overduidelijk de beslissing kan geven...
Misschien kan Bram de knoop doorhakken?

Met vriendelijke groet, Peter Soer

maartenwielstra

#67
Heb je een close up van die foto?

edit: ik bedoel dat de scherpte wat beter ligt op details?

psoer

Op het moment niet, maar ik zie de meeuw dagelijks dus wat niet is kan nog komen.

Met vriendelijke groet, Peter Soer

Bram Rijksen

Citeer
CiteerIk zou echt nog graag een 'opengevouwen' handvleugel willen zien, waar P5 overduidelijk de beslissing kan geven...
Misschien kan Bram de knoop doorhakken?

Met vriendelijke groet, Peter Soer
tuurlijk.. maar dat zou nergens op gebaseerd zijn; er zijn veel GPM-kenmerken zichtbaar, maar de pootkleur is niet echt een pré, het bandje op P5 is inderdaad wel erg smal, en deze vleugeltekening past ook prima op Zilvermeeuw.
Totnogtoe lijkt het meest zuiver de soort in t voeren als MOGELIJKE hybride kleine Mantel x Zilver of GPM, maar vooralsnog lijkt me deze vogel geen status van ZEKER waard.

psoer

Stel dat het een hybride is, is er dan een uiterlijk kenmerk waar dat uit zou blijken?
Een duidelijke foto van P5 misschien?

Met vriendelijke groet, Peter Soer



Thijs Fijen

CiteerStel dat het een hybride is, is er dan een uiterlijk kenmerk waar dat uit zou blijken?
Een duidelijke foto van P5 misschien?

Met vriendelijke groet, Peter Soer
Een duidelijke foto van P5 zou in ieder geval meer zekerheid geven.

Thijs
Thijs Fijen

maartenwielstra

Citeer
CiteerStel dat het een hybride is, is er dan een uiterlijk kenmerk waar dat uit zou blijken?
Een duidelijke foto van P5 misschien?

Met vriendelijke groet, Peter Soer
Een duidelijke foto van P5 zou in ieder geval meer zekerheid geven.

Thijs
Om Geelpoot 'uit te sluiten' wel te verstaan.

psoer

Mag ik hieruit concluderen dat er geen uiterlijke kenmerken zijn die een hybride Kleine MantelmeeuwxZilvermeeuw kunnen bevestigen?

Met vriendelijke groet, Peter Soer

psoer

Over de kleur van de poten blijf ik me verwonderen.
De ene keer zien ze er vleeskleurig uit de andere keer meer geel.
Dat is geen effect van mijn camera maar meer hoe het licht op de poten valt.
Ik hoop dat binnenkort de zon weer eens gaat schijnen.

Met vriendelijke groet, Peter Soer

psoer

en deze

JohanvantBosch

Het wordt denk ik tijd dat jij je erbij neer gaat leggen dat deze vogel niet met 100% zekerheid te determineren is en dus met een vraagteken bij je waarneming blijft staan. Jammer maar helaas! En shit happens.
Voor nu: hybride zilverXkleine mantel met vraagteken

psoer

Nou nog één poging dan, de laatste foto's

psoer

#78
of deze foto eindelijk met mooi weer

Jos Welbedacht

En zo is Geelpootmeeuw dus uitgesloten, als ik voorgaande commentaren mag geloven, kijkende naar p5?  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

maartenwielstra

CiteerEn zo is Geelpootmeeuw dus uitgesloten, als ik voorgaande commentaren mag geloven, kijkende naar p5?
Echt een randgeval dit. Een moment voor Ruud of Theo om hun statistische kennis te laten jagen over de P5 van deze vogel. Is de zwarte band solide genoeg voor Geelpootmeeuw?

psoer

#81
En nog eens het verschil met een Zilvermeeuw. (overigens wel zijn vaste partner)
De Zilvermeeuw heeft de contour van een bolle kop en de andere de contour van een meer ingedeukte kop.
Het oog van de Zilvermeeuw is helderder.
De kop en de snavel van de Zilvermeeuw is groter.

theomuusse

Eigenlijk is het best een geinig beest als ik zo kijk.
Hij laat zich ook lekker fotograveren.

De p5 is inderdaad een twijfelgeval.
Maar toch vind ik hem het beste passen op zilvermeeuw.
Ik verwacht toch een breder bandje voor een volle micha.
Ik heb dit patroon, op de buitenvlag veel meer zwart dan op de binnenvlag, wel eens gezien op zilvermeeuw.
Ook verwacht ik voor een goede micha gelere poten, een zwaardere kop, een rodere oogring, een langere vleugel en geen streping in de nek.
Het is denk ik daarom geen echte micha.
Voor een kleine mantel is die weer erg licht maar niet onmogelijk denk ik.

Zou het dan niet toch een zilvermeeuw kunnen worden?

Of toch een hybride?

Theo
:mellow:  :mellow:  

maartenwielstra

Of is het vele zwart op P5 een extra indicatie voor een hele gekke soort?  

theomuusse

#84
Dit is een pure geelpoot van vorige week, uit Noord Frankrijk.
Toch erg gele poten en veel zwart in de gehele buitenvleugel.
En een heel witte kop.

Foto van broer Mars.

Theo

Bram Rijksen

moooooi..! En zelfs zwart op P4, zoals bij veel GPM het geval is. Het contrast met de vleugels van Peters' meeuw is in dit geval wel erg groot.

De vergelijking met jouw vliegende GPM van Westkapelle (met een relatef smal bandje op P5 en geen zwart op P4, zie paar postjes terug) is wat dat betreft interessanter; daar zit maar weinig verschil tussen de handpentekening van beide vogels.
Voor GPM vind ik de hp-tekening niet overtuigend, voor Zilvermeeuw zie ik te veel GPM-kenmerken en voor Kleine Mantel vind ik de bovendelen wel heel erg licht en mis ik ook wel wat typische KMM-kenmerken.
De optie van een hybride lijkt me steeds logischer worden.

psoer

#86
Een hybride GeelpootmeeuwxZilvermeeuw is dat ook mogelijk of heeft zo'n hybride weer andere kenmerken?

Ies Meulmeester

#87
@Bram Rijksen
CiteerDe vergelijking met jouw vliegende GPM van Westkapelle(met een relatef smal bandje op P5 en geen zwart op P4, zie paar postjes terug)

Volgens mij heeft hij wel een stipje zwart op P4 hoor, of ik moet verkeert kijken!!

theomuusse

Zoals je misschien al doorkreeg ben ik geen fan van ongeringde hybrides.
Wat mij betreft is de conclusie van hybride altijd echt de allerlaatste optie.
Zie bijv de Nelson uit Zeeland.
Theo

psoer

#89
Hallo Theo,

Maar welke opties, anders dan een hybride, blijven er dan nog over?